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HM2F | collectif citoyen

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Présentation au sujet: "HM2F | collectif citoyen"— Transcription de la présentation:

1 HM2F | collectif citoyen
L’activisme LGBT islamique en Europe Homosexuel-les musulman-es de France CALEM – 2011 | Paris, Bruxelles, Madrid, Lisbonne La Laïcité, une double chance contre les doubles discriminations

2 In the name of God, the Compassionate, the Merciful,
بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والصلاة على رسول الله النبيّ الأمي المصطف من يهدي الله فلا مضل له ومن يضلل الله فلا هادي له Au nom de Dieu, le Clément le Miséricordieux, que la Bénédiction et la Paix soit sur Mahomet, le prophète illettré, élevé par le Seigneur. In the name of God, the Compassionate, the Merciful, May Blessing and Peace be upon Muhammad , the unlettered Prophet, raised by our Lord.

3 HM2F & CALEM - conférence des associations lgbt européennes & musulmanes - presentation Nawal (première secrétaire) Houzefa (premier secrétaire) Madjid (administrateur, commission « Réflexion Islam ») L. Zahed (maître en psychologie cognitive – diplômé de l’école normale supérieur en neurosciences-cognitives– doctorant à propos d’Islam & homosexuality - fondateur de plusieurs associations contre le VIH/Sida fondateur et porte-parole de HM2F coordinateur international de CALEM)

4 HM2F - PRESENTATION Pourquoi HM2F et pour qui ?
Pourquoi avons-nous fondé CALEM ? 1 – PRESENTATION Histoire, diversité, buts, règles de partage 2 –Homophobie, Islamophobie : Laïcité & double discrimination A - Infrahumanization, théoriquement B – Infrahumaniser les minorités sexuelles C – L’islam est-elle une religion homophobique par nature ? D - Laïcité, une double chance contre les doubles discriminations 4 - Accomplissements & future projets: Autonomie – Visibilité – Autodéfinition 3 – Structure: groupes d’actions, commissions de réflexion CALEM, collaboration internationale – Activisme islamique – Théologie de la libération 5 – DÉONTOLOGIE

5 1 - INTRODUCTION Histoire Diversité objet principal règles du partage

6 Janvier 2010 – pourquoi, pour qui ?
HM2F - être respecté Janvier 2010 – pourquoi, pour qui ? Etre homosexuel(le) et musulman ? C’est possible, c'est une réalité… Notre collectif citoyen à toujours été ouvert à tou-tes, ce n’est pas un ghetto. Nécessité d’un espace citoyen permettant d’enrichir sa réflexion personnelle au contact des autres. Lutter contre toutes formes de discriminations ou d’exclusions. Participer à la déconstruction de la représentation identitaire homogénéisante. Concilier notre foi et notre sexualité, en Paix.

7 HM2F - diversité Plus de 260 membres inscrits (Dont 35 % de femmes et 65 % d’hommes) & more than1500 sympathisants (groupes Facebook, chaines Youtube) De différentes cultures et origines (France, Algérie, Maroc, Tunisie, Inde, Ile Maurice, Réunion, Antilles, Côte d’Ivoire, Sénégal) des deux courants de l’Islam : Sunnisme et Chiisme mais aussi des Chrétiens, et des musulmans convertis. La moyenne d’âge étant entre 25 et 30 ans ; de tous horizons socioculturels (des banlieues au 16ème à Paris ; des ouvriers/ouvrières aux cadres supérieur)

8 HM2F - objet principal A – tenter autant que nous le pouvons de soutenir nos frères et soeurs, contre l’infrahumanisation de certaines autorités religieuses dogmatiques, homophobes B – être une force de proposition au sein de notre réseau associatif LGBT, national et international OBJET : travailler à un islam véritablement inclusif, et à laïcité véritablement respectueuese de toutes les croyances. 1 - Conseil et soutien des homosexuels musulmans et de leur famille Echanges et rencontres organisées par et pour des homosexuels musulmans 3 - Information de la communauté homosexuelle & Information de nos coreligionnaires 4 - Rencontres et évènementiels ; Lutte contre la discrimination et la stigmatisation. 5 – Soutien concret aux réfugié-es d’origine arabo-musulmane ou africaine, qui fuient leurs pays en raison des persécutions qu’ils subissent à cause de leur orientation de genre et/ou de leur orientation sexuelle.

9 Lors de nos réunions, chacun d'entre nous s'engage...
HM2F - partage Les règles du Partage et de l’Accueil Lors de nos réunions, chacun d'entre nous s'engage... 1 - Chacun parle à la première personne. "JE" m'exprime en mon nom, jamais au nom d'un tiers quelconque. 2 - Nous écoutons le témoignage qui nous est confié, sans interruption, ni jugement, ni questions indiscrètes sur la vie privée, ni remises en doute de la parole offerte à tous. 3 - Chacun des témoignages est confiés en toute confidentialité. Ce qui est dit entre nous, reste entre nous. Et ce qui est dit (ou vécue) en dehors de nos réunions ne regarde personne.

10 HM2F – un collectif inclusif et inclut
Nota bene HM2F – un collectif inclusif et inclut membre de la Fédération LGBT membre de l’ILGA membre de la fédération du RAVAD (réseau d’accueil des victimes de discriminations) membre du comité IPERGAY coordinateur international de CALEM membre fondateur du MTE (fédération contre la discrimination des mères musulmanes) (…)

11 autonomisation Entre le marteau & l’enclume
Double discriminations, émancipation des musulman-es de France soutenons-nous l’idée que des femmes devraient porter le voile ? sommes-nous des « salafistes » déguisé-es en « gays » ? appelons-nous à la prière ? sommes-nous des « musulman-es » au « double discours » à qui l’on ne peut pas « faire confiance » ? Nous pensons que la liberté de conscience – y compris l’athéisme et les autres voie spirituelles - sont partie intégrantes de notre collectif citoyen ; mais nous pensons qu’il est honteux de s’attaquer à des femmes voilées afin d’ostraciser les musulman-es à des fins politiques ; cela exacerbe les tensions sociales et ne facilite pas l’émancipation des musulman-es de France, ni la lutte contre la misogynie ou l’homophobie au sein de la communauté musulmane de France.

12 2 - Homophobie & islamophobie: laïcité & double discrimination répondre Pacifiquement à la déshumanisation de l’infrahumanisation et de l’extrémisme

13 résumé Ces deux formes de rejet, comme toutes les discriminations, conduisent à une déshumanisation des individus qui appartiennent à une minorité sexuelle; En Psychologie Sociale, ce processus est appelé Infrahumanisation... Summary

14 résumé A – Infrahumanisation, théoriquement
B – Infrahumaniser les minorités sexuelles C – L’islam, une religion homophobe par nature ? L’islam peut-il être vu comme une spiritualité vivante, dynamique, humaniste … ? Summary

15 A - THEORIQUEMENT Definitions
Definitions

16 Qu’est-ce que l’infrahumanisation ?
PHENOMENE SOCIAL Croyance inconsciente selon laquelle un groupe social est « plus humain » qu’un autre Définition : Infrahumanisation refers to the tacitly held belief that one's ingroup is more human than an outgroup. The term was coined by Jacques-Philippe Leyens and colleagues in early 2000 to distinguish what they argue to be an everyday phenomenon from denial of humanness associated with extreme intergroup violence such as genocide. According to Leyens and colleagues, infrahumanisation arises when people view their ingroup and outgroup as 'essentially' [see [essentialism]] different and accordingly reserve the 'human essence' for the ingroup and deny it to the outgroup. The belief that the outgroup is less human than the ingroup is seldom consciously endorsed by individuals [(c.f., dehumanisation)] and instead is reflected in the way people tacitly think about the outgroup. Researchers have typically investigated infrahumanisation by looking at the types of emotions people believe ingroup and outgroup members possess. Some emotions are considered unique to humans [(e.g., love, regret, nostalgia)] whereas others are viewed as common to both humans and animals [(e.g., joy, anger, sadness)]. In a series of studies Leyen's and colleagues have widely replicated the finding that people attribute unqiuely human emotions to the ingroup, but not the outgroup. According to infrahumanisation theory, the denial of uniquely human emotions to the outgroup is reflective of the belief that they are less human than the ingroup. Recent research has investigated how infrahumanisation influences behaviour. In a series of studies Jeroen Vaes and his colleagues investigated people's reactions to outgroup members who attempt to 'humanise' themselves through the use of uniquely human emotions. They found that ingroup members reacted negatively to outgroup members' attempts to humanise, offering less help and withdrawing faster than when the same uniquely human emotion was expressed by an ingroup member or when the outgroup member expressed a non-uniquely human emotion. In an American context, Cuddy and colleagues have investigated the influence of infrahumanisation on intergroup helping behaviour. Examining helping in the aftermath of Hurricane Katrina, Cuddy et al. found that people believed outgroup members experienced less negative uniquely human emotions than ingroup members. Importantly, the degree to which they infrahumanised the outgroup member was related to their report likelihood to offer assistance. Specifically, the more participants infrahumanised the outgroup member the less likely they were to help. SITUATION REELLE : Continuer par rappeler situation de stigma and discrimination around throughout history, and especially today in many countries (selon rapport amnesty international). Une discriminisation et des préjuges qui subsistent malgré le fait que les specialistes en sciences humaines ont compris il y a plusieures decennies, que la sexualite humaine est bien plus complexe que ce que les medecins du 18eme siecle ont pu pense (en inventant le mot « homosexualite » afin de classifier les minorites sexuelles dans des categories qui ne correspondent pas a la realite). Les scientifiques europeens se sont trompes et aujourd’ hui ils reconnaissent leur erreur. Pourtant ils ont exportes leurs conception erronnee et leur loie dans des colonnie, aujourd’hui devenus des pays libres, qui defendent pour certaines (par exemple en Ouganda) des loies discriminantes a l origine europeennes : une discrimination que ces pays musulmans défendent pourtant au nom de l’Islam, alors qu elles decoulent en realite d une theorie scientifique nee en Europe, depassee depuis plus d un siecle (une contradiction géopolitique effrayante) ! Puis dire que cette discrimination violente toujours, directe ou indirectement, que ce soit par la passe ou encore aujourd’hui, repose toujours, inéluctablement, sur des mécanismes psychologiques bien connus aujourd’hui en sciences cognitives (un genre de psychologie tournée vers l’étude des processus et des mécanismes mentaux), que les extrêmes utilisent pour nous utiliser a des fins politiques.

17 Groupes menacés INSTINCT ANIMAL
INSTINCT ANIMAL L’infrahumanization est par conséquent une réaction basique, instinctive ; Les groupes sociaux qui se sentent en danger renforcent ainsi leurs frontières exo-groupes, en appliquant in catharsis sur des bouc-émissaires. (…)

18 Unconscious or deliberate ?
UNCONTROLABLE Illusion perceptive produite par un individu ou un groupe d’individu ; C’est la recette « idéale » pour ostraciser un individus, sans se sentir pour autant de culpabilité… Il ne veut pas dire qu'ils ne sont pas coupables, mais l'analyse infrahumanization qui est la source de la discrimination à partir d'un point de vue scientifique, nous permet de traite de la question de la discrimination, sans tomber dans le piège politique de essentializating une culture ou d'une croyance, en disant par exemple: «L'islam est homophobe", un point c'est tout. Cet écueil serait de clore le débat avec tous les musulmans sur l'homophobie; en plus, il doit nous faire apparaître -, nous LGBT et militants des droits humains - pour des racistes islamophobes. (…)

19 Rarement assumée par un individu
AUCUNE émotion, AUCUNE spiritualité Assumée par une majorité, vis à vis d’une minorité Être plus nombreux permet de croire que l’on est dans le vrai Dénie d’humanité (“ils n’ont pas d’émotions humaines” - “ce sont des animaux” - “ils n’ont aucune spiritualité humaine” - “ce n’est pas un péché de leur faire du mal”...) Effet scientifique robuste Plus les membres du groupe majoritaire sont nombreux, moins il y aura de chance pour que les discriminé-es soient aidé-es (…)

20 UNE ILLUSION SOCIALE MORTELLE
Jusqu’où ? UNE ILLUSION SOCIALE MORTELLE “Le déni d’humanité associée à une violence intra-groupe extrême, peut conduire jusqu’au génocide” (Leyens & al.) (…) [1] Leyens & al. (2009). “From infra-humanization to discrimination: The mediation of symbolic threat needs egalitarian norms”. Journal of experimental social psychology; 45-2, p

21 les minorités sexuelles
B - INFRAHUMANISER les minorités sexuelles (réfléchissons ensemble, il n’y a pas de bonnes ou mauvaises réponses…) It is good not think we have all the answers (we don’t have to and we do not have to feel guilty about not having all the questions. Do extremists have all the answers to justify their violence ? Certainly not. Plus, personally I am no one, nothing and Allah alone is the Almighty. So let’s think about some constructive questions : We all know about the violent rapes condemnation in the Quran and some hadiths (People of Louth). But we still could think of at least, 5 questions : so please try to read the questions and give an short answer, in on sentence maximum. We shall peak up one of your proposal and think of it : there is no true or false answer, it is a free willing personal reflection that we shall try to enrich with one another…

22 « JE ne suis pas coupable ! »
Pourquoi est-il si important pour certains dogmatiques européens d’affirmer que l’homosexualité “est l’une des problématiques les plus importantes pour les musulman-es vivant en Occident, particulièrement en Europe” ? Why is it so important for them insist on homosexuality (a detailed not even concerning our faith Usul : the basic pillars of Islam), as “one of the most sensitive issues facing Muslims living in the West, particularly in Europe” ? [4] Answer to T. Ramadan’s article entitled “Islam and homosexuality” : Probably because every endangered human group (and the arabo-islamic civilization is a huge human group, no matter its size) desperately need to endeavor a “purification”, they say, beginning with the out-group. And like Leyens & al. said that violence, sometimes could genocide an entire population (apartheid in South Africa, when the former elite was about to lose the political power and felt endangered ; Nazis exterminating Jews but also gypsies and homosexuals when they thought they were gone to lose the war). At that particular moment infrahumanization is what we call “scapegoat” !

23 Notre vérité Nous devons insister sur la “Rahma”, à laquelle le Coran dédie une sourate entière Le bourreau a besoin de l’infrahumanisation afin de violer la dignité humaine d’autrui L’infrahumanisation fait souffrir la victime, mais aliène le bourreau But Infrahumanization also shows that God in his great kindness to create "empathy“ : an entire sourat called "Al-rahman” ! And because of empathy, executioners need to infrahumanize their victims before they could think of eliminating them politically or sometimes even physically. Our spirit (al-nafs) could not straight forward reject some other human’s dignity : it has first of all to consider him as inhuman ; but truly it is the executioner itself that has to alienate himself/herself before even to think about how to suppress other humans’ dignity !

24 Instaurer un dialogue de paix
Un dialogue de paix, afin de purifier nos représentations et celles d’autrui Continuer sans relâche de pointer du doigt la discriminations, l’ostracisation Les médecins européens du 19ème siècles avaient tort, à l’époque les choses étaient perçues différemment. Ni l’islam, ni les minorités LGBT n’ont rien à gagner d’une infrahumanisation directement ou indirectement violente ! Continue by pointing stigma and discrimination situation around THROUGHOUT history, and Especially in today Many countries (Amnesty International, according to the report). Discrimination and prejudices persist despite the fact that human sexuality is much more complex than the doctors of the 18th century were thought (by inventing the word "homosexuality", to classify sexual minorities into categories that do not correspond to reality). The European scientists were wrong and today they recognized their mistake; we are enhancing scientific knowledge about human sexuality. Yet that limited and discriminating misconception of sexuality and gender has exported in colonies, now free countries, which defend some discriminating European laws (in Africa or Middle-East). It is a historical schizophrenia to defend homophobic laws in the name of Islam, since these laws elaborated during the modern era are not based on Islamic ethics! Neither Islam nor LGBT activists have anything to win from violence of infrahumanization. If we want to adopt the appropriate measures to fight back homophobia, transphobia, we have to analyze first with great scrutiny the real, deep, robust roots of that violence against individuals belonging de facto to sexual minorities. [2] [3] American Psychiatric Association - DSMIV: Diagnostic and Statistical Manual : [4] Amnesty international report :

25 La dignité humaine, une problématique complexe
و التربية  التسفية (educate all Muslims, us and them; purify our/their cognitive representations about being LGBT Fight Stigma, discriminations Fight Violence Against Muslims, & LGBTQIA Challenging extremismS ! Promote Peace and Knowledge Non hegemonic, dogmatic, Universal identitary representation SUM UP : all together build a new identity representation of what Could be a queer LGBTQIA from a Muslim background! Because It Is truly a wider issue: the thesis of place of Islam Within modern societies - Said to Be Egalitarian aims Has Never Been WHERE None So Much Categorized by sexuality, race, skin color .... ! To build a new identity representation (not an hegemonic one, based on a mythical “almighty” masculinity that is an extreme political reaction, undertaken by a minority of Muslims. But of course this personal reflection is part of a global pattern, a wider issue, namely that of Islam confronted to what we commonly call “modern life”. No one has anything to win from direct or indirect violence ! Radicals Muslims shall be seen has homophobic, violent individuals; LGBT are described as abominations, etc. Conclude on the fact that al the Muslim community shall benefit from such a renewed Islamic representation of what is the Universal Human Dignity !

26 C - L’islam est-il HOMOPHOBE par nature ?
Is Islam fundamentally homophobic or is it the hegemonic masculinity identity representation that is not truly adapted to the reality we are living in ?

27 L’Infrahumanisation n’est pas l’islam
N’oublions jamais la sagesse du Prophète de l’islam : « Le musulman est frère du musulman et les musulman-es constituent une seule fraternité. Ce qui apparteient à un musulman est interdit à un autre musulman, sauf si cela fut donné de manière librement consentie. N’accomplissait pas, alors, d’injustice envers vous-mêmes. » (les hadiths ont toutefois été collectés près de deux cent ans après la mort de Mahomet AWS Qu’est-ce qui pourrait être plus important pour un-e musulman-e que sa dignité humaine !? Our beloved Prophet ASWS is still a row model for millions of Muslims. He was just a man, it is said again and again in the Quran here and there. It is said in the Quran : “And they say : What aileth this messenger ( of Allah ) that he eateth food and walketh in the markets? Why is not an angel sent down unto him, to be a warner with him.” (Coran: 25-7). And it is said also : “O Prophet! Why bannest thou that which Allah hath made lawful for thee , seeking to please thy wives? And Allah is Forgiving , Merciful.” Our prophet was just a man, that also is a message ! Because despite is human condition he was able to extirpate an entire civilization (that later influenced European Renaissance…) from the Arabic peninsula’s desert sands ! Thus we shall never forget our prophet’s wisdom ASWS ; he last khoutbah ASWS (sermon) after his last hajj was dedicated to human rights and human dignity (no coincidence) : “Learn that every Muslim is a brother to every Muslim and that the Muslims constitute one brotherhood. Nothing shall be legitimate to a Muslim which belongs to a fellow Muslim unless it was given freely and willingly. Do not, therefore, do injustice to yourselves.” That is truly the basis of the Islamic humanism, 14 hundred century ago ! No need to be mad at Islam, or to through away some of the wisdom with anger : the true, powerful “salaf salih” (first Muslims, the prophet and the companions) was to adapt to contingencies (that is the psychological definition of true “intelligence”) : when a verse or a hadith was not adapted anymore, they just replace it, and they did even after our beloved prophet death ASWS (examples are really easy to find…).

28 La tradition de notre Prophète est celle de la paix et de l’amour
Le Prophète Mahomet Accepta les « mukhanathun » qui servaient ses enfants. Il défendit ces musulmans transgenre contre ce que l’on appellerait aujourd’hui de “ l’homophobie ”. Les versets concernant le peuple de Loth dans le Coran, traite en réalité de pratiques violentes dédiées à une déesse païenne (rien à voir avec « l’homosexualité », ou l’amour entre deux personnes du même sexe et consentantes – cf. Hérodote à ce sujet). Our beloved Prophet ASWS is still a row model for millions of Muslims. He was just a man, it is said again and again in the Quran here and there. It is said in the Quran : “And they say : What aileth this messenger ( of Allah ) that he eateth food and walketh in the markets? Why is not an angel sent down unto him, to be a warner with him.” (Coran: 25-7). And it is said also : “O Prophet! Why bannest thou that which Allah hath made lawful for thee , seeking to please thy wives? And Allah is Forgiving , Merciful.” Our prophet was just a man, that also is a message ! Because despite is human condition he was able to extirpate an entire civilization (that later influenced European Renaissance…) from the Arabic peninsula’s desert sands ! Thus we shall never forget our prophet’s wisdom ASWS ; he last khoutbah ASWS (sermon) after his last hajj was dedicated to human rights and human dignity (no coincidence) : “Learn that every Muslim is a brother to every Muslim and that the Muslims constitute one brotherhood. Nothing shall be legitimate to a Muslim which belongs to a fellow Muslim unless it was given freely and willingly. Do not, therefore, do injustice to yourselves.” That is truly the basis of the Islamic humanism, 14 hundred century ago ! No need to be mad at Islam, or to through away some of the wisdom with anger : the true, powerful “salaf salih” (first Muslims, the prophet and the companions) was to adapt to contingencies (that is the psychological definition of true “intelligence”) : when a verse or a hadith was not adapted anymore, they just replace it, and they did even after our beloved prophet death ASWS (examples are really easy to find…).

29 Les préjugés ne sont pas la religion
La spiritualité ne concerne pas les règles, mais bien un humanisme sécularisé… Les “Règles” sont confondues avec la tradition Les traditions changent d’un contexte saptiotemporel à un autre Nous devons embrasser l’humanisme islamique ! (Scott Siraj al-Aqq – “Homosexuality and Islam”, 2010) (…)

30 Exclure 20% (au moins) de notre humanité !?
C'est un renouveau global que doit accomplir l'islam, les féministes et les LGBT musulmans sont à l’avant- garde de celui-ci, et l’infrahumanisation n'a pas sa place dans l'humanisme islamique... Nous n'avons pas d'autre choix que d’accepter les faits : philosophes, imams, intellectuels musulman-es appellent aujourd’hui à une resprésentation universelle des droits humains au sein de l’islam (imam T. Oubrou) La représentation postmoderne des droits humains doit être incorporée au corpus de la théologie islamique (A. Bidar) Nous bâtissons ainsi notre “Théologie LGBT de la libération Islamique” That is a global renewal that Islam needs, LGBT Muslims are at the forefront of it … We have no choice but to see the truth Imams and philosophers for human rights, against homophobia (imam T. Oubrou) Modern humanist representation added to the Islamic theological corpus (A. Bidar) Neurosciences confirm say that our brain is a machine that has been made to create different possible cognitive, psychological, representation of what we call “reality”. That is what seems to be said in the Quran, that our knowledge made us creators, successors of our Lord on earth with his permission to do so; and that knowledge is by nature linked to our human nature, based on our intrinsic DIFFERENCES ! And when thy Lord said unto the angels : Lo! I am about to place a successor (khalifat) in the earth , they said : wilt Thou place therein one who will do harm therein and will shed blood , while we , we hymn Thy praise and sanctify Thee? He said : Surely I know that which ye know not . And He taught Adam all the names , then showed them to the angels , saying : Inform me of the names of these , if ye are truthful . They said : Be glorified! We have no knowledge saving that which Thou hast taught us . Lo! Thou , only Thou , art the Knower , the Wise . He said : O Adam! Inform them of their names , and when he had informed them of their names , He said : Did I not tell you that I know the secret of the heavens and the earth? And I know that which ye disclose and which ye hide . And it is also said : « Nous avons fait de vous des peuples et des tribus afin que vous vous connaissiez les uns les autres » DIFERRENCE, is not tolerate only… It is the corner stone of our humanity ! It is the reason why our Lord DWA created the humankind for : so we’d better try to understand how to accept and live with those differences. A religion that claims to come from the Universal God of all nations, could not exclude 20% of the human species just because they do not fit with the hegemonic identity sponsored by a violent, visible, loud minority. One shall recall that since the dawn of time, religion is synonymous with social relationships regulation and social fair order ! Since Babylon already and the coda, the law of Hammurabi. But like our brother Scott Siraj Al-Aqq Kugle says in his book ([?] S.S.A. Kugle (2010). “homosexuality and Islam”. Oneworld Publications; Oxford, England) reforming our cognitive (intellectual) representation about (sexual) minorities is embracing Islamic Humanism (once again) ; because we have not to forget, never ever, that before the 20th century and its societal, global upheaval, the Islamic arabo-islamical civilization used to be taken as an example of tolerance especially toward minorities : do remember my brothers and sisters that when Jews flew away from a discrimating and racist Europe at the 15th century, they seek asylum among Muslims (ottoman empire and the Moroccan kingdom, where they were under the personal protection of Muslim leaders (not to mention that some of those Muslim leaders were homosexual themselves). An Islamic Humanism that rigorists Muslims wants not to reform and to make progress like every other humanism has been able to progress : it is a natural, sociological process that is sustained by French imams, like Tarek Oubrou (imam of Bordeaux) that signed our call against homophobia and transphobia (a text that we were lucky to propose to several Jewish, Christians and Muslims French intellectuals, thanks to our Partner the IDAHOmophobia committee) ; a text for the IDAHO (international day against homophobia, transphobia) that shall be presented by our organization at the French national assembly on May the 17th insh’Allah : / sign the IDAHO manifesto Make no mistake our brothers and sisters, that Islamic Humanism however is still alive ! Because our God himself told us he is taking care of an Islamic faith he offered to the human kind. That is what French Muslim Philosophers are trying to tell us about (often quoting Pakistanis scholars like Mohamed Iqbal e.g.) when they talk about that modern, progresist, reformed identity representation that many Muslims (among all of us) are building at this very moment we are talking together here at this conference ! Nemaly, the French philosophers Abdennour Bidar says : « une éthique islamique traditionnelle qui ne définisse et ne reconnaisse l'homme que comme créature servile dont les droits en tant que tels se limitent a des « droits de soumission » fixés par Dieu. Il y a là une contradiction frontale entre la dogmatique islamique et les droits de l'homme que les musulmans devront avoir le courage de regarder en face, c'est à dire d'affronter dans un dialogue ouvert avec le reste du monde. Car, bien évidemment, ces droits refusent que l'homme soit réduit à une créature esclave. Ils proclament au contraire le principe d'une liberté et souveraineté absolue de chaque homme sur lui même. La pensée islamique n’a plus le droit de ne pas tenir compte de cela. » And the Islamic humanism is in no way a simple cognitive Psychological representation: abstract, theoretical, reserved for high-level intellectuals, has not applied daily. This representation Islamic identity, humanist, egalitarian, seems to be the ultimate project of Allah for our humanity! Unlike the identity represnetation that try to impose some of our brothers or sticklers who say they themselves be radicals, which makes us human beings, worthy of the name, c is precisely a Difference holy places in the Qur'an (with A Difference neuroscience have confirmed that it is necessary for the cognitive development of the brain, the human mind): In the Qur'an it says that Allah created Adam (in Hebrew it means "the human being" and Adam is the archetypal symbol of our humanity): "I will establish a Khalifa on earth" (خلبفة, successor elsewhere in the Qur'an that term is interpreted as "successor", but the commentators here seem to dare they Interpreters precisely here that the term as regent subject to the authority of God caliphate. As if we said Abdennour Bidar, exegetes dared not grant such freedom to be human). The human knowledge of the human being is a creator with God. Neuroscientists tell us today that the human brain is a "creator of possible"! The human being is a "Khalif" God up above even these beings of light, perfect beings as the Koran calls "synod sublime" (al-al-a'la mala'i) It says in the Qur'an: "Let me know the names of all those beings, to prove that you are more deserving Adam" And the angels say: "Glory to Thee! We know nothing else but what Thou hast taught us, Thou art, verily, the Knower, the Wise God said, 'Adam! Let them know the names of these things! And when Adam had heard the angels, God said, 'Do I not had warned them that I know the secret of Heaven and Earth, and what ye disclose and which you keep in your heart of hearts? " ; And when We said to the angels: Prostrate yourselves before Adam, they all did just that with the exception of Satan who refused with pride, and so was the number of infidels. "[41]. It is therefore knowledge (science, certainly not prejudice or dogma that only benefit a select few) that must make us fully human beings! Is it not said in the Bible: "The truth shall set you free?" [42] This is therefore a universal value: that of self-knowledge and that of the Other, as a part of oneself . Is not this the very basis for all humanity!? However, once the bedrock faith atavistic human knowledge is just based on a difference (in the most general term) sanctified by the Koran when he said: "We made you into nations and tribes so that you may know each other " A verse of the most deceptively simple, but actually embraces a reality that speaks to us across the ages of Islamic humanism without a religious war, no war of civilizations, or discrimination against any community whatsoever, since the Islamic Humanism sanctifies the difference, what is it that, as being the cornerstone of our mankind!

31 Une double chance contre les doubles discriminations
D - Laïcité Une double chance contre les doubles discriminations Is Islam fundamentally homophobic or is it the hegemonic masculinity identity representation that is not truly adapted to the reality we are living in ?

32 Pas d’homonationalisme
Cela peut être défini comme l’internalisation des thèses nationalistes – raciste, homophobe, antisémite, misogyne, transphobe (…) - par une partie des activistes LGBT. Ces homonationalistes ont l’illusion qu’ils seront accepté-es par les nationalistes tout venant ? Ils renforcent en réalité un nationalisme raciste et misogyne, qui est la cause première de toute discrimination. L’Homonationalism a été dénoncé par des intellectuel-les tel que Judith Butler, qui apris ses « distances » avec des activistes LGBT ouvertement racistes. Le Bureau National et le Conseil de HM2F (22 November 2011) ont décidé que notre devoir été de dénoncer l’homonationalisme où qu’il se trouve. That is a global renewal that Islam needs, LGBT Muslims are at the forefront of it … We have no choice but to see the truth Imams and philosophers for human rights, against homophobia (imam T. Oubrou) Modern humanist representation added to the Islamic theological corpus (A. Bidar) Neurosciences confirm say that our brain is a machine that has been made to create different possible cognitive, psychological, representation of what we call “reality”. That is what seems to be said in the Quran, that our knowledge made us creators, successors of our Lord on earth with his permission to do so; and that knowledge is by nature linked to our human nature, based on our intrinsic DIFFERENCES ! And when thy Lord said unto the angels : Lo! I am about to place a successor (khalifat) in the earth , they said : wilt Thou place therein one who will do harm therein and will shed blood , while we , we hymn Thy praise and sanctify Thee? He said : Surely I know that which ye know not . And He taught Adam all the names , then showed them to the angels , saying : Inform me of the names of these , if ye are truthful . They said : Be glorified! We have no knowledge saving that which Thou hast taught us . Lo! Thou , only Thou , art the Knower , the Wise . He said : O Adam! Inform them of their names , and when he had informed them of their names , He said : Did I not tell you that I know the secret of the heavens and the earth? And I know that which ye disclose and which ye hide . And it is also said : « Nous avons fait de vous des peuples et des tribus afin que vous vous connaissiez les uns les autres » DIFERRENCE, is not tolerate only… It is the corner stone of our humanity ! It is the reason why our Lord DWA created the humankind for : so we’d better try to understand how to accept and live with those differences. A religion that claims to come from the Universal God of all nations, could not exclude 20% of the human species just because they do not fit with the hegemonic identity sponsored by a violent, visible, loud minority. One shall recall that since the dawn of time, religion is synonymous with social relationships regulation and social fair order ! Since Babylon already and the coda, the law of Hammurabi. But like our brother Scott Siraj Al-Aqq Kugle says in his book ([?] S.S.A. Kugle (2010). “homosexuality and Islam”. Oneworld Publications; Oxford, England) reforming our cognitive (intellectual) representation about (sexual) minorities is embracing Islamic Humanism (once again) ; because we have not to forget, never ever, that before the 20th century and its societal, global upheaval, the Islamic arabo-islamical civilization used to be taken as an example of tolerance especially toward minorities : do remember my brothers and sisters that when Jews flew away from a discrimating and racist Europe at the 15th century, they seek asylum among Muslims (ottoman empire and the Moroccan kingdom, where they were under the personal protection of Muslim leaders (not to mention that some of those Muslim leaders were homosexual themselves). An Islamic Humanism that rigorists Muslims wants not to reform and to make progress like every other humanism has been able to progress : it is a natural, sociological process that is sustained by French imams, like Tarek Oubrou (imam of Bordeaux) that signed our call against homophobia and transphobia (a text that we were lucky to propose to several Jewish, Christians and Muslims French intellectuals, thanks to our Partner the IDAHOmophobia committee) ; a text for the IDAHO (international day against homophobia, transphobia) that shall be presented by our organization at the French national assembly on May the 17th insh’Allah : / sign the IDAHO manifesto Make no mistake our brothers and sisters, that Islamic Humanism however is still alive ! Because our God himself told us he is taking care of an Islamic faith he offered to the human kind. That is what French Muslim Philosophers are trying to tell us about (often quoting Pakistanis scholars like Mohamed Iqbal e.g.) when they talk about that modern, progresist, reformed identity representation that many Muslims (among all of us) are building at this very moment we are talking together here at this conference ! Nemaly, the French philosophers Abdennour Bidar says : « une éthique islamique traditionnelle qui ne définisse et ne reconnaisse l'homme que comme créature servile dont les droits en tant que tels se limitent a des « droits de soumission » fixés par Dieu. Il y a là une contradiction frontale entre la dogmatique islamique et les droits de l'homme que les musulmans devront avoir le courage de regarder en face, c'est à dire d'affronter dans un dialogue ouvert avec le reste du monde. Car, bien évidemment, ces droits refusent que l'homme soit réduit à une créature esclave. Ils proclament au contraire le principe d'une liberté et souveraineté absolue de chaque homme sur lui même. La pensée islamique n’a plus le droit de ne pas tenir compte de cela. » And the Islamic humanism is in no way a simple cognitive Psychological representation: abstract, theoretical, reserved for high-level intellectuals, has not applied daily. This representation Islamic identity, humanist, egalitarian, seems to be the ultimate project of Allah for our humanity! Unlike the identity represnetation that try to impose some of our brothers or sticklers who say they themselves be radicals, which makes us human beings, worthy of the name, c is precisely a Difference holy places in the Qur'an (with A Difference neuroscience have confirmed that it is necessary for the cognitive development of the brain, the human mind): In the Qur'an it says that Allah created Adam (in Hebrew it means "the human being" and Adam is the archetypal symbol of our humanity): "I will establish a Khalifa on earth" (خلبفة, successor elsewhere in the Qur'an that term is interpreted as "successor", but the commentators here seem to dare they Interpreters precisely here that the term as regent subject to the authority of God caliphate. As if we said Abdennour Bidar, exegetes dared not grant such freedom to be human). The human knowledge of the human being is a creator with God. Neuroscientists tell us today that the human brain is a "creator of possible"! The human being is a "Khalif" God up above even these beings of light, perfect beings as the Koran calls "synod sublime" (al-al-a'la mala'i) It says in the Qur'an: "Let me know the names of all those beings, to prove that you are more deserving Adam" And the angels say: "Glory to Thee! We know nothing else but what Thou hast taught us, Thou art, verily, the Knower, the Wise God said, 'Adam! Let them know the names of these things! And when Adam had heard the angels, God said, 'Do I not had warned them that I know the secret of Heaven and Earth, and what ye disclose and which you keep in your heart of hearts? " ; And when We said to the angels: Prostrate yourselves before Adam, they all did just that with the exception of Satan who refused with pride, and so was the number of infidels. "[41]. It is therefore knowledge (science, certainly not prejudice or dogma that only benefit a select few) that must make us fully human beings! Is it not said in the Bible: "The truth shall set you free?" [42] This is therefore a universal value: that of self-knowledge and that of the Other, as a part of oneself . Is not this the very basis for all humanity!? However, once the bedrock faith atavistic human knowledge is just based on a difference (in the most general term) sanctified by the Koran when he said: "We made you into nations and tribes so that you may know each other " A verse of the most deceptively simple, but actually embraces a reality that speaks to us across the ages of Islamic humanism without a religious war, no war of civilizations, or discrimination against any community whatsoever, since the Islamic Humanism sanctifies the difference, what is it that, as being the cornerstone of our mankind!

33 Une laïcité véritablement respectueuse de toutes croyances
Nous pensons que la laïcité est doublement une chance à saisir : Nous sommes indépendants de toutes formes d’idéologies, de dogmatismes religieux, de tous partis politiques ; c’est difficile La laïcité et la neutralité politique nous protège du dogmatisme de certaines autorités religieuses, qui condamnent l’homosexualité sur la base de leurs préjugés. La Laïcité et la neutralité politique nous protège aussi des idéologies homophobes Enfin, de dénoncer une forme d’homonationalisme sans dénoncer les autres, peut être considéré comme l’utilisation politique des droits humains Plus sur - musulmans.org/HOMONATIONALISM__Liberation-of-homosexual- Muslims-of-France-beyond-Islamophobia-and-anti-Semitism.html That is a global renewal that Islam needs, LGBT Muslims are at the forefront of it … We have no choice but to see the truth Imams and philosophers for human rights, against homophobia (imam T. Oubrou) Modern humanist representation added to the Islamic theological corpus (A. Bidar) Neurosciences confirm say that our brain is a machine that has been made to create different possible cognitive, psychological, representation of what we call “reality”. That is what seems to be said in the Quran, that our knowledge made us creators, successors of our Lord on earth with his permission to do so; and that knowledge is by nature linked to our human nature, based on our intrinsic DIFFERENCES ! And when thy Lord said unto the angels : Lo! I am about to place a successor (khalifat) in the earth , they said : wilt Thou place therein one who will do harm therein and will shed blood , while we , we hymn Thy praise and sanctify Thee? He said : Surely I know that which ye know not . And He taught Adam all the names , then showed them to the angels , saying : Inform me of the names of these , if ye are truthful . They said : Be glorified! We have no knowledge saving that which Thou hast taught us . Lo! Thou , only Thou , art the Knower , the Wise . He said : O Adam! Inform them of their names , and when he had informed them of their names , He said : Did I not tell you that I know the secret of the heavens and the earth? And I know that which ye disclose and which ye hide . And it is also said : « Nous avons fait de vous des peuples et des tribus afin que vous vous connaissiez les uns les autres » DIFERRENCE, is not tolerate only… It is the corner stone of our humanity ! It is the reason why our Lord DWA created the humankind for : so we’d better try to understand how to accept and live with those differences. A religion that claims to come from the Universal God of all nations, could not exclude 20% of the human species just because they do not fit with the hegemonic identity sponsored by a violent, visible, loud minority. One shall recall that since the dawn of time, religion is synonymous with social relationships regulation and social fair order ! Since Babylon already and the coda, the law of Hammurabi. But like our brother Scott Siraj Al-Aqq Kugle says in his book ([?] S.S.A. Kugle (2010). “homosexuality and Islam”. Oneworld Publications; Oxford, England) reforming our cognitive (intellectual) representation about (sexual) minorities is embracing Islamic Humanism (once again) ; because we have not to forget, never ever, that before the 20th century and its societal, global upheaval, the Islamic arabo-islamical civilization used to be taken as an example of tolerance especially toward minorities : do remember my brothers and sisters that when Jews flew away from a discrimating and racist Europe at the 15th century, they seek asylum among Muslims (ottoman empire and the Moroccan kingdom, where they were under the personal protection of Muslim leaders (not to mention that some of those Muslim leaders were homosexual themselves). An Islamic Humanism that rigorists Muslims wants not to reform and to make progress like every other humanism has been able to progress : it is a natural, sociological process that is sustained by French imams, like Tarek Oubrou (imam of Bordeaux) that signed our call against homophobia and transphobia (a text that we were lucky to propose to several Jewish, Christians and Muslims French intellectuals, thanks to our Partner the IDAHOmophobia committee) ; a text for the IDAHO (international day against homophobia, transphobia) that shall be presented by our organization at the French national assembly on May the 17th insh’Allah : / sign the IDAHO manifesto Make no mistake our brothers and sisters, that Islamic Humanism however is still alive ! Because our God himself told us he is taking care of an Islamic faith he offered to the human kind. That is what French Muslim Philosophers are trying to tell us about (often quoting Pakistanis scholars like Mohamed Iqbal e.g.) when they talk about that modern, progresist, reformed identity representation that many Muslims (among all of us) are building at this very moment we are talking together here at this conference ! Nemaly, the French philosophers Abdennour Bidar says : « une éthique islamique traditionnelle qui ne définisse et ne reconnaisse l'homme que comme créature servile dont les droits en tant que tels se limitent a des « droits de soumission » fixés par Dieu. Il y a là une contradiction frontale entre la dogmatique islamique et les droits de l'homme que les musulmans devront avoir le courage de regarder en face, c'est à dire d'affronter dans un dialogue ouvert avec le reste du monde. Car, bien évidemment, ces droits refusent que l'homme soit réduit à une créature esclave. Ils proclament au contraire le principe d'une liberté et souveraineté absolue de chaque homme sur lui même. La pensée islamique n’a plus le droit de ne pas tenir compte de cela. » And the Islamic humanism is in no way a simple cognitive Psychological representation: abstract, theoretical, reserved for high-level intellectuals, has not applied daily. This representation Islamic identity, humanist, egalitarian, seems to be the ultimate project of Allah for our humanity! Unlike the identity represnetation that try to impose some of our brothers or sticklers who say they themselves be radicals, which makes us human beings, worthy of the name, c is precisely a Difference holy places in the Qur'an (with A Difference neuroscience have confirmed that it is necessary for the cognitive development of the brain, the human mind): In the Qur'an it says that Allah created Adam (in Hebrew it means "the human being" and Adam is the archetypal symbol of our humanity): "I will establish a Khalifa on earth" (خلبفة, successor elsewhere in the Qur'an that term is interpreted as "successor", but the commentators here seem to dare they Interpreters precisely here that the term as regent subject to the authority of God caliphate. As if we said Abdennour Bidar, exegetes dared not grant such freedom to be human). The human knowledge of the human being is a creator with God. Neuroscientists tell us today that the human brain is a "creator of possible"! The human being is a "Khalif" God up above even these beings of light, perfect beings as the Koran calls "synod sublime" (al-al-a'la mala'i) It says in the Qur'an: "Let me know the names of all those beings, to prove that you are more deserving Adam" And the angels say: "Glory to Thee! We know nothing else but what Thou hast taught us, Thou art, verily, the Knower, the Wise God said, 'Adam! Let them know the names of these things! And when Adam had heard the angels, God said, 'Do I not had warned them that I know the secret of Heaven and Earth, and what ye disclose and which you keep in your heart of hearts? " ; And when We said to the angels: Prostrate yourselves before Adam, they all did just that with the exception of Satan who refused with pride, and so was the number of infidels. "[41]. It is therefore knowledge (science, certainly not prejudice or dogma that only benefit a select few) that must make us fully human beings! Is it not said in the Bible: "The truth shall set you free?" [42] This is therefore a universal value: that of self-knowledge and that of the Other, as a part of oneself . Is not this the very basis for all humanity!? However, once the bedrock faith atavistic human knowledge is just based on a difference (in the most general term) sanctified by the Koran when he said: "We made you into nations and tribes so that you may know each other " A verse of the most deceptively simple, but actually embraces a reality that speaks to us across the ages of Islamic humanism without a religious war, no war of civilizations, or discrimination against any community whatsoever, since the Islamic Humanism sanctifies the difference, what is it that, as being the cornerstone of our mankind!

34 bibliographie [1] Leyens & al. (2009). “From infra-humanization to discrimination: The mediation of symbolic threat needs egalitarian norms”. Journal of experimental social psychology; 45-2, p [2] [3] American Psychiatric Assocaition - DSMIV: Diagnostic and Statistical Manual : [4] Amnesty international report : M. Hendricks answer to T. Ramadan’s article entitled “Islam and homosexuality” : Hegemonic masculinity : A. Bidar (2008). « L'islam sans soumission: pour un existentialisme musulman », p.36. Albin Michel, Paris S.S.A. Kugle (2010). “homosexuality and Islam”. Oneworld Publications; Oxford, England. M. Al-Ghazali (1981). « Le Tabernacle des lumières », traduction de Roger Deladrière. Editions du Seuil, Paris. I. Ibn-Kathir (2007). « As-Sira : la biographie du prophète Mohammed, les débuts de l’islam », traduction de Messaoud Boudjenoun. Editions Universel, Paris. F. Lenoir (2008). “Petit traité de l’histoire des religions”. Plon, Paris. [1] Leyens & al. (2009). “From infra-humanization to discrimination: The mediation of symbolic threat needs egalitarian norms”. Journal of experimental social psychology; 45-2, p [2] [3] American Psychiatric Assocaition - DSMIV: Diagnostic and Statistical Manual : [4] Amnesty international report : M. Hendricks answer to T. Ramadan’s article entitled “Islam and homosexuality” : Hegemonic masculinity : A. Bidar (2008). « L'islam sans soumission: pour un existentialisme musulman », p.36. Albin Michel, Paris S.S.A. Kugle (2010). “homosexuality and Islam”. Oneworld Publications; Oxford, England. M. Al-Ghazali (1981). « Le Tabernacle des lumières », traduction de Roger Deladrière. Editions du Seuil, Paris. I. Ibn-Kathir (2007). « As-Sira : la biographie du prophète Mohammed, les débuts de l’islam », traduction de Messaoud Boudjenoun. Editions Universel, Paris. F. Lenoir (2008). “Petit traité de l’histoire des religions”. Plon, Paris.

35 3 – accomplissements, projects autonomisation visibilité auto-définition

36 HM2F - accomplissements
HM2Ftravaille aujourd’hui sur des bases solides, en collaboration d’associations majeures au niveau national ou international conférence à l’assemblée nationale – mai 2010 CALEM, « Livre Vert » - Tome I & II « CEW » – conférence des lesbiennes musulmanes Newsletter trimestrielle – Séminaires et rencontres dans les principales villes de France

37 HM2F - accomplissements
2011, voyage spirituel et LGBT – Jordanie, Israël, Palestine. Dialogue pour la paix, quelque soient les difficultés A-politique, libre de toutes idéologies Donner la parole - Gay & Lesbians from Palestine RE-découvrir notre héritage humain commun* Vidéos & photos sur le blog de voyage de HM2F

38 autonomisation Entre le marteau & l’enclume
Double discrimination, sans politique partisane Concernant le boycott d’Israël, nous avons posé plusieurs questions à propos desquelles nous n’avons reçu aucune réponses ; nous n’avons pour le moment donc pris aucune décision : boycottons-nous le gouvernement israélien, ou l’ensemble des associations juives ? Qui décide et sur la base de quelle critère ? ce boycott inclus-t-il les pèlerinages en Palestine, en Iran, en Arabie Saoudite ? quelles garanties avons-nous, en ces périodes de tensions et de volatilité géopolitique extrême, que nous pourrons restés en dehors d’hypothétiques conflits armés futurs ? ne devrions-nous pas alors boycotter tous les pays qui tuent, directement ou indirectement, des individus LGBT

39 4 – structure de HM2F un collectif citoyen contre toutes discriminations

40 HM2F - structure Mais la structure de HM2F a été élaborée sur différents groups d’actions et commission de réflexion Dans la transparence & collégialité – « Shura » Commission « Accueil et partage». Commission « Sexualités, prévention & sérodifference ». Commission « Couleur Islam ».  Commission « Réflexion Islam ». Groupe « Femme & féminité ».  Groupe « Prière et méditation ». Groupe « Festive Queer ».

41 Commission accueil & partage
Renforcer l’autonomisation des LGBT d’origine musulmane en France, en Europe et ailleurs. Une fois par mois au Centre LGBT, accueil des nouveaux membres par une équipe formée à l’accueil (formation en ligne : musulmans.org/publications/accueil_HM2F.ppt ; Agenda en ligne : Passe aussi par le soutien très concret à des réfugié-es de pays arabo-musulmans ou africains, que nous conseillons, soutenons dans leurs démarches administratives de demande d’asile (lettre de justification, rencontre de leur avocat, etc.).

42 Commission accueil & partage
Ou par le lancement de campagne dédiée (pétition, etc., comme pour Nessma, une jeune libyenne lesbienne - homosexuelle-doit-rester-en-france_appel-signature_petition.html - Ou des actions en soutien a PINAR SELEK - turque-feministe-antimilitariste_turkish-feminist-antimilitarist-activist- PINAR-SELEK.html). accueille par l’un de nos membre volontaire dans son appartement, parfois jusqu’à trois mois (nous prévoyons de nous associer avec d’autres associations afin d’acquérir un appartement dévolu à cet effet).

43 Réflexion Islam – 14 Octobre 2011
Reflection islam Ces sujets sont essentiellement traités au sein de notre commission Réflexion Islam, et durant nos conférences CALEM ou nos séminaires. Réflexion Islam – 14 Octobre 2011 "Before homosexuality in the Arab- Islamic world" L’auteur donne d’excellente références bibliographiques sur la façon dont la diversité sexuelle et des identités de genre était vécue l’ère moderne. Samar Habib "Islam and homosexuality" L’auteur met en exergue l’autodétermination des queer du monde arabo-musulman (principalement résidant en Occident) et de leur émancipation par rapport au néocolonialisme. That is a global renewal that Islam needs, LGBT Muslims are at the forefront of it … We have no choice but to see the truth Imams and philosophers for human rights, against homophobia (imam T. Oubrou) Modern humanist representation added to the Islamic theological corpus (A. Bidar) Neurosciences confirm say that our brain is a machine that has been made to create different possible cognitive, psychological, representation of what we call “reality”. That is what seems to be said in the Quran, that our knowledge made us creators, successors of our Lord on earth with his permission to do so; and that knowledge is by nature linked to our human nature, based on our intrinsic DIFFERENCES ! And when thy Lord said unto the angels : Lo! I am about to place a successor (khalifat) in the earth , they said : wilt Thou place therein one who will do harm therein and will shed blood , while we , we hymn Thy praise and sanctify Thee? He said : Surely I know that which ye know not . And He taught Adam all the names , then showed them to the angels , saying : Inform me of the names of these , if ye are truthful . They said : Be glorified! We have no knowledge saving that which Thou hast taught us . Lo! Thou , only Thou , art the Knower , the Wise . He said : O Adam! Inform them of their names , and when he had informed them of their names , He said : Did I not tell you that I know the secret of the heavens and the earth? And I know that which ye disclose and which ye hide . And it is also said : « Nous avons fait de vous des peuples et des tribus afin que vous vous connaissiez les uns les autres » DIFERRENCE, is not tolerate only… It is the corner stone of our humanity ! It is the reason why our Lord DWA created the humankind for : so we’d better try to understand how to accept and live with those differences. A religion that claims to come from the Universal God of all nations, could not exclude 20% of the human species just because they do not fit with the hegemonic identity sponsored by a violent, visible, loud minority. One shall recall that since the dawn of time, religion is synonymous with social relationships regulation and social fair order ! Since Babylon already and the coda, the law of Hammurabi. But like our brother Scott Siraj Al-Aqq Kugle says in his book ([?] S.S.A. Kugle (2010). “homosexuality and Islam”. Oneworld Publications; Oxford, England) reforming our cognitive (intellectual) representation about (sexual) minorities is embracing Islamic Humanism (once again) ; because we have not to forget, never ever, that before the 20th century and its societal, global upheaval, the Islamic arabo-islamical civilization used to be taken as an example of tolerance especially toward minorities : do remember my brothers and sisters that when Jews flew away from a discrimating and racist Europe at the 15th century, they seek asylum among Muslims (ottoman empire and the Moroccan kingdom, where they were under the personal protection of Muslim leaders (not to mention that some of those Muslim leaders were homosexual themselves). An Islamic Humanism that rigorists Muslims wants not to reform and to make progress like every other humanism has been able to progress : it is a natural, sociological process that is sustained by French imams, like Tarek Oubrou (imam of Bordeaux) that signed our call against homophobia and transphobia (a text that we were lucky to propose to several Jewish, Christians and Muslims French intellectuals, thanks to our Partner the IDAHOmophobia committee) ; a text for the IDAHO (international day against homophobia, transphobia) that shall be presented by our organization at the French national assembly on May the 17th insh’Allah : / sign the IDAHO manifesto Make no mistake our brothers and sisters, that Islamic Humanism however is still alive ! Because our God himself told us he is taking care of an Islamic faith he offered to the human kind. That is what French Muslim Philosophers are trying to tell us about (often quoting Pakistanis scholars like Mohamed Iqbal e.g.) when they talk about that modern, progresist, reformed identity representation that many Muslims (among all of us) are building at this very moment we are talking together here at this conference ! Nemaly, the French philosophers Abdennour Bidar says : « une éthique islamique traditionnelle qui ne définisse et ne reconnaisse l'homme que comme créature servile dont les droits en tant que tels se limitent a des « droits de soumission » fixés par Dieu. Il y a là une contradiction frontale entre la dogmatique islamique et les droits de l'homme que les musulmans devront avoir le courage de regarder en face, c'est à dire d'affronter dans un dialogue ouvert avec le reste du monde. Car, bien évidemment, ces droits refusent que l'homme soit réduit à une créature esclave. Ils proclament au contraire le principe d'une liberté et souveraineté absolue de chaque homme sur lui même. La pensée islamique n’a plus le droit de ne pas tenir compte de cela. » And the Islamic humanism is in no way a simple cognitive Psychological representation: abstract, theoretical, reserved for high-level intellectuals, has not applied daily. This representation Islamic identity, humanist, egalitarian, seems to be the ultimate project of Allah for our humanity! Unlike the identity represnetation that try to impose some of our brothers or sticklers who say they themselves be radicals, which makes us human beings, worthy of the name, c is precisely a Difference holy places in the Qur'an (with A Difference neuroscience have confirmed that it is necessary for the cognitive development of the brain, the human mind): In the Qur'an it says that Allah created Adam (in Hebrew it means "the human being" and Adam is the archetypal symbol of our humanity): "I will establish a Khalifa on earth" (خلبفة, successor elsewhere in the Qur'an that term is interpreted as "successor", but the commentators here seem to dare they Interpreters precisely here that the term as regent subject to the authority of God caliphate. As if we said Abdennour Bidar, exegetes dared not grant such freedom to be human). The human knowledge of the human being is a creator with God. Neuroscientists tell us today that the human brain is a "creator of possible"! The human being is a "Khalif" God up above even these beings of light, perfect beings as the Koran calls "synod sublime" (al-al-a'la mala'i) It says in the Qur'an: "Let me know the names of all those beings, to prove that you are more deserving Adam" And the angels say: "Glory to Thee! We know nothing else but what Thou hast taught us, Thou art, verily, the Knower, the Wise God said, 'Adam! Let them know the names of these things! And when Adam had heard the angels, God said, 'Do I not had warned them that I know the secret of Heaven and Earth, and what ye disclose and which you keep in your heart of hearts? " ; And when We said to the angels: Prostrate yourselves before Adam, they all did just that with the exception of Satan who refused with pride, and so was the number of infidels. "[41]. It is therefore knowledge (science, certainly not prejudice or dogma that only benefit a select few) that must make us fully human beings! Is it not said in the Bible: "The truth shall set you free?" [42] This is therefore a universal value: that of self-knowledge and that of the Other, as a part of oneself . Is not this the very basis for all humanity!? However, once the bedrock faith atavistic human knowledge is just based on a difference (in the most general term) sanctified by the Koran when he said: "We made you into nations and tribes so that you may know each other " A verse of the most deceptively simple, but actually embraces a reality that speaks to us across the ages of Islamic humanism without a religious war, no war of civilizations, or discrimination against any community whatsoever, since the Islamic Humanism sanctifies the difference, what is it that, as being the cornerstone of our mankind!

44 Ludovic-Mohamed Zahed
Reflection islam Scott Siraj Kugle « Homosexuality in Islam » L’auteur retrace de manière brillante, mais toute personnelle, l’évolution de la représentation des rapports entre individus de même sexe au sein du monde arabo-islamique, d’un point de vue essentiellement théologique. Amina Wadud « inside the Gender Jihad » L’auteur retrace son expérience personnelle dans une recherche d’une troisième voie, entre misogynie, islamophobie et partage de « l’imamat ». Ludovic-Mohamed Zahed « Le Coran et la chair » Entre autobiographie et essai, l’auteur retrace là encore sa quête spirituelle personnelle, depuis la confrérie des salafistes jusqu'au jour où* il trouva la paix intérieure vis-à-vis de son orientation sexuelle. That is a global renewal that Islam needs, LGBT Muslims are at the forefront of it … We have no choice but to see the truth Imams and philosophers for human rights, against homophobia (imam T. Oubrou) Modern humanist representation added to the Islamic theological corpus (A. Bidar) Neurosciences confirm say that our brain is a machine that has been made to create different possible cognitive, psychological, representation of what we call “reality”. That is what seems to be said in the Quran, that our knowledge made us creators, successors of our Lord on earth with his permission to do so; and that knowledge is by nature linked to our human nature, based on our intrinsic DIFFERENCES ! And when thy Lord said unto the angels : Lo! I am about to place a successor (khalifat) in the earth , they said : wilt Thou place therein one who will do harm therein and will shed blood , while we , we hymn Thy praise and sanctify Thee? He said : Surely I know that which ye know not . And He taught Adam all the names , then showed them to the angels , saying : Inform me of the names of these , if ye are truthful . They said : Be glorified! We have no knowledge saving that which Thou hast taught us . Lo! Thou , only Thou , art the Knower , the Wise . He said : O Adam! Inform them of their names , and when he had informed them of their names , He said : Did I not tell you that I know the secret of the heavens and the earth? And I know that which ye disclose and which ye hide . And it is also said : « Nous avons fait de vous des peuples et des tribus afin que vous vous connaissiez les uns les autres » DIFERRENCE, is not tolerate only… It is the corner stone of our humanity ! It is the reason why our Lord DWA created the humankind for : so we’d better try to understand how to accept and live with those differences. A religion that claims to come from the Universal God of all nations, could not exclude 20% of the human species just because they do not fit with the hegemonic identity sponsored by a violent, visible, loud minority. One shall recall that since the dawn of time, religion is synonymous with social relationships regulation and social fair order ! Since Babylon already and the coda, the law of Hammurabi. But like our brother Scott Siraj Al-Aqq Kugle says in his book ([?] S.S.A. Kugle (2010). “homosexuality and Islam”. Oneworld Publications; Oxford, England) reforming our cognitive (intellectual) representation about (sexual) minorities is embracing Islamic Humanism (once again) ; because we have not to forget, never ever, that before the 20th century and its societal, global upheaval, the Islamic arabo-islamical civilization used to be taken as an example of tolerance especially toward minorities : do remember my brothers and sisters that when Jews flew away from a discrimating and racist Europe at the 15th century, they seek asylum among Muslims (ottoman empire and the Moroccan kingdom, where they were under the personal protection of Muslim leaders (not to mention that some of those Muslim leaders were homosexual themselves). An Islamic Humanism that rigorists Muslims wants not to reform and to make progress like every other humanism has been able to progress : it is a natural, sociological process that is sustained by French imams, like Tarek Oubrou (imam of Bordeaux) that signed our call against homophobia and transphobia (a text that we were lucky to propose to several Jewish, Christians and Muslims French intellectuals, thanks to our Partner the IDAHOmophobia committee) ; a text for the IDAHO (international day against homophobia, transphobia) that shall be presented by our organization at the French national assembly on May the 17th insh’Allah : / sign the IDAHO manifesto Make no mistake our brothers and sisters, that Islamic Humanism however is still alive ! Because our God himself told us he is taking care of an Islamic faith he offered to the human kind. That is what French Muslim Philosophers are trying to tell us about (often quoting Pakistanis scholars like Mohamed Iqbal e.g.) when they talk about that modern, progresist, reformed identity representation that many Muslims (among all of us) are building at this very moment we are talking together here at this conference ! Nemaly, the French philosophers Abdennour Bidar says : « une éthique islamique traditionnelle qui ne définisse et ne reconnaisse l'homme que comme créature servile dont les droits en tant que tels se limitent a des « droits de soumission » fixés par Dieu. Il y a là une contradiction frontale entre la dogmatique islamique et les droits de l'homme que les musulmans devront avoir le courage de regarder en face, c'est à dire d'affronter dans un dialogue ouvert avec le reste du monde. Car, bien évidemment, ces droits refusent que l'homme soit réduit à une créature esclave. Ils proclament au contraire le principe d'une liberté et souveraineté absolue de chaque homme sur lui même. La pensée islamique n’a plus le droit de ne pas tenir compte de cela. » And the Islamic humanism is in no way a simple cognitive Psychological representation: abstract, theoretical, reserved for high-level intellectuals, has not applied daily. This representation Islamic identity, humanist, egalitarian, seems to be the ultimate project of Allah for our humanity! Unlike the identity represnetation that try to impose some of our brothers or sticklers who say they themselves be radicals, which makes us human beings, worthy of the name, c is precisely a Difference holy places in the Qur'an (with A Difference neuroscience have confirmed that it is necessary for the cognitive development of the brain, the human mind): In the Qur'an it says that Allah created Adam (in Hebrew it means "the human being" and Adam is the archetypal symbol of our humanity): "I will establish a Khalifa on earth" (خلبفة, successor elsewhere in the Qur'an that term is interpreted as "successor", but the commentators here seem to dare they Interpreters precisely here that the term as regent subject to the authority of God caliphate. As if we said Abdennour Bidar, exegetes dared not grant such freedom to be human). The human knowledge of the human being is a creator with God. Neuroscientists tell us today that the human brain is a "creator of possible"! The human being is a "Khalif" God up above even these beings of light, perfect beings as the Koran calls "synod sublime" (al-al-a'la mala'i) It says in the Qur'an: "Let me know the names of all those beings, to prove that you are more deserving Adam" And the angels say: "Glory to Thee! We know nothing else but what Thou hast taught us, Thou art, verily, the Knower, the Wise God said, 'Adam! Let them know the names of these things! And when Adam had heard the angels, God said, 'Do I not had warned them that I know the secret of Heaven and Earth, and what ye disclose and which you keep in your heart of hearts? " ; And when We said to the angels: Prostrate yourselves before Adam, they all did just that with the exception of Satan who refused with pride, and so was the number of infidels. "[41]. It is therefore knowledge (science, certainly not prejudice or dogma that only benefit a select few) that must make us fully human beings! Is it not said in the Bible: "The truth shall set you free?" [42] This is therefore a universal value: that of self-knowledge and that of the Other, as a part of oneself . Is not this the very basis for all humanity!? However, once the bedrock faith atavistic human knowledge is just based on a difference (in the most general term) sanctified by the Koran when he said: "We made you into nations and tribes so that you may know each other " A verse of the most deceptively simple, but actually embraces a reality that speaks to us across the ages of Islamic humanism without a religious war, no war of civilizations, or discrimination against any community whatsoever, since the Islamic Humanism sanctifies the difference, what is it that, as being the cornerstone of our mankind!

45 Sexualities, prevention, sero-differences
Commission sps Sexualities, prevention, sero-differences - Des formations qui mêlent prévention, travaille sur l’estime de soi et l’autonomisation des participants - - La déclaration de 2010 des musulmans inclusifs contre la sérophobie de certaines autorités religieuses - Le documentaire et le livre de 2011 à propos des enfants et des adolescents du Sida, en partenariat avec notre association sœur TDMES - HM2f est membre du comité IPERGAY -

46 Comission couleurs islam
Mettre en avant la diversité sexuelle, des genres, ethnique, spirituelle. Conférence à l’assemblée nationale (IDAHO 2010 – - Air, conférence des musulman-es LGBT inclusifs (2010 & - CALEM (conférences 2010 à 2012 – - Le voyage spirituel et de rencontres LGBT (Novembre

47 Fun & celebrations to enjoy and socialize
Groupe festive queer Fun & celebrations to enjoy and socialize Fêtes (1er anniversaire des HM2F, plus de 100 participants) Cinema Opéra mariage de deux homos musulmans (liste non exhaustive…) Tous nos compte-rendus d’activités sont en ligne -

48 CALEM conférence | depuis 2010
Confédération des associations LGBTQI Européennes ou musulmanes « Vivre notre sexualité en Paix… Défendons ensemble notre dignité et nos droits humains ! » En 2010 : 80 participants, 11 nationalités, Les deux seuls imams gays au monde – En 2011 : séminaires et conférences à Paris, Bruxelles, Madrid et Lisbonne – En 2012…

49 CALEM | 2010 à inclusivité CALEM est une confédération informelle d’associations LGBT, européennes ou musulmanes, qui travaillent * à l’acceptation de la diversité des identités sexuelles et des orientations de genres au sein de l'islam. CALEM est une organisation laïque, apolitique et indépendante de tout parti politique, de tous sponsors financiers, de toute sorte d'idéologie et elle n’est pas soumise à quelque autorité religieuse que ce soit.         Notre objectif premier est de soutenir - dans leur émancipation et leur libération - les lesbiennes, gays, bisexuels ou transgenres qui sont musulman-es ou issu-es d’une culture musulman. CALEM  en arabe, c'est l'outil que nous utilisons pour acquérir des connaissances et écrire notre Destin. La connaissance et la coopération sont les outils que nous utiliserons pour faire de nous des êtres humains libres. * Sous la coordination internationale du collectif citoyen des HM2F CALEM CONFERENCE | PARIS CONFEDERATION OF ASSOCIATIONS LGBTQI EUROPEAN & MUSLIM Dire objectifs telle conférence : 1 - Témoigner devant nos frères musulman-e-s, de France et d’ailleurs, qu’il est possible d’être un bon musulman-e-s tout en appartenant à une minorités sexuelles – LGBTQI. Que nous ne sommes ni des pervers, ni des déséquilibré-e-s, ni des « zoophiles » ou des animaux. Que notre dignité humaine méritent d’être respectée et défendue ! Nous travaillons ainsi sans relâche à trouver cette « voie du juste milieu », la voie de la Paix que préconise l’islam. 2 - Témoigner devant nos camarades LGBTQI du fait que l’islam est fondamentalement une religion de Paix, que les musulman-e-s de France ou d’ailleurs ne sont pas tous et toutes homophobes, que les premiers à souffrir de l’homophobie de certaines autorités islamiques autoproclamées sont les musulman-e-s eux-mêmes. Mais que les choses, quoiqu’on en disent, évoluent dans le bon sens, aussi grâce à des initiatives comme celles-ci : les minorités sexuelles et les féministes islamiques dont nous sommes, sont en train de réaliser une adaptation de la représentation du Religieux à la conception moderne du droit de l’individu, comme jamais auparavant même si bien souvent elle se fait dans la « douleur » (Mohamed Arkoun Abdennour Bidar, Mohamed Iqbal, etc.). Les minorités islamiques sont véritablement à l’avant-garde de mutations sociétales sans précédents, et contribuent activement à la construction jour après jour d’une représentation apaisée de l’islam : un islam qui demain devra être compris de manière véritablement inclusive et égalitaire. C’est là notre théorie de la libération islamique. 3 – Travailler ensemble, en tant que mouvement LGBTQI islamiques ici en Europe, et toujours en collaboration avec nos frères et sœurs du monde entier, afin que les générations qui viendront après nous, qui découvriront pour certains d’entre eux qu’ils ont une affectivité et une sexualité particulière, puissent le vivre en paix. Afin également de donner plus de poids à nos revendications, de défendre plus concrètement nos droits civils et notre dignité humaine !

50 CALEM | 2010 à 2012 - inclusivité CALEM – objectifs opérationels :
1 – améliorer la visibilité de chaque structure 2 – soutenir la dynamique interne de chacun – ensemble nous sommes plus fort 3 – travailler sur des projets communs, construire ensemble une éthique commune 4 – nos frères et sœurs ne traverseront plus seul-es cette épreuve 5 – le but ultime étant d’être vu-es comme des musulman-es, point ; notre sexualité n’est qu’un détail de notre vie privé et nous ne sommes pas moins humains que quiconque pour choisir librement, ou pas, l’expression de notre spiritualité. CALEM CONFERENCE | PARIS CONFEDERATION OF ASSOCIATIONS LGBTQI EUROPEAN & MUSLIM Dire objectifs telle conférence : 1 - Témoigner devant nos frères musulman-e-s, de France et d’ailleurs, qu’il est possible d’être un bon musulman-e-s tout en appartenant à une minorités sexuelles – LGBTQI. Que nous ne sommes ni des pervers, ni des déséquilibré-e-s, ni des « zoophiles » ou des animaux. Que notre dignité humaine méritent d’être respectée et défendue ! Nous travaillons ainsi sans relâche à trouver cette « voie du juste milieu », la voie de la Paix que préconise l’islam. 2 - Témoigner devant nos camarades LGBTQI du fait que l’islam est fondamentalement une religion de Paix, que les musulman-e-s de France ou d’ailleurs ne sont pas tous et toutes homophobes, que les premiers à souffrir de l’homophobie de certaines autorités islamiques autoproclamées sont les musulman-e-s eux-mêmes. Mais que les choses, quoiqu’on en disent, évoluent dans le bon sens, aussi grâce à des initiatives comme celles-ci : les minorités sexuelles et les féministes islamiques dont nous sommes, sont en train de réaliser une adaptation de la représentation du Religieux à la conception moderne du droit de l’individu, comme jamais auparavant même si bien souvent elle se fait dans la « douleur » (Mohamed Arkoun Abdennour Bidar, Mohamed Iqbal, etc.). Les minorités islamiques sont véritablement à l’avant-garde de mutations sociétales sans précédents, et contribuent activement à la construction jour après jour d’une représentation apaisée de l’islam : un islam qui demain devra être compris de manière véritablement inclusive et égalitaire. C’est là notre théorie de la libération islamique. 3 – Travailler ensemble, en tant que mouvement LGBTQI islamiques ici en Europe, et toujours en collaboration avec nos frères et sœurs du monde entier, afin que les générations qui viendront après nous, qui découvriront pour certains d’entre eux qu’ils ont une affectivité et une sexualité particulière, puissent le vivre en paix. Afin également de donner plus de poids à nos revendications, de défendre plus concrètement nos droits civils et notre dignité humaine !

51 CALEM - visibilité & diversité
CALEM 2010 a accueilli plus de 80 participants de 11 nationalités différentes, dont les deux imams homosexuels et des activistes du monde arabe (juste avant le « printemps arabe »).. CALEM 2011, nous avons eu l'honneur d'accueillir près de 250 participants dans quatre pays européens différents, ce qui donne une modeste dimension continentale à CALEM - et surtout à nos combats pour les droits humains des minorités LGBT (lesbienne, gay, bisexuel, transsexuel) ; AlhamdouliAllah. En tant que conférence inclusive, les séminaires CALEM furent ouverts à tou-tes. Nous y avons veillé autant que faire ce peu. C'est ainsi que les participants ont incarné-es une grande diversité : des citoyen-nes LGBT, des musulman-es inclusivs et progressistes, des bénévoles ou militant-es associatifs, des professionnel-les de l'accueil et d'accompagnement socio-psychologique, des intellectuel-les et des universitaires.

52 CALEM - visibilité & diversité
A Paris, nous avons accueilli près de 100 participants pour la présentation d'Amina Wadud, grâce à l'EHESS qui a accepté exceptionnellement de travailler avec une confédération militante. A Bruxelles nous avons été heureux cette année d'offrir des ateliers d'autonomisation à des individus concerné-es et des ateliers de formation pour les professionnels ; A Madrid, nous avons bénéficié d'un grand intérêt de la part des médias (notamment de la part de la chaine nationale Sexta), dans un pays où le conservatisme religieux est un problème récurent ; A Lisbonne nous avons été honorés d'échanger des informations et des idées avec des bénévoles et des professionnelles militants pour les droits humains, qui ont à traiter avec une petite et récente communauté musulmane au Portugal. 

53 BUTS PRINCIPAUX à LONG TERME
CONSTRUIRE ENSEMBLE UNE VISIBILITE ACCRUE POUR L’ACTIVISME LGBT ISLAMIQUE, depuis l’intérieur de l’ISLAM Nos actions concrètes doivent être supportées par : La force de notre foi – TAQWAH Le respect du point de vue de chacun - MASLAHAH Los de AIR 2010 – Annual International Retreat – nous avons compris que les différences sont une chance, nous devons travailler esnemble quoiqu’il en soit. Personne ne doit prendre le pas sur qui que ce soit d’autre ; nous devons accroitre notre visibilité commune, échanger des idées, au lieu de tenter d’être leader par rapport à des associations qui sont parfois à peine viables. CALEM CONFERENCE | PARIS CONFEDERATION OF ASSOCIATIONS LGBTQI EUROPEAN & MUSLIM CONSTRUIRE ENSEMBLE UN RESEAUX POUR UN ACTIVISME LGBTQI ISLAMIQUES EFFICIENT – Qui reposera inch’Allah sur: La force de notre foi – TQWAH Le respect des différences de point de vues et des forces de chacun Faire un beau diagramme disant que QUER Muslim global network avec l’idée qui a émergée grâce à TIC, notamment lors du dernier AIR – Annual International Retreat – d’opérer par région ; car il parait clair que les pays anglo-saxons n’ont pas à faire aux mêmes problématiques, et donc n’agiront pas de la même façon pour défendre leurs droits. Ce qui ne veut pas dire que nous ne devons pas travailler ensemble à un e visibilité commune à l’avenir : internationalement, par secteurs régionaux Régionalement, par pôle d’activités Localement (chaque association ou chaque pôle) par groupe de travail et commission de réflexion et publication Encore une fois, non seulement chacun restera libre et indépendant, mais c’est la seule et unique façon pour qu’un tel réseau fonctionne. Lorsque l’ensemble du réseaux sera d’accord de participer à tel ou tel projet, cela n’en donnera que plus de poids au dit projet. Autrement, la visibilité des uns et des autres n’en sera de toute les façons que plus accrue par leur appartenance même au réseaux. Aucune association sœur ni aucun réseaux frère ne devra – ni ne pourra d’ailleurs – prendre l’ascendant sur les autres. Il n’y aura que du positif là dedans et s’en ressortira une saine et constructive concurrence fraternelle, inch’Allah.

54 remerciements 2010 ILGA Portugal, the Spanish federationFELGTB ,  the city of Brussels, the region of Brussels, the Flemish commission of Brussels, of the Flemish community (Vlaamse Gemeenschap), of Madame Milquet - Vice-Prime minister and Minister of employment and chances equality, in charge of the migration and asylum politic, of the city of Brussels, of the region of Brussels-capital, of the EHESS (School of High Studies in Social Science - and also of the IISMM, ENS, CEIFR, IREMAM), the Spanish Islamic council Junta Islamica, the union of Muslim women UMME & the inclusive Muslim network INIMuslim 2011 SaphirNews & SalamNews, Têtu, Respect Magazine, Rue89, France 24, Al-Jazeera, AFP (in Brussels). Thanks to Mrs. Pierre Edeinbaum - Maire du 3ème arrondissement de Paris -, Christine Le Doaré - president of the Centre LGBT de Paris -, la maison Arc-En-Ciel of Brussels. and the volunteers of: HM2F, MERHABA,  THE INNER CIRCLE CALEM CONFERENCE | PARIS CONFEDERATION OF ASSOCIATIONS LGBTQI EUROPEAN & MUSLIM CONSTRUIRE ENSEMBLE UN RESEAUX POUR UN ACTIVISME LGBTQI ISLAMIQUES EFFICIENT – Qui reposera inch’Allah sur: La force de notre foi – TQWAH Le respect des différences de point de vues et des forces de chacun Faire un beau diagramme disant que QUER Muslim global network avec l’idée qui a émergée grâce à TIC, notamment lors du dernier AIR – Annual International Retreat – d’opérer par région ; car il parait clair que les pays anglo-saxons n’ont pas à faire aux mêmes problématiques, et donc n’agiront pas de la même façon pour défendre leurs droits. Ce qui ne veut pas dire que nous ne devons pas travailler ensemble à un e visibilité commune à l’avenir : internationalement, par secteurs régionaux Régionalement, par pôle d’activités Localement (chaque association ou chaque pôle) par groupe de travail et commission de réflexion et publication Encore une fois, non seulement chacun restera libre et indépendant, mais c’est la seule et unique façon pour qu’un tel réseau fonctionne. Lorsque l’ensemble du réseaux sera d’accord de participer à tel ou tel projet, cela n’en donnera que plus de poids au dit projet. Autrement, la visibilité des uns et des autres n’en sera de toute les façons que plus accrue par leur appartenance même au réseaux. Aucune association sœur ni aucun réseaux frère ne devra – ni ne pourra d’ailleurs – prendre l’ascendant sur les autres. Il n’y aura que du positif là dedans et s’en ressortira une saine et constructive concurrence fraternelle, inch’Allah.

55 INIMuslim International Network for inclusive muslims

56 Inimuslim - aim INIMuslim is an informal network, opened to every citizen of the world inspired by a good will, without any discrimination regarding their personal convictions, ethnical background, serological status, sex, sexual orientation or gender identity. This informal network is built on a collaborative initiative of Organizations' Associations' representatives, selected experts worldwide (see non exhaustive list and thanks below) and volunteers, working internationally for the inclusivity of individuals, that belongs de facto to what we call today a "sexual minority" (LBTQIA*), and that are Muslims or from a Muslim background. INMuslim sustains their struggle to defend their human rights and dignity, fighting both “Homophobia”, “Islamophobia” and every other discrimination such as racism, anti-Semitism, misogyny, lesbophobia, biphobia, transphobia, serophobia**, etc.     Through INIMuslim, organizations and individuals can exchange information about how to prepare conferences or seminars, lead or create inclusive Muslim organizations***, increase LGBT Muslim's visibility by editing publications and/or built a blog, a website; deconstruct prejudices and misbelieves, share ideas and experiences, exchange skills, develop a united voice with humility and solidarity - away from ego or power inter-individual conflicts - and develop new tools, strategies and advocacy in total transparency.     Our position is at the avant-garde of an Islamic reform and the mutations of the relationship to Islam; an intellectually passionate position and risky at the same time. There is no unique, simple answer to the issue of reconciliation of the cultural heritage and/or faith, gender and sexuality. Thus, we have to help each other respecting true shura - collegiality - ; respecting each other point of view and self-definition, in a philanthropic and naive way, in solidarity with endangered social groups or minorities, nonetheless independently, away from partisan politics. CALEM CONFERENCE | PARIS CONFEDERATION OF ASSOCIATIONS LGBTQI EUROPEAN & MUSLIM *Lesbian, gay, bisexual, transgender, queer, intersexual, asexual; but also Men having Sex with Men, Women having Sex with Women that happened to be discriminated on the basis of their gender and/or sexual orientation. **Against individuals infected or affected by sexual transmitted deseases such as HIV/AIDS. ***Inclusive, progressive, queer LGBT Muslims need your help to be visible and gather to create human right, advocacy or convivial organizations; we are here to advice and/or exchange information about the best way to sustain their empowerment and enhance their expertise and visibility as a group or/and as individuals, through internet websites or blogs, associations, publications, conferences, etc.

57 Inimuslim - respecting diversity
Let us be reminded that our beloved Creator Allah SWT states in the Quran in numerous places that no singular identity, nor social category, shall be normalized above others; no identity shall be imposed as “normal” on any one of us, especially not on our transgender brothers and sisters.     Allah SWT says in the Quran: “O mankind! Lo! We have created you male and female, and have made nations and tribes that ye may know one another. Lo! The noblest of you, in the sight of Allah, is the best in conduct. Lo! Allah is Knower, Aware“ *.      Thus, we shall promote Allah consciousness in respect of each individual’s personal self-definition, self-determination and welfare. * Quran: 49.13 CALEM CONFERENCE | PARIS CONFEDERATION OF ASSOCIATIONS LGBTQI EUROPEAN & MUSLIM *Lesbian, gay, bisexual, transgender, queer, intersexual, asexual; but also Men having Sex with Men, Women having Sex with Women that happened to be discriminated on the basis of their gender and/or sexual orientation. **Against individuals infected or affected by sexual transmitted deseases such as HIV/AIDS. ***Inclusive, progressive, queer LGBT Muslims need your help to be visible and gather to create human right, advocacy or convivial organizations; we are here to advice and/or exchange information about the best way to sustain their empowerment and enhance their expertise and visibility as a group or/and as individuals, through internet websites or blogs, associations, publications, conferences, etc.

58 Inimuslim - mission INIMuslim * aim is to provide helpful and supported basis to address the issue of Islam & sexual diversity, and assists Muslims to reconcile Islam with their sexuality or gender orientation, to peacefully strive together toward common goals of interest for our network that aspires to the realization of an inclusive Islam.       Our network helped so far inclusive, progressive Muslim individuals and organizations  to strengthen up their inner dynamic in France, South Africa, Belgium, Egypt. Today, it is spreading its energies through Europe, Middle- East, Africa, North and South America. More information about this network, please write to us: CALEM CONFERENCE | PARIS CONFEDERATION OF ASSOCIATIONS LGBTQI EUROPEAN & MUSLIM

59 Inimuslim - france Nota bene
In France in particular, we are currently working with several individuals that are teachers, NGO leaders, press magazine editors (MTE, Respect Mag, Cercles Virtuels…). Difficulties encountered are huge! We need expertise and also support of a more generalist progressive organization. And we all seems to be having a hard time because they are in between two functions and could not be clearly engaged towards a progressive Islam (one side the fundamentalist, the other side the Islamophobic individuals). The price to pay is high, social tensions are exacerbated with elections, etc.). Opening an inclusive, progressive center? 1 - biggest Muslim community in Europe is in France 2 - need a clear counter discourse to the radical one, used often by islamophobic individuals against islam AND by fanatics against Muslims 3 – need a modest but provate place to built a new representation of Islamic spirituality, culture, faith (1 or 2 offices plus one quiet room) 4 – we have a fecond interorganizationnal and intellectual dynamic that could benefit all of us 5 – progressive values are our common starting point, common biggest umbrella to undertake that project CALEM CONFERENCE | PARIS CONFEDERATION OF ASSOCIATIONS LGBTQI EUROPEAN & MUSLIM

60 Activism LGBTQIA islamique une force de proposition, afin de vivre en paix

61 Travailler ensemble Les musulman-es LGBTQIA sont une force pour
l’activisme LGBT afin de faire évoluer ensemble nos droits civiques et notre dignité humaine Autant que des promoteurs d’une diversité désormais de plus en plus assumée, au sein des communautés musulmanes d’Europe. Nous avons à apprendre des uns et des autres, en dépit de nos différences nous poursuivons un but commun. HM2F – en tant que l’une des pierres angulaires d’un activisme LGBTQIA islamique – est prêt à combattre efficacement les préjugés, la stigmatisation, la discrimination Sur plusieurs niveaux et dans le cadre de différentes alliances

62 “ If you have come here to help me, you are wasting your time.
Respecter la diversité En tant que citoyen-nes à part entière, Les homosexuel-les musulman-es œuvrent activement au bien-être de nos frères et sœurs “ If you have come here to help me, you are wasting your time. But if you have come because your liberation is bound up with mine, then let us work together.” (Lilla Watson - a Gangulu féministe indigène australienne).

63 Théologie LGBTQIA de la libération
Théologie LGBTQIA de la libération (…)

64 Théologie lgbt de la libération islamique
La sexualité est une bénédiction que l’islam nous enjoint de vivre en Paix Nous devons combattre pacifiquement la violence de l’infrahumanisation, qui est un instinct animal, une réaction de groupe instinctive. Nous sommes bénis de faire partie de cette évolution, de ces activistes LGBT musulman-es, qui vont permettre une meilleure compréhension à la fois des minorités sexuelles et des musulman-es. La sexualité est une bénédiction qui nous permet de nous élever, de prendre de la hauteur part rapport à notre condition animale : nous sommes plus que des animaux qui ne seraient là que pour se reproduire. Nos amours homosexuels sont féconds et peuvent prospérer, encore faut-il que l’homophobie cesse. Citation de LG TIN sur sexisme et refus du mariage ; reprise de mon argument à la radio que si remplace depuis 5000 ans homos par noirs ou juifs, serait amalgame fragrant ; donc ne peut pas et ne doit pas généraliser la violence de certains hommes, homos ou pas, à toutes les minorités sexuelles ! Conclusion – Nous sommes à l’avant-garde de mutations sociétales sans précédents, qui amèneront l’Islam à s’adapter à la représentation moderne que nous avons des droits de l’individu, comme aucune autre religion n’avait eut à le faire avant l’islam. Nous marquons l’Histoire humaine ; en cela les deux premiers imams de l’histoire de l’humanité à assumer publiquement leur homosexualité ont un message unique à nous délivrer.

65 Théologie lgbt de la libération islamique
Nous devons travailler sur cette notion d’inclusivité, qui est arabe est appelée TAWHID Le Tawhid est une notion métaphysique essentielle en islam, qui a été développée par des mystiques tels que le « maître des maîtres » Ibn ‘Arabi, ou encore par le célèbre poète Rumi. Notre inspiration vient également de théologiens sud américains catholiques, qui ont tenté d’adapter la représentation catholique de la bible à la réalité de leur quotidien. Enfin, nous trouvons notre inspiration d’intellectuel-les musulman- es du 20èm et 21èm siècle*, qui ont du se libérer ainsi que leur peuple de la domination coloniale ; tout comme nous avons à nous libérer de l’oppression culturel et dogmatique, vers une véritable LIBERATION. La sexualité est une bénédiction qui nous permet de nous élever, de prendre de la hauteur part rapport à notre condition animale : nous sommes plus que des animaux qui ne seraient là que pour se reproduire. Nos amours homosexuels sont féconds et peuvent prospérer, encore faut-il que l’homophobie cesse. Citation de LG TIN sur sexisme et refus du mariage ; reprise de mon argument à la radio que si remplace depuis 5000 ans homos par noirs ou juifs, serait amalgame fragrant ; donc ne peut pas et ne doit pas généraliser la violence de certains hommes, homos ou pas, à toutes les minorités sexuelles ! Conclusion – Nous sommes à l’avant-garde de mutations sociétales sans précédents, qui amèneront l’Islam à s’adapter à la représentation moderne que nous avons des droits de l’individu, comme aucune autre religion n’avait eut à le faire avant l’islam. Nous marquons l’Histoire humaine ; en cela les deux premiers imams de l’histoire de l’humanité à assumer publiquement leur homosexualité ont un message unique à nous délivrer.

66 bibliographie Habermas, J. (1990). « Discurso filosofico da modernidade. » Presença, Lisbonne. Mo Sung, J. (2000). « Théologie de la libération et exclusion sociale » in Gebara, I. (2000). « Théologie de la libération au féminin et théologie féministe », in « Théologies de la libération ». L’Harmattan, Paris. Hinkelammert, F. (2000). « La théologie de la libération dans le contexte économique ». in « Théologies de la libération » ; op. cit. Tale, M. (2000). « Enjeux et perspectives de la théologie arabe chrétienne », in « Théologies de la libération » ; op. cit. Abdou, M. (2003). « L’islam : religion, science et civilisation ». Al-Biruni, Beyrouth. Abdou, M. (1897). « Rissalat al-Tawhid ». Matba'a al-kubra al-amiriya, Le Caire. Ibn ‘Arabi (1977). « Les illuminations de la Mecque ». Albin Michel, Paris. Abdou, « Rissalat al tawhid » ; op. cit. Amara, M. (1983). « Les courants de la pensée islamique ». Dar al-Mestakbal al-Arabi, Le Caire. Ben Badis, A. (1937). Revue « Al-Chihab », février. Lamchichi, A. (1994). « L’islamisme en Algérie ». L’Harmattan, Paris. Urvoy, D. (1996). « Les penseurs libres dans l’islam classique ». Albin Michel, Paris. Girardi, G. (2000). « El macroecumenismo popular indoafrolatinoamericano : perspectivas élitico-politicas, culturales y teologicas” – manuscrito. « Théologie de la libération » ; op. cit. P de « Priesthood of All Believers », L. Siegele-Wenschkewitz dans “The encyclopedia of Christianity”. Eerdmans Publishing, 2005. Al-Qurtubi, « Al-Mufhim lima Ashkal min talkhis Kitab Muslim » - 6 / 186. Dar Ibn Kahtir, Damas. Al-Nawawi, « Minnat-ul-Munim Sharh Sahih Muslim Sharh Sahîh Muslim » - 15/116. Dar-us-Salam, USA. La sexualité est une bénédiction qui nous permet de nous élever, de prendre de la hauteur part rapport à notre condition animale : nous sommes plus que des animaux qui ne seraient là que pour se reproduire. Nos amours homosexuels sont féconds et peuvent prospérer, encore faut-il que l’homophobie cesse. Citation de LG TIN sur sexisme et refus du mariage ; reprise de mon argument à la radio que si remplace depuis 5000 ans homos par noirs ou juifs, serait amalgame fragrant ; donc ne peut pas et ne doit pas généraliser la violence de certains hommes, homos ou pas, à toutes les minorités sexuelles ! Conclusion – Nous sommes à l’avant-garde de mutations sociétales sans précédents, qui amèneront l’Islam à s’adapter à la représentation moderne que nous avons des droits de l’individu, comme aucune autre religion n’avait eut à le faire avant l’islam. Nous marquons l’Histoire humaine ; en cela les deux premiers imams de l’histoire de l’humanité à assumer publiquement leur homosexualité ont un message unique à nous délivrer.

67 bibliography www..homosexuels-musulmans.org
Rumi & Vitray-Meyerovitch, E. (2010). « Le livre du dedans : Fîhi-mâ-fîhi ». Muslim : Dieu révéla alors à son propos le verset suivant : « Assurément, les hypocrites sont dans le plus bas des degrés descendant du feu » - Coran : Herbert, J. (1972). « Spiritualité hindoue », Albin Michel, Paris. Faure, B., « Le bouddhisme, une religion tolérante ? ». Sciences humaines - Edgar Faure est professeur à l'université de Stanford, Californie. Auteur notamment de Bouddhisme , Liana Levi, 2001 ; « Bouddhismes, philosophies et religions », Flammarion, 1998. Morin, E. (1990). « Penser l’Europe ». Folio, Paris ; p.235. Dalaï-Lama (2006). “How to Expand Love: Widening the Circle of Loving Relationships”. Atria books, New York. Besaadaa, M.,T. (2000). « Approche socio-historique des théologies islamiques », dans « Théologies de la libération » ; op. cit. Mollenkott, V., R. (1993). « Sensuous spirituality : out from fundamentalism ». Crossroad, New York. Stuart, E. (1977). « Religion is a queer thing ». The pilgrim press, Ohio. Goss, R. (1993). « Jesus acted up ». Harper San Francisco, San Francisco. Hunt, M., E. (1996). « Dictionnary of feminist theologies ». Westminster John Knox Press, Louisville. McNeil, J. (1996). « Taking a Chance on God: Liberating Theology for Gays, Lesbians, and Their Lovers, Families, and Friends ». Beacon press, Boston. Stuart, « Religion is a queer thing ». Clark, J. M. (1997). « Defying the Darkness: Gay Theology in the Shadows ». Pilgrim press, Ohio. Djalâl-od-Dîn Rûmî (1990). « Mathnawî : La Quête de l'Absolu ». Editions du Rocher, Paris. 1368 – 1644 ; Reischauer, E., A., Fairbank, J., K. & Craig, A., M. (1960). “A history of East Asian civilization”, Volume 1. East Asia: The Great Tradition , George Allen & Unwin Ltd. Amin, S. (2000). « Vers une théologie islamique de la libération ? », in « Théologies de la libération ». L’Harmattan, Paris. La sexualité est une bénédiction qui nous permet de nous élever, de prendre de la hauteur part rapport à notre condition animale : nous sommes plus que des animaux qui ne seraient là que pour se reproduire. Nos amours homosexuels sont féconds et peuvent prospérer, encore faut-il que l’homophobie cesse. Citation de LG TIN sur sexisme et refus du mariage ; reprise de mon argument à la radio que si remplace depuis 5000 ans homos par noirs ou juifs, serait amalgame fragrant ; donc ne peut pas et ne doit pas généraliser la violence de certains hommes, homos ou pas, à toutes les minorités sexuelles ! Conclusion – Nous sommes à l’avant-garde de mutations sociétales sans précédents, qui amèneront l’Islam à s’adapter à la représentation moderne que nous avons des droits de l’individu, comme aucune autre religion n’avait eut à le faire avant l’islam. Nous marquons l’Histoire humaine ; en cela les deux premiers imams de l’histoire de l’humanité à assumer publiquement leur homosexualité ont un message unique à nous délivrer.

68 5 – déontologie

69 HM2F - déontologie & bien-être
La déontologie de HM2F est confessionnelle, laïc, apolitique (indépendant idéologiquement et non partisan), antimilitariste, pour un collectif citoyen ouvert à tou-tes. (notre déontologie - En tant que citoyen-nes libres, nous ne reconnaissons aucune autorité spirituelle ; nous travaillons ensemble d’égal à égal, en tentant d’élaborer une « autodéfinition » apaisée de qui nous sommes en vue de « l’auto-détermination » de chacun-e. Encore une fois, nous ne sommes pas soumis à aucune idéologie ni à aucun parti politique ; nous sommes libre de dénoncer toute discrimination, ou que nous la voyons. Notre objectif ultime est le bien-être des musulman-es LGBT inclusifs.

70 HM2F - approche triptique
Adopter ici une approche triptyque stable et complémentaire : œuvrer pour les droits humains LGBT réformer la représentation que nous avons du rapport à l’islam enrichir l’analyse scientifique et la compréhension du phénomène (anthropologie, psychologie, historiographie…). Ces approches, ces luttes contre toutes formes de discriminations, sont complémentaires et ils seraient contre-productifs de les opposer. Seule l’autodéfinition – qui passe par l’éducation et l’autonomisation des individus – permet l’émancipation de l’individu, l’apaisement du groupe social auquel il/elle appartient, de la communauté dans son entier.

71 بارك الله فيك Thank you Merci www.homosexuels-musulmans.org
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72 Merci Thank you بارك الله فيك


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