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Introduction à Lean Six Sigma

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Présentation au sujet: "Introduction à Lean Six Sigma"— Transcription de la présentation:

1 Introduction à Lean Six Sigma

2 Agenda Training Strategie Xerox vs Lean Six Sigma
Qu’est-ce que “Six Sigma”? Qu’est-ce que “Lean” ? Qu’est-ce que Lean Six Sigma Intérêts de Lean Six Sigma El objectivo es explicar que es Six Sigma y que es Lean Explicar come se relacionan los dos El resultado deseado es Entender los benficios que Lean y Six Sigma puede traer al su negocio Entender la diferencia entre Lean y Six Sigma para saber que herramientas usar

3 Xerox - Lean Six Sigma Lean Six Sigma 1. Une approche Top Down qui - nécessite l’ engagement du senior management - Une approche en profondeur sur un périmètre limité vs. “un scope large survolé” 2. Une Infrastructure - Black Belt dédiés projets à 100% - Green Belts (25¨%) + Yellow Belts - des Consultants / Masterblackbelts pour coacher les équipes - Des projets initiés par des sponsors 3. Une Discipline - Mettre le client au centre (CTQ) - Projets/BB/GB Lean Six Sigma selectionnés par le Comex - Toll Gates Reviews - Résultats Business Validés Lean Six Sigma = un changement culturel pour redevenir performant

4 Qu’est-ce que Lean Six Sigma ?
Lean Six Sigma est une méthode pour réparer des processus stratégiques cassés, dont les performances ne répondent plus au standard attendu par les clients et/ou Xerox. Accroître Profit, Revenue et Productivité Resultats Réduire Complexité, Variabilité & Défauts Accroître la Fidélité Clients Clients Attentes & Stratégie Business Process Comment ? Resultats Business What is Lean Six Sigma: A disciplined approach to business improvement Based on Critical Customer Requirements and linked to Business Strategy Focused on Business Process Improvement To yield improved, Profit, Revenue and Productivity Six Sigma reduces variability and defects Lean Methods reduce process complexity Customer focus drive increased satisfaction & Retension How do you drive improved business results with Lean Six Sigma Customer Focus - Everything starts with whats important to the customer Defined Projects, sponsored by business managers accountable for results Highly trained dedicated resources (Black Belts) - 5 weeks of training over 5 months Robust set of tools and processes - Industry arsenal MOST IMPORTANT ENABLER IS LEADERSHIP Focus Client Projets & Sponsors Ressources (Belts) Méthodes & Outils Leadership 5

5 INTRODUCTION A SIX SIGMA

6 Lean History

7 Origins of Lean Lean has been around a long time: Known by many names:
Pioneered by Ford in the early 1900’s (33 hrs from iron ore to finished Model T, almost zero inventory but also zero flexibility!) Perfected by Toyota post WWII (multiple models/colors/options, rapid setups, Kanban, mistake-proofing, almost zero inventory with maximum flexibility!) Known by many names: Toyota Production System Just-In-Time Continuous Flow Typically based in manufacturing/production, but also highly applicable to transactional projects Outwardly focused on being flexible to meet customer demand, inwardly focused on reducing/eliminating the waste and cost in all processes

8 Reduire les étapes sans valeur ajoutée (Gaspillage)
Lean Reduire les étapes sans valeur ajoutée (Gaspillage) “Lean” - renvoie aux méthodes et techniques initiées par Toyota dans le manufacturing au milieu des années 50s, avec l’objectif d’ éliminater les gaspillages et d’accroître la vitesse d’un process. Roots in Toyota Production Systems Lean tools should be used in 100% of processes

9 Qu’est-ce que le gaspillage ?
Activité Activité sans Valeur Ajoutée (Gaspillage) Activité à Valeur Ajoutée Gaspillage “Necessaire” Gaspillage inutile (Pure perte)

10 Lean Improvement Results
Before Lean After Lean See the Difference

11 Six Sigma History

12 Six Sigma “Six Sigma” - renvoie aux outils, processes, et à la culture rendue célèbre par Motorola et General Electric dans les années 80s, avec le but de reduire variabilité and défauts.

13 Six Sigma History Motorola was the first advocate in the 80’s
Six Sigma Black Belt methodology began in late 80’s/early 90’s More recently, other companies have embraced Six Sigma: GE Allied Signal Bombardier Sony Project implementers names includes “Black Belts”, “Top Guns”, “Change Agents”, “Trailblazers”, etc. Implementers are expected to deliver annual benefits between $500,000 and $1,000,000 through 3-5 projects per year Top-down program with Executive and Champion support Outwardly focused on Voice of the Customer, inwardly focused on using statistical tools on projects that yield high return on investment

14 Six Sigma History Nobody at GE gets promoted without Six Sigma training. GE annual reports states that Six Sigma delivered: $300 million to its operating income in 1997 $750 million to the bottom line in 1998 Additional annual report examples: 10-fold increase in life of CT scanner x-ray tubes Improved yields of super-abrasives – worth a full decade of increased capacity despite growing demands 62% reduction in turn-around time of railcar leasing repairs Plastics business added 300 million pounds of new capacity – equivalent to “one free plant”

15 Qu’est ce que Six Sigma? C’est une mesure de niveau de qualité…
3.4 défauts par million d’opportunités (DPMO) C’est une méthodologie … le DMAIC C’est une discipline structurée d’analyse critique d’un process pour l’améliorer.

16 ….basée sur les mesures statistiques
6SIGMA: UNE METHODE D’ OPTIMISATION DES PROCESSUS ….. ….basée sur les mesures statistiques Origine : Motorola (1980') répandu dans l'industrie manufacturière adaptation au secteur service … Fréquence Mesure d'une valeur sensible (pour la qualité) Zone de tolérance Tolérance haute Tolérance basse Après Avant Un processus industriel doit : fournir des valeurs à l'intérieur d'une zone de tolérance autour de la valeur cible être stable dans le temps, donc fournir une déviation très faible par rapport à la valeur moyenne Sigma = écart-type statistique(déviation moyenne par rapport à la moyenne)  =   (x-x) /n Un processus stable  s < tolérance Processus Ns    (tolérance/N) The blue distribution is spread out because it has a high process variation Therefore, its Sigma is higher, and more measurements are likely to fall outside the tolerance limits and are therefore defects Reducing process variation will reduce the number of defects This has the effect of ‘squeezing’ the distribution, producing the ‘after improvement’ green distribution, which has a smaller Sigma The objective is to improve the process so that the tolerance limit is Six Sigma away from the mean - then the probability of a measurement falling outside the limits and being a defect is less than 2 in a billion  = 32% défauts 2 = 5% défauts 3 = 0.3% défauts 4 = 6 défauts pour 100,000 5 = 6 défauts pour 10m 6 = 2 défauts pour 1 milliard (varie jusqu'à 3,2 par millions en 2 ans)

17 3.8  - Bon à 99% 6 - Bon à 99.99966% 6SIGMA: « GOOD TO GREAT….. »
10,000 défauts par million opportunities 3.4 défauts par million d’opportunités 2 atterrissages ratés par jour Un atterrissage raté tous les 5 ans 15 minutes d’eau non potable par jour 1 minute d’eau non potable tous les 7 mois 5,000 opérations chirurgicales incorrectes par semaine 1,7 opérations chirurgicales incorrectes 4000 familles US quittant la maternité avec le mauvais bébé The parts and processes we typically use are fairly complex. What happens when we run through multiple processes, have many parts in an assembly, or have several dimensions that are critical? Assume that you have a process with a Cpk=1. This would be a 3 sigma process. Now, we know that for this process, 99.7% of the parts will be good. But, what if that process is followed by another 3 sigma process? Now 99.7% of the 99.7% or 99.4% will be in spec on both processes. Typical industrial processes consist of several hundred steps, dimensions and parts. By the time we multiply the likelihood of getting good parts through the entire assembly, it is obvious that a 3 sigma process will not produce assemblies that our customer wants to pay top dollar for. Si juga uno baloncesto at el nivel de 6sgima, quere decir que cada un milion de veces que tiran el baloncesto, 3.4 veces no va caller en el

18 LE SIGMA EN CONCRET 1s Point d’inflexion 3s Limite de Spécification basse Limite de Spécification haute L'écart type ou sigma mesure la dispersion des produits autour de la moyenne.

19 OBJECTIF: REDUIRE LA VARIABILITE
6SIGMA: LES AXIOMES Tous les processus ont de la variabilité, Toutes les variabilités ont des causes, Généralement les causes sont peu nombreuses: (20% cause = 80% des effets) Si on connaît ces causes on peut développer des solutions pour: - les annuler - ou les contrôler, Les conceptions doivent donner des processus robustes aux variations restantes, Cela est vrai pour les processus, les produits, les services… OBJECTIF: REDUIRE LA VARIABILITE

20 Corpus théorique SixSigma
LA DEMARCHE 6s Corpus théorique SixSigma Définition précise de l'objectif à atteindre définition des buts que se fixe l'organisation définition des critères vérifiables de succès dans l'atteinte des objectifs. CTQ : Critical to Quality Étude précise du système existant définition d'indices de mesures des critères de succès définition d'un processus de mesure des variables clés réalisation des mesures Analyse détaillée du système définition de lois, de corrélations entre les différentes variables recours à l'analyse statistique identification des causes d'échecs (objectif non atteint ou processus non stabilisé) Définition de la solution à partir des résultats de l'analyse Définition d'un système d'évaluation de la performance du nouveau système mesure des indices correspondant aux critères de succès mesure de la stabilité du nouveau processus corrections et améliorations continues Green Belt Participant projet 6s formation à la métho- de, pas de certification expériences pratiques Black Belt Directeur de projets 6s formation théorique certification (examen) expériences pratiques Les rôles 6s

21 SIX SIGMA: LES DIFFERENTES METHODES
SixSigma pour l'amélioration des processus existants Le processus est déjà en place, on l'évalue, on le mesure, on l'améliore, on évalue l'amélioration DMAIC (prononcez "dimaïk") - cinq phases : Define, Measure, Analyse, Improve, Control SixSigma pour le développement d'un nouveau produit Design for 6s (DMEDI) adaptée à la conception de produits DMEDI- cinq phases Explore, Develop, Implement

22 DMAIC Define Définir les buts du projets et les livrables pour les clients internes ou externes Measure Mesurer le système actuel pour évaluer ses performances ; quantifier les problèmes Analyze Analyser et déterminer les causes des défauts et des dysfonctionnements Improve Améliorer le système en éliminant les facteurs de dysfonctionnement Control Mettre en place un processus de contrôle des performances du système cible Vérification des résultats de chaque phase avant passage à la suivante "tollgate review" (tollgate = péage) itération permise (retour à une phase antérieure)

23 Lean Six Sigma

24 Six Sigma et Lean Six Sigma focalise en premier lieu sur
process effectiveness (qualité) comprendre et réduire la variation réduire et éliminer les défauts. Améliorer la performance vs Attentes critiques des clients Qualité Précision Zero Défaut Reduction de la Variation Lean focalise en premier lieu sur process efficiency (rendement) identifier les étapes du process sans valeur ajoutée et réduire le gaspillage réduire les goulots d’étranglement Accroître la vitesse et le cycle time Quantité production à temps / Vitesse Zero goulot d’étranglement Reduire les étapes sans valeur ajoutée

25 Methodologie / Outils / Data
Lean Six Sigma Methodologie / Outils / Data

26 The Big Step Lean Six Sigma
“We have tended to use all our energy and Six Sigma science to move mean [delivery time] to…12 days. The problem is, as has been said, ‘the mean never happens,’ and the customer is still seeing variances in when the deliveries actually occur – a heroic 4-day delivery time on one order, with an awful 20-day delay on another, and no real consistency… Variation is evil.” – Jack Welch, 1998

27 Une mesure de niveau de qualité ...
Sigma - c’est une mesure de dispersion de data autour d’une moyenne. Sigma level - c’est la mesure utilisée pour décrire le niveau de performance valable quel que soit le process et sa nature. 1  30.85% 691,500 2  69.15% 308,500 3  93.32% 66,800 4  99.38% 6200 5  % 230 6  % 3.4 Lower spec limit Upper spec limit 3.8  - 99% Good 6 % Good 10,000 défauts par million opportunities 20,000 articles perdus par heure 2 atterrissages ratés par jour dans les aéroports principaux 15 minutes d’eau non potable par jour 5,000 operations chirurgicales incorrectes par semaine 3.4 défauts par million d’opportunités 7 articles perdus par heure Un atterrissage raté tous les 5 ans Une minute d’eau non potable tous les 7 mois 1.7 operation chirurgicale incorrecte par semaine The parts and processes we typically use are fairly complex. What happens when we run through multiple processes, have many parts in an assembly, or have several dimensions that are critical? Assume that you have a process with a Cpk=1. This would be a 3 sigma process. Now, we know that for this process, 99.7% of the parts will be good. But, what if that process is followed by another 3 sigma process? Now 99.7% of the 99.7% or 99.4% will be in spec on both processes. Typical industrial processes consist of several hundred steps, dimensions and parts. By the time we multiply the likelihood of getting good parts through the entire assembly, it is obvious that a 3 sigma process will not produce assemblies that our customer wants to pay top dollar for. Si juga uno baloncesto at el nivel de 6sgima, quere decir que cada un milion de veces que tiran el baloncesto, 3.4 veces no va caller en el

28 What Is Six Sigma? The term “Sigma” is a Greek letter (s) used to describe variability and is an indicator of how likely errors are to occur. -6s s -2s -1s x +1s +2s +3s s LSL Normal Distribution Centered USL -6s s -2s -1s x +1s +2s +3s s Centered Normal Distribution +/-6 Sigma Limits Effects of 1.5 Standard Deviation Shift LSL Normal Distribution Shifted USL Sigma Quality Level is an indicator of how often defects are likely to occur (Six Sigma Quality Level is said to equate to 3.4 PPM defective).

29 Why Six Sigma Is the Goal
Rolled Throughput Yield (RTY) is the probability that a product will pass through the entire process without rework and without any defects. 4s 5s 6s For complex products and systems, 6s is necessary to produce or perform defect-free more than 90% of the time RTY= Y1 x Y Yn (n = number of process steps)

30 Table de Niveau de Qualité Sigma

31 In Six Sigma, Costs Are Always Kept in Mind
There is an optimum quality level beyond which the costs of quality improvement exceed the expected cost savings from a reduced number of defects Cost Sigma Quality Level Optimum Impact of Quality Level on Cost

32 Lean Six Sigma for Service Road Map
Activities Analyze Control Improve Measure Define Identify Problem Complete Charter Develop SIPOC Map Map Business Process Map Value Stream Gather Voice of the Customer & Voice of the Business Develop CCR’s & CBR’s Finalize Project Focus Propose Critical X’s Prioritize Critical X’s Conduct Root Cause Analysis on Critical X’s Validate Critical X’s Estimate the Impact of Each X on Y Quantify the Opportunity Prioritize Root Causes Develop Potential Solutions Develop Evaluation Criteria & Select Best Solutions Evaluate Solution for Risk Optimize Solution Develop ‘To-Be’ Process Map(s) and High-Level Implementation Plan Develop Pilot Plan & Pilot Solution Develop SOP’s, Training Plan & Process Control System Implement Process Changes and Controls Monitor & Stabilize Process Transition Project to Process Owner Identify Project Replication Opportunities Calculate Financial Benefits Pareto Charts Project Selection Tools PIP Management Process Value Stream Map Various Financial Analysis Charter Form Stakeholder Analysis Communication Plan SIPOC Map High-Level Process Map Non-Value Added Analysis VOC and Kano Analysis RACI and Quad Charts Operational Definitions Data Collection Plan Statistical Sampling Measurement System Analysis (MSA), Gage R&R Constraint Identification Setup Reduction Generic Pull Kaizen TPM Control Charts Process Capability, Cp & Cpk C&E Matrix C&E/Fishbone Diagrams Brainstorming Detailed ‘As-Is’ Process Maps Basic Statistical Tools SupplyChainAccelerator Analysis Non Value-Added Analysis Hypothesis Testing FMEA Box Plots Interaction Plots Simple & Multiple Regression ANOVA Benchmarking Process Improvement Techniques Line Balancing Process Flow Improvement Replenishment Pull Purchasing and Sales Strategy Poka-Yoke Solution Selection Matrix ‘To-Be’ Process Maps Piloting and Simulation Standard Operating Procedures (SOP’s) Training Plan Implementation Plan Visual Process Control Process Control Plans Project Commissioning Project Replication Plan-Do-Check-Act Cycle Identify Key Input, Process and Output Metrics Develop Operational Definitions Develop Data Collection Plan Validate Measurement System Collect Baseline Data Determine Process Performance/Capability Validate Business Opportunity Tools

33 QUI UTILISE LE SIX SIGMA ?


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