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NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°1 Operational fatigue in the French Navy: studies and experiences MC L. Bourdon (MD,

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1 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°1 Operational fatigue in the French Navy: studies and experiences MC L. Bourdon (MD, PhD) MC B. Maugey (MD), IEF A. Rabat (PhD) MC J. Faltot (MD) MCS D. Lagarde (MD, PhD)

2 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°2 fatigue onboard? Many complaints No recent studies Numerous reasons to be tired!

3 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°3 fatigue onboard sleep debt sleep deprivation bad sleep motion duty rhythms rhythm disturbances sea sickness physical effort (fatigue duty) Which causes? stress uncertainty noise

4 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°4 fatigue aboard sleep debt rhythm disturbances physical effort sea sickness duty rhythms motion (fatigue duty) stress mood physical fatigue brain fatigue

5 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°5 Clock time (h) Watchstanding schedule in French Navy (one third on duty)

6 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°6 Clock time (h) Watchstanding schedule in French Navy (one third on duty)

7 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°7 « night »« day » Clock time (h) d.1 d.2 d.3 d.4 d h 6 + 2½ h h a work day is 10 to 12 h long, 7 days a week Watchstanding schedule in French Navy (one third on duty)

8 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°8 Nap time Clock time (h) « night »« day » d.1 d.2 d.3 d.4 d.5 max time for sleep : 7½ + 1½ h 5½ + 1½ h 2½ + 3½ h in average, sleep is allowed from 6 to 7 hours a day Watchstanding schedule in French Navy (one third on duty)

9 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°9 Clock time (h) « night »« day » d.1 d.2 d.3 d.4 d.5 Nap time max time for sleep : 3½ + 1½ h 3½ +3 ½ h in average, sleep is allowed from 6 hours a day, in two periods Watchstanding schedule in French Navy (one half on duty)

10 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°10 Clock time (h) d.1 d.3 d.5 d.7 d.9 d.11 d.13 d.15 d.17 What would be the actual watch rhythm during an operation? High risk zone low risk zone safety zone coast transit After one week at sea, sleep debt can have increased to very high level

11 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°11 But sometimes, it could be hard to sleep!

12 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°12 fatigue onboard what is done? adapting the watchstanding schedule to the actual activity (with shifts from one half to one third, to one quarter…) giving « Sunday » day at sea (only « on duty » work) avoiding specific tasks (helicopter, refueling…) during resting periods maintaining good mood

13 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°13 fatigue onboard? Many complaints No recent studies Numerous reasons to be tired! No reported dramatic accidents!

14 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°14 Le 6 juin 1971, à 4h00 du matin, le Surcouf alors qu'il naviguait en escadre est abordé par le pétrolier sovietique Général Boucharov au large de Carthagène, collision ou la responsabilité du Surcouf était entière…

15 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°15 Bernard P. A. (64 ans, Lieutenant de vaisseau) Quelques précisions : le Surcouf a été abordé le à 0409(LT) par le pétrolier soviétique Général Boucharov à 60 milles au Sud de Carthagène (Espagne). L'avant à coulé 4 heures après l'abordage, ce qui à permis à l'équipage de se sauver sans mal (9 disparus et un blessé grave décédé plus tard). L'étrave du pétrolier est entrée profondément dans le Surcouf, lui cassant la quille (ce qui ne pardonne pas). L'avant ne tenant que par le bordé babord et frétillant gentiment à chaque coup de roulis. Heureusement il faisait un temps de curé, car autrement cela aurait été autrement plus grave.Le mat avant à tenu bon, mais il a été coupé à Carthagène pour plus de sécurité. Effectivement, l'étrave du pétrolier à frôlé les 2 chaudières avant sans les toucher, un vrai miracle, car autrement c'était l'explosion..Je l'ai vu rentrer à Toulon le vers 2230 à Toulon, puis par la suite je suis allé le voir au bassin. Très impressionnant.....

16 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°16 Herve Perrot (42 ans, Capitaine de frégate) D'après ce que je me souviens du rapport d'accident, c'est que le chef de quart dormait à la passerelle, parce qu'il avait passé sa journée dans différent exercices. Bien sur il n'était pas seul à faire le quart, mais aucun garde fou n'a fonctionné.

17 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°17 fatigue onboard? No reported dramatic accidents! Why? One of the main reason is probably because there is many levels of control in both operational and maintenance activities …one of the main chalenge of crew reduction… till now…

18 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°18 BPC en chiffres The new « projection and command ship » and the old one

19 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°19 « old » TCDNew BPC Length x Width 168 m x 22 m 199 m x 32 m Weight t t Flight deck 1700 m², 3 spots 5200 m², 6 spots Helicos4 Super Puma 16 TIGRE-NH90 (1800 m2) Troops / Crew416 / (+ 250) / 160 presentnext generation Frigate: (FREMM) Aircraft carrier: (PA2)

20 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°20 Human factor experience feedback on new warships (reduced crew) in normal conditions after an accident fatigue onboard?

21 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°21 2) Modelisation of crew functionning taking into account fatigue 3) Studies on fatigue on board -Questionnaires on fatigue and sleep -Effects of improving sleep hygiene and daylight rhythms 4) Studies on effects of crew reduction on performance (from a cognitive point of view) IMNSSA - EMM (Antenne Programme Toulon et ANPROS) - CTSN 1)The Human factor experience feedback fatigue onboard?

22 NATO/RTO/HFM : Operational Fatigue in the French Navy Diapositive n°22


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