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Persons of Tomorrow The winds of scientific, social, and cultural change are blowing strongly. They will envelop us in this new world, this world of tomorrow.

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2 Persons of Tomorrow The winds of scientific, social, and cultural change are blowing strongly. They will envelop us in this new world, this world of tomorrow. Central to this new world will be persons, the persons of tomorrow… Carl R. Rogers 1980

3 Persons of Tomorrow Les vents du changement scientifique, social, et culturel soufflent fortement. Ils nous envelopper dans ce nouveau monde, ce monde de demain. Au centre de ce nouveau monde aura les personnes, les personnes de demain... "Carl R. Rogers 1980

4 Vaclav Havel Without a global revolution in the sphere of human consciousness, nothing will change for the better in the sphere of our being as humans, and the catastrophe toward which we are headed... will be unavoidable. Vaclav Havel (Quoted in Lasley, 1994,p. 3)

5 Vaclav Havel Sans une révolution mondiale dans le domaine de la conscience humaine, rien ne va changer pour le mieux dans le domaine de notre être en tant qu'êtres humains, et la catastrophe vers laquelle nous nous dirigeons... sera inévitable. Vaclav Havel. 1994

6 Main ideas We are living through a change of era not just an era of change. Incoherence, uncertainty and anxiety are new universal contexts This creates pathological and transformative opportunities Meaning and self efficacy are essential for flourishing but in short supply Evidence of cultural crisis is everywhere Question: Can humanistic practice move beyond the therapeutic context to provide cultural leadership? If so, what do we need to learn?

7 Main ideas Notre époque est l'un des changements fondamentaux Incohérence, l'incertitude et l'anxiété sont maintenant contextes universels. Ce produit opportunités pathologiques et de transformation. Signification et l'auto-efficacité sont essentielles, mais difficiles à trouver. Les signes d'une crise de la culture est partout Question: la pratique humaniste peut aller au-delà du contexte thérapeutique de fournir un leadership culturel? Si c'est le cas, que devons-nous apprendre?

8 Topics of Rogers writing internationalism social tensions &racism, business communication, relationships marriage Eastern vs Western values, loneliness education positive aging, nuclear war, peace activism, white privilege, Soviet professionals ethnic conflict in Central America and South Africa community group process,

9 Sujets de l'écriture de Rogers internationalisme le racisme et les tensions sociales communication d'entreprise, relations mariage Est vs valeurs occidentales, solitude éducation le vieillissement positif, la guerre nucléaire, activisme de la paix, professionnels soviétiques conflit ethnique en Amérique centrale et Afrique du Sud a dynamique de groupe de la communauté

10 Conformity or Freedom? Education either functions as an instrument which is used to facilitate integration of the younger generation into the logic of the present system and bring about conformity or it becomes the practice of freedom, the means by which men and women deal critically and creatively with reality and discover how to participate in the transformation of their world. Paulo Freire, Pedagogy of the OppressedPaulo FreirePedagogy of the Oppressed

11 Conformity or Freedom? L'éducation soit fonctionne comme un instrument qui est utilisé pour faciliter l'intégration de la jeune génération dans la logique du système actuel et apporter conformité ou il devient la pratique de la liberté, les moyens par lesquels les hommes et les femmes traitent critique et créative avec la réalité et découvrir comment participer à la transformation de leur monde Paulo Freire, Pedagogy of the OppressedPaulo FreirePedagogy of the Oppressed

12 Interregnum (Gramsci) Liquid modernity (Bauman) Axial Age (Armstrong, Jaspers) Conceptual emergency(Ohara & Leicester) Powerful times (Kelly) Transformation in basic values, political structures, arts, key institutions. (Drücker)

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14 Wicked Problems Globalization (dominated by West TechnologyInternet did not exist 20 years ago Urbanizationmegacities/slums Demographics-aging West youthful Rest Resource depletion, accelerating climate change Rising expectation for dignity, economic & political justice Fundamentalism & religious intensity Rise in crimes of anarchy- piracy, trafficking in sex & drugs Middle class squeezed between super-wealthy and destitute Domination of all life by marketplace values. Homo economicus Media-- catastrophe reporting/propaganda/loss of legitimacy

15 Wicked Problems La mondialisation (dominé par l'Ouest La technologie Internet n'existait pas il ya 20 ans Urbanization-megacities/slums Démographie-âge reste jeune Ouest L'épuisement des ressources, l'accélération du changement climatique Justice attente croissante de la dignité, économique et politique Le fondamentalisme religieux et l'intensité Hausse des crimes de l'anarchie, la piraterie, le trafic de drogues et le sexe La classe moyenne coincée entre super-riches et les démunis Domination de toute vie par les valeurs du marché. Homo economicus Médias - se concentrer sur les catastrophes / propagande / perte de légitimité

16 Not an era of change but a change in era. Cnest pas une époque de changement, mais un changement de l époque

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18 The deeper news Identity Attention (what we notice) Perception (what we see) Motivation (what we strive for) Meaning making (what we make of it) Brain development Emotions that are triggered by experience Learning (what we retain and associate) Epistemology (the basis of truth claims) What we know-technical knowledge, concepts, information, habits, culture Conceptual strategies, logics, and rules for using accumulated knowledge of humanity

19 signification plus profonde identité Attention (ce que nous remarquons) Perception (ce que nous voyons) Motivation (ce que nous recherchons) Signification faire (ce que nous en faisons) Le développement du cerveau Les émotions qui sont déclenchées par l'expérience Apprentissage (ce que nous conservons et associé) Épistémologie) Ce que nous savons, les connaissances techniques, les concepts, les informations, les habitudes, la culture Stratégies conceptuelles, logiques et règles d'utilisation des connaissances accumulées par l'humanité

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21 Home? 150,000 years 100 years 15 years

22 Modern mind-Postmodern world

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24 The 100-nation World Federation for Mental Health (WFMH) calls for global action reports: Mental health problems are burning like wildfire around the world-leaving the new global economy scarred by unchecked massive productivity losses and immense human suffering...The prevalence of mental disorders hovers at around 15% of the worlds population and rises to 40% when stress-related disorder are included. Marten De Vries & Bill Wilkerson, WFMH, Geneva UNHERALDED CRISIS

25 Crise méconnus Le 100-nation Fédération mondiale pour la santé mentale (WFMH) demande des rapports d'action mondial: Problèmes de santé mentale sont en feu comme une traînée de poudre à travers le la nouvelle économie mondiale en laissant de monde marqué par des pertes de productivité massifs incontrôlés et immense la souffrance humaine... La prévalence des troubles mentaux plane autour de 15% de la population du monde et s'élève à 40% lorsque le trouble lié au stress sont inclus

26 Mental distress A billion people suffer some kind of serious mental distress needing care One million suicides annually, 20 million more try; (huge increase in India) Alcoholism and drug use up 67% in 15 years; Stress results in 40% of disability claims in Canada Violence rates are up in all developed nations

27 Détresse mentale Un milliard de personnes souffrent d'une sorte de soins de grave détresse mentale besoin Un million de suicides par an, 20 millions de plus; essai (énorme augmentation de l'Inde) L'alcoolisme et la consommation de drogues en hausse de 67% en 15 ans; Les résultats de «stress» dans 40% des demandes d'invalidité au Canada Les taux de violence sont en hausse dans tous les pays développés

28 Children in peril

29 And..for children 25% EU adolescents with mental illness 25% US teens traumatized by violence 25% US 6-13 year olds use drugs US child seen 200K violent acts by 18 yrs Teen homicides increasing every year Children 5-7s murder younger sibs seen it on TV 400 million street children (16m in Brazil) Between 1& 2 million children sold for sex

30 Et pour les enfants 25% des adolescents de l'UE avec la maladie mentale 25% des adolescents américains traumatisés par la violence 25% des États-Unis âgés 6-13 ans utilisent des drogues Enfant US a vu 200K actes de violence de 18 ans Homicides adolescents de plus en plus chaque année Enfants 5 7s meurtre jeunes frères et soeurs "vu à la TV" 400 millions "enfants des rues" (16m au Brésil) Entre 1 et 2 millions d'enfants vendus pour le sexe

31 Global existential crisis

32 Avoidance and Denial

33 Descent into chaos

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35 No matter how wealthy, free and peaceful a population might be, if the consciousness of its members is neglected and atrophies, the community will suffer and decline. M. Czikszentmihalyi, Politics of Consciousness, 2014

36 Peu importe combien riche, libre et pacifique d'une population peut-être, si la conscience de ses membres est négligée et s'atrophie, la communauté vont souffrir et diminuer. M. Czikszentmihalyi, Politics of Consciousness, 2014

37 Modern European lifestyles are unsustainable. They have become associated with overproduc­tion and overconsumption. The impacts of our lifestyles are putting too much pressure on our natural resources and have adverse environmen­tal, economic, social and health effects. P 4 Our research suggests that in order to make progress in these areas, that focus should be placed on strategies to assist, motivate and inspire behavioural change, as well as the role of infrastructure and enabling sustainable living environments. From SPREAD Sustainable Lifestyles report 2011

38 Consciousness evolves or collapses Shaping the consciousness for a new world is a collective community responsibility. 19 th /20 th century institutions including education, mental health practice and policy must change to adapt to new 21st century realities For the first time we have the choice to do it mindfully and with knowledge about the challenges that face the world We must locate positive deviants sites of new institutions and practice for cultivating new persons exist and more must be developed. THREAT AND OPPORTUNITY

39 Menace et opportunité Conscience soit évolue ou effondrements Façonner la conscience pour un monde nouveau est une responsabilité collective de la communauté. Institutions 19e/20e siècle, y compris l'éducation, la pratique de la santé mentale et la politique doivent changer pour s'adapter aux nouvelles réalités du 21e siècle Pour la première fois nous avons le choix de le faire en pleine conscience et des connaissances sur les défis auxquels font face le monde Nous devons trouver des déviants positifs »des sites« de nouvelles institutions et de la pratique pour cultiver de nouvelles personnes exister et plus doivent être développées

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41 The winds of scientific, social, and cultural change are blowing strongly. They will envelop us in this new world, this world of tomorrow. Central to this new world will be persons, the persons of tomorrow… Carl R. Rogers A Way of Being 1980, p356 Maureen and Carl

42 Actualizing tendency manifests as: Self-healing capacity of individuals Self-organization and movements towards higher complexity The transformative power of person- to-person connections and in the wisdom of groups. Transcends the human domain and includes everything in naturefrom atoms to galaxies and beyond.

43 Actualizing tendency shows itself thus: Capacité d'auto-guérison des individus L'auto-organisation et mouvements vers plus complexes Le pouvoir de transformation de connexions de personne à personne et à la sagesse des groupes. Transcende le domaine humain et comprend tout dans la nature, des atomes aux galaxies et au-delà

44 We must become hospice workers for a dying culture and midwives for the new one that is on its way. Nous devons devenir des travailleurs de soins palliatifs pour une culture agonisante et sages-femmes pour le nouveau qui est sur son chemin

45 Transformative pedagogy By 1987 Rogers had lost interest in further research counseling and therapy. He and his colleagues had come to see person centered processes not merely as an effective therapeutic approach but also as a powerful pedagogy for transformational learning that could form and nurture the Persons of Tomorrow

46 En 1987, Rogers avait perdu intérêt pour la poursuite des conseils de recherche et de thérapie. Lui et ses collègues était venu voir les processus de PCA comme une pédagogie efficace pour l'apprentissage transformationnel qui pourraient former et de perfectionner les personnes de demain

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48 International Futures Forum Exists to help individuals and groups develop the capacity to sustain human aspiration, realised through wise action, in a complex and challenging world. We work where there are no easy answers, where existing models fail to make sense of our confusing reality, where we are in over our heads, where we face an unacknowledged conceptual emergency. conceptual emergency

49 N1fiubmOqH4 N1fiubmOqH4

50 Awareness, Participation, Empowerment, Authenticity, Transparency, Communication, Dialogue, Flexibility, Tradition, Ritual Mutual Respect, Collective Deliberation, Contact across Differences, Active Listening, Empathy, Egalitarian governance, Transformative Conversation, Collective Intelligence, Respectful relationships and Non-violent Communication

51 Sensibilisation, la participation, l'autonomisation, l'authenticité, la transparence, la communication, le dialogue, la flexibilité, la tradition, de respect mutuel rituel, délibération collective, contacter en dépit de différences, l'écoute active, l'empathie, la gouvernance égalitaire, Conversation transformatrice, Intelligence collective, les relations respectueuses et communication non- violente

52 Emerging consciousness? Dualistic – Bifurcating Rational Focused Exclusive--see differences Clear fixed boundaries Atomistic Particular (sees the part) Individualistic or self- centered Analytic Sees uniqueness Holistic –Networks Intuitive/extraration al Wide angle Inclusive--sees similarities Fluid boundaries Relational Integral (sees patterns of the whole) Community/group centered Synthetic Sees connections

53 Émergents conscience? Dualiste - bifurcation rationnel axée Exclusif - voir les différences Limites fixes claires atomiste Particulier (voit la partie) Individualiste ou égocentrique analytique voit unique Holistiques-Réseaux Intuitif / extrarational grand angle Inclusive - voit des similitudes limites des fluides relationnel Intégré (voit schémas de l'ensemble) Communauté / groupe centré synthétique voit connexions

54 A new psychology The many converging trends …constitute a paradigm shift. We will try of course to live in our familiar world, just as people lived upon a flat world long after we knew it was round. But as these new ways of conceptualizing the person and the world sink in, becoming increasingly the basis of our thinking and our lives, transformation becomes inevitable. Carl Rogers, 1980 A Way of Being p348

55 A new psychology Les nombreuses tendances convergentes... constituent un changement de paradigme. Nous allons essayer bien sûr de vivre dans notre monde familier, tout comme les gens vivaient sur un monde plat de temps après, nous savions qu'il était ronde. Mais comme ces nouvelles façons de conceptualiser la personne et le monde s'enfoncent dans, de plus en plus la base de notre réflexion et de nos vies, la transformation devient inévitable. Carl Rogers, 1980 Une manière d'être P348

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58 Complexity as the new context

59 Don Michaels eightfold approach Acknowledge importance of meaning Acknowledge vulnerability and finiteness of self and projects Be humble about what we know but act anyway. Act in a spirit of hope (looking reality in the face and acting anyway) Commit tentatively: be open to feedback and willing to change direction, or back off Be context alert as a moral and operational necessity Be a learner/teacher, question asker not answer giver Practice compassion: we are in the same situation


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