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Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, 28-29 Janvier 2008 1 Agrocarburants et Développement Durable Etat.

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1 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Agrocarburants et Développement Durable Etat des connaissances, enjeux pour la recherche Grenoble, Maison des Sciences de lHomme Rhone-Alpes janvier 2008

2 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Contraintes énergie-climat et développement des agrocarburants

3 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier A partir du graphique-clé du 4 ème rapport du GIEC: SPM WG 3, Fig. SPM 8 Ref TAR 2001

4 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier ème rapport du GIEC WG1, Fig 10.21: CO2 stabilisation profiles

5 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Le déclin des découvertes: pétrole (Source Laherrère, ASPO)

6 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Les objectifs européens 2020 et au-delà Kyoto Conseil européen du 8-9 mars -60 % -80% « 3 fois 20 en 2020 » 20% defficacité énergétique en plus et 20% dénergies renouvelables (dont 10% de bio- dans les carburants) pour réduire les émissions de 20 à 30% en 2020

7 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Les propositions au congrès US (MIT, 2007) -60% -80% -25% -40%

8 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Un scénario mondial de stabilisation 450 ppm CO2 (modèle POLES2005) u La consommation mondiale dénergie baisse de 22 à 14 Gtep u 55% de lapprovisionnement provient maintenant des renouvelables et du nucléaire

9 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Source DGTPE 2005 (Stratégies N°44)

10 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Production mondiale ethanol + biodiesel, 2005: Mtep

11 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Le remède pire que le mal ? Enseignements de deux rapports récents

12 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier

13 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier OECD Round Table on SD, september 2007 Biofuels: is the cure worse than the disease ? Biofuels are championned as: -Increasing security of supply -Reducing vehicle emissions -Increasing income streams for farmers Critics assert that they increase: -Energy price volatility -Food prices -Life-cycle emissions of GHGs

14 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier The rush threatens food production and biodiversity Current production (2005) = 33,5 Mtep, (1% of transport fuels) 840 Mtep technically feasible in 2050 (11% of projected demand) Under scarcity of new available land, « Food versus fuel debate » and price increases already seen today Biomass feedstocks in tropical regions threaten biodiversity from forests, wetlands or pasture Only sugar-cane in Brazil, by-product ethanol (SW, CH) or biodiesel from animal fats/used oil substantially reduce GHG emissions Oil price increase will induce an upward pressure both on biofuels and agricultural products

15 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Second generation techs. depend on breakthroughs Second generation techs. could in theory represent a potential of 960 Mtoe on marginal and degraded land However the logistical challenge is likely to impose a floor on production costs This may limit the development to niche- markets where material is available in-situ (bagasse, wood processing residues)

16 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier The economic outlook seems fragile The market share of nearly a quarter of the liquid fuel market (11% + 12%) in 2050 will probably not materialize More realistic is the 13% market share calculated by IEA (2006) This would reduce GHG emissions by only 3% and only limit the growth in oil consumption Technological progress may not compensate for the increasing prices of inputs and feedstocks

17 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Government policies are inefficient... National policies use border protection (at least 25% of import costs )and production subsidies (7 billions of $ in the US) As a result international trade is only 10% of total production, which is inefficient given the intrinsic advantage of tropical regions Regulation mandating usage, blending percentages and fuel-tax preferences do not differentiate among feedstocks of very different environmental impacts The cost of biofuel support policies is extremely high, well over 500 $/tCO2 for ethanol in the US There is a high risk that biofuel quotas for demand are higher than potential sustainable supply

18 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier

19 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Liberalising biofuel trade is difficult but essential Ethanol from sugarcane in Brazil is by far the cheapest way, South America and Africa have large potentials But liberalising the market will prove difficult given the Gordian knot of agricultural markets (subsidies, tariffs and preferential treatments) A lack of progress on this front should lower the ambitions While according to the DG of FAO (J. Diouf, 2007) bioenergy provides a possible renaissance in many poor countries, not only through export opportunities but through using biomass for local electricity

20 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Certification of biofuels is useful... but cannot be trusted Certification and its control could prove an enormous challenge (cf. wood products), certification might be undermined by displacement and expose exporters to high administrative costs Furthermore, discrimination of trade on the basis of production methods is highly contentious and disputed at the WTO From an environmental perspective, only world wide certification stands a chance of making a difference

21 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Policy implications for the near future The strategic importance and objectives of first generation biofuels should be refocussed (IEA, OECD, FAO, WB) Priority should be given to research into 2 nd generation biofuels, not only on technologies but also on long term availability of feedstocks Current biofuel support policies should be replaced by more technology-neutral policies, such as carbon taxes Certification of biofuels should be urgently placed on the WTO agenda and WTO should also lower trade barriers for biofuels More help should be provided to help developing countries in identifying appropriate ways to develop bioenergies

22 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier January 2008

23 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier What are the possible impacts of biofuels ? Environmental impacts: -The Low Carbon Vehicle Partnership indicated that the level of GHG savings associated with the conversion of wheat to ethanol can vary anywhere from 7 to 77% (!). Biofuels CAN reduce GHG emissions -A sustainable biofuel market could bring an environmental benefit through a better regulation of all internationally traded agricultural commodities (!) -But biofuels could cause damages through land use changes, release of carbon from natural stores, intensification of agricultural production, displaced food production, use of unregulated GMOs

24 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier The Swiss government study UBP = Umwelt Belastung Punkt

25 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier A moratorium ? The sustainability standards in the UK Renewable Transport Fuel Obligation (2010: 80% of feedstocks meeting a standard of 60% GHG saving, with at least 80% of information in the sustainablility report) are unlikely to prevent environmental damages Standards should encompass wider impacts such as fertilizer or pesticide pollution, similarly to those developed by the Swiss Until they are developed, the government should place a moratorium on biofuel policies

26 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier International sustainability standards The EU Commission mean that the « 10% in 2020 » target may require 10 to 20% of imported feedstocks An agreement on international sustainability standards for biofuels is a matter of urgency The government took a conservative approach to lessen the risk of a WTO challenge to RTFO by not requiring mandatory standards for « not known » categories However, the development of robust international sustainability standards, if challenging, is not impossible (see the Roundtable on Sustainable Palm Oil... and its difficulties)

27 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Land Use changes Deforestation has been occuring in countries like Malaysia and Indonesia before the development of biofuels But it is expected that they can provide up to 20% of the EU biofuel market and palm oil imports already doubled for substitution to European rapeseed oil used for biofuels Wasteland and degraded land exist in UK and developing countries, but due to controversies... The development of earth observation technologies should be given as much support as possible to control their use

28 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Managing land to store carbon A landscape « integrated carbon accountancy model » should be developed. Before such a model is in place, it is too early to talk about a biofuel industry Current biofuel policies fail in relation to the principles of DEFRAs « Ecosystems approach »: -Biofuels could undermine « healthy ecosystems » -The value of ecosystems services is not recognised -Intensive agriculture will be promoted -The cumulative impacts e.g. for diffuse pollution are not reflected -The added stress might undermine the ability of ecosystems to adapt

29 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Food security A large biofuel industry based on current technology is likely to increase agricultural commodity prices « Given long term demographic and climate change trends that might add further to food security problems, we question whether transport biofuels have a long term role »

30 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Les Sustainability Impact Assessment studies Une évaluation de la durabilité ?

31 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Economie Société Environnement L « économie du DD » voir Dvt Durable\_PezzeyToman_EcoSust.pdf Substituabilité ou complémentarité de Kn et Ka ? Dvt Durable\_PezzeyToman_EcoSust.pdf Ka Investissement Ressources Kn actualisation Maximisation de l Utilité Sociale Actualisée

32 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Economie Société Environnement Ressources globales Milieux: air, eau, sols Biodiversité Pauvreté Education Santé Consommation (welfare) Emploi Investissement Les SIA* suggèrent une approche « fractale » du problème *Sustainability Impact Assessment studies Energie X-CO2 Matériaux Sols Air Eau Mal. Transmiss. Alimentation Mal. Env.

33 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier March 2006

34 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier

35 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Economie

36 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Social-1

37 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Social-2

38 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Environnement

39 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Institutions

40 Agrocarburants et Développement Durable, organisé par le LEPII pour le MEDAD, MSH-Alpes, Janvier Méthode: « sans » et « avec » politique de libéralisation du commerce


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