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Il était une fois… ACTE I – Lisbonne, une révolution silencieuse.

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1 Il était une fois… ACTE I – Lisbonne, une révolution silencieuse

2 La stratégie de Lisbonne: micro-trottoir

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4 Conclusions de la Présidence Conseil européen de Lisbonne (23-24 mars 2000) EMPLOI, RÉFORME ÉCONOMIQUE ET COHÉSION SOCIALE UN OBJECTIF STRATÉGIQUE POUR LA DÉCENNIE À VENIR Le nouveau défi Les atouts et les points faibles de lUnion Ligne d'action § 5. « LUnion sest aujourdhui fixée un nouvel objectif stratégique pour la décennie à venir : devenir léconomie de la connaissance la plus compétitive et la plus dynamique du monde, capable dune croissance économique durable accompagnée dune amélioration quantitative et qualitative de lemploi et dune plus grande cohésion sociale. »

5 La « vague rose »

6 Une société de linformation pour tous Créer un espace européen de la recherche et de l'innovation Instaurer un climat favorable à la création et au développement d'entreprises novatrices, notamment de PME Des réformes économiques pour achever et rendre pleinement opérationnel le marché intérieur Des marchés financiers efficaces et intégrés Coordonner les politiques macroéconomiques : assainissement, qualité et viabilité des finances publiques PRÉPARER LA TRANSITION VERS UNE ÉCONOMIE COMPÉTITIVE, DYNAMIQUE ET FONDÉE SUR LA CONNAISSANCE L'éducation et la formation à la vie et à l'emploi dans la société de la connaissance Des emplois plus nombreux et de meilleure qualité pour l'Europe : vers une politique active de l'emploi Moderniser la protection sociale Favoriser l'intégration sociale MODERNISER LE MODÈLE SOCIAL EUROPÉEN EN INVESTISSANT DANS LES RESSOURCES HUMAINES ET EN CRÉANT UN ÉTAT SOCIAL ACTIF Améliorer les processus existants Mettre en œuvre une nouvelle méthode ouverte de coordination Mobiliser les moyens nécessaires MISE EN PRATIQUE DES DÉCISIONS : UNE APPROCHE PLUS COHÉRENTE ET PLUS SYSTÉMATIQUE

7 La méthode communautaire

8 La MOC « Mettre en œuvre une nouvelle méthode ouverte de coordination (§ 37) 1) définir des lignes directrices pour lUnion, assorties de calendriers spécifiques pour réaliser les objectifs à court, moyen et long terme fixés par les États membres 2) établir, le cas échéant, des indicateurs quantitatifs et qualitatifs et des critères dévaluation par rapport aux meilleures performances mondiales, qui soient adaptés aux besoins des différents États membres et des divers secteurs, de manière à pouvoir comparer les meilleures pratiques 3) traduire ces lignes directrices européennes en politiques nationales et régionales en fixant des objectifs spécifiques et en adoptant des mesures qui tiennent compte des diversités nationales et régionales 4) procéder périodiquement à un suivi, une évaluation et un examen par les pairs, ce qui permettra à chacun den tirer des enseignements

9 Le benchmarking, kezako?

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11 Le pape du benchmarking

12 Le benchmarking en 10 étapes 1) définir des lignes directrices pour lUnion, assorties de calendriers spécifiques pour réaliser les objectifs à court, moyen et long terme fixés par les États membres 2) établir, le cas échéant, des indicateurs quantitatifs et qualitatifs et des critères dévaluation par rapport aux meilleures performances mondiales, qui soient adaptés aux besoins des différents États membres et des divers secteurs, de manière à pouvoir comparer les meilleures pratiques 3) traduire ces lignes directrices européennes en politiques nationales et régionales en fixant des objectifs spécifiques et en adoptant des mesures qui tiennent compte des diversités nationales et régionales 4) procéder périodiquement à un suivi, une évaluation et un examen par les pairs, ce qui permettra à chacun den tirer des enseignements

13 Le benchmark : la carotte en attendant le bâton

14 Le temps des «chercheurs- entrepreneurs» ACTE II Lisbonne, une « révolution culturelle »

15 Le temps des «chercheurs- entrepreneurs» ACTE II Lisbonne, une « révolution culturelle »

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18 Le « triangle de la connaissance » Recherche InnovationÉducation

19 2000 : « Créer un espace européen de la recherche et de l'innovation »

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29 SMART GROWTH The key to competitiveness today and tomorrow is creating an economy in which knowledge and innovation are the primary tools. Europe can no longer compete with major players elsewhere on price alone. And nor would we want to – cutting labour costs would impact upon the high standard of living in Europe to which we are accustomed. Creating a knowledge economy, in which the expertise and skills of Europeans is the foundation for economic growth, is the only way forward. Furthering expertise and creativity through investment in R&D will provide a basis for developing high quality products and services that will give Europe the edge over its competitors, as will measures to ensure that research results are transformed into innovative products and services. This must be accompanied by a higher take-up of the very latest information and communication technologies (ICT) and renewed efforts to strengthen education, training and lifelong learning.

30 Innovation – a driver of growth Europe needs to focus on the impact and composition of research spending and to improve the conditions for private sector R&D in the EU. By doing this it should hit the Europe 2020 target of increasing research investment to 3% of GDP. R&D spending in Europe lags behind that of its traditional competitors, the US and Japan. Much of the shortfall is due to lower investment by the private sector. Meanwhile Chinese companies stepped up their research investment by 40% in Europe must improve conditions for private investment, encouraging seed investment, venture capitalism and entrepreneurship. But it is not only R&D spending that makes the difference – the EU must ensure that the knowledge resulting from this investment make their way into the market place as innovative products or services. Research and innovation should focus on the challenges facing society, such as climate change, energy and resource efficiency, health and demographic change. New knowledge and products here will be snatched up as soon as they are available commercially, and will improve daily lives at the same time.

31 "Innovation Union" to make it easier to carry out research and innovation; to close the gap between science and market requirements; improve access to finance and at the same time target investments more effectively so as to ensure innovative ideas can be turned into products and services that create growth and jobs. Fair protection for inventions and technologies is also crucial. EU action should focus on developing a strategic research agenda targeting the pressing challenges of today and the future, such as energy security, climate change and health. The EU must also create the conditions necessary to accelerate the development and deployment of the new technologies needed to meet these challenges. Intellectual property protection must also be strengthened in order to encourage businesses to innovate, and existing EU programmes supporting innovation should be further developed. The Member States are expected to reform national and regional R&D and innovation systems so that they create excellence and reinforce cooperation between universities, research and businesses. They should ensure a sufficient supply of science, maths and engineering graduates and favour knowledge-creating areas when drafting spending plans. Tax incentives or other financial instruments should be used to promote private investment.

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33 "Youth on the move" to lift the general quality of education and training and make EU universities more dynamic and attractive. Europe needs higher levels of education and qualifications in order to facilitate young peoples entry into the labour market. At EU level the Commission can integrate its relevant programmes supporting mobility, students and researchers and forge links between them and national programmes. Benchmarking universities performance and that of programmes supporting mobility for young professionals could be drawn upon to support modernisation and promote entrepreneurship. Recognition of non-formal and informal learning will be promoted, and initiatives to increase youth employment launched. The Member States are responsible for ensuring efficient investment in education and training and addressing the quality of education at each level, from pre-school to tertiary and including vocational. National or regional governments should also shore up qualification structures, gear curricula more towards labour market needs and increase guidance for those starting out on their career.

34 Keeping track – monitoring progress towards the goals Targets are useful only if progress towards them is monitored. The system set up under the Europe 2020 strategy incorporates benchmarking for those policy areas regarded as essential to long-term economic prosperity. Monitoring at EU level will also track progress within each country on implementing the reforms necessary to growth and job creation. Benchmarking has the added advantage of creating a sense of ownership towards the strategy within the Member States – every country naturally prefers to be seen as performing well.

35 « Il nest pas de pouvoir sans refus ou révolte en puissance » ACTE III - Entrons en résistance… européenne !

36 La « onda anomala » italienne déferle depuis la rentrée 2008 contre la réforme GELMINI

37 France

38 Carte de la mobilisation universitaire au 1 er avril 2009 (113 étbts en grève ou bloqués)

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40 Autriche

41 Allemagne

42 Italy

43 Finlande

44 Espagne

45 Blog of a group from Greece "International Student Movement" - an independent platform occupied/ - Uniriot, autonomous network of the rebel universities, Italy

46 11 February Paris March Vienna 25 March Brussels April Madrid 2010 Europe of knowledge is burning !!

47 2010 LISBO-LOGNA ALTERNATIVE PROCESS February 2010 : Is the University burning? Paris, Sorbonne meeting March 2010 : Vienna counter-summit March 2010 : For another Europe of knowledge - Alternative summit in Brussels April 2010 : Bologna Fuckin' Up Group - Stop Bologna Summit in Madrid May : BolognaBurns! in Bologna May : European Education Congress 2010 in Bochum

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51 Membres du collectif Printemps 2010 * Attac France * Fac Verte * Fédération de lEnseignement supérieur, de la Recherche et de la Culture (FERC-Sup CGT) * Fondation Sciences Citoyennes * Syndicat National des Travailleurs de la Recherche Scientifique (SNTRS-CGT) * Syndicat National de lEnseignement Supérieur (SNESUP-FSU) *Syndicat National des Chercheurs Scientifiques - Fédérations Syndicale Unitaire (SNCS-FSU) * Sauvons la Recherche (SLR) * Sauvons lUniversité (SLU) * SUD Étudiant * SUD Recherche * SUD Éducation * Union des Familles Laïques (UFAL) * Union Nationale des Étudiants de France (UNEF)

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54 Liste des signataires EUROPE Associations et réseaux - Associazione Nazionale Docenti Universitari / ANDU (contact : Nunzio Miraglia) - Ecoropa (contact : Christine von Weizsäcker) - European Network of Scientists for Social and Environmental Responsibility / ENSSER - GeneWatch UK (contact : Hellen Wallace) - International Network of Engineers and Scientists / INES (contact : Reiner Braun) - University Teachers Information and Coordination Network for the University Struggle in Greece (contact : Yanis Maistros) - Forum Science is Alive ! from Czech republic (contact : Tereza Stockelova)

55 FRANCE Associations et réseaux Appel des appels (contact : Roland Gori) Association des Sociologues Enseignants dans le Supérieur / ASES (contact : Odile Henry) Association Française dEthnologie et dAnthropologie / AFEA (contact : Irène Bellier) Association pour la Taxation des Transactions financières pour lAide aux Citoyens France / ATTAC France (contact : Marc Delepouve & Frédéric Lemaire) Comité citoyen pour une Europe solidaire (contact : ) Federation of german scientists / VDW (contacts : Reiner Braun & Katrin Grüber) Fondation Sciences Citoyennes / FSC (contacts : Antoine Gonthier & Claudia Neubauer) Réseau Semences Paysannes / RSP (contact : Hélène Zaharia) Sauvons La Recherche / SLR (contacts : Marie-Pierre Gaviano & Michel Saint- Jean) Sauvons LUniversité / SLU (contacts : Hélène Conjeaud & Patricia Tutoy) Union des Familles Laïques / UFAL (contacts : Jean-Noël Laurenti & Bernard Teper)

56 EUROPE Syndicats - Doğu Akdeniz Üniversitesi Akademik Personel Sendikası / DAÜ- SEN (Turquie, contact : Fatih Bayraktar) - Federazione Lavoratori della Conoscenza-Confederazione Generale Italiana del Lavoro / FLC-CGIL (Italie, contact : Joëlle Casa) - Irish Federation of University Teachers / IFUT (Irlande, contact : Mike Jennings) - Norsk Tjenestemannslag (Norwegian Civil Service Union) / NTL, University of Oslo (Norvège, contact : Sten Morten Henningsmoen) - Sindicato de Trabajadoras y Trabajadores de la Educación - Intersindical / STES-i (État espagnol, contact : Albert Sansano) - Sindicat de Treballadores i Treballadors de lEnsenyament del País Valencià-Intersindical / STEPV-IV (Communauté valencienne, contact : Albert Sansano)

57 FRANCE Syndicats universitaires Fac Verte (contact : Davy Cottet) Fédération de la Recherche, de lÉducation et de la Culture- Confédération Générale du Travail / FERC-CGT (contact : Richard Béraud) Fédération de la Recherche, de lÉducation et de la Culture/Enseignement supérieur / FERC Sup-CGT (contact : M.-C. Charrier) Syndicat National des Travailleurs de la Recherche Scientifique / SNTRS-CGT (contact : Jean Kister) Solidaires, Unitaires, Démocratiques-Éducation / SUD-Solidaires SUD-Étudiant (contact : Renaud Bécot) SUD-Recherche (contact : Patrick Gestin) Syndicat National des Chercheurs Scientifiques-Fédérations Syndicale Unitaire / SNCS-FSU (contact : Denis Jouan) Syndicat National de lEnseignement Supérieur / SNESUP-FSU (contacts : Isabelle Bruno & Marc Delepouve) Union Nationale des Étudiants de France / UNEF

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