La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

1 La norme: Comparisons 4.1: Understanding the nature of language through making comparisons.

Présentations similaires


Présentation au sujet: "1 La norme: Comparisons 4.1: Understanding the nature of language through making comparisons."— Transcription de la présentation:

1 1 La norme: Comparisons 4.1: Understanding the nature of language through making comparisons

2 1 Les questions essentielles: What does the indicative mood express? What does the subjunctive mood express? In what part of the sentence is the subjunctive used? How are regular verbs conjugated in the subjunctive? Why are some verbs that are irregular in the indicative but are considered regular verbs in the subjunctive?

3 1 Le subjonctif: verbes réguliers 1. The verb tenses studied thus far have been mostly in the indicative mood; they express or describe facts and reality. The subjunctive mood is also used a great deal in French. The subjunctive mood is most frequently used to express an action that depends upon something else and it is therefore not known if the action will definitely occur. The action may or may not take place. Leçon 3, Journalisme

4 1 Le subjonctif: verbes réguliers 1. The verb tenses studied thus far have been mostly in the indicative mood; they express or describe facts and reality. The subjunctive mood is also used a great deal in French. The subjunctive mood is most frequently used to express an action that depends upon something else and it is therefore not known if the action will definitely occur. The action may or may not take place. Leçon 3, Journalisme

5 1 Le subjonctif: verbes réguliers 2. Compare the following sentences. Il fait beau aujourdhui. Je veux quil fasse beau demain. Il faut quil fasse beau. The first sentence is an independent statement of fact. The weather is nice today. The next two sentences contain a dependent clausethat it be nice tomorrow. Even though I want it to be nice and even though for some reason it is necessary or important that it be nice, it is not at all certain that it will be. The action in the dependent clause may or may not occur. For this reason, the verb must be in the subjunctive. A clause containing the subjunctive is always introduced by que. Leçon 3, Journalisme

6 1 3. The present subjunctive is formed by dropping the -ent ending from the third person plural (ils/elles) form of the present indicative and adding the subjunctive endings to this stem. Le subjonctif: verbes réguliers Leçon 3, Journalisme

7 1 Infinitive PARLERFINIR VENDRE ils parlentils finissent ils vendent Stem parl-finiss- vend- Le subjonctif: verbes réguliers que je que tu quil/elle/on que nous que vous quils/elles parle parles parle parlions parliez parlent que je que tu quil/elle/on que nous que vous quils/elles finisse finisses finisse finissions finissiez finissent que je que tu quil/elle/on que nous que vous quils/elles vende vendes vende vendions vendiez vendent Leçon 3, Journalisme

8 1 4. Since the third person plural of the present indicative serves as the stem for the present subjunctive forms, most verbs that have an irregularity in that form of the present indicative maintain the irregularity in the present subjunctive. Le subjonctif: verbes réguliers Leçon 3, Journalisme

9 1 Infinitive StemSubjunctive Le subjonctif: verbes réguliers ouvrir courir offrir partir dormir servir mettre lire écrire suivre dire conduire connaître ils ouvrent ils courent ils offrent ils partent ils dorment ils servent ils mettent ils lisent ils écrivent ils suivent ils disent ils conduisent ils connaissent que jouvre que je coure que joffre que je parte que je dorme que je serve que je mette que je lise que jécrive que je suive que je dise que je conduise que je connaisse que vous ouvriez que vous couriez que vous offriez que vous partiez que vous dormiez que vous serviez que vous mettiez que vous lisiez que vous écriviez que vous suiviez que vous disiez que vous conduisiez que vous connaissiez Leçon 3, Journalisme

10 1 1. Je veux que vous __________ le billet dans mon sac à dos. (mettre) Answer: mettiez Complétez. Le subjonctif: verbes réguliers 2. Il faut que tu __________ le livre avant de partir. (finir) Answer: finisses 3. Notre prof de français veut que nous __________ une lettre en français. (écrire) Answer: écrivions Leçon 3, Journalisme

11 1 4. Mon frère veut que je lui __________ mon nouveau CD. (vendre) Answer: vende Complétez. Le subjonctif: verbes réguliers 5. Il faut quelle __________ au cinéma pour ne pas être en retard. (courir) Answer: coure Leçon 3, Journalisme


Télécharger ppt "1 La norme: Comparisons 4.1: Understanding the nature of language through making comparisons."

Présentations similaires


Annonces Google