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Stuart Hollis CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 Womens and Girls Right to Literacy Carol Taylor Director, Policy and Research.

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1 Stuart Hollis CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 Womens and Girls Right to Literacy Carol Taylor Director, Policy and Research

2 Stuart Hollis CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 Laccès des femmes et des filles a léducation Carol Taylor Director, Policy and Research

3 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 NIACE The National Institute of Adult Continuing Education England and Wales Non-Governmental Organisation (NGO) and national charity 100 staff, 600 corporate members Policy : Advocacy / Parliamentary work Practice : Research and development work Consultancy and support for teachers Conferences and seminars Promotion : Publishing House Campaigns and events Equality and empowerment underpins all of our work

4 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 Quest-ce que le NIACE? En Angleterre et Pays de Galles(NIACE Dysgu Cymru) Organisation non gouvernementale (ONG) 100 salariés, 600 collaborateurs Conseils/Travail parlementaire Département Recherche et développement Consultant et appui aux enseignants Conférences et séminaires Edition Mise en place de campagne

5 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 Girls and Womens Literacy 54% of uneducated children are girls and 64% of illiterate adults are women (which is 514 million of women through out the world). 11 countries have a literacy rate under 50%: Benin, Burkina Faso, Ethiopia, Gambia, Guinea, Haiti, Mali, Niger, Senegal, Sierra Leone and Chad. Half of the illiterate people in the world come from South Asia and Western Asia. By 2015, Unesco has estimated that 860 million adults will still not have access to literacy.

6 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 Lalphabétisation des femmes et des filles 54% des enfants non scolarises sont des filles et 64% des adultes analphabètes sont des femmes (soit 514 millions de femmes dans le monde). 11 pays ont un taux dalphabétisation inferieur a 50%: Le Benin, le Burkina Faso, lEthiopie, la Gambie, la Guinée, Haïti, Mali, Niger, Sénégal, Sierra Leone et le Tchad. LAsie du sud et lAsie occidentale abritent plus de la moitié de la population analphabète mondiale. Dici 2015, lUnesco prévoit que 860 millions dadultes nauront toujours pas eu accès a lalphabétisation. Lalphabétisation et le développement personnel

7 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 The Impact of Literacy on Education and Womens Lives For example: Less likely to be infected by HIV and be subject to human trafficking. Can make effective contributions to the family economy. Literacy contributes to self-fulfilment.

8 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 Impact de léducation sur la vie des femmes Moins exposées au virus HIV et au trafic dêtres humains. Participation financière à la vie familiale. L accomplissement de soi.

9 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 The Campaign : Womens Right to Literacy right-to-literacy

10 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 Présentation de la campagne en Angleterre Des attentes et des ambitions multiples qui vont demander plusieurs initiatives « The literacy working group » Lalphabétisation :Un droit fondamental

11 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 The Calls Develop strategies for improving womens access to learning literacy and numeracy. Provide technical and resource support to developing countries in order to build upon their developments in family and intergenerational learning. Offer technical and resource support to heighten and accelerate the effectiveness of social and economic development policies and programmes. Ensure that teacher-training curricula give adequate attention and time to teachers own literacy development.

12 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 Lappel aux organisations internationales 1 : développer des stratégies pour favoriser lalphabétisation des femmes. 2 : Apporter un soutien technique et financier aux pays en voie de développement pour lapprentissage en famille 3 : Intégrer lalphabétisation des femmes dans les formations professionnelles 4 : Sassurer que les enseignants des enseignants insiste sur lalphabétisation

13 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 Family Learning and Literacy Families: The vital importance of the first three years. The first site of learning for children. Family learning: The foundation of effective education. An intergenerational model of learning outcomes for adults and children.

14 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 La transmission familiale et lalphabétisation La famille : le premier lieu dapprentissage pour les enfants. Naissance du concept Un scénario gagnant- gagnant où les enfants et les adultes apprennent ensemble.

15 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 Un concept universel Lalphabétisation et lapprentissage intergénérationnel : un concept venu du nord? Apprendre en famille : une pratique aussi courante dans le nord que dans le sud.

16 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 Some examples Norway: opportunities for migrant and refugee mothers Romania: active citizenship with young people Turkey: early years and health with mothers and fathers Uganda: tutor training and development partnership Namibia: a committed government South Africa: facilitating parents as first educators

17 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 Quelques exemples Norvège : Opportunités pour les immigres et les mères refugiées Roumanie : Promotion de la citoyenneté envers les jeunes Turquie : La sante des jeunes enfants et leurs parents Uganda : Formation des professeurs et développement de partenariats Namibie : Un gouvernement engagé Afrique du Sud : Aider les parents a être les premiers enseignants

18 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 NIACE definition In the learning family, every member is a lifelong learner in their own right. However, it is much more than a collection of individuals on learning programmes: the intergenerational combination of encouragement and involvement in each others learning activities by all family members raises aspirations and creates a long-term change in the culture and patterns of learning.

19 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 What is needed - 1 Family learning, including family literacy, language and numeracy should be an integral part of the DFID Education Strategy. Family learning approaches, benefits and outcomes should be presented in global arenas. DFID should raise awareness amongst its staff who have responsibility for EFA and MD goals. DFID, NGOs and development agencies should encourage partner countries to consider how they can use family learning to further their national plans in relation to EFA and MD priorities.

20 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 What is needed - 2 DFID should support a study to examine the cost- benefits of family learning approaches in its aid programmes. Encourage the development of partnership programmes, to build capacity amongst civil society international organisations re implementing family learning approaches, including the benefits which can result in the realisation of their purposes and goal.

21 CMA – 3e Forum – Marrakech, 2012 Ce quil faut mettre en place Nécessité dintégrer lapprentissage en famille au programme des stratégies déducation du service du développement international (DFID) Communiquer a plus grande échelle sur les bénéfices de lapprentissage en famille Le DFID devrait encourager les équipes travaillant sur lEFA (Education For All) et MD goals (Millenium Development goals) DFID, NGOs(Non Governmental Organization) et les agences de développement doivent encourager les pays partenaires a intégrer lapprentissage en famille dans leurs projets nationaux selon les priorités de EFA et MD. DFID devrait mener une étude pour connaitre les avantages économiques de lapprentissage en famille dans les programmes daides Encourager le développement de programmes partenaires pour donner la capacité aux sociétés civiles internationales de mettre en place des méthodes dapprentissage en famille en pensant aux bénéfices quils pourraient en retirer pour la réalisation de leurs objectifs.


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