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Séminaire OMS sur les Politiques Pharmaceutiques 15 juin 2011

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Présentation au sujet: "Séminaire OMS sur les Politiques Pharmaceutiques 15 juin 2011"— Transcription de la présentation:

1 Séminaire OMS sur les Politiques Pharmaceutiques 15 juin 2011
Initiatives Globales pour l‘Accès aux Médicaments Le Fonds mondial Politique d’Achat et Gestion des Stocks Séminaire OMS sur les Politiques Pharmaceutiques 15 juin 2011

2 Plan de Présentation Les Résultats Les Politiques Pharmaceutiques
L’Assurance Qualité Mécanisme d’Information sur les Prix et la Qualité: Le PQR

3 Statut des Subventions du Fonds mondial
Financement de 600 subventions actives dans 144 pays (Apr 2011) Statut des Subventions du Fonds mondial Propositions Approvées Subventions signées US$ Montants decaissés Financement du Fonds mondial (US$), Decembre 2009 22.1billion 18.3 billion 13.6 billion 61% Objectif du Fonds mondial: “Faire une contribution « significative et pérenne » pour atteindre les objectifs du millénaire”

4 “Faire la Différence” 3 indicateurs de résultats majeurs du Fonds mondial Intervention 2008 Déc 2009 Juin 2010 Dec 2010 SIDA: Personnes sous traitement ARV 1.75 m 2.5 m 2.8m 3m TB: Personnes traitées avec DOTS 3,9 m 5.9m 7m 7.7m Paludisme: Moustiquaires imprégnées distribuées 59 m 104 m 122m 160m The Global Fund to Fight AIDS, Tuberculosis and Malaria was created in 2002 to dramatically increase resources to fight three of the world’s  most devastating diseases and to channel the money to areas of greatest need. While the majority of Global Fund investments support treatment and prevention efforts in the fight against HIV/AIDS, it has emerged as the predominant funder of tuberculosis and malaria programs, making up two-third of international commitments for these diseases.

5 Répartition par Maladie (fin 2010)
Update every 6-12 months 100% = US$ 21.7 billion OP/140709/3

6 Propositions approuvées
par region (fin 2010) Slide author: Ange-Joël DJOMAN (PIE Unit) February Data to be updated every 6 months. Source : Proposals data (Ombeni). All data correct to end December 2010. Notes: 100% = US$ 21.7 billion Percentages of total funds approved by the Board, including Phase 2, Rolling Continuation Channel and National Strategy Applications (NSA). NSA is an approach that enables funding requests to the Global Fund in the form of a national strategy; creating an incentive for country stakeholders to develop robust national strategies, eliminate parallel planning efforts and contribute to improving harmonization among donors. Source: Global Fund Grant Data OP/140709/2 6

7 Allocation des Resources
By the end of the 2009 reporting cycle, one-fifth of the US$ 6.8 billion expenditure was for medicines, with a slightly smaller proportion for other health products and health equipment. About 13 percent of total expenditure was for program management. Expenditures on human resources, training, infrastructure as well as monitoring and evaluation (which collectively represent 39 percent of the total expenditure) can be expected to contribute to strengthening health systems beyond the three diseases. To ensure equity, the allocation of funding across regions broadly reflects the distribution of the disease burdens. Funding is also increasingly being targeted to the needs of people most vulnerable or at risk (including women and girls, sexual minorities, sex workers and people who inject drugs), to traditionally overlooked issues (such as multidrug-resistant TB), and to strengthening health and community systems.

8 Gestion des médicaments et autres produits de santé
Environ 37% des subventions destinés à la gestion des produits de santé (2009) Faiblesses des systèmes de gestion des produits: facteur de risque d’échec ou de réduction de l’impact

9 Gestion des Produits de Santé
Médicaments Produits de santé Equipment médical Equipment logistique Services Enregistrement Sélection Estimation des besoins Achats Transport AQ et Contrôle de Qualité Stockage Distribution Monitoring Pharmacovigilance Actvités Coûts de gestion Coûts de distribution Formation Assistance technique Renforcement capacités

10 Les Principes et les Directives
Produits de qualité Coût le plus bas possible Lois nationales et accord internationaux Transparence et procédures justes et compétitives Guide d’information sur les principes et les directives

11 Politiques d’Assurance Qualité
Politique d’Assurance Qualité pour les produits pharmaceutiques (Novembre 2008) Etude sur les systèmes et le statut de l’AQ pour les médicaments essentiels autres que ARVs, anti-TB and antipaludéens Développement de critères d’QA Politique d’AQ pour les produits de diagnostiques (Mars 2011) This is essential that applicants read the Guide on Policies before preparing the proposal- the guide exist in four langages. Beside, Guidelines for proposal round 8 And Round 8 frequently asked questions

12 Politiques d’Assurance Qualité
Bonne Pratique d’achats Récipiendaires doivent acheter en accord avec les principes fixés ds le guide inter-agence “A Model Quality Assurance System for Procurement Agencies”. Critères de Qualité Medicaments: Politique AQ Moutiquaires WHOPES standards Diagnostics: Politique AQ (Dec 2010 ) Preservatifs guide d’achats (WHO 2010)

13 Critères Clinique Critères Qualité Monitoring
Politiques d’Assurance Qualité pour les produits pharmaceutiques (2010) Critères Clinique Protocole de traitement OMS ou national Critères Qualité Tous produits Autorisation du pays récipiendaires ARVs, anti-TB et anti-paludeens Prequalification OMS par des agences de règlementations rigoureuses ; Ou Recommandé par Panel Expert (ERP) Monitoring Monitoring de la qualité QC randomisées + +

14 1. Clinical Criteria 2. Quality Criteria 3. Monitoring Quality Dans les pays “Guidance for Reinforcing and /or Establishing Pharmaceutical Quality Control Systems and Related Stock Management Activities in Countries Supported by the Global Fund “ : Support a la mise en œuvre de la politique QA Fournit des information techniques sur les contrôles de qualité FAQ

15 Publication des Résultats QC

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17 Standards de qualité pour les moustiquaires imprégnées
Recommendations WHOPES (http://www.who.int/whopes/en/) insecticides for IRS insecticides for ITNs Moustiquaires imprégnées de longue durée

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20 Les Produits de Diagnostiques assujettis a la Politique d’ AQ
Classes Exemple de Produits 1. Produits Diagnostiques In Vitro (IVDs*). Tests Rapides diagnostic Charge viral et tests CD4 Equipement/consumables - Reactifs, Calibrateurs, Software 2. Produits autres - important pour le diagnostic Microscopes équipement, ex: machines radiologie 3. Non assujetti a la politique Ex: Gants, seringues, réactifs, tubes a essai GHTF : Any product for general laboratory use not manufactured, sold or represented for use in specified in vitro diagnostic applications are not deemed to be IVD medical devices.

21 List of Tests Rapide pour le Paludisme (WHO evaluations)

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23 Liste des Immunotests VIH (evaluations OMS)

24 Transparence et Responsabilité
Les PRs doivent entrer dans le PQR les données relatives à l’achat et la qualité des produits de santé essentiels (clause de l’accord de subvention) ARVs Médicaments antipaludéens Médicaments antituberculeux Moustiquaires Préservatifs, Tests de diagnostic rapide Produits 540 utilisateurs dans 125 pays, Plus de 500 million* USD enregistrés, Demandes d’extension des subventions (Phase II) Quelques chiffres (mars 2011)

25 Objectifs Suivi des informations sur les prix et la qualité de produits essentiels achetés avec les financements du Fonds mondial: Informer les acheteurs des conditions du marché Suivi des prix et la performance des fournisseurs Suivi de la conformité des achats avec la Politique AQ pour les produits pharmaceutiques du Fonds mondial Rendre publique les informations sur les prix et la qualité Information sur les achats par pays Base pour l’estimation des besoins Analyser les informations sur les achats dans le but de suivre la mise en application de politiques pharmaceutiques et leur impact et pour certaines prises de décisions: Revue des demandes de financement des Phases II The objectives of strengthening the existing Price Reporting Mechanism (PRM) were to enhance the completeness and quality of self-reported data as an essential foundation of sound market dynamics and procurement practice and (ii) to facilitate compliance with existing requirements that recipients report procurement data for the relevant health products. for PR’s bargaining position when negotiating price and delivery conditions Reliable reporting on quality assured products procured with Global Fund funds Monitoring QA Policy compliance Monitoring of supplier / vendor performance Basis for stakeholders to develop long-term demand forecasts

26 Comment le PQR fonctionne?
Le Fonds mondial Suivi Qualité Conditions de livraison Prix Récipiendaires principaux Comparaison de prix Suivi de la qualité Rapports Récipiendaire principal Public Information du marché Partenaires Vérification des données Agent local du Fonds

27 Information sur les achats dans le PQR
1,650 million* US$ 800 utilisateurs dans 133 countries Depuis Fevrier 2009 Reporting into PQR since Feb 2009 Moving from a system where the Global Fund was a passive caretaker of data to one where we actively manage data and reporting Also trying to deliver concrete outputs to help PRs Getting the system up and in use across so many diverse countries is a major accomplishment – need to recognize Sunil and team that developed the program. Product Category Total Product Cost (USD) Anti-malaria medicines $97,268,557 Anti-retrovirals $325,758,758 Anti-TB medicine $59,999,478 Bednet $260,893,416 Diagnostic test $40,652,605 Grand Total $784,572,815 *As of May 2011

28 Rapports http://www.theglobalfund.org/en/procurement/pqr

29 Rapports http://www.theglobalfund.org/en/procurement/pqr

30 Rapports http://www.theglobalfund.org/en/procurement/pqr

31 Dates de l’Appel à Proposition de la Série 11
Lancement le 15 Aout 2011 Contribution à la rédaction des propositions Date limite de soumission des propositions le 15 Décembre 2011

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33 “Souvent l’ambition du Fonds mondial va au-delà de ce que l’on juge réaliste, mais c’est précisément cette détermination et cette vision d’avenir qui donnent espoir aux millions de personnes dont l’avenir dépend de cette réussite.” Further scale up of HIV prevention and provision of ART There are, however, significant challenges to further scaling up prevention and treatment programs, including barriers to access to treatment for most a risk groups, the poor integration of ART and drug dependence services, the lack of an adequate response to TB/HIV co-infections, stigma, ideological barriers (particularly regarding the scaling-up of harm reduction programs), laws and regulations or police practices limiting access to evidence-based interventions, and limited access to prevention and treatment services in prisons. Improvement of PMTCT coverage PMTCT coverage is improving, yet lags far behind needs and targets. The Global Fund, together with its technical partners (including UNAIDS, UNICEF and WHO), is intensifying the scale-up of PMTCT programs throughout 2010 and 2011. Scale up delivery of DOTS - Targeting the burden of MDR and HIV/TB co-infections While an increasing number of proposals approved by the Global Fund have included TB/HIV services over the past five years, there is a need to further strengthen the linkages between TB and HIV programs. Of 24 countries with a high MDR-TB burden eligible for Global Fund grants, the Global Fund supports 23 countries for MDR-TB related activities. This has resulted in a rapid scale-up of treatment; however, there remain significant needs, with only 36,500 of the estimated 500,000 MDR-TB cases expected to be treated in 2009 Increase access to ITNs, effective diagnostics of malaria cases and ACTs It remains important to increase access to ACTs, which many children in endemic countries still lack, and to improve diagnostic capacities. Also, as ITNs, even long-lasting ones, will eventually wear out, countries need to carefully plan when, where and how best to replace them - The Global Fund partnership will need to expand and sustain the high level of malaria prevention efforts. Strengthening health systems and health information systems Weak health systems remain a key challenge to the scale-up of HIV, TB and malaria programs, and to the attainment of the health MDGs overall. To address this issue the development of a joint platform for health systems funding between the Global Fund, the GAVI Alliance, the World Bank and others facilitated by WHO is underway, Note on picture: Global Fund assistance to woman and children living with HIV in Tanzania has helped increase uptake of counseling and testing, provision of ART, and use of PMTCT services, and has also supported programs for orphans and other vulnerable children.


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