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Cherchez lintrus! 1)a) Jai jouéb) Je regardec) Jai mangéd) Jai dansé 2)a) Elle a étudiéb) elle a écoutéc) elle dansee) il a visité 3)a) Je pensec) nous.

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1 Cherchez lintrus! 1)a) Jai jouéb) Je regardec) Jai mangéd) Jai dansé 2)a) Elle a étudiéb) elle a écoutéc) elle dansee) il a visité 3)a) Je pensec) nous avons achetéc) jai regardéd) ils ont mangé 4)a) Nous allons regarderb) Nous avons visitéc) jai bavardé d) jai acheté Which tense might we be looking at as part of todays lesson? © MFL Sunderland/EBilby 2013

2 Cherchez lintrus! 1)a) Jai jouéb) Je regardec) Jai mangéd) Jai dansé 2)a) Elle a étudiéb) elle a écoutéc) elle dansee) il a visité 3)a) Je pensec) nous avons achetéc) jai regardéd) ils ont mangé 4)a) Nous allons regarderb) Nous avons visitéc) jai bavardé d) jai acheté Which tense might we be looking at as part of todays lesson?

3 Cherchez lintrus! 1)a) Jai jouéb) Je regardec) Jai mangéd) Jai dansé 2)a) Elle a étudiéb) elle a écoutéc) elle dansee) il a visité 3)a) Je pensec) nous avons achetéc) jai regardéd) ils ont mangé 4)a) Nous allons regarderb) Nous avons visitéc) jai bavardé d) jai acheté Which tense might we be looking at as part of todays lesson?

4 Cherchez lintrus! 1)a) Jai jouéb) Je regardec) Jai mangéd) Jai dansé 2)a) Elle a étudiéb) elle a écoutéc) elle dansee) il a visité 3)a) Je pensec) nous avons achetéc) jai regardéd) ils ont mangé 4)a) Nous allons regarderb) Nous avons visitéc) jai bavardé d) jai acheté Which tense might we be looking at as part of todays lesson?

5 Cherchez lintrus! 1)a) Jai jouéb) Je regardec) Jai mangéd) Jai dansé 2)a) Elle a étudiéb) elle a écoutéc) elle dansee) il a visité 3)a) Je pensec) nous avons achetéc) jai regardéd) ils ont mangé 4)a) Nous allons regarderb) Nous avons visitéc) jai bavardéd) jai acheté Which tense might we be looking at as part of todays lesson?

6 Learning Objectives: To be able to describe the difference between the perfect and imperfect tenses (C/D – all) To be able to recognise the imperfect / perfect tense in text, for JE and ER verbs minimum, perhaps other verb formations too (B/C - most) To be able to understand and evaluate the perfect and imperfect tenses used in text (A/B - some) Exceptional performance: to be able to use these tenses creatively and successfully across PERSONS and VERB TYPES (A* - a few)

7 1)a) Jai jouéb) Je regardec) Jai mangéd) Jai dansé 2)a) Elle a étudiéb) elle a écoutéc) elle dansee) il a visité 3)a) Je pensec) nous avons achetéc) jai regardéd) ils ont mangé 4)a) Nous allons regarderb) Nous avons visitéc) jai bavardéd) jai acheté Think – 1 minute Pair – 1 minute Share - with another pair – 1 minute How is the perfect tense formed?How many parts does it have?What are they? Can you notice any patterns or similarities?What is it used for?

8 Perfect Tense = used to talk about a COMPLETED ACTION IN THE PAST Imperfect Tense = used to talk about an UNFINISHED ACTION IN THE PAST LO1: To be able to describe the difference between the perfect and imperfect tenses the doorbell rang I was eating..... I was doing my homework when my pen ran out. I fell over whilst I was playing in the playground.

9 LO1: To be able to describe the difference between the perfect and imperfect tenses PERFECTIMPERFECT

10 To be able to describe the difference between the perfect and imperfect tenses (C/D – all) Explain to the person next to you what the difference between the perfect tense and the imperfect tense is in terms of what they mean or how they are used.

11 jouer regarder danser écouter acheter visiter bavarder aller Remember – these are just verbs before they are in a tense. je jouais je regardais je dansais jécoutais jachetais je visitais je bavardais jallais LO2: To be able to recognise the imperfect / perfect tense in text, for JE and ER verbs minimum, perhaps other verb formations too (B/C - most)

12 LO2: To be able to recognise the imperfect / perfect tense in text, for JE and ER verbs minimum, perhaps other verb formations too As you do the next exercise, Ill be walking round looking at your work – make sure that you ask if you arent sure about anything here.

13 LO2: To be able to recognise the imperfect / perfect tense in text, for JE and ER verbs minimum, perhaps other verb formations too (B/C - most) 1. Je a) regardais le film quand le téléphone b) a sonné. 2. Je a) faisais mes devoirs quand la télé b) a explosé. 3. Je a) dormais quand le chien b) a aboyé. 4. Je a) mangeais quand le bébé b) a pleuré. 5. La cloche a) a sonné mais b) jécoutais de la musique! 6. Mon père a) a appelé quand b) jenvoyais un texto à mon copain. 7. Je a) chattais sur Facebook quand lInternet b) a cessé de marcher. 8. Je a) jouais au tennis quand b) jai eu un accident. 9. a) Jai rencontré un garçon quand b) je nageais dans la mer. 10. a) Jai visité la Tour Eiffel quand je b) restais à Paris. sonner – to ring dormir – to sleep aboyer – to bark pleurer – to cry appeler – to call envoyer – to send cesser – to stop marcher – working rencontrer – to meet nager – to swim rester – to stay QuestionImperfectPerfect 1)ab 2)....

14 Une soirée désastreuse! Alors, hier soir! Quel désastre! Dabord, après être rentré à la maison, je faisais mes devoirs dans ma chambre quand jai renversé mon verre de coca – mes devoirs de maths étaient totalement perdus! Ensuite, je préparais à manger dans la cuisine quand jai laissé tomber la casserole et mes spaghettis ont fini par terre, oh là là! Puis, jai décidé de regarder un film. Je regardais Harry Potter quand ma grand-mère mappelé au téléphone et elle a parlé pendant une heure – quel ennui! Après, linternet a cessé de marcher quand je chattais avec mes copains sur Facebook, et en plus, jenvoyais un texto à mon copain quand jai laissé tomber mon portable dans les W.C.! Finalement, je me suis couché. Je dormais bien, enfin du paix, quand soudain, jai entendu de la tonnerre et de la pluie! Jespère que demain, ça va aller mieux... LO2: To be able to recognise the imperfect / perfect tense in text, for JE and ER verbs minimum, perhaps other verb formations too (B/C - most) rentrer – to return renverser – to knock over perdu – lost laisser tomber – to drop la casserole – the saucepan finir – to finish, end up appeler – to call cesser – to stop marcher – working envoyer – to send dormir – to sleep du paix – peace entendre – to hear mieux - better Highlight or underline the PERFECT and IMPERFECT tenses in different colours.

15 Les groupes: LO4: To be able to understand and evaluate the perfect and imperfect tenses used in text (A/B - some) Extension Task: Write some of your own sentences including perfect and imperfect tenses. Use if you can: a variety of persons a variety of ER, IR and RE verbs some irregular verbs

16 1. Je a) regardais le film quand le téléphone b) a sonné. 2. Je a) faisais mes devoirs quand la télé b) a explosé. 3. Je a) dormais quand le chien b) a aboyé. 4. Je a) mangeais quand le bébé b) a pleuré. 5. La cloche a) a sonné mais b) jécoutais de la musique! 6. Mon père a) a appelé quand b) jenvoyais un texto à mon copain. 7. Je a) chattais sur Facebook quand lInternet b) a cessé de marcher. 8. Je a) jouais au tennis quand b) jai eu un accident. 9. a) Jai rencontré un garçon quand b) je nageais dans la mer. 10. a) Jai visité la Tour Eiffel quand je b) restais à Paris. sonner – to ring dormir – to sleep aboyer – to bark pleurer – to cry appeler – to call envoyer – to send cesser – to stop marcher – working rencontrer – to meet nager – to swim rester – to stay LO3: To be able to understand and evaluate the perfect and imperfect tenses used in text (A/B - some) 1.Watching a film 2.Phone ringing 3.Doing homework 4.TV exploding 5.Sleeping 6.Dog barking 7.Eating 8.Baby crying 9.Bell ringing 10.Listening to music 11.Dad calling 12.sending a text 13.Chatting on facebook 14.Internet stopping working 15.Playing tennis 16.Having an accident 17.Meeting a boy 18.Swimming in the sea 19.Visiting the Eiffel Tower 20.Staying in Paris.

17 Une soirée désastreuse! Alors, hier soir! Quel désastre! Dabord, après être rentré à la maison, je faisais mes devoirs dans ma chambre quand jai renversé mon verre de coca – mes devoirs de maths étaient totalement perdus! Ensuite, je préparais à manger dans la cuisine quand jai laissé tomber la casserole et mes spaghettis ont fini par terre, oh là là! Puis, jai décidé de regarder un film. Je regardais Harry Potter quand ma grand-mère mappelé au téléphone et elle a parlé pendant une heure – quel ennui! Après, linternet a cessé de marcher quand je chattais avec mes copains sur Facebook, et en plus, jenvoyais un texto à mon copain quand jai laissé tomber mon portable dans les W.C.! Finalement, je me suis couché. Je dormais bien, enfin du paix, quand soudain, jai entendu de la tonnerre et de la pluie! Jespère que demain, ça va aller mieux... LO3: To be able to understand and evaluate the perfect and imperfect tenses used in text (A/B - some) 1.Doing homework 2.Knocking over drink 3.Making dinner 4.Dropping the saucepan 5.Spaghetti ending up on floor 6.Deciding to watch a film 7.Grandma calling 8.Grandma talking for an hour 9.Internet stopping working 10.Chatting with friends 11.Sending a text message 12.Dropping phone in loo 13.Going to bed 14.Sleeping 15.Hearing thunder and rain Did or was doing???

18 LO3: To be able to understand and evaluate the perfect and imperfect tenses used in text (A/B - some) As youre doing your groupwork, make sure that you are DISCUSSING why you have chosen your answers. Make sure as a group that EVERYONE in the group understands; if one person doesnt agree or doesnt get it, stop for a minute and explain.

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20 LO1: To be able to describe the difference between the perfect and imperfect tenses Q1: What is the difference between these 2 tenses? a)PERFECT is always correct, IMPERFECT is always incorrect b)PERFECT is used for past, IMPERFECT is used for present c)PERFECT is used for a completed action in the past and IMPERFECT for an unfinished action in the past d)IMPERFECT is used for a completed action in the past, PERFECT is used for an unfinished action in the past

21 LO2: To be able to recognise the imperfect / perfect tense in text, for JE and ER verbs minimum, perhaps other verb formations too Q2: Which of these verbs is PERFECT a)Je regardais b)Jai joué c)Je mangeais d)Je jouais

22 LO2: To be able to recognise the imperfect / perfect tense in text, for JE and ER verbs minimum, perhaps other verb formations too Q3: Which of these verbs is PERFECT a)Jai dansé b)Je dansais c)Je finissais d)Je visitais

23 LO2: To be able to recognise the imperfect / perfect tense in text, for JE and ER verbs minimum, perhaps other verb formations too Q4: Which of these verbs is IMPERFECT a)Jai fini b)Elle a fait c)Nous avons regardé d)Je jouais

24 LO2: To be able to recognise the imperfect / perfect tense in text, for JE and ER verbs minimum, perhaps other verb formations too Q5: Which of these verbs is IMPERFECT a)Je restais b)Jai fait c)Nous avons vu d)Elle a mangé

25 LO3: To be able to understand and evaluate the perfect and imperfect tenses used in text (A/B - some) Q6: In this sentence, which action was unfinished? a) Hearing the bus or b) eating breakfast? Je mangeais mon petit déjeuner quand jai entendu le bus!

26 LO3: To be able to understand and evaluate the perfect and imperfect tenses used in text (A/B - some) Q7: In this sentence, which action was unfinished? a) watching a film or b) the dog barking? Je regardais un film quand le chien a aboyé.

27 LO2: To be able to recognise the imperfect / perfect tense in text, for JE and ER verbs minimum, perhaps other verb formations too. Perfect: *jai tu as il a elle a nous avons vous avez ils ont elles ont NB remember MRSVANDERTRAMP and REFLEXIVES go with ETRE – eg je suis allé(e), je me suis douché(e) je suis tu es il / elle / on est nous sommes vous êtes ils sont / elles sont *ER é eg jouer joué IR i eg finir fini RE u eg vendre vendu Imperfect: *F: remove ER from infinitive, add JE in front and AIS on the end regarder regard je regardais H: take NOUS form of present tense, remove ONS and add following endings: regarder regardons regard finir finissons finiss vendre vendons vend je – ais tu – ais il / elle / on – ait nous – ions vous – iez ils / elles - aient Irregular stems: être ét *LO1: To be able to describe the difference between the imperfect and perfect tenses. PERFECT – used for a COMPLETE, FINISHED action in the PAST IMPERFECT – used for an INCOMPLETE / UNFINISHED action in the past


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