La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 1 La Bibliothèque de lOffice des Nations Unies à Genève et modernité histoire, tradition.

Présentations similaires


Présentation au sujet: "UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 1 La Bibliothèque de lOffice des Nations Unies à Genève et modernité histoire, tradition."— Transcription de la présentation:

1 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 1 La Bibliothèque de lOffice des Nations Unies à Genève et modernité histoire, tradition Pierre Le Loarer, United Nations Office at Geneva Bibliothèque de lONUG – UNOG Library

2 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 2 1 – La Bibliothèque de lOffice des Nations Unies à Genève – Histoire (1) Don de John D. Rockefeller Jr. pour la construction dune Bibliothèque qui serve de « centre de recherche internationale et dinstrument dentente entre les peuples » Création de la Bibliothèque de la Société des Nations Londres Genève

3 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 3 La Bibliothèque de lOffice des Nations Unies à Genève – Histoire (3) Ouverture de la Bibliothèque de la Société des Nations Transmission aux Nations Unies -de la Bibliothèque de la SDN -des archives de la SDN

4 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 4 Bibliothèque Library Gestion des archives Archives and records management Activités culturelles Cultural Activities Trois mandats principaux Three main mandates

5 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 5 Synergie entre les trois activités Taille critique de la Bibliothèque (budget, personnel, résultats) Partage des connaissances et des compétences –Bibliothéconomie et archivistique –Numérisation des documents –Utilisation conjointe des fonds documentaires Meilleur service aux utilisateurs (réponse sur lensemble des ressources si nécessaire) Meilleure visibilité et communication Mise en valeur conjointe du fonds darchives et du fonds documentaire –Expositions documentaires –Musée de la Société des Nations

6 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 6 Site Web de lONUG et intranet iSeek

7 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 7 2 – Les archives de la Société des Nations et des Nations Unies Un « trésor caché » Source de première importance pour lhistoire des relations internationales au XX e siècle –Mouvements pacifistes –Société des Nations –ONUG depuis 1945 Plus de 12 km linéaires dont 6 kml pour les archives historiques Photothèque de lONUG ( ) Musée de la Société des Nations Un système de gestion informatisée des archives ScopeArchiv

8 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 8 Histoire, tradition et modernité History, tradition and modernity « Si nous ne faisons pas honneur à notre passé, nous perdons notre avenir. Si nous détruisons nos racines, nous ne pouvons pas grandir. » If we do not honour our past we lose our future. If we destroy our roots we cannot grow. Hundertwasser

9 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 9 3 – La Bibliothèque de lONUG accueille The UNOG Library welcomes Personnel des Nations Unies - Staff of the United Nations Membres des missions permanentes à Genève Representatives of the Permanent Missions in Geneva Délégués aux conférences - Conference delegates Membres des ONGs (organisations non gouvernementales Representatives of NGOs (non-governmental organizations) Journalistes accrédités - Accredited journalists Universitaires, chercheurs, étudiants - Academics

10 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 10 Principaux domaines couverts Core subjects Droits de lhomme - Human Rights Relations internationales International Relations Désarmement - Disarmament Affaires humanitaires Humanitarian Affairs Droit international International Law Réfugiés - Refugees Développement durable - Sustainable Development Europe Mondialisation - Globalization Économie - Economics

11 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 11 1 million de volumes titres de périodiques - serial titles (4.000 vivants - current) publications officielles Governmental publications 4 millions de documents des Nations Unies UN and Specialized Agencies publications Increasing number of electronic resources 45 kilomètres linéaires de publications 45 linear lkm of publications 12 kilomètres linéaires darchives historiques, intermédiaires et courantes archives and records (semi-current & current) Bibliothèque de lONUG - UNOG Library Quelques chiffres – Some figures

12 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 12 Prêt Loan desk UN Documents Diplomatic Cyberspace Information Cyberspace Visite virtuelle de la Bibliothèque Virtual tour of UNOG Library - 1st floor Nouveaux livres New Books Musée de la Société des Nations League of Nations Museum UN Corner

13 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 13 Droit & politique Legal & Political Economic & Social Statistiques Statistics Société des Nations League of Nations Archives Périodiques – Serials Visite virtuelle de la Bibliothèque Virtual tour of UNOG Library – 3rd floor

14 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 14 4 – Activités culturelles - Cultural activities Développer un culture de paix et de dialogue To nurture a culture of peace and dialogue Placées sous le programme mondial pour le dialogue entre les civilisations (résolutions A/RES/56/6 et A/RES/60/4 de lAssemblée générale des Nations Unies) Faire connaître dautres cultures Rapprocher la Genève internationale et la Genève civile Relayer les messages de lONU (MDGs, années internationales, journées mondiales,...) Expositions, concerts, films, pièces de théâtre, conférences culturelles, grands spectacles (moyenne de 55 événements par an)

15 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 15 Rapprocher la Genève internationale et la Genève civile

16 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 16 Les expositions documentaires, artistiques (peintures, sculptures, photo)

17 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 17 5 – Et linnovation dans tout cela ? Where is the innovation ?

18 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 18 De la bibliothèque hybride vers le portail From the hybrid library to the library portal La bibliothèque hybride gère les documents imprimés et leur circulation The hybrid library deals with traditional library printed materials and their circulation En parallèle, la bibliothèque hybride gère des ressources et outils électroniques multiples : catalogues informatisés, bases de données et moteurs de recherche In parallel, the hybrid library deals with the plurality of e- resources and tools: online catalogues, databases interfaces, search engines Le paradigme de la bibliothèque hybride est progressivement remplacé par le nouveau paradigme du portail de bibliothèque et dun nouvel espace The paradigm of the hybrid library is progressively replaced by the new paradigm of the library portal and new space

19 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 19 Être lélément-clé pour fournir linformation / connaissance pour le travail de lONU To be the key-element in providing information / knowledge for UN work Devenir le point focal pour : To become the expert focal point for: –Les ressources électroniques pour nos utilisateurs e-resources for our users –La gestion de linformation Information management (ECM) –Le Records Management Défis pour lavenir (3-5 ans) Challenges for the future (3-5 years)

20 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 20 Axes de travail Work Programme Sappuient sur les défis pour lavenir Based on challenges for the future Conservation de la mémoire institutionnelle Preservation of the institutional memory Développement des services aux utilisateurs Development of user services Mise en œuvre dun plan de communication Setting-up a communication plan Formation du personnel de la Bibliothèque Training of UNOG Library staff

21 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 21 Conservation de la mémoire institutionnelle Preservation of the institutional memory Plan durgence - Emergency plan Étude pour un nouvel espace de stockage respectant les normes internationales Study for a new storage space for archival material compliant with international standards Numérisation des documents officiels des Nations Unies Digitization of UN documents Numérisation des archives historiques Digitization of historical archives

22 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 22

23 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 23

24 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 24

25 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 25 La collection photographique de la Société des Nations en ligne

26 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 26 Développement des services aux utilisateurs - Development of user services Accès à un nombre croissant de ressources électroniques Access to more and more e-resources Sessions dinformation sur la Bibliothèque Library Information Sessions (LIS) Gestion personnalisée des connaissances Personal Knowledge Management (PKM) Adaptation de lespace de la Bibliothèque aux nouveaux besoins des utilisateurs Adaptation of library space to new users needs

27 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 27 Des collections aux connections From collections to connections Users are faced with learning a multiplicity – and complexity – of search systems –Library Information Sessions (LIS) –Personal Knowledge Management programme Step by step, a new information system is built: –OPAC with a Link Resolver giving access to full text –Library Resource Guides (Wiki) through iSeek, the UN Intranet –A federated search engine GlobalSearch (Webfeat) –EZ-Proxy to facilitate the access from outside the UN –A portal project through the future Enterprise Content Management (ECM) system

28 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 28 A Library Resource Guides (wiki) accessible through iSeek

29 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 29 Gestion personnalisée des connaissances Personal Knowledge Management (PKM) Constat : méconnaissance des besoins des utilisateurs Méconnaissance des services offerts Maîtrise limitée des outils électroniques Approche : top-down et bottom-up Méthodes : interviews, assistance Thèmes : recherche des documents UN, utilisation des moteurs de recherche, ressources électroniques, etc. Outils : sessions individualisées de coaching, fiches pratiques (knowledge pointers)

30 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 30 Mise en place dun plan de communication Setting-up a communication plan Gagner en visibilité – To gain more and more visibility Créer une identité forte – To create a strong identity Meilleure connaissance de nos utilisateurs Better knowledge of our (potential) users La Bibliothèque va à lutilisateur The UNOG Library goes to the user

31 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 31 Gagnez du temps, demandez à un bibliothécaire Save time, ask a librarian Téléphone, courriel, Web et intranet Phone, , web and intranet Prêt en ligne et livraison dans les bureaux Online loans, direct delivery to the offices Coaching sessions (PKM) Créer une relation de confiance avec les utilisateurs Create a trust relationship with users

32 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 32 Actions de communication Communication events Journée des Nations Unies – UN Day Conférences - Talks Stand avec prêt à lentrée de la cafeteria Annonces sur iSeek, UN intranet Knowledge pointers Articles dans UN Special Cartes de visite avec plan – Library cards with map

33 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 33 Formation du personnel Training of UNOG Library staff Créer une culture professionnelle commune : groupes de travail, approche transversale Create a common professional culture: working groups, transversal approach Former de nouveaux bibliothécaires Train new librarians Mieux communiquer Develop communication skills Améliorer la numérisation et la gestion des ressources électroniques Improve digitization and management of e- resources

34 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 34 Professional culture change BureaucraticEnabling staff to take initiatives Intranet, search of new tools for access to information Multi-leveledMobility in functions and amongst sections Replacement of staff, opportunities Policies and procedures that focus on process Policies and procedures that facilitate meeting client requirements Library Information Sessions, Ask a librarian, e-resources tools Organized in silos Team-oriented Contacts and surveys with UN entities, PKM, Training seminars

35 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 35 Bibliothèques du système de lONU UN System Libraries Coopération – Fields of cooperation One UN wide coherent system Consortium dacquisition (UNSEIAC) Cooperation to buy e-resources –Commercial agreements –Intellectual property rights –Licensing Partage de connaissances et dexpérience Share know-how, experience and competencies –Numérisation - Digitization (hardware and software, workflow, programmes) –Conservation numérique - Digital preservation –Évaluation des ressources électroniques - Evaluation of e-resources tools Create a common set of frameworks to evaluate services –Impact and performance measures –Statistical frameworks Develop access for everybody to e-resources produced by each institution Exchange our training programmes (both for staff and users) and, if necessary, develop some common programmes Plan our services strategically and complementarily

36 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 36 Juste une métaphore… Only a metaphor… 1903 Mont Saint-Michel by horse-drawn carriage 1905 Mont Saint-Michel by steam tramway Some other practices: pilgrimage 1913 The Mont by horse wagon Development of tourism Emergence of competing transports Predominance of coaches Since 1990 Predominance of cars and tourism coaches

37 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 37 Métaphore et contexte Metaphor and context Tenir compte de différents facteurs Taking different factors into account –Environment, the bays ecology –Pratiques sociales – Social practices (tourism, pilgrimage) –Développement des transports – Transport development –Agriculture, pêche – Agriculture, fishing, etc. Une métaphore… - A metaphor… –Sea – information –Mont – access to knowledge –Transport – Tools to access … de la complexité de notre monde … of our complex world –Changement social – Social change –Changement technologique – Technological change –Changement environnemental – Environmental change

38 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 38 A vision Users

39 UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 39 Merci de votre attention Thank you for your attention


Télécharger ppt "UNOG Library Libraries and innovation 2 December 2008 Brussels 1 La Bibliothèque de lOffice des Nations Unies à Genève et modernité histoire, tradition."

Présentations similaires


Annonces Google