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Intergroup Mountains, Islands and Sparsely populated regions 4th of May 2010 ASP 1 E 2, European Parliament Association Européenne des élus de Montagne.

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1 Intergroup Mountains, Islands and Sparsely populated regions 4th of May 2010 ASP 1 E 2, European Parliament Association Européenne des élus de Montagne – AEM

2 To reach coherence respecting diversity: AEM answer to green paper COTER Some experimented policies on sustainable development of mountain regions + some experiences from Interreg and territorial cooperations = A corpus of analysis and concepts usefull for a European political action E UROPEAN M OUNTAIN ISSUE IS MAINLY A QUESTION OF M ULTI L EVEL G OVERNANCE What would the added value of European action for mountain ranges ? Not only a mountain policy but also urban and rural, linking mountain, valleys and piedmount areas; to imagine a step foward of multiregional/macroregional governance in a multilevel context; To avoid to act negatively (by not considering specificities and diversity). What are the main innovation mountain issue could bring to European policies ? Need of integrated or transversal policy: more coherence between cohesion policy and sectorial policies; Territorial dimension could give more efficiency and bring a closer dimension toward Europeans daily life by integrating geographic, cultural, economic and environmental dimensions in policy making.

3 Challenges: going over permanent handicaps to valorise assets AEM answer to green paper COTER A clear need of a specific attention and bigger coherence between actions; A clear need of multiregional adaptation of the European strategies at a coherent territorial level : the range(massif) level (could be cross-border or not); cf DG Regio communication flyer in 2000 « structural funds and mountain regions » page 30; A clear need of a close operationnal level for action and mobilsation of assets: valleys level (= a place based policy Barcas report). Special attention to initiative opinion of Luis Durnwalder voted by the CoR in June 2008.

4 What scale for a specific attention to mountain regions ? The experience of a mix of topographic and population indicators at NUTS III made by DG Regio : Half of the mountain areas as disapeared The territorial realities (organic links between mountain and valleys) have been ignored. Some limits of a « blind » stastistical analysis: no potential political use ! To find territorial dimension look for territorial indicators !

5 What scale for a specific attention to mountain regions ? Could geography help policy making ? The territorial issue is a analysis of the organic link between environment and humain activities (= place based policy). From a European point of view, ranges give a capacity of political action considering mountain specificities.

6 Exemples of integrated policy in favor of mountain ranges (French massifs, Italian Apennins ): POMAC & POIA : From a national law (1985) to the creation of interregional operationnal programmes for Massif central and for the Alps; Coherence between national, regional, local and European political actions. Some details. Pacto Apennini: ESF (employement) + Transports + Envt+ Eco innovation Pyrénées (CTP), Jura (CTJ), Alpine Convention ( + EAM+ArgeAlp+AlpAdria), Carpathian Convention, Mediterranean mountains, etc. + obj.3 of TerCoop° What internal governance for an added value of political action? (ie: Comité de massif) What scales of policy definition and intervention? Some exemples of existing experiences and exciting debates regarding mountain macroregional strategies (« massifs » or ranges). Cf Interact Pro Monte

7 Mittenwald proposals (+ Trento conf. alpine regions) 12 th March 10 Une STRATEGIE POUR LES ALPES doit porter sur les défis essentiels devant être relevés par lEurope au début du 21 e siècle et ne pouvant pas être résolus au seul niveau des Etats membres et des Régions. Cela exige des mesures en particulier dans les domaines suivants : maîtrise du changement climatique, avant tout en matière dadaptation, protection de la biodiversité alpine par le biais dune alliance écologique transfrontalière, conservation de la ressource naturelle hydraulique, en particulier par lutilisation économe qui en est faite par les communautés urbaines environnantes, durabilité de la production dénergie et de lapprovisionnement en énergie dans des réseaux dalimentation en énergie européens intelligents avec une part aussi élevée que possible de sources dénergies renouvelables, organisation du trafic transalpin et interalpin viable pour lenvironnement en exploitant les chances que représentent lélectromobilité et les infrastructures de trafic intelligentes, mise en œuvre de la création de valeur par le renforcement de la croissance éco efficiente en recourant aux potentiels endogènes et à la mise en réseau des centres dinnovation et de compétence alpins Nous saluons les approches macro-régionales en Europe pour lencouragement de lintégration européenne des espaces transnationaux aux caractéristiques et aux challenges communs. Nous soutenons la position de la Commission européenne consistant à accorder aux Régions un droit de participation plus important lors du développement de mesures concertées au niveau européen. Nous sommes prêts à orienter laction de notre gouvernement à une SRATEGIE POUR LES ALPES commune, dans le respect du principe de subsidiarité, et à investir en conséquence nos compétences et nos moyens. Nous considérons comme nécessaire, compte tenu des interdépendances européennes à grande échelle dans les domaines mentionnés, dintégrer dans une STRATEGIE POUR LES ALPES non seulement le domaine alpin proprement dit mais aussi sa périphérie, ce qui permettra de prendre les mesures respectives nécessaires au niveau déchelle approprié tout en prenant en considération la diversité des relations ville-campagne. Nous sommes davis que la STRATEGIE POUR LES ALPES doit être formulée, pilotée et accompagnée de façon déterminante par les Etats alpins et les régions alpines. En même temps, nous souhaitons le soutien de la Commission européenne. Ainsi, la stratégie trouvera un large ancrage chez les décideurs et dans la population tout en sintégrant dans un contexte européen. Nous préconisons que la STRATEGIE POUR LES ALPES soit mise en œuvre dans le cadre de compétences propres ou partagées en particulier à laide du Programme européen de Coopération territoriale (INTERREG IV B) Espace alpin ou dun programme de suite dans le cadre de la politique de cohésion territoriale ainsi que par lutilisation complémentaire dautres instruments de financement. Nous demandons aux Etats nationaux et à la Commission européenne de soutenir les régions alpines dans lélaboration et la réalisation dune STRATEGIE POUR LES ALPES et de conférer à celle-ci une importance comparable aux autres stratégies macro-régionales mises en œuvre en Europe. Un programme de suite pour la coopération transnationale au cours de la période devrait être doté de moyens suffisants permettant de poser des jalons visibles pour la mise en œuvre de la stratégie.

8 1. macro-regional strategies could become key elements for a operationnal MultiLevelGovernance : from Baltic sea level to an Alpine model (EU- AlpineConv° -euroregions-crossborder coop – valleys) 2. Economic crisis, recovery plans (and Greek crisis ?) = modification of general philosophy regarding public intervention, competition and Internal market. 3. A dynamic European networking to exchange best practices at local and regional level which the various associations, institutions (EGTC) and the CoR are the visible part of interregionality (still out of the European core decision process). Elements for analysis and for action

9 Nicolas Evrard Secrétaire général AEM - siège technique Maison des Parcs et de la Montagne 256, Rue de la République F Chambéry --- Tél.: +33 (0) Fax: +33 (0) AEM - délégation UE Avenue Boileau, 16 B-1040 Bruxelles --- Tél.: +32 (0) Fax: +32 (0) Association européenne des élus de montagne


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