La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

1 8-9/10/8008 Réseau Syndical pour la Coopération au Développement www.ituc-csi.org.

Présentations similaires


Présentation au sujet: "1 8-9/10/8008 Réseau Syndical pour la Coopération au Développement www.ituc-csi.org."— Transcription de la présentation:

1 1 8-9/10/8008 Réseau Syndical pour la Coopération au Développement

2 2 8-9/10/8008 Coopération au Developpement de Vienna à Washington –Poursuivre les travaux en vue de lélaboration dune politique et dun programme daction cohérents, pour renforcer le mouvement syndical conformément au Programme adopté au Congrès de Vienne: –Assurer une coopération étroite entre les structures mondiales et régionales de la CSI pour parvenir à une approche stratégique basée sur la demande, en ce qui concerne les programmes bilatéraux et multilatéraux, y compris à travers la collecte et le partage de linformation, et ce, comme fondement dune meilleure collaboration avec les Organisations solidaires (OS); –Développer de nouvelles propositions de projets, en collaboration avec les OS et les organisations régionales, pour soutenir la mise en œuvre du Programme de Vienne; –Accorder une attention accrue aux efforts de la CSI pour influencer les politiques et les programmes de coopération au développement mises en œuvre par les agences internationales et lUnion européenne et améliorer laccès à ces politiques et programmes, en collaboration étroite avec les affiliées et la CES.

3 3 8-9/10/8008 Objectifs du programme Réseau –Contribuer aux objectifs fixés par le Congres et le CG –Développer un approche plus cohérente et intégrée en matière de coopération au développent pour une meilleure coordination et plus de synergies; –Promouvoir un dialogue partagé, permanent, et structuré sur les partenariats et améliorer leffectivité et limpact de notre coopération pour renforcer les capacités des syndicats de contribuer au développement durable et social. –Assumer notre rôle au sein des plateformes des Organisations de la Société Civile (OSC) et dans les discussions et consultations politiques avec la Commission. –Promouvoir lintégration du Travail Décent en tant que stratégie essentielle pour réussir le développement durable.

4 4 8-9/10/8008 Résultats attendus Meilleure compréhension des critères et conditions pour la coopération syndicale et les partenariats; Meilleure connaissance et compréhension mutuelle des politiques et programmes de développement, permettant daméliorer et daugmenter la coordination, la coopération et les résultats; Meilleur accès pour le mouvement syndical, aux sources de financement des programmes de développement au niveau des pays et au niveau international Définition des politiques et des stratégies de lobbying communes vis- à-vis de lUE et autres institutions Participation et engagement des syndicats avec les autres OSC et dans les processus de consultation sur les politiques de développement (UE; CAD-OCDE, BM, FONDS pour le Développement, …). Interaction et coopération accrue entre le mouvement syndical et les institutions de lUE sur les politiques de coopération au développement LAgenda du Travail Décent sera reconnue et intégré.

5 5 8-9/10/8008 Activités principales 1.6 réunions réseau, + groupes ad hoc, 2.1 Banque de données sur les projets syndicaux de développement et les points de départ pays/organisation 3.Mise en place doutils de communication (site-web, e- bulletin, groupes de discussion, …) 4.Balises pour la coopération syndicale (rapports à publier) 1.Comparaison des schémas de soutien dans les différents états, à lUE et à dautres niveaux 2.Description des exigences méthodologiques et autres conditionnalités 5.Analyse de genre des projets et programmes (1 rapport dévaluation) 6.Sensibilisation et recherche 1.Elaboration de matériaux dinformation pour les membres 2.Réalisation de 2 études de cas/rapports sur le Travail Décent dans le développement et sur leffectivité du Développement (recherche et publications).

6 6 8-9/10/8008 Activités principales 7.Lobby 1.Relations avec lUE 2.Initiatives auprès des décideurs nationaux et européens/internationaux concernant les positions syndicales sur la Coopération au Développement. 8.Renforcement des capacités & formation des responsables syndicaux en matière de coopération au développent Européenne et internationale 1.Séminaires de formation 1.2 pour les Nouveaux Etats Membres de lUE 2.1 pour la mise à jour 3.2 dans chaque région du sud 2.Séminaires Thématiques 1.Mise à jour des responsables & personnes en charge sur les évolutions en matière de coopération au développent 9.Soutien pour la coopération et le développement de projets 1.Assistance Technique & service de soutien pour les affiliés 2.Promotion de la coopération, joint venture, mise en place de coalitions transnationales. 10.Monitoring et évaluation

7 7 8-9/10/ Réunions du réseau –Tous les deux ans, une Conférence sur la Coopération au Développent rassemblera tous les partenaires. La Conférence proposera un plan daction aux instances de la CSI. –Des réunions réguliers du Réseau permettront aux partenaires de suivre de manière permanente la réalisation du plan daction, de préparer les exercices de « benchmarking » et lexchange de bonnes pratiques dans la coopération au développent syndical. –Le réseau peut convoquer des réunions dexperts sur des éléments particuliers tels que lEducation au Développent ou la méthodologie PME, ou encore organiser des séminaires politiques sur des questions tel que lEfficacité ou lArchitecture Internationale de lAide,.. Sur des questions particulières des initiatives de lobby envers des décideurs nationaux, Européens et internationaux pourraient être organisées. –Un secrétariat léger sera chargé de préparer et dorganiser les différentes réunions et initiatives. Le secrétariat du réseau sera aussi en charge dorganiser la recherche et de la préparation des documents politiques pour discussion dans le réseau.

8 8 8-9/10/ Banque de données sur les projets de développement & les points de départ pays/organisation –Le secrétariat du réseau rassemblera et rendra accessible toute linformation disponible sur les programmes et projets de développement organisés par ses membres. La majeure partie de cet information est disponible dune manière ou dune autre au niveau national (souvent dans les langues nationales) sans que cela soit partagé avec dautres organisations. En particulier la coopération avec les mêmes partenaires pourraient bénéficier dun tel échange dinformation. Laccessibilité et la mise à disposition de telles informations est une condition pour améliorer la coopération et donc dune meilleure effectivité –La banque de données sera développée par le secrétariat (soutien IT à temps partiel) en mettant à profit les expériences avec des banque de données qui existent chez les membres ou ailleurs.

9 9 8-9/10/ Réalisation doutils de communication –Une page web mettra à disposition les informations à jour sur les programmes de coopération syndicale, et sur les développements concernant ex. les programmes de lUE. Une attention particulière sera donné à la réalisation de lAgenda du Travail Décent à travers les politiques et programmes de développent de lUE (& autres). Le site devra aussi inclure des liens avec dautres sites dintérêt de OSC et autres institutions (NU, OCDE, OIT, UE,..) – Un e-bulletin attirera lattention sur les évolutions pertinentes dans le secteur de la coopération au développement. –Une section réservée aux membres donnera accès aux documents du réseau, facilitera les initiatives communes et mettra à disposition les informations contenues dans les banques de données.

10 10 8-9/10/ Benchmarking on Trade Union cooperation 4.1 Comparison of the different TU support schemas –In the EU and more broadly in the OECD Countries different approaches exist towards the trade unions as actors in development. Many governments do still not recognise the Trade Unions as (potential) development actors; others consider them to be NGOs. A few have specific union centred approaches and support schemes. –Moreover, since governmental policies tend to articulate their approaches under the DAC guidance or within the policy convergence operation of the EU, this is the right time to start also establishing some common benchmarks amongst the national governmental approaches and when appropriate at European and/or DAC level. –The research and policy officer will coordinate this research in cooperation with the national officers responsible for the relations with the governmental development structures. These results will be publicised and shared with decision makers in an advocacy event in favour for identifying and enhancing the specificity of the trade unions role as development cooperation actor.

11 11 8-9/10/ Benchmarking on Trade Union cooperation 4.2 Mapping of methodological requirements and other conditionalities –A variety of methodological approaches, based on national conditionality in the donor countries co-exists within the EU and the OECD (also within the trade union movement). Consultations exists that have already identified a number of these methodological problems. The Network would take this reflection further and aim at involving all players on the trade union development cooperation field. –Within the framework of the Paris Declaration on Aid Effectiveness, the Trade Union movement will also engage in critically look at its own practice of and contribution to Development Effectiveness. –The secretariat will do a mapping of the methodological questions based on the input of the members. Discussion papers for improved harmonisation or standard setting will be tabled at the networking meetings for consideration and implementation.

12 12 8-9/10/ Gender analysis of programmes –A specific gender mainstreaming team will be examining the gender mainstream in the trade union development programmes and practices (including the working of the network). It will report on this to the Conference and to the appropriate ITUC body (Womens Committee) for further follow up. Special attention will be paid to the participation of women in the seminars and network meetings. –The secretariat will serve the working of the gender mainstreaming team and assist in the analysis to be carried out and in the drafting of the findings. The secretariat will include the specific gender requirements and rules that are of application within the ITUC.

13 13 8-9/10/ Awareness raising and research 6.1 Elaboration of files with background information on challenges and development issues at European and International level. –Papers and information packs (files) will be prepared for information through the network (2 or 3). The networking meetings will identify the relevant priorities for this information gathering and dissemination Publicizing of studies on Decent Work and on Aid Effectiveness The mainstreaming of the Decent Work Agenda in the Development strategies,. –The network will monitor the implementation of these policies throughout specific research and mapping with its partners in the South. Interaction will be looked for with the Decent Work Country programmes of the ILO. A particular attention will be paid to the identification of outcome measurement and social progress indicators. A report will be presented to the network on the implementation of the Decent Work agenda. The Paris Declaration on Aid Effectiveness –The trade union movement, as a specific actor on the one hand and as part of the CSOs group on the other, will start process of assessing its own effectiveness in development cooperation. That should also allow the trade union movement within the context of the ongoing review of the Paris Declaration and its renewal in 2011 to articulate a comprehensive trade union position. –A task force could be charged to prepare a more elaborated position both with respect of our own aid effectiveness (and methodological implications) and with respect to the revision of the Paris Declaration in

14 14 8-9/10/ Advocacy 7.1 Liaising with EU & IDIs, CSO consultations and coordination –The network meetings will pay a particular attention to the ongoing consultation processes with the EU (via i.a. the Stakeholders Advisory Group) and with other relevant international bodies (OECD/DAC Povnet, Working Party on Civil Society and Aid Effectiveness and Gendernet,...) as well as UN based initiatives (Financing for Development, UNAIDS, UNDP, ECOSOC, …). –The trade union network will also engage with CSO platforms, on thematic basis (Aid Effectiveness International Steering Group) or on institutional grounds (Youth Forum, CONCORD, Social Platform …). –Through a coordinated approach, the participation of the Trade Union movement in public events on Development questions will be upgraded. –The secretariat will submit regular progress reports on the Consultation process with the EU commission. It will also represent the network in the dialogues and consultations with the Commission, with other CSO networks and other institutional frameworks. 7.2 Round tables and other advocacy initiatives with national and EU/international decision makers. –The networking meetings may decide to go public on the main items of its agenda by organising press briefings, hearings with specific targeted national or international decision makers such as EU Officials, MEPs, Member state representatives, CSO responsibles, academics, international decision makers (OECD, ILO, …) and media.

15 15 8-9/10/ Capacity building & training for development officers The training activities are aimed at 4 groups of development responsibles: TU Officers from the new member states –2 seminars will be organised to allow the responsibles from new member states (NMS) to catch up and to address their potential as actors for development. The secretariat will organise the seminars in cooperation with the PERC/ETUC. TU officers in the already established organisations –1 seminar will be organised for 15 (new) officers of existing trade union cooperation organisations improving their knowledge about European and international development policies, the European development instruments and the institutional set-up and CSO networks. Networking skills and applications will be part of the training course. TU responsibles on thematic issues –1 seminar to improve knowledge and new perspectives on the development related issues, in particular those indicated as priorities (Decent Work implementation; Aid Effectiveness; methodological aspects of development cooperation, including development education…); TU project officers from the partners in the South –Regional seminars to acquire the skills and knowhow to participate actively in the development efforts through the in-country programme and/or the regional programmes.

16 16 8-9/10/ Supporting cooperation and project development 9.1. Technical assistance & support service for members, (helpdesk, expertise on evaluation and monitoring –Follow up for individual members such as, information and documentation, sharing of available knowledge in the network, assistance for identifying opportunities for projects, demands for project management skills; in situ training of officers, and support for the setting up of common projects Promotion of cooperation, joint ventures, and transnational coalition building –Numerous organisations from the North are discovering the opportunities and the necessity to work jointly with the same partners in the South and are looking for ways of better coordinating their efforts amongst them and with the partner in the South. This implies sharing of approaches, baseline analysis, strategic programming, common partner dialogue, shared decision making and common monitoring, reporting and evaluation methods. The regional organisations will be important in streamlining these efforts between north and south. –The existence of the data base, the exchange opportunities through the networking meetings and seminars will allow organisation, out of their own initiative to sit together and start working on common programming. The networking will however also imply that common challenges in this new multilateral cooperation are taken up, such as common tools (PME handbooks, Outcome Mapping and LFA, common reporting and accountability instruments).

17 17 8-9/10/ Monitoring, evaluation –A monitoring and evaluation team will be designated from the start of the project in order to facilitate the progress monitoring and to suggest the necessary adjustments. The monitoring team will also report at the end of the project and organise the evaluation of the project. They will publicize their findings and report to the ITUC. –A monitoring team will meet every 4 months to monitor progress. Besides the meetings that can take place in the margin of other networking meetings, two special sessions are foreseen to allow the team to take stock of the overall progress and/or difficulties. The secretariat will serve as organiser and will service the team with all necessary information and support.

18 18 8-9/10/8008 The networking meetings on Development Cooperation –Will meet 2/3 times a year for two days and consists of group of ± 30 Directors or decision makers (M/F) for development questions of the members/partners. This group should also include representatives from the regional organisations. Working languages will be ENG, FR & ESP –Will coordinate all common initiatives and policy setting on development questions amongst the affiliates; discusses and proposes initiatives in the field of cooperation methodology; –Will be the main focal point for the coordination with the EU (SAG and other consultations and dialogues) and other international development cooperation institutions; –Will coordinate trade union participation in public campaigns and awareness raising initiatives on development issues; –Will discuss and guide the ITUC approach towards common CSO initiatives especially those related to Development Effectiveness (Paris Declaration) and Aid Architecture, it will also liaise with the TUAC in charge of trade union relations with OECD/DAC and the ITUC Offices. –Will monitor the work of the secretariat.

19 19 8-9/10/8008 ACTIVITIES & RESOURCES Units per yearTotal Exchange & networking meetings 12-daymeetings a year with FR, ENG, SPMeeting/ year235 and ± 30 peopleparticipants/days General Network Meeting and Event 2 days 50 people in ENG, FR, SP Meeting/ year11 participants/days100 3CoordinatorMonths6612 2IT projects support (Information and communication 1 Support for Website, newsletter, discussion groups, … (webmaster) Months Database setup and maintenanceMonths639 3Advocacy and research 1policy and advocacy officerMonths research, gender and training officerMonths Publications (studies) FR, ENG, ESP#112 4Background materials (files)#123 5Activities report #11 6Public/Advocacy events#112 7Monitoring Gender report#11

20 20 8-9/10/ Seminars 1 Thematic seminars Meeting/ year11 participants/days60 2Training seminars 1new member statesMeeting/ year112 participants/days update and retrainingMeeting/ year11 participants/days Seminars in the southMeeting/ year336 participants/days Facilitation for seminars (incl. preparation)days Monitoring and evaluation 1Meetings monitoring groupMeeting/ year112 participants/days8816 6Administration, finance and infrastructure 1Offices, consumables and equipment4 equipped offices + 1 copier + annual consumables + services 2Administrative supportMonths6612 3AccountingMonths0,50,3 4Communication and IT4 work-stations, 2 printers / 1 network / 1 beamer4

21 21 8-9/10/8008 BUDGET SUMMARY (2 years) Network operations Human Resources % Coordination/technical staff Support staff Per diems for missions/travel % 2 Staff travel (from Brussels) Equipment, material and supplies Office costs Activities % publications audit evaluation and monitoring translation and interpretation visibility actions costs for seminars Facilitators Contingency reserve Administration costs %

22 22 8-9/10/8008 Activities other that (5) per diems & participation costs meetings network seminars seminars in regions travel meetings network partners regions seminars partners new eu states SSO thematic partners regions regional seminars TOTAL PROGRAMME %

23 23 8-9/10/8008 Partners activities networkmeetings partners regions per diems travel seminars per diems travel regional TOTALS

24 24 8-9/10/8008 Co-financing proposal (25 partners + ITUC) TOTAL Own contribution (1) partners (= total travel and per diem partners) (1a) % ITUC (difference) (1b) % administration costs (2) Option 1 (partners 100% contribution) per partner per year ( 1a / 25) ITUC per year (1b - 2) Option 2 (3) (= 1 - 2) (partners ¾ contribution) partners total % ITUC total % per partner per year (± 78% of a / 25) ITUC per year Option 3 (1) (fixed contribution ± 50%) contribution per partner total partners % ITUC % Option 4 (fixed contributions + extra support) contribution per partner % activity costs supported by partners % ITUC %

25 25 8-9/10/8008 WAY FORWARD DECISIONS TO BE TAKEN –Proposed programme & dates Priorities 2009 activities –Dates for Meetings and Seminars –Monitoring & evaluation team –Gender assessment team 2010 –preliminary discussion –Contribution partners In actions and activities In organizing Subscriptions


Télécharger ppt "1 8-9/10/8008 Réseau Syndical pour la Coopération au Développement www.ituc-csi.org."

Présentations similaires


Annonces Google