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CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation 8 Décembre 2006 Etudes pour lanalyse du Business Developpement.

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1 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation 8 Décembre 2006 Etudes pour lanalyse du Business Developpement

2 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Groupe Cegedim Sales Force Effectiveness Profiling / Targeting Logiciels Médecins & Pharmaciens Professionnels de la santé Primary and Secondary Market Research

3 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Présentation de CEGEDIM Strategic Data Présentation de CEGEDIM Strategic Data

4 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Cegedim Strategic Data Plus de études réalisées par an Plus de médecins interviewés par an 30 ans dexpérience dans lindustrie pharmaceutique 500 employés dans le monde 20% de croissance entre 2005 et pays couverts Le partenaire de référence de plus de plus de 50 clients globaux et 500 clients locaux

5 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Des données intégrées adaptées à votre pratique Activité promotionnelle Patient, Prescription, Prescripteur Competitive Intelligence Primary Market Research Physicians / Pharmacists software (EMR) IT R&D and support One key Call Center

6 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Cegedim Strategic Data

7 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Connaissance de la maladie Perception de la maladie et des traitements Connaitre les cibles Evaluer les investissements promotionnels Quelles opportunités dimplantation pour un produit Parmi les Objectifs du Business developpement :

8 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Connaitre la maladie Prevalence/Incidence Profils Patients Co-morbidités Couts de prise en charge de la maladie

9 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Connaitre la maladie PREVALENCE. Data collected during the patient consultation at the physician office via a medical software Patient Longitudinal database

10 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Connaitre la maladie PREVALENCE. Data collected during the patient consultation at the physician office via a medical software Patient Longitudinal database

11 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Connaitre la maladie INCIDENCE GPs and 700 SPe in France, GPs in UK, 500 GPs in ITALY, 300 GPs in BELGIUM, 500 GPs in GERMANY (SPAIN launch in 2007) Patient Longitudinal database

12 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation PROFILS PATIENTS : CO-MORBIDITES et Facteurs de Risque Connaitre la maladie France, année 2005, MG diagnoses and symptoms pre-coded to symplify the collect of information for the physicians. Patient Longitudinal database

13 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation ETUDES EPIDEMIOLOGIQUES & ECONOMIQUES LANCEMENTLANCEMENT POST- COMMERCIALISATION PRE- LANCEMENT Prevalence, Incidence, Population cible Prise en charge dune pathologie Etudes Epidémiologiques Condition dutilisation des médicaments (indication,posologie,durée de traitement, strategie) Persistance, Efficacité, Qualité de vie Etudes Observationnelles Coût de traitement journalier Etudes Economie de la Santé Connaitre la maladie

14 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation COUTS DE TRAITEMENT Example of a backward medico-economic research, France, 2002 Longitudinal 4 years analysis including Metformin treated patients Medico-economic research The average cost of a diabetes patient treated with Metformin represents $1,171 per year METFORMINE – France Connaitre la maladie

15 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Perception de la maladie et des traitements Perception de la maladie et des traitements auprès des médecins et des patients Opinion des leaders Etude des rumeurs autour de la maladie

16 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation ETUDE AUPRES DES LEADERS Identification and face to face in depth interviews of 4 opinion leaders per country, realized by highly medical specialized enquirers The aim of these interviews is to provide you an overview of the market future trends : -to understand the leaders perception of the disease and the treatments -to know which are the products and therapy progresses in the pipe perceive what developments they feel might enhance or derail the evolution process line -To perceive what developments they feel might enhance or derail he evolution process and the current products Research and listing of different studies and information available on the pipeline treatments Ad Hoc opinions leaders research Web investigation Perception de la maladie

17 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Primary market research 1 ST step : 15 Patients in-depth interviews 2 ND step : patient focus group with first step results presentation. Physicians attend to the patient group and react How do they perceive the disease ? Do they know their treatment, do they observe it ? What are their questions ? Patients Physicians Do they feel comfortable with the diabetes treatment ? How do they perceive the disease ? Do they have a different point of view compared to patients ones ? MEDECINS ET PATIENTS Perception de la maladie

18 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Web investigation: Analyze of the information and web communication through different links obtained with specifics key words. For patient information we visit public sites (blogs, forums, wikis) and for professional information we visit the sites dedicated to healthcare professionals. We can focus on any topics (treatments, compliance…) « Can I stop taking my diabetes medication if I eliminate candy and cookies from my diet? No. Just by eliminating concentrated sources of carbohydrates (foods that turn into sugar in your blood stream) like candy and cookies, does not mean that you can stop taking your diabetes medication ». Diabetes information – Questions and Answers from Internet Reseach « Q. What factors increase my risk of getting diabetes? A. Although researchers don't fully... Q. How do I know if my diabetes medicines are working?... » - 39k ETUDES RUMEURS AUTOUR DE LA MALADIE OU DU PRODUIT Primary market research Perception de la maladie

19 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Les opportunités dimplantation du produit Les flux de patients dans la maladie Les changments de traitement Les arrets de traitements

20 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Les opportunités LES FLUX DE PATIENTS Patient Longitudinal database France, année 2005, MG Follow-up of each event in the medical patient life.

21 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation No change : 8,8 % Bi-therapy with Metformin : 4,2 % Metformin mono : 2,7 % Bi-therapy without Metformin : 1,7 % No change : 14,3 % Metformin mono : 8,2 % Switch/withdrawal Metformin : 5,3 % Switch/remain Metformin : 1,7 % Tri-therapy : 2,7 % No change 49,6 % Bi-therapy with Metformin 32,3 % Change for other OAD 17,5 % Bi-therapy without Metformin 0,4 % Tri-therapy 0,2 % Metformin mono 1614 patients 100 % 522 days 512 days In 4 years, 1 patient out of 2 remained under Metformin mono EVOLUTION DES SCHEMAS THERAPEUTIQUES Les flux de patients Example of a backward medico-economic research, France, 2002 Longitudinal 4 years analysis including Metformin treated patients Medico-economic research PATIENTS UNDER METFORMIN, France

22 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Evolution des traitements prescrits en 1ère intention (26,5%) (30,4%) (26,2%) (30,4%) Follow-up of each event in the medical patient life. Longitudinal Patient database Les opportunités

23 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation COMPLIANCE er OBSERVANCE COURBE DARRET DE TRAITEMENT (26,5%) (30,4%) (26,2%) (30,4%) Date of treatment initiation Follow-up of each event in the medical patient life. Longitudinal Patient database Les opportunités

24 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Connaitre les cibles Taille des cibles Typologie des prescripteurs Recouvrement des cibles Synergie de portefeuille

25 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Les cibles concernées par le produit Le fichier TVF est la base de données de référence pour connaitre le nombre de médecins actifs dans une spécialité Nombre de Médecins libéraux / Mixtes / Hospitaliers temps plein par spécialité Nombre de services hébergeant ces spécialités Potentiel TVF des médecins Pression de visite moyenne (PVM) et Pression de visite à ladresse (PVA) des médecins Accès aux informations nominatives des médecins concernés Les CIBLES

26 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation TYPOLOGIE DES PRESCRIPTEURS Hypolipidémiants - MG TYPOLOGIE DES PRESCRIPTEURSNb de Prescriptions par Prescripteur. Longitudinal follow-up of physicians prescriptions. Daily prescriptions per diagnosis. Patient Longitudinal database Les CIBLES

27 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Le recouvrement des cibles Y a-t-il une synergie entre mon portefeuille actuel de produits et le produit faisant lobjet de mon analyse ? A partir du déclaratif des médecins : Croisement des Gros / Moyens prescripteurs des marchés concernés A partir de la prescription réelle des médecins : Croisement des typologies Gros / Moyens / Petits prescripteurs de chaque marché Les CIBLES

28 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Nombre de produits promus dans la classe Quel niveau dinvestissement des différents acteurs du marché Taille des réseaux de visite médicale Evaluer les investissements promotionnels

29 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation = Nombre de contacts Informations relatives à la visite médicale : Visite Médicale Suivi des investissements promotionnels via les média suivants : = Valeurs monétaires Visite Médicale Echantillons Phases IV et Etudes Cliniques Relations Publiques Mailings Ordonnances DTC Presse E-Promotion (Visite et Réunions via Internet et bannières publicitaires) Investissements Promotionnels Nombre de visites produits Nombre de visites laboratoires Laboratoire Présentant Position du produit Nombre de produits Produit principal Fréquence de Visite Apport de la visite Habitude/Intention prescription Indice dintérêt LES ÉTUDES CAM France – Régulières = Nombre de Rep Equivalent Informations relatives au nombre déquivelents Délégués plein temps Sales Force Review Groupe Pharmaceutique Laboratoire fabriquant Produit Classe thérapeutique Molécule

30 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation RAPPEL METHODOLOGIE - LE RECUEIL DES DONNEES Presse Médicale, Internet, Ordonnanciers, DTC (données SECODIP) Visite Médicale, RP, Etudes Cliniques, Mailing Investissements promotionnels ( ) Les médecins panélistes sont recrutés pour participer aux études CAM. 1 Recrutement des panels Les panélistes remontent quotidiennement lactivité promotionnelle des laboratoires via des questionnaires papiers Le CAM réalise une pige pour tous les media indirects 2 Recueil des données Pige Panel Médecins Les données sont extrapolées à lensemble de la population nationale 3 Extrapolation Un coût moyen est affecté à chacun des media 4 Valorisation

31 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Exemple sur le MARCHE DES HYPOLIPIDEMIANTS INVESTISSEMENTS PROMOTIONNELS en HT

32 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation INVESTISSEMENTS PROMOTIONNELS (en K HT) VS CF SEPT 2005 Total Investissement Marché : K CF SEPT 2006 Total Investissement Marché : K Soit une évolution des investissements promotionnels Total Marché de % Marché des Hypolipidémiants - Top 10 Principaux produits - Toutes cibles, tous media CF SEPT 2005 Vs CF SEPT 2006 Evol : 10,3%--11,7%-91,8%-13,4%-16,0%-2,5%-69,7%311,7% Remplacement de EZETROL par INEGY

33 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Total Dont Visite80%83%82%84%86%98% Autres INVESTISSEMENTS PROMOTIONNELS (en K HT) Marché des Hypolipidémiants - Répartition des médias hors Visite Médicale des 6 principaux produits CF SEPT 2006

34 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation 34 VISITE MEDICALE (en nombre de contacts) Exemple sur le MARCHE DES HYPOLIPIDEMIANTS

35 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Evolution du nombre de visite totale du Marché des Hypolipidémiants : % Marché des Hypolipidémiants - Top 10 principaux produits - Toutes Spécialités LA VISITE MEDICALE (nombre de contacts) CF SEPT 2005 Total Visites Marché : CF SEPT 2006 Total Visites Marché : VS Evol : 5,9%-7,0%-18,9%-17,0%47,3%--22,1%-5,7%-70,6%163,1% Remplacement de EZETROL par INEGY

36 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation LA VISITE MEDICALE (nombre de contacts) Marché des Hypolipidémiants - Répartition des visites par spécialité des 6 principaux produits - CF SEPT 2005 CF SEPT 2006 Total Dont MG79%81%85%88% - Autres Total Dont MG81%75%85%89%87%72% Autres

37 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation 37 FOCUS MG VISITE MEDICALE (en nombre de contacts) LA VISITE MEDICALE (nombre de contacts)

38 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Evolution du nombre de visite totale du Marché des Hypolipidémiants : % Marché des Hypolipidémiants - Top 10 principaux produits – Focus MG LA VISITE MEDICALE (nombre de contacts) CF SEPT 2005 Total Visites Marché : CF SEPT 2006 Total Visites Marché : VS Evol : 9,5%-13,4%-19,5%-16,7%44,7%--22,3%-5,1%-70,7%-94,2% Remplacement de EZETROL par INEGY

39 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Marché des Hypolipidémiants - Evolution trimestrielle de la SOV - Focus MG LA VISITE MEDICALE (nombre de contacts) Visites du Produit Visites total Marché SOV : En nombre de visites

40 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation 40 Les positions de présentation LA VISITE MEDICALE MG – INDICATEURS QUALITATIFS

41 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation INDICATEURS QUALITATIFS – POSITIONS DE PRESENTATION Marché des Hypolipidémiants - Evolution trimestrielle des positions de présentation - Focus MG INEGYCRESTOR LESCOLTAHOR Remplacement de EZETROL par INEGY

42 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation SALES FORCE REVIEW (SFR) Evaluation du nombre déquivalents délégués plein temps

43 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Exemples : 1 produit présenté représente 100 % de lactivité du Rep. 2 produits sont pondérés en fonction de leur position : - 1er produit en P1 : 70% -2ème produit en P2 : 30% 3 produits présentés : 60% - 30% - 10% 4 produits présentés : 50 % - 25% - 15% - 10% 5 produits présentés : 50% - 25% - 10% - 10% - 5% Objectif : Evaluer le nombre déquivalents délégués plein temps par Laboratoire et par Produit. La méthode de calcul tient compte du nombre de produits présentés et de la position du produit dans la visite. SALES FORCE REVIEW – DISPONIBLE EPUIS LE PADDS Niveau danalyse : Données disponibles : Equivalents Délégués plein Temps Répartition des données par : Groupe pharmaceutique Laboratoire fabricant Produit Classe thérapeutique Molécule Disponibilité : - Panel MG, Pharmaciens et toutes autres spécialités confondues : livraison semestrielle - Vous êtes averti par des mises à jour et mises à disposition des données Exemple :

44 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Total SALES FORCE REVIEW ( SFR) Marché des Hypolipidémiants – Equivalents délégué plein temps sur le marché par laboratoire S1 2006

45 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Marché des Hypolipidémiants - Répartition des équivalents délégués par spécialité S S SALES FORCE REVIEW ( SFR)

46 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation RECONSTITUTIONS DE RESEAUX

47 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Objectif : Analyser les stratégies des forces de vente (réseaux internes et externes) de votre laboratoire et de vos concurrents. Contrôler le déroulement de la visite, la présence des produits dans la visite et lapplication du plan de charge RECONSTITUTIONS DE RESEAUX Niveau danalyse : - Nb de contacts effectués pour chacun des réseaux - Nb déquivalent délégués médicaux plein temps - Nb de produits dans la visite - Produits présentés - Position des produits dans la visite - Taux de couverture - Indice dintérêt - Durée moyenne de la visite. Exemple Disponibilité : - Panel MG : livraison mensuelle - Panels Spécialistes de Ville : livraison trimestrielle Envoyé par sous format Excel dans un délai de 6 semaines après la fin de la période étudiée à tous les destinataires de votre choix

48 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation RECONSTITUTIONS DE RESEAUX

49 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Synthése des études CEGEDIM Strategic Data pour le Business Developpement et pour dautres problématiques Synthése des études CEGEDIM Strategic Data pour le Business Developpement et pour dautres problématiques

50 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Activité promotionnelle Promotion Database (CAM) Longitudinal Patient Database (THALES) Logiciel Ad Hoc Interviews + Communication follow-up (ZOOM) SOURCE ETUDES Marketing Mix follow-up Spending follow-up Sales Force Audit Sales Force Effectiveness R.O.I Recall test Call quality test Communication follow-up Promotion Activity

51 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Patient, Prescription, Prescripteur ETUDES Indicateurs clé de suivi : Performance produit dans son marché vs concurrents Dynamique des prescripteurs et niveau de prescription. Données épidémiologiques: Prévalence / Incidence Cas patients (traitements, profil,…) Taille et caractéristiques des populations cible Patient, Prescription, Prescribers Longitudinal Patient Database (THALES) Logiciels SOURCE Patient Diary Study (PDS ) Etudes ad hoc

52 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation Competitive Intelligence ETUDES Message tracking: Evolution des messages Comparaison des thèmes abordés Stratégie de communication des concurrents Perception de votre communication Adhésion des médecins / satisfaction Competitive Intelligence Promotion Database (CAM) Primary Market Research Communication follow-up (ZOOM) Quantitative Qualitative SOURCE

53 CEGEDIM © copyright 2006 – this document should not be distributed without CEGEDIM authorisation ETUDES Etudes Quantitatives Face to Face interview Phoning Online surveys Mall / Pharmacy intercept Mail Etudes Qualitatives Focus group / group moderation In depth interview (in-person or phone) SOURCE Segmentation / usage et attitudes Simulation de marché (prix, extension dindication …) Satisfaction et Fidélité du client Perception des Patients Key Influencer Study Concept et test de Positionnement Bilan dimage « Early adopters research » : leviers et freins Primary Market Research


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