Leçon 3: L’alphabet et les accents By the end of this lesson, you will be able to: ○recite the French alphabet and identify the five accent marks ○spell.

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Transcription de la présentation:

Leçon 3: L’alphabet et les accents By the end of this lesson, you will be able to: ○recite the French alphabet and identify the five accent marks ○spell words in French including words containing accents, capital letters, and hyphens ○ define the grammatical terms idiomatic expressions, cognates, and false cognates (« false friends ») and give examples of each in French ○pronounce known and unknown words in French using common pronunciation rules ○discuss the concepts of liaison and elision in the French language and give examples of each

L’alphabet ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

A (ah) B (bay) C (say) D (day) E (euh) F (eff) G (zjay) H (ahsh) I (ee) J (zgee) K (kah) L (ell) M (emm) N (enn) O (oh) P (pay) Q (cue) R (air) S (ess) T (tay) U (ew) V (vay) W (dooblah vay) X (eeks) Y (ee grec] Z (zed)

Épelez des mots apparentés! excellentrestaurant patientavenue pagejournal situationrose largeunique braceletimmense chauffeurstatue concertraisin zookayak questionvase

Les accents é (accent aigu) à (accent grave) ç (cédille) ô (accent circonflexe) ï (tréma)

Les accents (accent marks) O accent aigu (é): found only on an “e”; makes it sound like “ay” O accent grave (è): found on “a”, “e”, or “u”; doesn’t really change pronunciation but can change meaning O cédille (ç): found on a “c”: makes it sound like “ess” O accent circonflexe (ô): found on all vowels; doesn’t change the pronunciation O tréma (ï): found on i, and e; separates two vowels into two syllables

Épelez plus de mots apparentés! hôtelcathédrale biologieguillotine épidémieuniversité Noëlforêt liquidethéâtre poètescène exagérermanifestation hippopotamereprésentation

Prononcez les mots suivants. O 1.) chatons2.) musique O 3.) concert4.) léopard O 5.) agaçant6.) défendre O 7.) arbuste8.) élève O 9.) héroïne10.) gymnase

Prononcez les mots suivants. O 1.) canard2.) perroquet O 3.) autruche4.) poussin O 5.) oiseau6.) pélican O 7.) hibou8.) dindon O 9.) manchot10.) aigle O 11.) oie12.) cygne

Leçon 4: Les objets de classe ○By the end of this lesson you will be able to… ○identify common classroom objects in French ○understand and state what items are in or are not in a classroom or a backpack ○recognize both orally and in written form masculine, feminine, and plural nouns ○use the expressions « il y a » and « il n’y a pas de » to write about a classroom using singular and plural nouns ○use conjunctions and negative expressions to write more complex sentences in French

Leçon 4: Standards assessed ○Listening 1.2—Recognize number and gender ○Listening 3.1—Comprehend basic vocabulary in isolation and in context ○Writing 1.1—Produce written tasks that demonstrate the ability to use basic sentence structure and generally accurate spelling

Qu’est-ce que c’est? (Les articles indéfinis) ○C’est un crayon (masculin singulier). ○C’est une feuille de papier (féminin singulier). ○Ce sont des cahiers (pluriel).

Activité: Identifiez les objets suivants. ○Ex. C’est un crayon.1.) 2.) ○3.) 4.) 5.) 6.) ○7.)8.) 9.) 10.)

Le Pluriel ○To make a noun plural in French, simply add an “s” to the noun and change “un” or “une” (a, an) to “des” (some). If the noun ends in “u”, add an “x” to make it plural. ○Ex. un prof (a teacher) des profs (some teachers) 1.) une colle 2.) un poster 3.) une étudiante 4.) un tableau 5.) une feuille de papier 6.) un bureau 7.) un pupitre 8.) une porte 9.) un sac à dos 10.) une prof

Activité: Qu’est-ce que les gens ont dans leurs sacs à dos? Raoul Nicolas Élodie Valérie

Activité: Qu’est-ce que tu as dans ton sac à dos? ○Write at least four items that you currently have in your backpack; try to write at least one plural item. ○Dans mon sac à dos, j’ai…

Dans mon sac à dos, j’ai...

Dans mon sac à dos, je n’ai pas de…

Travail de partenaire: Décrivez la salle de classe! ○Dans la salle de classe, il y a… ○Dans la salle de classe, il n’y a pas de… ○Mots utiles ○et ○ou ○mais

Activité: Finissez les phrases suivantes. ○1.) Dans la salle de classe, il y a…. ○2.) Dans la salle de classe, il n’y a pas…. ○3.) Dans mon sac à dos, j’ai…. ○4.) Dans mon sac à dos, je n’ai pas….

Activité: Dessinez la salle de classe!

Activité: Qu’est-ce qu’il y a (et n’y a pas) dans le sac à dos d’Arnaud?

Ticket de sortie: Décrivez les salles de classe!

Travail de classe: Trouvez les bêtises (3 bêtises par question). ○1.) Dans mon sac à dos, j’ai un colle, deux feutre, et de sandwich. ○2.) Il y a aussie un projecteur et un ordinateur dans le salle de class. ○3.) Il n’y a pas de etudiants, mais il y a des prof. ○4.) Dans mon casier, je n’a pas de crayon, mai j’ai très stylos. ○5.) Ill y a deux tableaus ou un bureaux dans la salle de classe.

Exercices d’écoute ○A.) Masculin, féminin, ou pluriel? ○B.) Qu’est-ce que c’est? ○C.) Qu’est-ce qu’il y a dans la salle de classe? ○D.) Logique ou pas logique?

AB C D E F G HI J K L M N

Qu’est-ce qu’il y a dans la salle de classe?