STRATEGIES: “toolbox”

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Advertisements

Les verbes –ER Et Le partitif
Tu as faim? Talking about how we feel. What do we know?
Promoting creativity in French lessons. Using storytelling with year 8. Alice Ayel.
Table des matières En famille Part 1 Ma famille Subject pronouns

Why? Extended language Sentence level work Cultural Find out new language Stimulus for creativity Reinforce everything children do in English Fun for.
Primary French PowerPoints What’s Your Name?.
Leçon 8 Pages JeNous TuVous IlElleIls/Elles suis es est êtes sont sommes NOTES So far, we have learned how to conjugate 1 irregular verb: Être.
The ‘near’ Future.
Talking about yourself
Word jumble. Can you work out the words below? 1.annlopta2.epuj enritcueasktebs.
Le Futur OBJECTIVES Saying what you are going to do
Questions II How do you Form Questions in French??
Questions WHAT????. Quick review: we know how to make a sentence negative: Je vais ----> Je ne vais pas Personne ne va Rien ne va (theoretically)
La formation des questions Reflect a bit… Reflect a bit… Pourquoi est-il important de poser les questions? Pourquoi est-il important de poser les questions?
Les verbes en -er. chanter – to singtelephoner – to call danser – to dancetravailler – to work diner – to have dinnervoyager –to travel ecouter – to listen.
La formation des questions Reflect a bit… Reflect a bit… Pourquoi est-il important de poser les questions? Pourquoi est-il important de poser les questions?
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Smoking a regular verb cigar: the –er version The keys to putting together what you want to say!
PARTIE A: PREFERENCES.
Qui a dit ça? Et quest-ce que ça veut dire? Imagination is everything. It is a preview of your lifes coming attractions. Albert Einstein Namaste… LE.
What does en mean? The object pronoun en usually means some or of them.
I want to achieve … Level 5 Writing. Level 5 is considered the gold standard at the end of Key Stage 3 … if you can get a Level 5 you are in a strong.
Leçon 9-Bleu. Kim Kardashian Lil Wayne Lady Gaga Justin Bieber.
and a justification for level 4
Les négatifs et linterrogation Grammaire A. Lélision/La liaison When a verb begins with a vowel or a silent h, je is shortened to j. This is known as.
WALT: how to use the time when talking about your timetable WILF: to identify the correct time in French when reading & listening (level 3) DAYS OF THE.
Le futur… e.g. I am going to go shopping. He is going to play football. We are going to watch T.V. Remember: To achieve a Level 5, you need to be able.
Une journée In this unit you will learn:
Unité 5: Leçon 15 Pages
Les matières WALT: Talk about school subjects in French Give our opinion about subjects and say why.
Leçon 11-Blanc.
Voyages et Vacances.
Une Amie Un Ami Français I.
Le but The simple future- understanding how to make sentences about whats going to happen…
regarder écouter dormir jouer sortir finir
Quest-ce que tu fais à lécole? Buts: Using regular verbs to say what we do at school.
Assessment and the new secondary curriculum S. Barfoot.
Starter Fill in the gaps with the right words from the bottom:
Les Questions dInformation. Information Questions Information questions are open-ended. They request new information and cannot be answered with a simple.
Talking about yourself
Indefinite articles, plural of nouns
Talking about the things you do
J’ai une question! Objectifs: 1) Poser une question de 3 manières différentes 2) Parler de vos vacances.
Les choses que j aime Learning Objective: To know how to use j aime to talk about things I like to do.
Lundi onze novembre on va réviser pour une évaluation ( )
Les Tâches Ménagères Learning Objectives:
WALT: how to talk about your timetable
Quelle est ta matière préférée?
Jeudi, le 22 Mars Pass LATE Grammar tutor packet (50) & p.131 Workbook (50) Pass Puzzle Packet (100)
QU’EST-CE QUE TU FAIS?.
Chez moi! In this unit you will learn:
To be able to say what I think about different jobs for level 3.
Les sujets I am certain that you will learn a lot today, and that we will understand the subject pronouns en français.
Français II H – Leçon 1B Structures
LEÇON 102. Écrivez vos devoirs: 1.Continuer de préparer lexamen final. 2.Check your Pinnacle, turn in any/all make-ups, missing assignments, re-takes,
1. Je mentends très bien avec _________. 2. Je me chamaille souvent avec ________. 3. Je me fâche avec _________. 4. Je me dit tout avec __________. 5.
Français I. Une fille française Gabrielle est française. Elle est blonde. Elle est belle. Elle est de Paris.
J’aime ma culture francophone, j’aime notre façon d’être, notre joie de vivre, nos traditions, nos manies. Je veux que mes enfants vivent ça et qu’ils.
La prononciation française
EN VACANCES EN VACANCES.
Ma famille What? To be able to describe your family as part of the speaking controlled assessment How? Learn key words and phrases Develop simple descriptions.
Pour commencer … Read the statements below and put them into three columns depending on whether they are written in the past, present or future tense.
WE’RE ALMOST DONE – CONGRATULATIONS! LE PRONOM « Y »
1. choose a pen pal from advertisement page 2. follow directions for writing a letter to that person.
Welcome to French Live Lessons! 3.01 & 3.02.
Livre page 48. There are 4 different ways to form questions. Félicitations!! You already know 2 of the ways ☻ We have not “officially” studied this concept.
Object pronouns How to say “him”, “her”, “it”, “them”
Negative sentences Questions
Transcription de la présentation:

STRATEGIES: “toolbox” lucidchart.com

What this does: A. WINDOW NOTES Makes students think; active learners Quadrants are in style; reaches different types of learners Allows differentiation

WINDOW NOTES: for today Divide paper into four quadrants Take notes in all four quadrants Share notes Assign task FACTS FEELINGS QUESTIONS IDEAS

WINDOW NOTES: in classroom Model use; examples of what should go in each section After taking notes: Share: pair/group/class Answer questions Assign task: explanation, writing, etc.

WINDOW NOTES: in classroom can use for different content/activities...just change the headings of each quadrant !! grammar: parts/questions/steps/diagram culture: facts/compare/feelings/draw reading: facts/vocab;verbs/feelings/changes editing: met criteria/grammar changes/likes/ possible changes

Don’t forget to take notes in all FOUR quadrants !!! WINDOW NOTES Don’t forget to take notes in all FOUR quadrants !!!

B. STRETCH IT OUT Pose a question to the class Once a correct answer is given, follow up with asking: a “why” or “how” question for a “better”/more specific word for evidence for an extended response

a “why” or “how” question homework answers; grammar; readings; listening The answer is “b”. How do you know that? Why did you choose “b”? Because the correct ending for “je” is “e”.

a “better”/more specific response Can you come up with a more exciting word to describe French class? Le français est époustouflant! Le français est amusant.

ask for evidence The passage is about eating at a restaurant. What did you read/hear that gave you that answer? I read/heard “poulet, addition, serveur and délicieux” and they all have to do with eating and being in a restaurant

an extended response Ma maison est grande. Can you give me more information? Ma maison est grande et blanche. Try a more extended response...add “parce que” or “mais” to your sentence. Ma maison est grande parce qu’il y a dix personnes dans ma famille.

C. READER’S THEATER Readers Theatre is a highly motivational strategy that connects oral reading, literature, and drama in the classroom. Unlike traditional theater, Readers Theatre does not require costumes, make-up, props, stage sets, or memorization. Only a script is needed, from which students read aloud. Using only their voices, facial expressions, and bodies, they interpret the emotions, beliefs, attitudes, and motives of the characters. A narrator conveys the story’s setting and action and provides the commentary necessary for transition between scenes.

*speaking *reading *differentiation READER’S THEATER *thinking *writing *speaking *reading *differentiation

READER’S THEATER 1. Teacher provides a group of students with a text. 2. In their group, students work to transform the text into the lines of a script in which each of the group members has a part to read. 3. Once the script is written, students practice reading their lines.

SCAFFOLDING begin with a reading that has some dialogue. begin with a reading that students are familiar with use a new reading which is similar to one the students have read a teacher-made/modified reading an authentic reading

ORIGINAL TEXT C’est l’histoire de Jean-Henri, l’éléphant extraordinaire. Jean-Henri habite en Afrique. Il adore voyager. Pour des vacances, Jean-Henri décide de visiter la ville de Paris en France. Il décide de voyager en avion. Dans sa valise, il y a des vêtements, son passeport et une carte de crédit. À l’aéroport, Jean-Henri décide d’aller dans un restaurant. Il regarde le menu. Il dit au garçon « Je voudrais la soupe, le poulet avec les pommes de terre, une salade et un verre d’eau, s’il vous plaît. » Le garçon retourne à la cuisine. Jean-Henri reste à la table, mais la chaise n’est pas confortable. Quand le garçon retourne avec la nourriture, Jean-Henri dit « Je voudrais une autre table parce que cette chaise n’est pas confortable. » « Pas de problème » dit le garçon. Il trouve une autre table pour Jean-Henri. Jean-Henri mange la nourriture. Le poulet et les pommes de terre sont délicieux. Mais, il y a un autre problème. Le restaurant est trop chaud. Quand le garçon revient, Jean-Henri demande « Pourquoi est-ce que le restaurant est chaud ? » Le garçon dit « Le restaurant est chaud parce que la climatisation ne fonctionne pas. » Jean-Henri n’est pas content. Il dit « Je ne préfère pas les restaurants chauds ». Il paie l’addition, et il quitte le restaurant.

READER’S THEATER C’est l’histoire de Jean-Henri, l’éléphant extraordinaire. Jean-Henri habite en Afrique. Il adore voyager. Pour des vacances, Jean-Henri décide de visiter la ville de Paris en France. Il décide de voyager en avion. Dans sa valise, il y a des vêtements, son passeport et une carte de crédit. À l’aéroport, Jean-Henri décide d’aller dans un restaurant. Il regarde le menu. Il dit au garçon « Je voudrais la soupe, le poulet avec les pommes de terre, une salade et un verre d’eau, s’il vous plaît. » Le garçon retourne à la cuisine. Jean-Henri reste à la table, mais la chaise n’est pas confortable. Quand le garçon retourne avec la nourriture, Jean-Henri dit « Je voudrais une autre table parce que cette chaise n’est pas confortable. » « Pas de problème » dit le garçon. Il trouve une autre table pour Jean-Henri. Jean-Henri mange la nourriture. Le poulet et les pommes de terre sont délicieux. Mais, il y a un autre problème. Le restaurant est trop chaud. Quand le garçon revient, Jean-Henri demande « Pourquoi est-ce que le restaurant est chaud ? » Le garçon dit « Le restaurant est chaud parce que la climatisation ne fonctionne pas. » Jean-Henri n’est pas content. Il dit « Je ne préfère pas les restaurants chauds ». Il paie l’addition, et il quitte le restaurant.   Jean-Henri Narrator Garçon

READER’S THEATER J-H : Bonjour, je m’appelle Jean-Henri. J’habite en Afrique et j’adore voyager. Pour des vacances, je vais visiter la ville de Paris, en France. Je vais voyager en avion. Dans ma valise, il y a des vêtements, mon passeport et une carte de crédit.   Nar : A l’aéroport Jean-Henri décide d’aller dans un restaurant. Il regarde le menu et il dit au garçon : J-H : Je voudrais la soupe, le poulet avec les pommes de terre, une salade et un verre d’eau, s’il vous plaît. Nar : Le garçon retourne à la cuisine. J-H : Cette chaise n’est pas confortable. Nar : Quand le garçon retourne avec la nourriture, Jean-Henri dit J-H : Je voudrais une autre table parce que cette chaise n’est pas confortable.  Gar : Pas de problème. Voilà une autre table. Nar : Jean-Henri mange la nourriture. J-H : Le poulet et les pommes de terre sont délicieux. Mais ce restaurant est trop chaud. Nar : Quand le garçon revient, Jean-Henri demande J-H : Pourquoi est-ce que le restaurant est chaud ? Gar : Le restaurant est chaud parce que la climatisation ne fonctionne pas. J-H : Je ne suis pas content. Je ne préfère pas les restaurants chauds. Nar : Jean-Henri paie l’addition et il quitte le restaurant.

READER’S THEATER THINKING changing vocabulary changing verb forms changing sentence structure nouns vs. pronouns

WINDOW NOTES CHECK

Making the familiar strange. Making the strange familiar. D. METAPHORS Making the familiar strange. Making the strange familiar.

METAPHORS 1. Present students with two items for metaphorical comparison and an analogy to compare the two items. 2. Provide students with an organizer to arrange the information and the metaphor. 3. Ask students to apply what they have learned. 4 . Once students are familiar with using metaphors, ask them to come up with their own.

METAPHORS: DIRECT “How is ________ like __________?” Comparing two objects/concepts that are not related. “How is ________ like __________?” Look at characteristics of each and find ones that can be applied to both.

How is Astérix like a SmartCar? DIRECT How is Astérix like a SmartCar? SmartCar: *needs gas to move *small *doesn’t need a lot of gas Astérix: *needs potion to fight *small *doesn’t need potion all the time

METAPHORS: PERSONAL Comparing an object/concept to yourself. “If you were a ________, which would you be and why?” “How does it feel to be _________?” Look at characteristics of object and yourself find ones that can be applied to both.

PERSONAL If you were a monument in Paris, which one would you be and why? How does it feel to be the irregular verb “vouloir” and why? I would be the Invalides because I love to study the Napoleonic Age and Napoleon’s Tomb is in the Invalides I feel kind of sad because I “want” to be like the other verbs, but I’m not!

METAPHOR: COMPRESSED CONFLICT Describing an object/concept using two words that contradict each other. “How is (object/concept) ............ but ............? Look at characteristics of object that fit both describing words.

COMPRESSED CONFLICT How is Napoleon a hero yet a villian? How is adjective agreement both simple and difficult? How is Napoleon a hero yet a villian? It is simple because the endings are short and easy to remember. It is difficult to remember to put the correct ending on because we don’t do this in English. He’s a hero because he created many systems that are still being used today. He’s a villain because of the means he used to accomplish these things.

METAPHOR: TASK Think of two topics/concepts you teach. Come up with a metaphor for each one. You can make a direct, personal or compressed conflict metaphor. Feel free to work with a partner and/or use the organizers in the packet. When you are done, write your metaphors on the paper I give you. (I will collect these.) If you have time, share your metaphors with others nd see if they can make the connections.

WINDOW NOTES CHECK