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Transcription de la présentation:

…………………………………………………………………………………. The Ethics of Conservation, the Poetics of Reconstruction: Historiography and the fabrique at the Musée des Monuments français (17951816) …………………………………………………………………………………. Reconciling Poetics and Ethics in Architecture Canadian Centre for Architecture 14.IX.2007 Jennifer Carter, Ph.D. Candidate School of Architecture, McGill University Montréal

Sketch of the convent of the Petits-Augustins, c Sketch of the convent of the Petits-Augustins, c.17th century After Père Lubin, in Andrée Jacob, Vie et histoire du Vième arrondissement: Champs-Élysées, Faubourg du Roule, Madeleine, Europe: histoire, anecdotes, curiosités, monuments, musées, jardins, promenades, dictionnaire des rues pratiques, 1987

Plan of the Musée des Monuments français J-B-B de Roquefort, Vues pittoresques et perspectives des Salles du Musée des monuments français, 1816

Plan of the Musée des Monuments français, 1809 Inventaire général des richesses d'art de la France: Archives du Musée des monuments français. 3 vols. Paris: E. Plon, Nourrit, 1883-1897

Lenoir’s plan of the three “architecture” courtyards at the Musée des Monuments français Musée des monumens français, Tome IV, planche 165

Sketch of the entrance to the MMF with portico from Château d’Ânet Designed by Lenoir; in Recueil de gravures pour servir à l’histoire des arts en France, 1812 View of Entrance to the MMF, and entrance to the Elysium Drawn by Biet; in Brès, Souvenirs du Musée des Monumens français, 1821

Thirteenth-century Hall Drawn by Vauzelle; in Roquefort, Vues pittoresques et perspectives Des Salles du Musée des Monuments français, 1816

Fourteenth-century Hall Drawn by Vauzelle; in Roquefort, Vues pittoresques et perspectives des Salles du Musée des Monuments français, 1816

Fifteenth-century Hall Drawn by Vauzelle; in Roquefort, Vues pittoresques et perspectives des Salles du Musée des Monuments français, 1816

Sixteenth-century Hall Drawn by Vauzelle; in Roquefort, Vues pittoresques et perspectives des Salles du Musée des Monuments français, 1816

Seventeenth-century Hall Drawn by Vauzelle; in Roquefort, Vues pittoresques et perspectives des Salles du Musée des Monuments français, 1816

View of the Grand Gallery of the Louvre, 1796 Grand Gallery of the Louvre, c. 1801 - 1805 Hubert Robert

Musée des monumens français, ou Description historique et chronologique des statues en marbre et en bronze, bas-reliefs et tombeaux des hommes et des femmes célèbres, pour servir à l’Histoire de France et à celle de l’Art, 1800

Portrait of Alexandre Lenoir, 1796 Marie-Geneviève Bouliard (1763-1825) Musée Carnavalet, Paris Portrait d’Alexandre Lenoir, conservateur du Musée des Monuments français, 1799? Pierre-Maximilien Delafontaine (1774-1860) (Lenoir holds the urn containing Molière’s ashes in his arms, and stands before the tomb of Francis I)

Essai sur les jardins, 1774 Claude Watelet Promenade ou Itinéraire des jardins d’Ermenonville, 1788 J. Mérigot, fils

Fabriques designed by Lenoir in the Elysium garden: Nicolas Boileau René Descartes Molière Musée des Monumens français, Tome 5

Invention or archetype: Two types of fabriques produced by Lenoir: Tombstone of René Descartes and Monument dedicated to Louis XII Lenoir’s scenographic ambitions were felt most keenly in his descriptions of the fifteenth-century hall, “siècle,” he wrote, “le plus remarquable pour l’histoire des arts relativement à la France.” This was the century, confided Lenoir, in which artists undertook well-planned building projects, and Gothic architecture gave way to the Renaissance ideas of Raphaël and palaces with arabesque ornaments. Lenoir was particularly committed to conveying a sense of this misunderstood period in art and architectural history, and yet, with so few examples at his disposal (“Paris nous offrait peu de palais, de châteaux ou de maisons décorés, du siècle dont je parle”), Lenoir was obliged to extract the essence of the character of the century from a single object: the massive tomb of Louis XII and Anne de Bretagne from the abbey of Saint- Denis, entry No. 94 in Musée des Monumens français. This was not the only monument dedicated to Louis XII, however it was certainly the most ambitious, and Lenoir wrote extensively about this late Gothic monument, remarkable for its “détails précieux et un grand caractère de dessin” in addition to writing about the colourful life of Louis XII himself. Surprisingly, Lenoir wrote that this monument “dont la conservation est importante pour la chronologie de l’art, est celui qui a le plus souffert des révolutionnaires. Des têtes, des nez, des bras et des mains ont été abattus. J’espère, avec le temps, le rendre à son premier état. C’est un engagement sacré que je me suis imposé pour tous les monumens que j’ai été assez heureux de réunir dans ce musée, malgré les dangers qu’il y avait à courir à certaines époques.” A little further on, Lenoir indicated the extent to which he had intervened toward the conservation of this monument: “Les figures que l’on voit dans ce tombeau sont des archétypes que j’ai fait lever sur les marbres, afin de procurer aux artistes et aux amateurs la vue de ces statues précieuses, dont ils n’auraient pu jouir si je les eusse placées dans le monument comme elles y étaient originairement.” Lenoir, Musée, Vol. 2, 93. Ibid., Vol. 2, 94. Ibid., Vol. 2, 144. Ibid., Vol. 2, 149-150. Ibid., Vol. 2, 150.

Fabrique monument to Bernard de Montfauçon Fabrique monument to Bernard de Montfauçon Designed by Lenoir; Musée des Monumens français, Tome 5, Planche 202

Fabrique monument to Héloïse and Abélard Designed by Lenoir Roquefort, Vues pittoresques et perspectives des Salles du Musée des Monuments français, 1816 Brès, Souvenirs du Musée des Monumens français, 1821

Fabrique monument to Héloïse and Abélard Designed by Lenoir; Musée des monumens français, Tome 1, planche 40

View of the Elysium Lenoir, Recueil de gravures pour servir à l’histoire des arts en France, 1812

Views of the Elysium garden Drawn by Vauzelle; in Roquefort, Vues pittoresques et perspectives des Salles du Musée des Monuments français, 1816

The Dome Area Looking East, 1811, and The Sepulchral Chamber and the Dome Area above, 1825 (Sir John Soane’s Museum) J.M. Gandy, Watercolor

Fragments in the Monk’s Yard, Sir John Soane’s Museum, London Fabrique monument to René Descartes Designed by Lenoir

Installation views of the Sir John Soane Museum, London (The Dome Area and the Study looking south)

Tombstone monument to Alexandre Lenoir Tombstone monument to Alexandre Lenoir Engraved by Beauvallet; in Musée des monumens français, Tome I, Frontispiece