Du dictionnaire informatisé au système dinformation lexical intégré Serge Verlinde Institut des langues vivantes K.U.Leuven X papier Le dictionnaire nouveau.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Ce, Cette, Ces Ce/Cette/Ces means this, that or these. Ce is used for masculine nouns Cette is used for feminine nouns Cette is used for feminine nouns.
Advertisements

Subject Pronouns Je = I Tu = You (1 person) Il = He/It, one guys name (Pierre),one masc. Noun (lycée) Elle = She/It, one females name, one fem. noun.
Les pronoms relatifs Objective: Learn to use more interesting and more complex sentences in French.
Le passé composé des verbes réfléchis Passé composé of reflexive verbs.
Interrogatifs + Relatifs
Exercice #20 1. Quelle est la date aujourd’hui?
What does en mean? The object pronoun en usually means some or of them.
Le petit déjeuner.
Les Questions dInformation. Information Questions Information questions are open-ended. They request new information and cannot be answered with a simple.
Je vous présente ma famille
Direct Object Pronouns Les pronoms compléments dobjects directs (COD)
Parlez!. Write 5 good information questions for the topics you are given: A. La routine quotidienne et des activités à la maison (révision F) B. les loisirs.
Savoir et Connaître: “to know”
Possessive Adjectives What is a possessive adjective? – It's a word that tells who things belong to... my cell phone.
L’inversion --another way to make a question.. What are some ways to form a question? Est-ce que... N’est-ce pas? Voice inflection.
1 Savoir et Connaître La norme: Communication 1.2 Comparisons 4.1 La question essentielle: - What are the two French verbs which mean « to know »? - What.
3 Les Verbes -ER Talking about people’s activities Les normes: –Communication 1.2: Understanding the written and spoken language –Comparisons 4.1: Understanding.
Talking about people’s activities Les normes: Communication 1.2: Comparisons 4.1:
10 Asking the questions “Who?”and “What?” Les normes: Communicaiton 1.2 Comparisons 4.1 Les questions essentielles: How do you say “Who” in French? What.
Les adjectifs possessifs
LA DATE MME YEE L'hôtel Français. Avant de lire 1. Have you ever stayed at a hotel? Where? 2. If not, what do you think it would be like? 3. What do you.
Les Mots Interrogatifs
“Which one” are you talking about?.  Ce, cet, cette, ces  Un article qui est le plus spécifique Les types d’articles…  Un/ une/ des – général  Le/
The question word: Quel (which, what). Quel Quel means “which” or “what” and is used to ask questions Quel comes before the noun it describes Quel is.
L’etymologie La racine: jet =throw (in English). NOUN A jet plane is fast and seemingly ‘thrown’ through the sky. There’s a song that goes, “I’m leaving,
2 Le verbe « être » au pluriel Les normes: Communication 1.2 Comparisons 4.1 Les questions essentielles: - What are the plural subject pronouns in French?
Articles Objectives: to be able to tell the difference between “the” and “a”
+ Français 2 SAY WHAT??. + Dans une question…? To express the question « what » in French, we use qu’est-ce qui or qu’est-ce que. Quelle est la différence?
Qu’est-ce que c’est ? C’est un... When a noun is masculine, you’ll use UN as an article. You’ll also refer to it as “il”.
Français Utiliser un dictionnaire(1). jenous tutuvous il/elle on ils/elles parle parles parle parlons parlez parlent.
Questions to consider: How are French nouns different from nouns in English? What is the difference between saying, “I have a pen.” and saying, “I have.
Year 10. Bon appetit unit. Introducing ‘en’. ‘en’ – ‘some of it’ or ‘some of them’ ‘En’ is a small but important word in French that is commonly used.
En français, every NOUN has a gender. It is either MASCULINE or FEMININE. It has NOTHING to do with who uses it more, what color it is, etc. It is just.
Les pronoms sujets Singular subject pronouns. Les normes: Communication 1.2 Comparisons 4.2  Les questions essentielles:  What is a subject pronoun?
Les questions, avoir, être, avoir ou être, les pronoms.
Le octobre. L’emploi du temps Qui est présent? Résumons Les accords/desaccords.
CONTRACTIONS  How to use “À” to say where you are going  How to use “DE” to say where you are coming from.
“to have”... AVOIR!. avoir is irregular avoir is irregular et c’est très important! It means: It means: “to have” And is also used in many other situations…
How is it conjugated in the present tense?
Let’s enjoy making Session 2. Let’s enjoy making: Session 2 Les déménageurs sont arrivés !
Object pronouns How to say “him”, “her”, “it”, “them”
Reprise Rappel 2, Part 2 Revised: 9/2/12. les endroits un endroit un quartier une ville une maison une rue un café un centre commercial un cinéma un hôpital.
Le pronom « en » Révision: p60-61 dans le cahier.
1. Est-ce que Est-ce que, literally translated "is it that," can be placed at the beginning of any affirmative sentence to turn it into a question: Je.
Répétez! Bonjour!. Je m’appelle ________. Et toi ? Tu t’appelles comment? Répétez!
WE’RE ALMOST DONE – CONGRATULATIONS! LE PRONOM « Y »
U3U4U5U6U How do you say ‘tea’in French?
Journal – le 24 novembre Décrivez la salle de classe. List as many classroom vocab words as you can remember. (Put all written activities in your journal.
Le matériel scolaire. Vocabulaire Un compas Un sac Un stylo Un cahier.
Unité – Profil personnel Tu es comment?. To ask this question, we use the verb “es”. It is the verb to be. In French, être.
‘Oddballs !’ Some more irregular verb revision in the Present Tense.
Verb  a word that show action or a state of being.  Examples: run, jump, play, talk, listen  In English, we just the verb “to be” to describe how people.
Les verbes Irreguliers:vouloir and Pouvoir
LES ARTICLES le français 1. Discussion Read the statements below and then discuss the questions. J’ai une amie française. Elle s’appelle Anne. J’ai un.
We all ready know two French verbs. What are they?
How do we make nouns plural in English? book – books table – tables school - schools.
Révision: p60-61 dans le cahier
Making Purchases Combien en voulez-vous? Je voudrais une livre de tomates. C’est combien, s’il vous plaît? C’est 4 euros.
Section 1 Part A (Video in book)
Le Verbe Avoir L’Objectif: to learn the verb avoir in the present tense and to be able to use it in context By: B. Antoniazzi DDE French 1 U1 L2C AVOIR.
Qu’est-ce que vs. Quel Français 2. Mots de vocabulaire  Qu’est-ce que tu fais comme sport?  Qu’est-ce que tu aimes comme musique?  Quel est ton sport.
Les compléments d’object direct Direct object pronouns le, la, l’, les.
Ma journée. Reflexive verbs: Verbs which need ‘me’ between the ‘je’ and the rest of the verb are called reflexive verbs. Je me lève Je me lave Je me douche.
A question can be open or closed Une question ouverte Une question fermée.
Indefinite articles & plural of nouns
Unité 1 : Coucou ! L’article indéfini dans la salle de classe.
Mercredi 1 Novembre Français I
Nous allons apprendre…
Les formes et les couleurs
Lequel The Last Part.
Transcription de la présentation:

Du dictionnaire informatisé au système dinformation lexical intégré Serge Verlinde Institut des langues vivantes K.U.Leuven X papier Le dictionnaire nouveau est arrivé!

utilisateurs donnéesaccès interaction offredemande dispersionintégration intuition citations corpus statique dynamique

Utilisateurs Analyse des besoins Stratégies de consultation Compétences linguistiques uses and users of dictionaries remain for the moment relatively unknown (Bogaards 2003) overestimated linguistic intuition (Gouws 2007)

Données_1 corpus monolinguesdicos monolingues corpus parallèles dicos bilingues corpus comparables

Données_2 corpus parallèles projet Opus >alignement lexical corpus comparables Corporator >profil combinatoire trends verbs

Données_3 trends verbs

Données_4 corpus parallèlescorpus comparables trends verbs

Données_5 We have at our disposal the knowledge to plan, and the computational and linguistic capabilities to implement, a radically new type of bilingual dictionary. (Atkins 1996)

Accès/interaction_1

Accès/interaction_2

Accès/interaction_3 … [users] needs in the relevant situations of use. + … users linguistic and factual competences … (Nielsen & Mourier 2007)

Je veux des informationsJe veux une traduction Je veux vérifier A laide… (Perdu?) Je veux apprendreJe veux faire des exercices = besoin communicatif = besoin communicatif/ cognitif = besoin cognitif = recherche dirigée, ponctuelle = recherche libre= recherche dirigée, ponctuelle = dico: mono/bil., syn., collocs, …= dico bil., corpus alignés = Google, corpus alignés= Check my words, Alexandria = manuels, sites web= livres dexercices, sites web = besoin communicatif/ cognitif (Fainéant?)

I want to get information on… > a word: How is the word written? How is it pronounced? Is the noun masculine or feminine? How is the word marked? What does it mean? …cf. Hausmann 1977 > a word combination: What does it mean? …

Utilisateurs_1 Traces: –Date –Heure –Session –Mot(s) –Identification page accédée –Variables –Adresse IP serveur –Nom serveur –Url page de départ –Url page darrivée

Utilisateurs_2

Conclusions

ilt.kuleuven.be/blf ilt.kuleuven.be/blf/stats