1 Symptoms of dysfunction Apparent cause Cause apparente Cause apparente Cause apparente CA Deep cause : CP PPCM ou le Plus Petit Commun Multiple CP => CA => S Causes way effect CA We notice all the events Each event have one or more cause Cartesian approach CA
2 Cartesian approach How to formalize the variables of a strategic model Attention to seek the fundamental causes well (to avoid the symptoms not to reason strategy anti-symptoms!) Ex : Symptoms of Apparent causes Fundamental causes dysfunction Fundamental cause First Or « PPCM » Apparent causes seconds Miss effectiveness Sellers (two sales/man/day instead of three) Redundancy of the tasks (superfluous work) Bad communication Problem of competences Demotivation of the sellers. Fuzzy missions, non-existent)
3 a) Fed, 12 banques privées b)Manque fonds propres c) Subprime d) Taux variable e) Phase baissière de limmobilier f) Titrisation des « titres pourris » g) Banques et assurances liées entre elles a)Credit crunch b) Nationalisations c) Plan des Etats-Unis et en Europe d) Mouvements rapides financiers e)Aucune visibilité du marché Gestion court terme Indépendance des banques centrales Donc impossibilité davoir une action politique. Le gouvernement fait du tactique pour obéir à la stratégie des financiers f) Chômage
4 TACTICAL STRATEGICAL OPERATIONAL Strategical level Over is the POLITICAL vision Central banks Governments Organization
5 Evénements Comportements Structure Retrait de fonds Solvabilité banque Temps Quest ce qui a causé la faillite de la banque ? Confiance clients Evolution dans le temps La démarche diagnostic par lapproche système Scandale financier Structure : Interactions entre variables Scandale financier dans une grande banque Confiance dépositaires Retrait de fonds Solvabilité banques Menace de faillite de la banque (origine) (conséquence)