Anatole Lécuyer, INRIA/LPPA

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 were generally much smaller in size than the 2nd and 1st generation computers. This is because these newer computers made us of integrated circuits.
Transcription de la présentation:

Anatole Lécuyer, INRIA/LPPA

Mouvement propre et retour haptique A. Lécuyer, M. Vidal, O. Joly, C. Mégard and A. Berthoz, "Can Haptic Feedback Improve the Perception of Self-Motion in Virtual Reality?", 12th Symposium on Haptic Interfaces for Virtual Environment and Teleoperator Systems, March 27-28, Chicago, US, 2004 Mouvement propre et retour haptique Influence du retour haptique sur la perception du mouvement propre en réalité virtuelle

Intégration visuo-haptique M. Congedo, A. Lécuyer, E. Gentaz, "The Influence of Spatial De-location on Perceptual Integration of Vision and Touch", Presence: Teleoperators and Virtual Environments, MIT Press, Num. 3, Vol. 15, pp. 353-357, June 2006. Intégration visuo-haptique Etude des mécanismes d’intégration des indices visuels et haptiques Exemple : influence de la délocalisation spatiale Lorsque les sources visuelles et haptiques sont délocalisées, le poids de la vision augmente significativement [Presence 06]

Réalité virtuelle et interface cerveau-machine Utiliser les Interfaces cerveau-machine pour piloter les simulations de réalité virtuelle Utiliser la réalité virtuelle pour améliorer les interfaces cerveau-machine (améliorer l’apprentissage) Projet OpenViBE : www.irisa.fr/bunraku/OpenViBE Approche 3D : Traitement EEG : Localisation 3D des sources intra-cérébrales Retour : Visualisation 3D du cerveau complet en activité

Retour pseudo-haptique [Lécuyer e.a., 2000] Lécuyer, A., Coquillart, S., Kheddar, A., Richard, P., and Coiffet, P. (2000). Pseudo-haptic feedback: Can isometric input devices simulate force feedback? IEEE International Conference on Virtual Reality. [Lécuyer e.a., 2004] Lécuyer, A., Burkhardt, J.M., and Etienne, L. (2004). Feeling bumps and holes without a haptic interface: the perception of pseudo-haptic textures. ACM International Conference in Human Factors in Computing Systems. Retour pseudo-haptique Etude et exploitation de la perception visuo-haptique Simulation de sensations haptiques sans interfaces haptiques Utilisation d’interfaces passives (souris, Spaceball, etc) Utilisations du retour visuel et du couplage visuo-haptique Simulations de propriétés haptiques raideur, masse, frottements, textures, etc Application à des simulateurs de réalité virtuelle : simulateur médical, formation professionnelle, etc

Pseudo-Haptic Spring Model Visual Displacement Force We used a Spaceball again. The participants had to press on it (via a self-made set-up) to push the virtual spring displayed on the computer screen. The virtual spring is displayed as similar as possible to the real springs used (=piston of previous slide). We played with the visual displacement of the virtual spring to distort the stiffness perception. When amplifying visually the displacement of the spring on screen, we assumed the user would perceive a ‘soft’ spring. The larger the amplification of the visual displacement, the softer the virtual spring. Thus, we assumed that the stiffness perceived by the participants of our experiments would then correspond to the ratio : (Force applied) / (Visual Displacement); instead of the one : (Force applied) / (Displacement of the finger) –which is constant and equals to the internal stiffness of the spaceball. By using the visual displacement, we could then simulate a large range of PH stiffness. Hooke’s law : F = K.Dx Force Kv = Displacement of finger Force Kv = Visual Displacement