Unité 1 – Famille et domicile

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
‘Les Verbes au Présent’
Advertisements

Les Verbes au Présent (The Present Tense) What is the Present Tense ? In English and in French the present tense is used to talk about things which are.
Smoking a regular verb cigar: the –er version The keys to putting together what you want to say!
Talking about the things you do
An infinitive / linfinitif is 1) the name of a verb 2) the unconjugated form of a verb 3) the form of the verb that means to + the meaning of the verb.
An infinitive / linfinitif is 1) the name of a verb 2) the unconjugated form of a verb 3) the form of the verb that means to + the meaning of the verb.
Pronouns Words that are used instead of NOUNS. Look at this piece of writing … I went down town and met my friends. My friends were waiting outside the.
Les Questions.
Leçon 6: Une Invitation Unité 7.
Fall Final Exam Flip Chart
CONJUGAISON.
Describing yourself and others J’ai ___________ ans.
Infinitive There are 3 groups of REGULAR verbs in French: verbs ending with -ER = 1st group verbs ending with -IR = 2nd group verbs ending with -RE = 3rd.
The Passé Composé Tense
Direct and Indirect Object Pronouns in French
L’impératif ( = command forms)
JC2 - LE PASSE COMPOSE with ÊTRE
ER, IR, AND RE VERBS are part of the “regular” verbs in French.
Reflective verbs or Pronominal verbs
ER, IR, AND RE VERBS are part of the “regular” verbs in French.
The Future tense.
Table des matières: C’est loin? En route Grammar Note
ER, IR, AND RE VERBS are part of the “regular” verbs in French.
Chapitre 6 Grammaire Français 2.
Pronouns Pronouns are words used to replace nouns or proper nouns .
Le verbe aller au présent
Conjugating regular –re verbs in French
Français I – Leçon 6A Structures
Conjugating regular –er verbs en français
The Passé Composé Tense
CONJUGATING FRENCH –ER VERBS!!!!!!!!!
Quels sont tes passes temps préfèrés?
Passé composé the –ed past tense in French
Do now: conjugate in the subjunctive
in French and in English
The Passé Composé Tense
QU’EST-CE QUE TU FAIS À LA MAISON?
Mes Projets pour les Vacances
Next weekend 1617frey9wk15nearfuture
The Passé Composé In the previous lesson we looked at the formation of the passé composé (perfect tense) with Avoir verbs. In this lesson we will further.
To learn and practise past tense verbs
Le soir Objectifs: Talking about what you do in the evening
Talking about people’s activities
LES VERBS Present tense
La famille ER conjugaison
Unit 9 Labo-langue Reflexive verbs Perfect tense with avoir
L’objectif: to know the words for school subjects in French.
Grammar Flash Cards La révision.
Révision – Phrases Importantes
Grammar Flash Cards La révision.
Français II H – Unité Préliminaire A Structures
The Perfect Tense with ‘avoir’
Unité 2 – Temps libre Le week-end dernier.
Le Passé Composé Using negatives.
The Perfect Tense with ‘être’
Les verbes – RE another “family” of verbs
Expressing likes and dislikes use a conjugation of the infinitive verb AIMER add an infinitive of an action you like to do. J’aime danser. J’aime nager.
Leçon 20: Alice a un job Les verbes réguliers en -re s ons s ez - ent
The Passé Composé Tense
Le Passé Composé (Perfect Tense)
Les négatifs et l’interrogation
Les Mots Intérrogatifs
L’ordre du jour Read these fortunes and translate them into English:
VERB CONJUGATIONS PRESENT TENSE.
Revision sheet: Passé composé
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Present tense You will use this tense to describe what:- is happening
Unité 5 – Le collège Les matières.
The Perfect Tense with ‘être’
The Perfect Tense with ‘avoir’
Transcription de la présentation:

Unité 1 – Famille et domicile Une journée dans la vie de….

Une journée dans la vie de… Date: ____________ Une journée dans la vie de… Les objectifs describing a typical day using ‘-ir’, ‘-re’ verbs & irregular verbs

Starter (1) www.languagesonline.org.uk Grammar  The Present Tense  Yr 8  Daily Routine; Grammar www.zut.org.uk

Relie le français et l’anglais! Starter (2) se réveiller finir prendre manger attendre boire jouer faire a) to eat b) to wait (for) c) to drink d) to finish e) to wake up f) to do / make g) to play h) to take

Relie le français et l’anglais! Starter (2) se réveiller finir prendre manger attendre boire jouer faire to waken up to finish to take to eat to wait to drink to play to do / make

Écoute et lis le texte! Dis le prochain mot après la pause! Ex 1, Pg 14 Écoute et lis le texte! Dis le prochain mot après la pause!

Trouve les verbes dans le texte! Ex 2, Pg 14 Trouve les verbes dans le texte! I go down I drink I finish I grab I leave I wait for I see I read je descends je bois je finis je saisis je pars j’attends je vois je lis What have most of these verbs got in common?

Regular –ir and –re verbs You will already have noticed that not all verbs have the same endings as regular -er verbs. Some of those that don’t follow the same pattern are of course irregular, like aller, avoir, prendre and être. Others are regular, but follow a different pattern to -er verbs. Apart from -er verbs, there are two other groups of regular verbs. These are -ir verbs (verbs whose infinitives end in -ir) and -re verbs (verbs whose infinitives end in -re). We will look first of all at the pattern for -ir verbs.

Regular –ir verbs Here is the whole of the verb finir. It means ‘to finish’ in English, and it is an example of a regular -ir verb. Je Tu Il / Elle Nous Vous Ils / Elles finis I finish, I am finishing finis You finish, you are finishing finit He/she finishes, he/she is finishing finissons We finish, we are finishing finissez You finish, you are finishing finissent They finish, they are finishing

Regular –ir verbs Can you work out the different parts of the verb choisir (to choose)? So forming a regular -ir verb is easy. First you take the -ir ending off the infinitive, then you add on the correct ending for je, tu, il etc. Je Tu Il / Elle Nous Vous Ils / Elles choisis I choose, I am choosing choisis You choose, you are choosing choisit He/she chooses, he/she is choosing choisissons We choose, we are choosing choisissez You choose, you are choosing choisissent They choose, they are choosing

Regular –ir verbs

Regular –re verbs Here is the whole of the verb attendre. It means ‘to wait’ in English, and it is an example of a regular -re verb. J’ Tu Il / Elle Nous Vous Ils / Elles attends I wait, I am waiting attends You wait, you are waiting attend_ He/she waits, he/she is waiting attendons We wait, we are waiting attendez You wait, you are waiting attendent They wait, they are waiting What do you notice about the il / elle (and on) part of the verb?

Regular –re verbs Can you work out the different parts of the verb répondre (to answer)? So forming a regular -re verb is easy too. First you take the -re ending off the infinitive, then you add on the correct ending for je, tu, il etc. Je Tu Il / Elle Nous Vous Ils / Elles réponds I answer, I am answering réponds You answer, you are answering répond_ He/she answers, he/she is answering répondons We answer, we are answering répondez You answer, you are answering répondent They answer, they are answering

Regular –re verbs

Remplissez les blancs Je ………… (saisir) l’occasion. Nous ……… (attendre) le moment de Noël. Vous …………… (finir) à cinq heures. Les filles ………… (répondre) aux questions. Ils ………… (choisir) un joli cadeau. Madame Smyth ………… (vendre) sa voiture! Tu …………… (descendre) l’escalier? J’ ……. (attendre) mon anniversaire avec impatience!

Remplissez les blancs Je saisis l’occasion. Nous attendons le moment de Noël. Vous finissez à cinq heures. Les filles répondent aux questions. Ils choisissent un joli cadeau. Madame Smyth vend sa voiture! Tu descends l’escalier? J’attends mon anniversaire avec impatience!

Prépare une interview de Michel! Ex 3, Pg 14 Prépare une interview de Michel! Quel est votre métier et depuis quand? Où travaillez-vous? Aimez-vous votre métier? Pourquoi? Parlez-moi de votre vie de tous les jours! Qu’est-ce que vous faites l’après-midi?

Prépare une interview de Michel! Ex 3, Pg 14 Prépare une interview de Michel! Je suis moniteur de ski depuis trois ans. Je travaille à Chamonix. Oui, j’adore mon métier car le ski, c’est ma passion. Je bois vite …. commencent à 8h30. Quelquefois, je vois ma copine et on boit un café. Mais s’il fait froid, je reste chez moi et je lis un magazine de ski ou je regarde un DVD.

Note les réponses de Colette en français / anglais! Ex 4, Pg 14 Note les réponses de Colette en français / anglais! Vendeuse – quatre ans à Chamonix – dans un magasin de musique (MusicWorld) Oui, c’est très intéressant – la musique, c’est ma passion. J’ai 600 CD. Je me lève à 6h30, je commence dans le magasin à 8h et je finis à 14h. Je vais au café / chez Michel; je reste chez moi; je regarde la télé; je lis.

Complète les phrases avec ume ville qui rime! Ex 5, Pg 15 Complète les phrases avec ume ville qui rime! Il pleut à Lisieux. Il y a du soleil à Marseille. Il neige à Liège. Il fait froid à Blois. Il fait chaud à Bordeaux ou à St. Lô.

Prépare une interview! - Plenary Ex 7, Pg 14 Prépare une interview! - Plenary 1. Quel est votre métier et depuis quand?  Je suis médecin depuis 5 ans. 2. Où travaillez-vous?  Je travaille dans l’hôpital de Bayeux. Aimez-vous votre métier? Pourquoi?  Oui, car j’aide les patients. Parlez-moi de votre vie de tous les jours!  Mon travail commence à 8h et finit à 18h. Qu’est-ce que vous faites l’après-midi?  S’il fait beau, je joue au tennis mais quand il pleut je regarde la télé.

Prépare une interview! - Plenary Ex 7, Pg 14 Prépare une interview! - Plenary 1. Quel est votre métier et depuis quand?  Je suis pilote depuis deux ans. 2. Où travaillez-vous?  Je travaille à l’aéroport Charles de Gaulle. Aimez-vous votre métier? Pourquoi?  Oui, parce que je voyage beaucoup. Parlez-moi de votre vie de tous les jours!  Mon travail commence à 6h30 et finit à 15h. Qu’est-ce que vous faites l’après-midi?  Je lis ou j’écoute de la musique.

Using verb tables When you are writing in French, what can you do if you forget part of a verb? Rather than just guessing, the best solution is to use a verb table to find the right part of the verb in the tense which you need. What is a verb table? Verb tables in English and French show the patterns that different verbs follow. We call these patterns conjugations. Where can you find verb tables? You will probably find them in your dictionary and in the back of your text book. You might find the table at the back of the text book more detailed and easier to use.

Using verb tables 2 In a French conjugation, the six forms of the verb are laid out as follows: At the top of the table is the infinitive, donner (to give). Donner – to give Singular Je donne (I give) Tu donnes (You (s.) give) Il / elle / on (He / she gives) Plural Nous donnons (We give) Vous donnez (You (pl.) give) Ils / elles donnent (They give)

Using verb tables 3 Every verb form begins with a pronoun, that is, 'je' meaning 'I', 'tu' meaning 'you' (singular), 'il' meaning 'he' or 'it', 'elle' meaning 'she', 'nous' meaning 'we', 'vous' meaning 'you' (plural) and 'ils' or 'elles' meaning 'they'. Donner – to give Singular Je donne (I give) Tu donnes (You (s.) give) Il / elle / on (He / she gives) Plural Nous donnons (We give) Vous donnez (You (pl.) give) Ils / elles donnent (They give)

Using verb tables 4 Each verb form is made up of the stem of the verb (donn-) and a person ending. Note that all the person endings of the verb are different. You need to memorize these. You can find verb tables in grammar books or sometimes in dictionaries. Use a verb table to look up the following: The ‘vous’ form of the verb ‘comprendre – to understand’ The ‘tu’ form of the verb ‘venir – to come’ The ‘ils’ form of the verb ‘partir – to leave’ The ‘je’ form of the verb ‘continuer – to continue’ Donner – to give Singular Je donne (I give) Tu donnes (You (s.) give) Il / elle / on (He / she gives) Plural Nous donnons (We give) Vous donnez (You (pl.) give) Ils / elles donnent (They give)

Writing Assessment J’habite à Ncl dans le nord de l’Angleterre. J’habite ici depuis 10 ans. Dans mon temps libre j’aime regarder la télé et j’adore écouter de la musique. Je n’aime pas faire mes devoirs et je déteste jouer au football. Ma mère aime jouer au tennis et elle aime écouter la radio. Mon père déteste regarder H & A et il déteste travailler! Ma mère est prof et elle travaille dans un collège. Mon père est mécanicien et il travaille dans un garage.

Writing Assessment Il aime son métier car c’est intéressant. S’il y a du soleil demain, je vais jouer au tennis et ça va être génial. S’il neige la semaine prochaine, je vais faire du ski et ça va être super!