Introduction: What is Developmental Systems Theory? (Oyama, Griffiths et Gray) Par Luc Faucher.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Advertisements

Les verbes –ER Et Le partitif
Les pronoms compléments
GERPISA Eleventh International Colloquium June 11-13, 2003 Paris The Origins and the Limits of the Productive Models Diversity Research questions and research.
le français I Chapitre 8 Grammaire 1
Practical Session – Defining Learning Outcomes
Le pronom en. What does it do? En is a french object pronoun that is used to replace many expressions dependent on quantity En mostly refers to things.
Le Passé Composé J'ai fini Elle a dansé Il a voyagé
Leçon 8 Pages JeNous TuVous IlElleIls/Elles suis es est êtes sont sommes NOTES So far, we have learned how to conjugate 1 irregular verb: Être.
2 Linterrogation La norme: Communication 1.2 –Understanding the spoken and written language Les questions essentielles: -How many ways are there to ask.
Le Passé Composé avec Avoir Français 1441 Ch. 5 leçon 2.1.
Talking about yourself
To use this resource, make sure you view the slideshow, not just open the file. You can learn a slide off by heart, then test yourself on the next slide.
Questions II How do you Form Questions in French??
Questions WHAT????. Quick review: we know how to make a sentence negative: Je vais ----> Je ne vais pas Personne ne va Rien ne va (theoretically)
Les verbes en -er. chanter – to singtelephoner – to call danser – to dancetravailler – to work diner – to have dinnervoyager –to travel ecouter – to listen.
So what are Garfield and Odie saying?
Smoking a regular verb cigar: the –er version The keys to putting together what you want to say!
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 1 Regulation.
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014©
Procédure dappel Appeal process 1(c) RISS / IJHS, 2012.
What does en mean? The object pronoun en usually means some or of them.
Mercredi, le 21 Janvier 2014 Agenda du jour Les Verbes Réfléchis
Y and en Two little words with a lot of meaning. y.
Les négatifs et linterrogation Grammaire A. Lélision/La liaison When a verb begins with a vowel or a silent h, je is shortened to j. This is known as.
Role-play C On the first page, you will see a sample of the preparation material you will be given 10 minutes before your exam. On the second page, you.
The interrogative structure indicates that the speaker is searching for information In other words, we use the interrogative to ask questions.
Les pluriels Sometimes you cant just take one!. Les articles… There are « DEUX » articles that can show that something is plural. Les = the Les ciseaux,
Français 3 Chapitre 1 Grammaire 1. To conjugate –er, -ir and –re verbs in the present tense (to say that something is happening or happens), drop the.
Gene, Organism and Environment By Richard C. Lewontin Jean Lachapelle.
Assessment and the new secondary curriculum S. Barfoot.
How to solve biological problems with math Mars 2012.
Discussion, Youth Engagement, and Appreciation of Diversity Kelly Campbell 1, Linda Rose-Krasnor 1, Michael Busseri 1, Mark Pancer 2 and the Centre of.
PROTECTION OF CONCEPTUAL ART BY COPYRIGHT IN FRANCE AND ENGLAND LA PROTECTION DE LART CONCEPTUEL PAR DROIT DAUTEUR EN FRANCE ET ANGLETERRE Tjasa Bobek.
Indefinite articles, plural of nouns
EXT: can you translate them too?
Talking about the things you do
1 La promotion de la santé ancrée dans la loi Le mandat de Promotion Santé Suisse est ancré dans la loi fédérale du 18 mars 1994 sur lassurance maladie.
Rethinking language education, a challenge to tradition Repenser l'éducation aux langues, un défi à la tradition H. G. Widdowson University of Vienna -
On-line resource materials for policy making Ex-Ante Carbon-balance Tool Food and Agriculture Organization of the United Nations, FAO Apprendre à utiliser.
Bienvenue à la classe de français!
Les choses que j aime Learning Objective: To know how to use j aime to talk about things I like to do.
Laboratoire de Bioinformatique des Génomes et des Réseaux Université Libre de Bruxelles, Belgique Introduction Statistics.
L’ensemble microcanonique
Les Tâches Ménagères Learning Objectives:
??????????????????????? QUESTION WORDS Pensez!!! What words do we use in English to ask information questions???? Who What? When? Where? Why? How? How.
Darwinisme universel Multiplication Variation Hérédité Compétition.
14 mai 2003TSTG Barcelona Meeting - Gilbert1 TSTG General Meeting: Configure and Makefile issues Gilbert Grosdidier LAL-Orsay/IN2P3/CNRS & LCG.
Un chat deux chats deux chiens Un chien deux chevaux Un cheval
QU’EST-CE QUE TU FAIS?.
Les lycées. Sixth form is compulsory in France so it is really important to choose the right one. Look carefully at the information about colleges and.
Imparfait v. Passé Composé
Imparfait v. Passé Composé
Donnez l’heure “Time”… it’s a ticking!.
Français II H – Leçon 1B Structures
Employment Policies. an Azorean story...
J’aime ma culture francophone, j’aime notre façon d’être, notre joie de vivre, nos traditions, nos manies. Je veux que mes enfants vivent ça et qu’ils.
La prononciation française
INDICATOR DEFINITION An indicator describes the manifestation of a process of change resulting from the pursuit of an action. Un indicateur décrit la manifestation.
Expressing which or what And the whole or the entire and all or every.
WE’RE ALMOST DONE – CONGRATULATIONS! LE PRONOM « Y »
Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport Responsables des programmes FLS et ELA: Diane Alain et Michele Luchs Animateurs: Diane Alain et Michael.
Core Module 10 Advocacy: Engaging the Public Association des conseils scolaires des écoles publiques de l’Ontario (ACÉPO) Association franco-ontarienne.
Irregular Adjectives Not all adjectives are made the same.
Welcome everyone.
Qu’est-ce qu’on mange au...
F RIENDS AND FRIENDSHIP Project by: POPA BIANCA IONELA.
Le Passé Composé (Perfect Tense)
Transcription de la présentation:

Introduction: What is Developmental Systems Theory? (Oyama, Griffiths et Gray) Par Luc Faucher

But général Théorie des systèmes développementaux (DST) est une tentative de faire de la biologie en évitant les dichotomies suivantes:. Nature- nurture Gènes-environnement Biologie-culture

Interactionnisme « All phenotypes are the joint product of genes and environment. According to one version of this conventional « interactionist » position, the real debate should not be about whether a particular trait is due to nature or nurture, but rather how much each « influences » the trait. The nature/nurture debate is allegedly resolved in a quantitative fashion. » (1)

Réponse « DST rejects the attempt to partition causal responsability for the formation of organisms into additive components. » (1)

Statut de la DST « What we have come to term developmental systems theory is not a theory in the sense of a specific model that produces predictions to be tested against rival models. Instead, it is a general theoretical perspective on development, heredity and evolution, a framework both for conducting scientific research and for understanding the broader significance of research findings. » (1-2)

Liste des articles qui présentent le point de vue DST Gray 1992, 1997 Schaffner 1998 Griffiths et Knight 1998 Oyama 2000b (introduction)

Six « thèmes » centraux de la DST La détermination conjointes par des causes multiples. La sensitivité au contexte et la contingence. Lhéritabilité étendue. Le développement comme construction. Le contrôle distribué. Lévolution comme construction.

La détermination conjointe Chaque trait est produit par linteraction de plusieurs ressources développementales. 1) « There are many kinds of influences on development, and there are many ways to group these interactants together. DST does not claim that all these sources of causal influence play the same role, nor that all are equally important (whatever that might mean)…. » (2) (démocratie causale?)

Suite (2) « Rather, different groupings of developmental factors are valuable when addressing different questions. » (contexte de la question) (3) « That distinction between genes and every other causal factor in development (environment) is just one more grouping, possibly helpful for some purposes, much less so for many others. » (pragmatique)

Thèse de la parité « The parity thesis (Griffiths and Knight 1998) does not imply that there is no difference between the particulars of the causal roles of genes and factors such as endosymbionts or imprinting events. It does assert that such differences do not justify building theories of development and evolution around a distinction between what genes do and what every other causal factor does. » (3)

Sensibilité au contexte et contingence Interactionnistes portent leur attention sur les « gènes pour » (rôle des gènes) plutôt que sur les interactions statistiques entre les facteurs développementaux (contingences) Mesure dhéritabilité montre corrélation gène- phénotype, mais ne détermine pas importance causale, ni nindique dans quelle mesure un trait peut être modifié par environnement. Métaphore de linformation: ADN contient linformation à propos des résultats du développement.

Héritabilité étendue Organisme hérite de plus que de ses gènes. Plusieurs ressources sont passées et permettent à lorganisme de se reconstruire. Chromosomes, nutriants, temperatures, childcare, chromatin marks that regulate gene expression, environnement physique, tel qualtéré par les générations passées et les autres espèces, ainsi que par lactivité de lorganisme.

Développement comme construction Préformationnisme moderne: « The organism is not preformed in the egg, but the information that programs its development is preformed in the genes. By contrast, an epigenetic account [in addition of the genes] of development is one that never sidesteps the task of explaining how a developmental outcome is produced. » (4) Constructivisme interactionniste.

Contrôle distribué DST contre lidée dun type de ressources qui contrôlerait ou dirigerait le développement, laissant les autres fonctionner comme des interactants, des matériaux bruts. Contre genetic blueprint. « Every resource whose state affects development could thus be considered a source of developmental information. (5) Maynard Smith et genetic information (semantic). Not only genes.

Évolution comme construction « Just as there are no preexisting representations or instructions that shape organisms from within, there are no preexisting niches or environmental problems that shape populations from without. » (6) « Outcomes are not imposed by or prefigured in only certain interactants » (6)

I - Influences Chapitre 2: T. D. Johnston Toward a Systems View of Development: An Appraisal of Lehrmans Critique of Lorenz

Contribution Autre papier de Semantic and Conceptual Issues in the Nature-Nurture Problem. In L. R. Aronson, E. Tobach, D. S. Lehrman et J. S. Rosenblatt (eds.) Development and Evolution of Behavior, p , W. H. Freeman. Illustre plusieurs des caractéristiques des DST.

Histoire Avant 1920: utilisation non-problématique des notions de comportement hérité (instinct) et comportement acquis. Darwin, Morgan, Romanes utilisent le concept dinstinct pour expliquer comportements et capacités mentales humaines et non-humaines.

James James et McDougall stimulent débat sur utilité de la notion. James: « …the faculty of acting in such a way as to produce certain ends, without forsight f the ends, and without previous education in the performance. » (1890, vol. 2, p. 383) McDougall: tous les comportements humains ont un noyau instinctuel.

Plus dhistoire 850 types dinstinct. Anathème de la part des béhavioristes (Dunlap, 1919: mouvement anti-instinct) Critique Zing-Yang Kuo: montre que les instincts sont le résultat dinfluences environnementales. La notion de comportement hérité bloque linvestigation de lontogénie du comportement en prétendant expliquer alors que ce quelle fait est nommer ou étiquetter (label). Produit une psychologie finie.

Kuo Abolir la distinction entre hérité et acquis, tout comportement résultat de linteraction entre lorganisme et lenvironnement. Carmichael (1925) recherche embriologique supporte la position de Kuo.

Deux utilisations dinstinct Dunlap (1919): « It is important to distinguish between the instinct as a group of activities teleologically definied, and the instinct as a physiological group. » Rejette le premier, pas le second. Performance de glandes ou muscles résultant de stimuli définis.

Lehrman Contre idée comportement puisse être divisé clairement entre comportement appris et inné. « Instead, he argued, we must analyze the development of every pattern of behavior in terms of a continuing interaction between the organism and its environment … » (18) Rejette expérience disolation comme outil adéquat pour analyser le développement.

Réaction à la critique de Lehrman Tinbergen prend note de la critique et reconnaît que les expériences de dépravation ne permettent pas de tirer de conclusions positives. Dautres (entre autres Eibl-Eibesfeldt et Lorenz) dépeignent Lehrman comme proposant que tous les comportements sont le résultat de lapprentissage par essai et erreur que lhérédité na pas dinfluence sur le comportement.

Critique injuste « Lehrman did argue that the development of all behavior involves the influence of experience, but, … he urged a much broader interpretation of experience than the very narrow set of circumstances generally subsumed under the term learning. » (19)

Reformulation de la thèse par Lorenz « …he now proposed that the real difference lies in the source of the information that determines its adaptiveness. If adaptiveness is determined by information acquired during an individuals development, then the behavior is learned; if it is determined by information acquired during the evolutionary history of the species, then the behavior is innate. » (19)

Buts différents Reformulation permet de clarifier la source du désaccord: « Whereas Lehrmans primary interest was in understanding the development of behavior, Lorenzs interest was in understanding its adaptiveness. The deprivation experiment, criticized so effectively by Lehrman, is for Lorenz only incidentally concerned with explicating development; its primary goal is to reveal the source of the information that makes behavior adaptive. » (20)

Héritage de la critique de Lehrman Distinguer les deux questions. Mais également montrer quune réponse à une question nimplique rien quant à la réponse à lautre (Tinbergen 1963, fait la même distinction). « As I hope the discussion so far has made clear, I have not been trying to avoid the concepts of survival value and phylogenetic adaptation, but only to prevent them from being merged with the concepts of the causal analysis of development. » (20)