INTRODUCTION A LA PSYCHOPHYSIQUE*

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Advertisements

CoRoT S.C. - 24/09/07 - S.Chaintreuil Production N0/N1/N2 Status of current software Proposed evolutions foreplanned production.
Les pronoms compléments

THALES Communications Les informations contenues dans ce document sont la propriété exclusive du Groupe THALES. Elles ne doivent pas être divulguées sans.
Methods in non perturbative QCD ECOLE PREDOCTORALE REGIONALE DE PHYSIQUE SUBATOMIQUE Annecy, septembre 2009 Non-perturbatives methods (brief.
Apprentissage semi-supervisé
Relative pronouns Relative pronouns are used as replacements for a repeated noun or pronoun in a subordinate clause. TWO SENTENCES: I am looking for my.
Le sondage LibQUAL à HEC Montréal Une première expérience réussie qui sintègre au processus de planification stratégique de la bibliothèque Le sondage.
(Nom du fichier) - D1 - 01/03/2000 FTR&D/VERIMAG TAXYS : a tool for the Development and Verification of RT Systems a joint project between France Telecom.
Condensats de Bose-Einstein et Lasers à atomes
Primary French PowerPoints What’s Your Name?.
Les pronoms de lobjet direct et Indirect AVEC PIERRE-auguste renoir Kathleen Pepin Edité par Ross Connelly.
Les prépositions.
Revenir aux basiques !. 1 Revenir aux basiques Processus Nécessité daméliorer la Maîtrise les Offres et Projets: lanalyse des causes racines montre un.
QCA Unit 4 Portraits – describing people Instructions for using these slides & attaching soundfiles if desired are in the notes pages beneath each slide.
Les verbes en -er. chanter – to singtelephoner – to call danser – to dancetravailler – to work diner – to have dinnervoyager –to travel ecouter – to listen.
So what are Garfield and Odie saying?
Direct and Indirect Object Pronouns in French
Formal/Theory Phenomenology/Ex periments chaos break-up, giant-resonances, fusion interdisciplinarity (clusters, bose) mean-field (as a general theory)
Delagnes 15/10/07 1 Resist Meeting Saclay 15/10/07 E. Delagnes.
SIDA et Infection par le HIV-1 (illustrations du cours)
Minimisation Techniques 1 Assimilation Algorithms: Minimisation Techniques Yannick Trémolet ECMWF Data Assimilation Training Course March 2006.
DETECTORS ? = Détecteurs pour l’imagerie médicale
French This presentation has been made to help Year 7s with their French It has been made by Sameer Agrawal and Oliver Coates Now Get Learning Please.
Y and en Two little words with a lot of meaning. y.
Les négatifs et linterrogation Grammaire A. Lélision/La liaison When a verb begins with a vowel or a silent h, je is shortened to j. This is known as.
Rules Each group answers every question. A student will be selected at random to answer the question. If that team misses, a 2 nd name is drawn, and they.
The interrogative structure indicates that the speaker is searching for information In other words, we use the interrogative to ask questions.
Avoir - Has / haveEtre - Am / is / are Il y a - There is / There are The bedroom has…The bedroom is… In the bedroom, there is / are… The bed has a blue.
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 1 Cliquez.
Leçon 11-Blanc.
How to solve biological problems with math Mars 2012.
Quels objectives pédagogiques pour lélève acteur Which educational objectives for the student actor? Eugenia Lodini Università di Bologna Italy.
PERCEPTION/ATTENTION Sophie Donnadieu
Mardi 20 Novembre 2012 Recap I can
1 La promotion de la santé ancrée dans la loi Le mandat de Promotion Santé Suisse est ancré dans la loi fédérale du 18 mars 1994 sur lassurance maladie.
On-line resource materials for policy making Ex-Ante Carbon-balance Tool Food and Agriculture Organization of the United Nations, FAO Apprendre à utiliser.
TortoiseSVN N°. Subversion : pour quoi faire ? Avoir un espace de stockage commun – Tous les étudiants du SIGLIS ont un espace svn commun Partager vos.
Job Interview. Francais 3 Regulier (1 Oral Formative Assessment, 1 Written Formative Assessment, 1 Vocab Quiz Formative Assessment.
Bienvenue à la classe de français!
Laboratoire de Bioinformatique des Génomes et des Réseaux Université Libre de Bruxelles, Belgique Introduction Statistics.
L’ensemble microcanonique
29e CONFÉRENCE INTERNATIONALE DES COMMISSAIRES À LA PROTECTION DES DONNÉES ET DE LA VIE PRIVÉE 29 th INTERNATIONAL CONFERENCE OF DATA PROTECTION AND PRIVACY.
Ce document est la propriété d EADS CCR ; il ne peut être communiqué à des tiers et/ou reproduit sans lautorisation préalable écrite d EADS CCR et son.
Passage entre quaternions et matrice des cosinus directeurs Transition from Quaternions to Direction Cosine Matrices.
A Le pronom y p. 282 Note the use of the pronoun y (there) in the answers to the following questions. Tu vas souvent à la plage? Oui, j’y vais souvent.
Jeudi, le 22 Mars Pass LATE Grammar tutor packet (50) & p.131 Workbook (50) Pass Puzzle Packet (100)
Jeudi le 7 novembre. F 3 DUE: Virtual tour in LMS by 7:30 for the 70! DUE: Flashcards also for the 70 today (50 Friday) 1. Poem practice Le dormeur du.
Michael Esfeld Université de Lausanne
Guigage axonal dans le système nerveux ventral chez Drosophila: rôles du récepteur DRL et de son ligand WNT5 Jean-Maurice Dura Institut de Génétique Humaine.
TAX & LAW M EMBRE DU R ÉSEAU E RNST & Y OUNG 25 March 2008 HEC International Business Seminar : Key Factors and Business Location Case Study Tuesday 25.
Méthodes basées sur la réflexion des ondes ii R(i) Les ondes refléchies sont en général sommées (stackées) afin d'améliorer la résolution, diminuer le.
Physique statistique Frédéric CAUPIN.
Stat4Ci A sensitive statistical test for smooth classification images.
Français II H – Leçon 1B Structures
Des expressions du temps
Différencier: NOMBRE PREMIER vs. NOMBRE COMPOSÉ
Modifications of working conditions in the host states Report on the AT Board held on 18 April 2000 New minimum wages in Switzerland Impact of the 35-hour.
Formatting of Game © Candace R. Black, Al rights reserved. Révisions!
Orbitales “s” Figure:
Belgian Breast Meeting Senator F. Roelants du Vivier 13th october.
Plain Language Movement  Apparu au début des années 1970 aux Etats-Unis.  Plain language v. legalese.  Simplifier les documents juridiques destinés.
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque – Deuxième niveau Troisième niveau – Quatrième niveau » Cinquième niveau.
Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport Responsables des programmes FLS et ELA: Diane Alain et Michele Luchs Animateurs: Diane Alain et Michael.
Information Theory and Radar Waveform Design Mark R. bell September 1993 Sofia FENNI.
Méthodes en psychophysique
La VBM, aspects pratiques. Soft :FSL/ Free/ FSL –Free : segmente, notion de mesure? –FSL : pas de substance blanche disponible –SPM 2 / 5.
Transcription de la présentation:

INTRODUCTION A LA PSYCHOPHYSIQUE* Andrei Gorea *The science regulating the choice of stimuli, the methods and experimental designs meant to answer specific questions concerning the mechanisms/processes underlying the sensations/perceptions evoqued by external events. *La science régulant le choix des stimuli, des méthodes et des plans expérimentaux permettant de répondre à une question précise en rapport avec les processus sous-jacents aux sensations/perceptions induites par le monde extérieur.

Le cours présente les stimuli élémentaires typiquement utilisés en psychophysique visuelle et leur caractérisation, les méthodes psychophysiques et quelques paradigmes classiques. Il introduit les notions de seuil et de fonction psychométrique et présente des rudiments de la Théorie de la Détection du Signal.

PLAN DU COURS (I. Histoire) II. Stimuli & Méthodes Stimuli élémentaires et leurs paramètres Visibilité, enveloppe spatio-temporelle de la visibilité Autre stimuli, autres problématiques Seuil, Bruit, Fonction Psychométrique et Transduction III. Méthode de mesure de seuils Classification des méthodes et des tâches Fonction psychométrique Paradigmes oui/non et choix forcé Méthodes de mesure de seuil Méthodes des limites Ajustement Stimuli constants Méthodes adaptative ‘Scaling’ et ‘magnitude estimation’ Plans expérimentaux Quelques paradigmes classiques IV. Un peu de pratique V. Théorie de la Détection du Signal

I. UN PEU D’HISTOIRE

1. Les Origines Philosophiques Antiquité Hippocrate (–460 - –377) Héraclite (–5me s) Protagoras (–5me s) Platon (–429 - –346) Les stoïques (4ème-3ème s) Zénon (–335 - –264) Herophilos Galen (-200) Renaissance et Lumières L’École Française Descartes (1596-1650) Rousseau (1712-1778) L’Empirisme britannique précoce Hobes (1651) Locke1690 Berkeley (1709, 1710) Hume (1739-1740) Hartley (1749) L’École Ecossaise Thomas Reid (1764) Dugald Stewart (1792-1827) Thomas Brown (1820) James Mill (1829) Bain (1856) Kant (1724-1804)

2. Les Origines Neuro-Physiologiques, Anatomiques et Cytologiques Antiquité Hippocrate (–460—377) Galen (–200) Descartes (1596-1650), etc. Neuro-physiologie Swammerdam (1737) Haller (1757-1766) Magendie (1822) cf. Bell Charles Bell (1774-1842). Johanes Müller (1801-1858) Helmholtz (1821-1894) Emil du Bois-Raymond (1818-1896) Sherrington (1857-1952) Anatomie & Cytologie Purkynë, 1837 Hannover, 1840 Deiters, 1865 Golgi 1843-1926 Cajal 1852-1934 Franz Nissl (1860-1919) Gall, Brodmann (1909), Von Econnomo etc. Localisationisme (+) vs. Holisme (-) Lésions +Gall (1758-1828) –Flourens (1784-1867). +Bouillaud (1796-1875) & Aubertin (1825-1893) +Broca (1824-1880). +Wernicke (1874) –Goltz (1892 +,–Jackson (1864). +Le cas de Phineas Gage (1848) – Munk (1881), von Monakow (1914), Bucy (1934) +Brodmann (1909) – Lashley (1929) – Goldstein (1939) Stimulation électrique +Hitzig (1838-1907) & Fritsch (1838-1927) +Ferrier (1843-1928) –Grünbaum (1869-1921) & Sherrington (1875-1952) Split-brain studies +van Wagenen & Yorke Herren (1940) +Sperry & coll (‘50s)

3. Les Sources Modernes de la Psychologie en général et de la Psychophysique en particulier Les physiciens : Newton, Young, Fechner, Weber, Mach, Maxwell, Helmholtz; Fechner-Weber-Stevens : le transducteur, fonctions TvC, la fct. Psychométrique, d' Les neuro-anatomistes et les physiologistes (Golgi, 1903 ; Cajal, 1904 ; Müller*, Sherrington*, Pavlov, Hartline*, Kuffler, Barlow, Mountcastle, Hubel & Wiesel, etc.) Les pathologistes et les neurologues (Broca, Wernicke, etc.) Les développementalistes (Binet, Piaget) Les médecins (Charcot, Freud) Les psychologues de la personnalité et les psychosociologues (à partir de Freud: Young, Adler, Eriksen, Roger, etc.) Les associassonistes* et les connexionistes* (Pavlov, Skinner, Hebb, Rosenblatt, etc.) La Gestalt* (Wertheimer, Koffka, Kohler ; depuis les « champs électromagnétiques » : aux attracteurs des réseaux de neurones) Watson (1913) et le behaviorisme Gibson* (la vision écologique) Marr* et la vision computationnelle

4. Les Premiers Psychophysiciens L’approche « dure » Wundt (1874). 1er Handbook de Psy. Exp., Helmholtz (Acoustique – 1863 – et Optique Physiologique, 1856-1866) Weber et Fechner mesurent la sensation. Fechner (1860) : Psychophysique. Concept de j.n.d.. Külpe et Titchner décomposent la sensation en attributs. Hering (1834-1918) pose (avec les nativistes) que l’étendue et la durée sont des données a priori élémentaires ne relevant donc pas du sensoriel au sens physiologique. Théorie des couleurs. Lotze (1852) : Théorie du Signe Local. Les phénoménologistes : La Gestalt Wertheimer (1912), Kofka (1915), Köhler (1920) : la Loi de la Pregnantz Von Ehrenfels (1890) : L’école de la Qualité-Forme Titchner’s (1909) : Théorie du Contexte Tolman (1918) : contexte et comportement adéquat William James et l’introspection Le Behaviorisme Watson (1913) remplace la sensation par le comportement discriminatoire.

L’on veut tester la loi de Weber (DI/I = k). Comment procède-t-on ? Du point de vue de STIMULI Du point de vue de la MESURE / MÉTHODE Performance Temps de Réponse Du point de vue du PLAN EXPERIMENTAL Niveaux/catégories tirés au hasard vs. Ordonnés Règle d’espacement des niveaux/catégories (linéaire/log)

II. STIMULI « ELEMENTAIRES » En Psychophysique, le Stimuli doivent être précisément définis… …leur forme, leur taille, leur couleur, leur orientation, leur contraste (intensité)… …leur fréquence temporelle/spatiale, leur disparité binoculaire, leur vitesse…

Visual Angle T/2  T Rule of the thumb: q = 57.3/d

The Snellen charts (1862)

Dots and Bars Weber’s Contrast L0+DL L0-DL L0 CWEBER = DL L0

DL CWEBER = L0 Gaussian blobs Weber’s Contrast L L0+DL DL LO x G  [m, s] CWEBER = DL L0

dB dB = 20log10 (DI / I) DI = I10dB/20 1dB  DI/I = 1.122

Pierre Vernier (1580-1637) mathématicien français Vernier Acuity Pierre Vernier (1580-1637) mathématicien français Dx DxSeuil = 5’’

Minimum separabile DxSeuil ≈ 36’’ Dx

Spatial Frequency (Gratings) L(x,t) = L0[1 + mcos(2pfx  2pwt)] Michelson Contrast Amplitude LMAX Lmin L0 CMichelson = LMAX - Lmin LMAX + Lmin A = SF [cycles/degree] L(x,t) = L0[1 + mcos(2pfx  2pwt)]

Elements of Fourier Analysis fx fy 2A

1f, A fy 3f, A/3 fx fx fy S

1f, 2A 3f, 2A/3 5f, 2A/5 fx fy fx fy

Fonction de transfert d’une lentille Dans un système linéaire, mesurer l’amplitude du signal de sortie du système pour une amplitude d’entrée constante (l’approche de l’ingénieur) équivaut à mesurer l’amplitude entrante requise afin d’obtenir un signal de sortie constant (le seuil; l’approche du psychophysicien). Low-pass Low-pass Variable Output amplitude Band-pass Band-pass Output amplitude Fonction de transfert d’une lentille Constant Input amplitude Frequency (c/deg)

The Human Contrast Transfer Function (CSF) Classical acuity minimum separabile ( 50 c/deg) S (= 1/Cq) C SF INHIBITION ≈ 36’’ ?

Direction, speed, velocity Gratings move… Direction, speed, velocity Speed  deg/s Direction  deg Velocity = Speed + Direction Speed [deg/s] = Space [deg] Time [s] = TF [cycles/s] SF [cycles/deg]

THJRESHOLD & SENSITIVITY 1 Hz 6 Hz 16 Hz 22 Hz 0.5 c/° 4 c/° 22 c/° Robson, 1966 16 c/° THJRESHOLD & SENSITIVITY Kelly, 1978 Sensitivity = 1/Threshold Temporal Frequency cycles/s  Hz

Equiluminant gratings Examples of gratings with S-cone positive (left) and S-cone negative (right) contrast.

Chromatic grating & sensitivity Contrast sensitivity as a function of spatial frequency for the blue-yellow grating (□; 470, 577 nm) and a yellow monochromatic grating (○; 577 nm). Contrast sensitivity as a function of spatial frequency for the red-green grating (□; 526, 602 nm) and a green monochromatic grating (○; 526 nm). Contrast sensitivities as a function of spatial frequency for a blue-yellow grating (◊; 470, 577 nm) and a red-green grating (□; 602, 526 nm). Mullen, K.T. (1985) J. Physiol. 359, 381-400

Color vision tests Isihara plates

FILTRAGE MULTIECHELLE Face SF Face SF + Ori

Mach bands Brightness Luminance x

Mach bands

An illusion by Vasarely, left, and a bandpass filtered version, right.

(a) Image 1-D luminance profile (b) Fourier transform of the image (1-D Fourier spectrum) (c) Human SF sensitivity (d) Dot product of (b) & (c) (e) ‘Reconstructed image 1-D luminance profile (inverse Fourier transform)

The RF is equivalent to the system’s Impulse Response Incoming light Photoreceptors Neurons Axons RECEPTIVE FIELD PHYSICAL SPACE Recording site RETINOTOPICAL SPACE IMPULSE RESPONSE La représentation d’un ensemble de points (image) Dans un système linéaire rétinotopique, par un seul neurone est strictement identique à la représentation d’un point dans l’espace physique par l’ensemble des neurones qui le traitent.

CONVOLUTION Champ récepteur -1 3 Réponse impulsionnelle -1 3 -1 3 1 2 1 1 1 1 2 3 4 5 5 5 5 1 1 1 1 2 3 4 5 5 5 5 Champ récepteur -1 3 Réponse impulsionnelle -1 3 -1 3 1 2 3 4 6 5 -1 3 -1 3 -1 3 -2 6 -3 9 -4 12 -5 15 -5 15 -5 15 -5 -5 15 E(X) = Entrée (fct. de X) S(X) = Sortie (fct. de X) CR = h(x) = Réponse Implle (fct. de x) 1 2 3 4 6 5

Gabors: cos(x)  Gauss(x) L(x,t) = L0[1 + mcos(2pfx  2pwt)]  Carrier (porteuse)  c/deg, phase  contrast Envelope  m, s  deg Spatial Frequency (c/deg) s (deg) Orientation

 Plaids (tartans) fx fy fx fy fx fy + + fx fy fx fy

Plaids in motion Speed [deg/s] = Space [deg] Time [s] = TF [cycles/s] SF [cycles/deg]

White noise Pink noise S(f)  1 / f 0 = k S(f)  1 / f 1 Appearance Amplitude (dB) Frequency (Hz or c/deg) 1 10 100 Appearance 1-D Fourier spectrum Pink noise or 1/f noise is a signal or process with a frequency spectrum such that the power spectral density is proportional to the reciprocal of the frequency. For pink noise, each octave carries an equal amount of noise power. The name arises from being intermediate between white noise (1/f0) and red noise (1/f2, more commonly known as Brownian noise)

Filtered noise Appearance 2-D Fourier spectrum 1-D Fourier spectrum White Filtered with a 0.5 octave* isotropic filter * Octave: Frequency doubling

Figure 4. Illustration of spatial whitening Figure 4. Illustration of spatial whitening. (a) A natural image whose amplitude spectrum, plotted in (c), falls approximately as “1/F” on log–log axes with a slope of j1.4. Whitening the amplitude spectrum produces an image (b) that appears sharpened, but otherwise structurally quite similar. (d) The amplitude spectrum of the whitened image has approximately the same amplitude at all spatial frequencies and a resultant spectral slope close to 0. The rms contrasts of the source and whitened images have been fixed at 0.25. Bex, Solomon & Dakin, (2009). Journal of Vision, 9(10):1, 1–19.

White noise Natural Image Root mean square Contrast

rms Contrast (root mean square)

Assessing the internal noise SF gratings in Noise Assessing the internal noise Contraste au Seuil Noise rms Contrast Élévation du Seuil Equivalent Noise Seuil « absolu »

A visual assessment chart consisting of letters in noise that is designed to test for some neural deficits while being unaffected by optical deficits. Denis Pelli (NYU, USA) & John Hoepner (Depart. of Opthalmology, Health Science Center, Syracuse, NY, USA.) http://viperlib.york.ac.uk/scripts/PortWeb.dll?field=keywords&op=contains&value1=noise&template=thumbs_details&join=or&field2=imageDescription&op=contains&value2=noise&sorton=Filename&catalog=proto1&submit2.x=0&submit2.y=0&submit2=Search

Random Dots Stereograms (RDS – Julesz, 1961) I. Create a random dot image. II. Copy image side by side. III. Select a region of one image. IV. Shift (horizontally) this region and fill in the blank space left behind with the random dots to be replaced ahead. The Random Dot Stereogram is ready. To “reveal” the “hidden” square the brain presumably computes the cross-correlation between the 2 images.

Binocular disparity P p p’ Binocular disparity  x – x’ [deg] x’ x Figure 1. The binocular fusion problem: in the simple case of the diagram shown on the left, there is no ambiguity and stereo reconstruction is a simple matter. In the more usual case shown on the right, any of the four points in the left picture may, a priori, match any of the four points in the right one. Only four of these correspondences are correct, the other ones yielding the incorrect reconstructions shown as small grey discs

Amplitude Modulation (AM) Contrast-Contrast (2nd order modulations) x Amplitude CMAX Cmin CCMichelson = CMAX - Cmin CMAX + Cmin http://viperlib.york.ac.uk/scripts/PortWeb.dll?field=keywords&op=contains&value1=second+order+motion&template=thumbs_details&join=or&field2=imageDescription&op=contains&value2=second+order+motion&sorton=Filename&catalog=proto1&submit2.x=41&submit2.y=12&submit2=Search http://www.michaelbach.de/ot/lum_contrast-contrast/index.html

Amplitude Modulation (AM) Contrast-Contrast

Other stimulus types

Other approaches… other stimuli…

Lois d’organisation

Figure-Fond Rubin, 1915

Figure-Fond

Necker cube Luis Albert Necker, 1832

Sort commun, Mouvement et Forme 2D HIDDEN IMAGE

Optic flaw Biological motion

Hollow Mask

Light from above

Illusions http://www.michaelbach.de/ot/

THE CONCEPT OF THRESHOLD (SEUIL) INTENSITY RESPONSE SEUIL PERFORMANCE p I Threshold Noise

THE CONCEPT OF SENSORY NOISE 100 % Detected THRESHOLD P(RI) 50 Internal Response Stimulus Intensity

THE CONCEPT OF SENSORY NOISE & THE PSYCHOMETRIC FUNCTION P(IR) Internal Response SEUIL % Detected Stimulus Intensity 100 50

THE PSYCHOMETRIC FUNCTION Stimulus Intensity % Detected 100 50 P(IR) Internal Response SEUIL PENTE s

TRANSDUCTION s = cst. NO Weber ’s Law DI = k k p(R) DII0 DII1 I0 I1 DR Input R = kI log (I) log (DI) slope = 1 NO Weber ’s Law DI = k k DII1 DR DII0 DR I0 I1

TRANSDUCTION s = cst. Weber ’s Law DI = kI p(R) DII1 DII0 I0 I1 DR log (I) log (DI) slope = 1 Weber ’s Law DI = kI DII1 DR DII0 DR I0 I1

TRANSDUCTION Weber ’s Law DI = kI p(R) DII1 DII0 I0 I1 DR slope > 1 log (I) log (DI) slope > 1 Weber ’s Law DI = kI DII0 DR I0 I1