A Short History of the Avant- Garde Dr. Nikolaj Lubecker
Theory/theories of the Avant-Garde The Historical Avant-Garde: Surrealism The Neo-Avant-Garde: l’Internationale Situationniste; Tel Quel Contemporary Debates: Tiqqun; Critique of the Avant-Garde
Marcel Duchamp, Fountain, 1917
Sacral ArtCourtly ArtBourgeois Art Purpose: Cultrepresentationalportrayal of bourgeois self-understanding Production: Collective craftIndividualIndividual Reception: CollectiveCollective Individual (sacral)(sociable)
When art and the praxis of life are one, when the praxis is aesthetic and art is practical, art’s purpose can no longer be discovered, because the existence of two distinct spheres (art and the praxis of life) that is constitutive of the concept of purpose or intended use has come to an end. (P. Bürger, Theory of the Avant-Garde, p. 51).
Marcel Duchamp’s Fountain (by Stieglitz)
Edouard Manet, Olympia, 1863
Lundi rue Christine La mère de la concierge et la concierge laisseront tout passer Si tu es un homme tu m’accompagneras ce soir Il suffirait qu’un type maintînt la porte cochère Pendant que l’autre monterait Trois becs de gaz allumés La patronne est poitrinaire Quand tu auras fini nous jouerons une partie de jacquet Un chef d’orchestre qui a mal à la gorge Quand tu viendras à Tunis je te ferai fumer du kief Ça a l’air de rimer Des piles de soucupes des fleurs un calendrier Pim pam pim […] (Guillaume Apollinaire, Caligrammes, )