Nous allons..... Enregistrer et réviser le vocabulaire de la famille Travailler la mémoire Ecrire des phrases sur la famille
grandad grandma father mother son daughter grandson brother sister masculino feminino grandad grandma father mother son daughter grandson granddaughter petite-fille brother sister cousin uncle aunt husband wife grand-père Grand-mère père mère fils fille petit-fils frère soeur cousin cousine Use this slide to see how much of the vocabulary students remember from family lesson 1. You may need to give them all the male family members as whole class revision first and then give them a minute in pairs to practise recalling the female family members. Then take all answers away and use a tune to do whole class recall of the language. e.g. Point to the English word and do 1,2,3 then all say it. oncle tante époux épouse
Hélène est la sœur de Marc. Marc est le frère d’Hélène. Marr Hélène est la sœur de Marc. These slides further reinforce the vocabulary but also model full sentences. You will want to be explicit about the fact that this is how to do possession structures in French i.e. What we do in English with an apostrophe. Perhaps have written up a couple of English apostrophe sentences prior to the lesson so that you can draw attention to them as you model and elicit these sentences for describing relationships. Marc est le frère d’Hélène.
Alice est la mère d’Hélène et Marc. Jean est le père d’Hélène et Marc. + Alice Jean Hélène Marc Alice est la mère d’Hélène et Marc. Jean est le père d’Hélène et Marc. Alice et Jean sont les parents d’Hélène et Marc. Hélène est la fille d’Alice et Marc. Marc et le fils d’Alice et Marc. Hélène et Marc sont les enfants d’Alice et Jean. Elena y Marco ____ ____ ______ de Alicia y Santi.
le petit-fils = grandson la petite-fille = grand-daughter les petits-enfants = grandchildren + Louise Michel + Combien de phrases pouvez-vous écrire en 3 min? Isabelle Alice Jean Hélène Marc Perhaps use whiteboards for these – in 3 minutes you won’t expect more than 1 or 2 new phrases. Isabellle est la tante de Marc. Michel est le grand-père de Marc. Louise est la grand-mère de Marc.
+ + Michel Marie Robert Louise + Isabelle Alice Jean Hélène Marc
Vrai ou Faux? Jean est le frère d’Hélène. Isabelle est la tante de Marc. Robert est le grand-père de Marie. Alice est la fille de Michel et Louise. Marc est le fils de Jean Louise est la tante d’Isabelle. If you are going to do this activity, the class would need to see the sentences as they look at slide 6. If you are short of time, this is the one activity to leave out this lesson. 7
Vrai ou Faux? Jean est le frère d’Hélène. F Isabelle est la tante de Marc. V Robert est le grand-père de Marie. F Alice est la fille de Michel et Louise. V Marc est le fils de Jean. V Louise est la tante d’Isabelle. F
a b c d e Elise Maël Claire Adrien Pierre Ecoutez! Comment s’appellent les personnes dans le dessin? Elise Maël Claire Adrien Pierre This is just one piece of listening, from which it is possible to identify all the names. They will definitely need to listen more than once. You need to cue them into this activity by explaining that it is one person speaking and describing the rest of his family. Get them to identify that ‘père’, ‘frère’ and ‘soeur’ are going to be key words to listen out for and then the names that follow. Dialogue: Bonjour je m’appelle Maël, j’ai 11 ans. Dans ma famille il y a 5 personnes. Mes deux parents, mon grand frère et ma petite soeur. Mon père s’appelle Pierre et ma mère s’appelle Claire. Mes parents ont 3 enfants, d’abord il y a mon grand frère de 13 ans, c’est Adrien et ma petite soeur de 6 ans qui s’appelle Elise. a b c d e
Test de vocabulaire 2.3 father mother parents brother sister family son daughter grandfather grandmother If you want to do a vocabulary test, here is a list of the words that could be in it!
Test de vocabulaire 2.3 father mother parents brother sister family son daughter grandfather grandmother le père la mère les parents le frère la soeur la famille le fils la fille le grand-père la grand-mère