Prevention of pediatric unintentional injuries

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
RAPPORT et TAUX Objectif.
Advertisements

Les pronoms compléments
L’accord des adjectifs
1 Deepening the EU Sophie, Melita, Claudia, Tuulia, Pia, Ana, Lucas-Louis, Daniel, Daniela, Maria Alessandra.
Grief de classification Classification Grievance.
Un risque « oublié » dans l’Océan Indien: le tsunami
Prise en charge Transfusionnelle du drépanocytaire bénéficiant dune PTH. Place de lexsanguino-transfusion. Lexpérience du CHU de Fort de France. Perioperative.
Collège du Léman Everyone has a right to a their own cultural identity and to engage in their own traditions, provided that they don’t compromise the culture.
By: Reshiga and Pavitra
Communications pour le Voyage détude à Strasbourg (29-31 mars 2009) / Information about the study trip to Strasbourg (29th-31st March 2009) Château de.
EXTRA CREDIT OPPORTUNITY Lisons, pp Répondez à A, B, C, D. +20 points possible added to a quiz or to MFL grade. 13 octobre ou avant.
Les prépositions de lieu
Revenir aux basiques !. 1 Revenir aux basiques Processus Nécessité daméliorer la Maîtrise les Offres et Projets: lanalyse des causes racines montre un.
Talking about yourself
Questions II How do you Form Questions in French??
Les Adjectives en Français
Division of Prevention and Control of AIDS, Tuberculosis and Malaria | 25 January January |1 | Epidémiologie de la Co-infection TUB/VIH et.
Réseau des Tribunaux référents Network of Pilot Courts 5. Quels indicateurs pour mesurer la qualité de la justice? Which indicators for measuring the quality.
CHALOUPE Global change, dynamics of exploited marine biodiversity and viability of fisheries Funded by the French national Agency of research – Call 2005.
Corrections ASSR2.
Corrections ASSR2 rattrapage.
Comparaison de deux proportions indépendantes
Les 4 moments où on doit se laver les mains
Louis Crevier, MD Neurochirurgien pédiatrique 6 septembre 2013
La Charte de lempowerment The empowerment Charta Eugenia Lodini Università di Bologna.
Comparison Unite 6: Partie 1
L ES ADJECTIFS SPÉCIAUX - BAGS Français 1 In French, most adjectives follow the noun that they modify. Par exemple – Elle est une élève intelligente.
Cahier 6 La promotion de la santé cardio-vasculaire
1 Viola Polomeno, Inf./R.N., Ph.D. Professeure adjointe/Assistant Professor École des sciences infirmières/ School of Nursing Université dOttawa-University.
Infrastructures Working Group Meeting - Brussels, 13 October Comments on the TMN-T first proposal Commentaires sur la première proposition du RTM-T.
1. THE RELATIVE PRONOUN QUI. The relative pronoun ____ is a subject pronoun. It may refer to people or things, and corresponds to the English pronouns.
Le niveau de vie des étudiants en Europe The standard of living of the students in Europe Observatoire de la vie étudiante / France Padoue Ronan.
Safety at CERN La sécurité au CERN
Chaque groupe rencontrera un porteur de projet de la CATL à Liège entre le 21/1/14 et le 11/2/14 pour: _Faire une étude de cas et la documenter… _Discuter.
Field acceptance test procedure of Present weather sensors
1 LAssociation des Brûlés de France European Burns Victims Associations: Current developments and objectives Paul Villain President of EFAB and ABF 16.
* Google Confidential and Proprietary Khaled KOUBAA Public Policy & Gov't Relations Manager - North Africa Google, Inc. Research, Innovation and Entrepreneurship.
Prévention de la transmission mère-enfant du VIH
How to solve biological problems with math Mars 2012.
Quels objectives pédagogiques pour lélève acteur Which educational objectives for the student actor? Eugenia Lodini Università di Bologna Italy.
Faculté de médecine Bureau dévaluation Quelques biais possibles liés aux évaluateurs dans lutilisation des échelles dappréciation.
Core Module 9 Family and Community Engagement Association des conseils scolaires des écoles publiques de lOntario (ACÉPO) Association franco-ontarienne.
EUROPEAN ASSOCIATION OF DEVELOPMENT RESEARCH AND TRAINING INSTITUTES ASSOCIATION EUROPÉENNE DES INSTITUTS DE RECHERCHE ET DE FORMATION EN MATIÈRE DE DÉVELOPPEMENT.
Discussion, Youth Engagement, and Appreciation of Diversity Kelly Campbell 1, Linda Rose-Krasnor 1, Michael Busseri 1, Mark Pancer 2 and the Centre of.
28th Conference of Directors of Paying agencies Namur, 27 to 29 October 2010 The Belgian Presidency of the Council of the European Union Workshop 2 : Control.
Indefinite articles, plural of nouns
POINTS DE GRAMMAIRE 2. LES INDEFINIS QUELQUES: SMALL NUMBER (SOME STUDENTS PLUSIEURS: BIGGER NUMBER (SEVERAL STUDENTS CHAQUE: INDIVIDUAL IN PARTICULAR.
Girls and Boys, Women and Men - respecting differences, promoting equality and sharing responsibility Filles et garçons, femmes et hommes - respecter les.
La maladie coronarienne chez les jeunes adultes
Youth Involvement - revitalising the Scout Method Participation des jeunes - revitaliser la méthode scoute.
ESP – régulation de comportement dynamique
Mortalité infantile chez les enfants non infectés nés de mères séropositives à lère des multithérapies CESP - Inserm U1018 Equipe « Epidémiologie du VIH.
Limplantation dun parc naturel marin en Martinique et le développement écotouristique : quels impacts pour les populations locales By Stéphanie Clarke.
Introduction aux Virus
Natural pain-killing chemical synthesized Making conolidine in the lab could further drug research 23 mai 2011 ScienceNews Couronne de Néron ou Fleur moulin.
Français II H – Leçon 1B Structures
Employment Policies. an Azorean story...
The social construction of the adoptive relationship Parental experiences of adopting older children abroad Anne-Marie Piché, s.w, m.s.w, Doctoral candidate.
Différencier: NOMBRE PREMIER vs. NOMBRE COMPOSÉ
The political ecnomy of tourism development in Tolagnaro (Madagascar) Utilization of natural resources in the struggle against poverty Bruno Sarrasin Professeur.
Modifications of working conditions in the host states Report on the AT Board held on 18 April 2000 New minimum wages in Switzerland Impact of the 35-hour.
Leçon 4: L’heure Mlle Muhr French 1. The Hour There are 60 minutes in every hour. Each hour can be divided into 4 parts: 15/60 or 1/
The new or evolving “access right” Le nouveau “droit d’accès aux oeuvres” Alain Strowel Professeur Facultés Saint-Louis et Université de Liège, Avocat,
Fabio Bortolotti THE PERSPECTIVE OF AN ARBITRATOR LE POINT DE VUE D’UN ARBITRE Production of documents – Direct examination and cross examination Production.
Les adjectifs Or describing words..
Reaching Out - breaking down barriers and working with all segments of society Ouverture - abattre les barrières et s’ouvrir à tous les segments de la.
À quel âge peut on la conduire ?
Institut français des sciences et technologies des transports, de l’aménagement et des réseaux Institut français des sciences et technologies.
Statistics & Econometrics Statistics & Econometrics Statistics & Econometrics Statistics & Econometrics Statistics & Econometrics Statistics & Econometrics.
Transcription de la présentation:

Prevention of pediatric unintentional injuries Dickens Saint-Vil Chirurgien pédiatrique Professeur titulaire CHU Sainte-Justine Université de Montréal

Objectives Describe factors associated with increased injury risk in children Present different prevention strategies Present examples of interventions that work

Unintentional Injuries Leading cause of pediatric mortality and emergency department visit in the USA and Canada Motor vehicle crashes (MVC) are the leading cause of death among children and 66 % of them were reported to be unrestrained or improperly restrained.

Unintentional Injuries Pedestrian crashes are the second leading cause of deaths among children aged 5 to 14 years. Pedestrian injuries are the most common cause of severe head trauma in children 5 to 9 years of age and usually occured in the hours after school (40 % occured between 3:00 pm and 8:00 pm).

Injury: Lay perspective Injuries are truly accidental. They are due to misfortune or fate and bad luck. They are beyond the control of the child or the parent.

Injury: the reality Injuries are preceded by a series of psychologically motivated decisions and behavior. Emotional and cognitive influences predict children decisions to engage in risky behavior. 4 behavioral risk factors have a strong influence on children risk of injury.

4 behavioral factors Demographics Child-based Risk factors Parent-based Risk factors Peer-based Risk Factors

Demographics Gender Socioeconomic status Race, ethnicity, and culture

Question The most established risk factor for Child injury is: A- Gender B- Low socioeconomic status C-Race and ethnic disparities

Question The most established risk factor for Child injury is: A- Gender B- Low socioeconomic status C-Race and ethnic disparities

Gender Boys experience injuries more often than girls 4 possible reasons are: Biological factors Exposure opportunity Gender socialization Own cognitions

Socioeconomic status There is a modest increase in the risk of unintentional injuries among children living in low-income areas. Particularly for burns, poisoning, and pedestrian injuries Possible mechanisms: Exposure opportunity Parental education Lack of financial and temporal resources

Race, ethnicity, and culture Results are inconclusive. Child injury mortality rates among African Americans, Hispanics, and whites in the USA are similar. Disparities among major groups exist for morbidity rate. Exposure and culture may explain these disparities.

Child-based behavioral risk factors Temperament Personality Psychopathology Cognitive development

Temperament Most relevant traits are: Activity level Restless, hyperactive, and highly active trait Impulsivity Speed of initiation to a novel, exciting stimulus Inhibitory control The child ability to inhibit impulses when faced with a novel or desirable stimuli

Personality Sensation seeking Take risks Enjoy risky behavior and environment Place themselves in risky situations more often

Question Risk of injury is higher in children with: A- Anxiety disorder B- Attention deficit- Hyperactivity disorder (ADHD) Depression

Question Risk of injury is higher in children with: A- Anxiety disorder B- Attention deficit- Hyperactivity disorder (ADHD) Depression

Psychopathology ADHD is most closely associated with risk of child injury due to the impulsive, hyperactive, and innatentive behavior patterns Child anxiety and depression are less well understood as a risk of child injury

Cognitive development Play a central role in child safety Depends on the ability and approach to appraising the risk of a situation Boys perceive less risk than girls Obeying safety rules Estimation of physical ability

Parent-Based Behavioral Risk Factors Parenting quality and style Inadequate supervision by impaired parent Single parenthood Permissive parenting style Parent awarness and action Cognitive aspect of parenting Fathers Encourage greater risk taking

Peers-Based Risk Factors Peers play a major role in influencing children’s behaviors and decision

Les traumatismes Deux groupes Non intentionnels (accidents de voiture, de bicyclette, chutes, brûlures) Intentionnels (violence contre les personnes, suicides)

Les traumatismes Ampleur du problème Première cause de décès et 2e cause d'hospitalisation chez les moins de 20 ans. L'importance des blessures augmente en fonction de l’âge Les garçons présentent une mortalité trois fois plus élevée que celle des filles

Comparaison internationale

Comparaison internationale Les taux de mortalité des jeunes canadiens sont parmi les plus élevés pour les suicides et les incendies

La prévention des blessures Stratégie de prévention Nature législative (obligation de porter la ceinture) Nature technique (coussins gonflables) Nature éducative ou comportementale (port du casque de sécurité à vélo)

La prévention des blessures Mesures passives Ne requièrent pas l'intervention des individus pour assurer une certaine protection Fonctionnent automatiquement et touchent les déterminants liés à l'environnement (ex. : clôture adéquate autour d'une piscine) Sont les plus efficaces

La prévention des blessures Mesures actives Requièrent la participation des individus chaque fois qu'une protection est néces-saire Touchent les déterminants comportemen-taux et nécessitent que l'individu maintienne un comportement dit sécuritaire (ex. : port du casque) Sont moins efficaces

Catégories de prévention des blessures Prévention primaire → éliminer l'événement Prévention secondaire → diminuer l'effet Prévention tertiaire → améliorer le résultat

Causes de décès chez les enfants Collisions de véhicules à moteur et routiers (passager) Collisions auto - piéton Noyades Brûlures Traumas reliés aux bicyclettes Chutes

Les sièges d'auto Réduction de 70 % des probabilités de décès et de blessures graves Obligatoire pour tous les enfants de moins de 5 ans (40 % mal attachés) Sièges : nouveau-né (< 9 kg) enfant (9-18 kg) d'appoint (> 18 kg)

Le siège de nouveau-né

Le siège d'enfant

Le siège d'appoint

Mal attaché : DANGER !!

Les ceintures de sécurité Le syndrome de la ceinture de sécurité (lap belt complex) Ecchymose de la paroi abdominale Fracture lombaire Perforation intestinale Trauma médullaire (paralysie)

Ecchymose de la paroi abdominale

Fracture lombaire (Chance)

Perforation intestinale

Les ceintures de sécurité Réduit de 50 % le risque de mortalité ou de blessures graves Avec le coussin gonflable, diminue de 75 % les risque de trauma crânien majeur La ceinture abdominale doit toujours reposée sur l'os du bassin

Les coussins gonflables Son action vient compléter celle de la ceinture de sécurité surtout en cas de collision à haute vitesse On doit maintenir une distance de 25 cm entre le couvercle du coussin et la personne

Les coussins gonflables Occupants à haut risque Nouveau-né dans un siège sur la banquette-avant Enfants moins de 12 ans ou 40 kg Adultes de petit stature (< 160 cm)

Histoire de cas Garçon de 4 ans impliqué dans une collision auto-auto à 20 km/heure Passager avant attaché dans une voiture avec coussin gonflable côté passager

Histoire de cas Examen Arrêt cardio-respiratoire instantané et blessure à la tête et au cou Réanimé et amené à l'hôpital

La colonne cervicale Radiographie de la colonne cervicale Fracture de la colonne cervicale Trauma de la moëlle épinière

Décapitation 

Patient décède à la salle d'urgence Histoire de cas Diagnostic final Dislocation atlanto-occipital (décapitation) Patient décède à la salle d'urgence

La Presse 28 novembre 1997

Counseling médical Promouvoir l'utilisation appropriée des sièges d'appoint et les ceintures de sécurité chez l'enfant (clinique de sièges d'auto) Renforcer le fait que les enfants de < 12 ans ou 40 kg soient assis en arrière

Autres mesures préventives Respect du code de la sécurité routière Promotion d'une conduite sécuritaire Conception sécuritaire des véhicules Amélioration de l'infrastructure routière

Collision auto-piéton Qui ? → Les enfants de 1 à 14 ans (surtout les 5 à 9) Où ? → La voie publique Pourquoi ? → La marche comme moyen de transport

Collision auto-piéton Counseling médical Les enfants de 5 à 9 ans devraient être mieux supervisés sur la voie publique Adapter la signalisation Transport scolaire sécuritaire Modification de l'environnement

The National Post Mars 2001

Journal of Pediatric Surgery18(4):509-511,1983

Ten years experience with fall from a height in children B. Barlow, et al. Étude des chutes à Harlem, New York 61 enfants sont tombés d'un ou de plusieurs étages en 10 ans (77 % accidentelles) Survie de 77 % (< 3 étages 100 %) Mortalité de 50 % entre le 5e et 6e étage

Décès selon la hauteur de la chute

Ten years experience with fall from a height in children Programme "Children can't fly" En 1976, loi forçant de mettre des barres de sécurité dans les fenêtres Diminution de 96 % dans les chutes accidentelles chez les enfants depuis 1979

Blessures reliées aux chutes chez les enfants Counseling médical Sensibilisation des parents aux risques Abandon de l'usage des marchettes Garde-corps aux fenêtres et mécanisme de sécurité pour bloquer l'ouverture à 4 "

Blessures reliées aux chutes chez les enfants Counseling médical Supervision constante des enfants < 5 ans et amélioration de la sécurité des aires de jeux Barrières en haut et en bas des escaliers Sécuriser les balcons et les sorties de secours (respect du code du bâtiment du Canada)

A case-control study of the effectiveness of bicycles safety helmets Étude cas-contrôle Cas : 235 pts avec trauma crânien suite à un accident de vélo Contrôle : 433 patients vus à l'urgence pour autres blessures que trauma crânien après un accident de vélo

A case-control study of the effectiveness of bicycles safety helmets Conclusion Les cyclistes portant un casque de vélo ont une diminution de 85 % du risque d'avoir un trauma crânien ou cérébral La population cible d'une campagne de prévention devrait être surtout les enfants < 15 ans

Counseling médical Les casques de vélo donnent une protection indispensable Les parents et les enfants doivent connaître et respecter le code de la sécurité routière en vélo

La prévention Si on considère les traumatismes (accidents) comme une maladie, la PRÉVENTION en est le VACCIN.