Chapitre 5 C’est notre avenir.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
C’est quel métier? Sans ouvrir les livres, essayez de trouver la définition anglais de chaque métier: Un acteur/actrice un agent de police/un policier.
Advertisements

Lesson objective: to revise the future tense
Le Petit Prince Les Chapitres 10 et 11.
Donnez les informations manquantes….
LE FRANCAIS DES FRANCAIS
Le futur. La formation Use present tense avoir endings –ai ons –as ez –a ont.
Raoul liss and Dominique schenk
Les verbes irreguliers au conditionnel
Le conditionnel Pour former le conditionnel en Français on emploie tout l’infinitif et les terminaisons suivantes qui sont les mêmes terminassions pour.
Le conditionnel. -ais-ions -ais-iez -ait-aient Les fins.
What are the stems fro these irregular verbs in the Future Tense?
Le conditionnel Pour former le conditionnel en Français on emploie tout l’infinitif et les terminaisons suivantes qui sont les mêmes terminaisons pour.
Present Subjunctive.
Présent: regarder Je regarde Tu regardes Il regarde Nous regardons
Le Futur. Le Futur Avec Aller You have already learned to use the verb aller conjugated + infinitive to say what you are going to do. Je vais travailler.Nous.
Le subjonctif C’est un mode du verbe [il y a quatre modes: l’indicatif, l’impératif,
Le subjonctif.
Quand tu seras adulte, qu’est-ce que tu feras comme métier?
LE FUTUR #1- Take the infinitive… MANGER FINIR JOUER ECRABOUILLER CHANTER APPLAUDIR DANSER ROUGIR.
Les normes: Communication 1.2 Comparisions 4.1 Les questions esstenielles: 1. Where does the future stem come from for regular verbs? 2. Where do the future.
Le temps futur.
Le futur et le temps (weather)
LE SUBJONCTIF le français 3. A MOOD… The INDICATIVE MOOD: express facts, describe reality The IMPERATIVE MOOD: commands The SUBJUNCTIVE MOOD: wishes,
VocabulaireVocabulaire Chapitre 5, 2e Etape p. 123 de vos textes.
Le Futur.
Subjunctive Mood a mood, not a tense tells what “may” happen though not necessarily what “will” happen More free powerpoints at
Notes les 5-6 juin Le futur simple.
CONJUGATION & USE OF FUTUR SIMPLE Kate Cabigao Jenny Hwang.
The simple future tense = what WILL happen in the future
Revision de grammaire pour français 3 1er semestre
Futur / conditionel or The “Art of keeping endings…”
2 Des autres emploies du subjonctif Les normes: –Communications 1.2: Understanding the written and spoken language.
Futur simple.  French Tenses French Tenses  Choose an infinitive Choose an infinitive  -er future -er future  -ir future -ir future  -re future -re.
Les Temps Verbaux de Français II
Talking about people’s activities Les normes: Communication 1.2: Comparisons 4.1:
6 Le futur simple Les normes: Communication 1.2 Comparisons 4.1.
How do you conjugate a regular –er verb? You drop the –er Ex: parler  parl jouer  jou travailler  habiter 
Français II – Leçon 3B Structures
Warm up What activities you must (devoir) do every day, every week, or every year in your life. Then write a sentence like: chaque jour, je dois respirer.
* Our dreams are not written on stone; so write three careers that will make you happy anyway and why. Minimum five sentences!
Warm up Write about each chore you do and say how often you have to do them, using French expression such deux fois par semaine, chaque Lundi, souvent,
le futur Le but: I can recognise the 2 future tenses
Chapitre 4 Grammaire 2. Le Subjonctif The verb tenses you have learned so far belong to the indicative mood. There is another mood called the subjunctive.
Complete les phrases en mettant le verbe au futur:
Le Conditionnel Par Alice Eun Young Lee. What is it? The conditional is a mood (with a present and past tense) that is always based on a hypothetical.
The Future Tense (Le futur) The future tense is formed by adding “avoir” endings to the infinitive of a verb. Ai As A Ons Ez Ont parlerai choisirai Parleras.
Français III les notes # 2.
L’impératifL’impératif How to give formal and informal commands (How to order people around)
Are you in the mood for some SUBJUNCTIVE????. That’s right… it’s SUBJUNCTIVE TIME SUBJUNCTIVE IS A MOOD NOT A TENSE.
Le conditionel OBJECTIVES Explaining the conditional and its uses.
JE is I TU is YOU IL HE ELLE is SHE ON means ONE NOUS is WE and VOUS can mean YOU ALL ILS is THEY (ELLES is THEY!) and VOUS can also mean YOU FORMAL JE.
Trouvez la forme ‘ils’ pour chaque verbe 1.regarder 2.finir 3.craindre 4.disputer 5.boire 6.écrire 7.employer 8.partir 9.conduire 10.ouvrir Ils regardent.
 What is the future stem?  What are the future endings?  What are three irregular future forms that I will use regularly?
Thanksgiving is around the corner. Using your smart phone find French names of food you are expecting to share with your family.
Le subjonctif Emploi et formation. Emploi When to use it?
Révision Grammaire Examen Final Printemps. The future tense (will ______) The future tense in French is formed by taking the infinitive and adding the.
Le Conditionnel avec les Verbes Irrégulier
What is it Mademoiselle?  This is another way of conjugating verbs in the future! (Remember learning Futur proche? Aller + infinitive)
 The conditional is used to describe what people WOULD DO or what WOULD HAPPEN if certain conditions were to be met.  La racine régulière du.
LUNDI, LE 30 NOVEMBRE Journal Qu’est-ce que tu as fait ce week- end?
3 Les Verbes -ER Talking about people’s activities Les normes: Communication 1.2: Comparisons 4.1:
Notes les avril Le conditionnel (The Conditional) À Paris, on parlerait français avec tout le monde. In Paris, we would speak French with everybody.
Le Futur... Composition Notebook pg conjugation Future Stem (infinitive) + endings (avoir endings) (-re verbs drop the final “e”) je parlerai.
© and ® 2011 Vista Higher Learning, Inc.3B.2-1 Point de départ The conditional expresses what you would do or what would happen under certain circumstances.
The conditional is used to describe what people WOULD DO, what WOULD HAPPEN if a certain condition were to be met. It is translated by would in English.
T HE C ONDITIONAL T ENSE. The French conditional mood is very similar to the English conditional mood. It describes events that are not guaranteed to.
L’imparfait Français II H – Unité Préliminaire A Structures.
CHAPITRE 15 JE NE SUIS PAS D’ACCORD Quiz: 13 Mercredi.
Allez, viens! Chapitre 5. Première Étape Future choices and plans.
Chapitre 5 C’est notre avenir.
Transcription de la présentation:

Chapitre 5 C’est notre avenir

Notes Culturelles L’Afrique francophone can generally be divided into North, West, and Central Africa, but each region is very diverse due to religion and ethnic composition. A large part of North Africa is covered by Le Sahara. Un baobab is an African tree that in known for a fruit called monkey bread. The fruit can be made into a drink and its shell can be used as a container. The trunks store water, and the bark has many uses. Un souk is what a marché is called in Morocco. La république centrafricaine is known for its savannas and wild animals. In Senegal work is very limited, and most young people work in agriculture like their parents. Around 55% of children attend primary school, and only about 10% go to high school. The primary agricultural product in Senegal is des arachides. Many francophone countries offer des stages de formation professionnelle to young people who don’t go to university.

Première étape: Vocabulaire réussir le bac faire le service militaire passer le permis de conduire entrer à l’université finir les études être au chomage trouver un travail se marier faire un apprentissage faire une école technique obtenir le diplôme quitter la famille avoir un enfant arrêter les études choisir un métier

Asking about and expressing intentions To ask about intentions: Qu’est-ce que tu as l’intention de faire _____________? Qu’est-ce que tu comptes faire _____________? Qu’est-ce que tu penses faire ________________? Qu’est-ce que tu vas faire ___________________? To express intentions: J’ai l’intention de _________________. Je compte _____________________. Je tiens à ________________________.

Asking about and expressing conditions and possibilities To express conditions: Si je réussis mon bac, j’entrerai à l’université. Si j’habite à Dakar, je chercherai un travail. To express possibilities: Peut-être que je travaillerai. *Il se peut que je fasse un apprentissage. *Il est possible que je fasse des études de médecine. *Notes the use of the subjunctive.

Révison: Le futur simple Use the futur simple to say that you will do something. Regular formation: Take the infinitive of the verb and add the following endings. (Drop the e from –re verbs before adding the ending.) Je -- ai Nous -- ons Tu – as Vous – ez Il/Elle/On – a Ils/Elles – ont Examples: Je me marierai Nous prendrons Tu conduiras Vous étudierez Elle parlera Elles finiront

Révison: Le futur simple, irregular stems Some verbs have irregular stems in the futur simple. avoir = aur— devenir = deviendr— devoir = devr— envoyer = enverr— Examples: J’aurai Nous irons Tu enverras Vous voudrez On devra Ils seront faire = fer— aller = ir— pouvoir = pourr— savoir = saur— être = ser— voir = verr— venir = viendr— vouloir = voudr—

Révison: Subjunctive mood Use the subjunctive mood to express obligation and will. Formation: Conjugate for the present tense indicative of ils/elles. Drop the –ent and add the following endings: Je –e Nous –ions Tu –es Vous –iez Il/Elle/On –e Ils/Elles –ent Examples: Je rentre Nous finissions Tu répondes Vous parliez Il/Elle/On grossisse Ils/Elles vendent Some expressions followed by the subjunctive: Il faut que… Je veux que… Il se peut que… Il est possible que…

Révison: Subjunctive mood, irregular stems Some verbs such as prendre and venir have two stems. Use the nous form of the present tense indicative and drop the –ons to get the nous and vous stem. The other stem comes from the ils/elles present indicative conjugation. Je prenne Nous prenions Tu prennes Vous preniez Il/Elle/On prenne Ils/Elles prennent Je vienne Nous venions Tu viennes Vous veniez Il/Elle/On vienne Ils/Elles viennent Other verbs are simply irregular: faire = fass— être = Je sois, Tu sois, Il soit, Nous soyons, Vous soyez, Ils soient vouloir = Je veuille, Tu veuilles, Il veuille, Nous voulions, Vous vouliez, Elles veuillent

Deuxième étape: Les métiers un acteur/une actrice un agent de police/un policier un(e) architecte un(e) avocat(e) un chauffeur un(e) comptable un(e) dentiste un écrivan un homme d’affaires une femme d’affaires un infirmier une infirmière un tailleur un instituteur une institutrice un(e) journaliste un(e) mécanicien un(e) ouvrier(--ière) un(e) pharmacien(ne) un pilote un professeur un(e) secrétaire un(e) serveur(--euse) un(e) technicien(ne) un ingénieur un médecin un(e) assistant(e) social(e) un(e) banquier(-ière) un(e) dessinateur(-trice) un(e) diplomate un(e) électricien(ne) un(e) fonctionnaire un juge un mannequin un(e) menuisier(-ière) un(e) programmeur un(e) psychiatre un(e) scientifique un soldat un(e) vétérinaire

Deuxième étape: Future plans, advice To ask about future plans: Tu sais ce que tu veux faire? Tu as des projets? Qu’est-ce que tu veux faire? To express plans: Je voudrais _________________. J’aimerais bien _______________. Ce qui me plairait, c’est de ___________. Mon rêve, c’est d’être ________________. To express indecision: Pas vraiment. Je ne sais pas trop. Non, je me demande. Je n’en ai aucune idée. J’ai du mal à me décider. Je ne sais plus ce que je veux. To give advice: Tu n’as qu’à _________________. Tu devrais __________________. Tu ferais mieux de ________________. Tu ferais bien de _________________. *Il faudrait que tu _________________. *Il vaudrait mieux que tu ___________.

Deuxième étape: Révision, Le conditionnel Using the conditional, expresses what would or should be done. It is also used to be polite. To form the conditional, follow the same pattern as used for the futur simple, but add the following endings to the stem: Je –ais Nous –ions Tu –ais Vous –iez Il/Elle/On –ait Ils/Elles –aient *Note that these endings are identical to the endings for imparfait.

Deuxième étape: Requesting info./Formal letter To request information: Pourriez-vous m’envoyer des renseignements sur ____________? Je voudrais savoir _________________? Vous serait-il possible de _________________________? To begin a formal letter: Monsieur/Madame,… En réponse à votre lettre du … Suite à notre conversation téléphonique, … To end a formal letter: Je vous prie d’agréer, Monsieur/Madame, l’expression de mes sentiments distingués,