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L’avantage absolu de Smith (1776)
« La maxime de tout chef de famille prudent est de ne jamais essayer de faire chez soi la chose qui lui coûtera moins à acheter qu’à faire. » « Ce qui est prudence dans la conduite de chaque famille en particulier, ne peut guère être folie dans celle d’un grand empire. Si un pays étranger peut nous fournir une marchandise à meilleur marché que nous ne sommes en état de l’établir nous- mêmes, il vaut bien mieux que nous la lui achetions avec quelque partie du produit de notre propre industrie, employée dans le genre dans lequel nous avons quelque avantage. » Smith A. (1776), Recherches sur la nature et les causes de la richesse des nations
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La théorie des avantages comparatifs de Ricardo (1817)
Coût de production en Hommes-année Portugal Angleterre Drap 90 100 Vin 80 120 Portugal Angleterre Coût d’opportunité du drap (rapport Drap / Vin) 1,125 = 90/80 0,83 = 100/120 Coût d’opportunité du vin (rapport Vin / Drap) 0,89 = 80/90 1,2 = 120/100 Exemple de production et de consommation en autarcie Production Consommation Portugal Angleterre Drap 1 Vin Exemple de conséquences de l’ouverture sur la production et la consommation (prix relatif Drap/Vin dans les échanges internationaux = 1) Production Exportation Portugal Angleterre Drap 2.2 1.125 Vin 2.125 Importation Consommation 1.075 1
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Réponse au paradoxe de Leontief : le rôle du capital humain (données de Baldwin (1971))
Rappel : ratio capital/travail pour les Etats-Unis en 1947 (données de Leontief (1953)) = $ pour les importations et $ pour les exportations.
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Illustration de la transmission régionale du modèle de développement en forme de vol d’oies sauvages
source : Mucchielli (2005)
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Krugman (1979), « Increasing returns, monopolistic competition, and international trade », Journal of International Economics. Abstract This paper develops a simple, general equilibrium model of noncomparative advantage trade. Trade is driven by economies of scale, which are internal to firms. Because of the scale economies, markets are imperfectly competitive. Nonetheless, one can show that trade, and gains from trade, will occur, even between countries with identical tastes, technology, and factor endowments. 1. Introduction It has been widely recognized that economies of scale provide an alternative to differences in technology or factor endowments as an explanation of international specialization and trade. The role of ‘economies of large scale production’ is a major subtheme in the work of Ohlin (1933); while some authors, especially Balassa (1967) and Kravis (1971), have argued that scale economies play a crucial role in explaining the postwar growth in trade among the industrial countries. Nonetheless increasing returns as a cause of trade has received relatively little attention from formal trade theory. The main reason for this neglect seems to be that it has appeared difficult to deal with the implications of increasing returns for market structure. This paper develops a simple formal model in which trade is caused by economies of scale instead of differences in factor endowments or technology. The approach differs from that of most other formal treatments of trade under increasing returns, which assume that scale economies are external to firms, so that markets remain perfectly competitive. Instead, scale economies are here assumed to be internal to firms, with the market structure that emerges being one of Chamberlinian monopolistic competition. […] 4. Summary and conclusions This paper adapts a Chamberlinian approach to the analysis of trade under conditions of increasing returns to scale. It shows that trade need not be a result of international differences in technology or factor endowments. Instead trade may simply be a way of extending the market and allowing exploitation of scale economies, with the effects of trade being similar to those of labor force growth and regional agglomeration. This is a view of trade which appears to be useful in understanding trade among the industrial countries. […]
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Rendements d’échelle externes et internes
Rendements (d’échelle) croissants Les économies d’échelle se manifestent au sein de la zone géographique (pays, région…) ou du secteur d’activité auquel la firme appartient Externes (à la firme) Les économies d’échelle se manifestent au sein de la firme elle-même (établissement, entreprise ou groupe) Internes (à la firme) Rappel : Rendements d’échelle croissants Economies d’échelle (les coûts unitaires de production décroissent avec la production)
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