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Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 The introduction of Better Regulation in France Charles-Henri.

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1 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 The introduction of Better Regulation in France Charles-Henri Montin Chef du département Qualité Réglementaire Ministère des finances, France charles-henri.montin@dgme.finances.gouv.fr The following slides must not be quoted litterally without the supporting explanations

2 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 The Better Regulation Approach GOOD REGULATION Good process Formally clear and legally consistent Regulatory mangt Codification Intrinsic quality Legistics BETTER REGULATION Increased relevance Options & alternatives Impact assessment Consultation Increased efficiency Measured burdens Monitoring of implem. No loss of intrinsic quality POLICIES + STRUCTURES + TOOLS = CAPACITIES

3 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 Tools of Better Regulation Consultation Access Alternatives RIA ABM Simplification FLOW STOCK Stakeholders The Economy The Administration

4 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 BR in France (historical background) A long history of central government and authority, from the kings to the 5th republic Dirigisme in the economy, then the Central Planning 1947 to 2005 Specific administrative law and tribunals. Legal tradition in the civil service. Importance of control function and bodies. Support for a specific civil service Top down consultation of stakeholders (committees of experts or representatives) Deconcentration and decentralization PPP and similar trends

5 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 The initial situation in France (according to OECD) Les politiques réglementaires Syst. juridique structuré mais approche fragmentée de la QR pas de politique de réforme suite au rapport OCDE 1995 transposition de certains principes après rapport Mandelkern accent sur la simplification du stock AIR a des résultats mitigés, pas dorganisme central ni de méthodologie. Les institutions réglementaires un ensemble institutionnel complexe, avec une coordination intergouvernementale significative procédures de gestion structurées, mais qui ne garantissent pas la QR. faiblesse de lobligation de consultation. pas de contrôle de clarté, de motivation ou dabsence détude dimpact.

6 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 Evolution of Better Regulation 3 phases 1995 - 1998: adoption de two circulars on objectives and procedure for impact assessments 2001-2003 Following OECD review, the search for an integrated approach Mandelkern report and 2003 circulars réseau des HFQR / ministeriel charts 2003-2005 Progress towards comprehensive policy. Since 2003: annual simplification laws (stock) 2004-2007: administrative burden measurement & reduction 2006 Impact assessment review

7 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 Structures and policies Who does what ? The Secretary General of the Government The ministry of reform of the State The network of Senior Officials in charge of BR What BR content? The Policy document (2003 circulars) A BR Charter in each ministry Good central monitoring of norm production No overall consultation policy document Little RIA practice

8 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 Circulaires du 26 août et 30 septembre 2003 (1) « La loi ne peut et ne doit pas être le seul outil de notre politique ». 1. Validation des recommandations du rapport Mandelkern, : proportionnalité; confiance dans le comportement des usagers ; examen périodique (enlever dispositions devenues obsolètes) ; souci de clarté et d'accessibilité pour l'usager ; consultation des usagers avant l'adoption de nouvelles règles ; développement d'indicateurs reflétant la qualité de la réglementation. 2. Désignation dun haut fonctionnaire responsable de la qualité de la réglementation, veillant à : mise en oeuvre effective de la charte de la qualité application de la procédure de l'étude d'impact animation et de coordination pour rendre le droit plus facile d'accès correspondant DUSA pour simplification des textes en vigueur

9 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 Les circulaires de 2003 (2) 3. Adoption dune charte de la qualité de la réglementation par ministère, 2004 contenant prescriptions et bonnes pratiques pour l'élaboration des textes, leur rédaction et leur publication instruments de maîtrise de la réglementation recherche de substituts à la réglementation allégement du poids de la réglementation (principe de proportionnalité ; réduction des formalités et des PJ) association des administrés à l'élaboration de la réglementation évaluation a posteriori de la qualité des nouvelles réglementations et de l'effectivité de leur respect codification information et formation des personnels chargés de l'élaboration de la réglementation

10 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 Les circulaires de 2003 (3) 4. Révision de la procédure de l'étude d'impact. « Les exemples internationaux montrent que cest un des outils majeurs des politiques mises en oeuvre pour améliorer la QR. » Réunions de programmation à Matignon pour vérifier l'opportunité politique et la nécessité juridique du projet, étudier les alternatives possibles à la réglementation, déterminer ses points d'application programmation semestrielle des décrets dapplication 5. Groupe de travail chargé de proposer des indicateurs permettant de mieux apprécier le coût de la réglementation

11 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 State of play (2006) A long term full-scale simplification of law programme with 3 S-laws, incl. repeal of 140 obsolete texts Codification: an on-going effort Very good access : see Legifrance.gouv.fr Measurement of AB : 142 procedures in 2005, 200 in 2006, 400 in 2007 + mapping Census /reduc. Commissions; and authorizations Full scale dematerialisation of procedures Simplification of official forms and administrative language Review of Impact Assessment. Better implement°

12 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 Participation in BR multilateral cooperation 1. OECD Cross-country comparison of AB « Red Tape Scoreboard » Comparison of national simplification programmes 2. E.U. High Level Group of Regulatory Experts Joint methodology for ABM Joint measurement exercize 3. Intergovernmental: « Directors of Better Regulation » DBR & SCM Best practice clearing house of BR tools Common methodologies: RIA 3rd phase, ABM Comparison of simplification plans

13 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 How to introduce BR: an integrated approach Environment/ Culture ObjectivesModalities System Motivation Illustration Perspective Interaction Obstacles Scope of BR Benefits Values Acceptance, legitimacy, participation Change of culture Content Process, tools Cooperation, consult. Incentives & rewards Integration of activities Training Source: Berlin DBR 13 Oct. 2006

14 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 The three challenges Move from a process to a product (or client) approach, just as in OBB Move from a predominantly legal to a more comprehensive (economic, social) view of the effect of norms on society Develop new suitable technical tools and practice

15 Seminar on Better Regulation Ministère du budget et de la réforme de lEtat Lisbon, 27 October 2006 Further reading on BR in France Central BR site for France: http://extraqual.pm.ader.gouv.fr/ OECD report on France (2003): http://www.oecd.org/dataoecd/42/9/32495607.pdf Conseil dEtat report: « sécurité juridique et complexité du droit » (20 March 2006) : http://www.conseil- etat.fr/ce/rappor/index_ra_li0600.shtml Commission supérieure de codification, rapport 2004: http://lesrapports.ladocumentationfrancaise.fr/BRP/06400001 4/0000.pdf Guide de légistique: http://www.legifrance.gouv.fr/html/Guide_legistique/accueil_ guide_leg.htm C. Bergeal: Rédiger un texte normatif (Berger-Levrault 2004) M. Suel: Essais sur la codification à droit constant (J.O. 1999)


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