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Systèmes Ambiants: Domaine Aéronautique (Embarqué)

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Présentation au sujet: "Systèmes Ambiants: Domaine Aéronautique (Embarqué)"— Transcription de la présentation:

1 Systèmes Ambiants: Domaine Aéronautique (Embarqué)
P. Noel - Thales Aerospace Technical Directorate CAS

2 Systèmes Ambiants – Le concept…
Concept regroupant un ensemble de technologies en « convergence » sur trois aspects : « Ubiquitous Computing », qui consiste à intégrer des microprocesseurs dans les objets de la vie quotidienne. « Ubiquitous Communication », qui permet à ces objets de communiquer entre eux et avec l'utilisateur « Intelligent User Interface » qui permet aux usagers de contrôler et interagir avec ces objets de manière intuitive L'objectif : Réaliser l'intégration transparente (seamless) des environnements numériques au monde physique et ce dynamiquement Repose sur les standards des systèmes « ouverts » La notion de contexte : Un système / agent dit «ambiant» ne peut avoir accès qu'à un sous-ensemble d'informations (son contexte), dépendant de sa localisation spatiale et temporelle 20 Novembre 2009 IRIT/LAAS – Systèmes Ambiants 11/09

3 Systèmes ambiants: Un environnement “Réseau Centrique”
20 Novembre 2009 You can see here the various modalities Jane uses to access her world wirelessly. By 2015, devices have been developed that can automatically toggle among the most appropriate modality for her environment - half of the puzzle required to achieve convergence. Her personal computing system represents the PAN, or personal-area network. Things like her refrigerator and oven, as well as printers and monitors are accessible to her in her immediate environment, using a short-range wireless protocol. The third diagram shows how Jane’s wireless world can access both control and bandwidth resources within hosts like the taxis Jane took to and from the airport. The fourth drawing illustrates how Jane’s computing system incorporates wider range connections from tomorrow’s wireless voice and data carriers that provide her Internet access when she is outdoors or away from local area networks. And then the key - interconnectivity among all these modalities. This interactivity represents the other half of the convergence puzzle - network convergence. And as you can see in the final diagram, convergence enables Jane to interact not only with her physical world, but the cyberworld as well, from chat to gaming to network storage. IRIT/LAAS – Systèmes Ambiants 11/09

4 Aéronautique: Le « Wireless » dans lieux publics (Terminaux)
Ticketing VoIP Supervisor Coms FIDS Passenger Use Video Monitoring Public Safety Government Use LAN extension EFB 20 Novembre 2009 Here’s a view of a terminal environment, with arrows pointing out all the various places wireless is being utilized. From ticketing to supervisor communications, all activities move along one single wireless network. IRIT/LAAS – Systèmes Ambiants 11/09

5 Aéronautique: Le “Wireless” a bord (an enabler…)
Deicing Cabin Service Gatelink Fueling EFB 20 Novembre 2009 And here’s some of the wireless applications available right now for the aircraft itself. The fact that these applications are wireless-enabled both speeds the processes themselves and also allows information regarding the activities to be shared more quickly and efficiently. Pilots can be sure they have the most up-to-date fueling information, that deicing has been completed, and so on. Customs can inspect cargo before it ever enters the terminal. Maintenance crew can communicate the parts they need directly from the runway. Even food suppliers get more accurate information on passenger counts. Baggage and Cargo MRO Customs, CATSA IRIT/LAAS – Systèmes Ambiants 11/09

6 Aéronautique: Une gamme d’applications émergentes
e-Applications Health Management Ground IT Synchronisation tools COMMUNICATION LAYER Aircraft Nav Data base 20 Novembre 2009 IFE Media Other Data Services L’avion devient un véritable nœud « intelligent » du système d’information de la Cie Aérienne et évolue dans un environnement « ambiant » (en fonction du contexte) IRIT/LAAS – Systèmes Ambiants 11/09

7 THALES e-Application: Structure Concept “ambiant”
Data application Suite Airline IT Expertise Ground IT Architecture Aircraft Integration Operation Process Consultancy Data Hosting and Synchronization EFB Hardware Communication Service Provider Aircraft Communications L’objectif est de construire une offre globale d’applications cœur reposant sur des solutions matérielles, logicielles et des services dédiés afin d’améliorer les phases « Opérations Avions » au quotidien Ces “Technologies de l’Information” doivent procurer a terme des économies d’échelle et générer des retour sur investissement tangibles Les “Business model” sont basés sur des Opérations “end to end” supportées par des solutions adressant l’ensemble des segments de l’avion (le cockpit, la cabine, les opérations de maintenance) La pierre angulaire de ces solutions est d’offrir un “business model” global reposant sur des solutions adaptées et flexibles 20 Novembre 2009 Probably requires an update… IRIT/LAAS – Systèmes Ambiants 11/09

8 Systèmes Ambiants: Applications « bord »
Cockpit / Cabine (Flight Crew – Cabin Crew) Cockpit: Copilote électronique / Cockpit empathiques IHM étendu (EFB distants) Partage et fusions de données (EFB) – Briefing, debriefing, flight folder computation e-Identification (RFID) Cabine: Taches administratives (électronique) e-Shopping (EFB) e-Identification (Crew) e-Maintenance Cabine « passagers » - IFE (In Flight Entertainment) POD (Passenger Own Device), PDAs,… Connectivité ( , téléphone (picocell), accès Internet,..) e-Identification, e-Localisation 20 Novembre 2009 IRIT/LAAS – Systèmes Ambiants 11/09

9 Scénario Opérationnel type
Climb & Cruise Weather surveillance Notams Real time equipment status Obstacle surveillance Preparation of next flight e-Commerce Telemedecine IFE defects log Connectivity In Air Descent Approach mapping Landing check list Navigational Mapping Ground Mapping Obstacle Surveillance Connectivity On Ground Taxi Taxi and track designation Taxi mapping Site Chart during Take off Boarding Flight file preparation Log of pilot Aircraft log analysis (CDL,MEL) Access checklist Fuel calculation & confirmation Mass centric calculation Speed take off calculation IFE Content Download Frequent Flyer Update Pax Preference Download Cabin inventory Check 20 Novembre 2009 Landing Airport Mapping Airport Navigation Log Book FOQA MOQA Data Transfer Maintenance Applications Maintenance Transactions RFID Stock Check Maintenance Execution IFE Usage Statistics Pax Surveys Inventory Mgmt Transaction Upload Connecting Flights Luggage Tracking Can we associate these scenarii with Phases 1, 2 and 3? Mission planning Flight preparation in flight file Data transfer from Ops for Validation Aircraft scheduling Route preparation Weather forecast Fuel status Passenger status Flight file stored on EFB PNC briefing with EFB support Complicated Processes : Tools are required to Support Airline Process Improvements IRIT/LAAS – Systèmes Ambiants 11/09

10 IFE: Environnement typique « cabine passagers » à potentiel « Ambiant »
20 Novembre 2009 IRIT/LAAS – Systèmes Ambiants 11/09


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