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Emplacement du Bandeau

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Présentation au sujet: "Emplacement du Bandeau"— Transcription de la présentation:

1 Emplacement du Bandeau
Titre du document Long term Data preservation for PLM The example of the Falcon 7X 's Digital Mockup European Catia Forum Jean Sass (CIO Dassault Aviation) Max Fouache (IBM) Philippe Ebert (Dassault Aviation) Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

2 Agenda Dassault Aviation's context
Titre du document Dassault Aviation's context PLM : history and perspective Falcon 7X : what data to preserve ? Compliance with Regulatory Authorities Challenge and answer to requirements Conclusion European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

3 PLM History and Perspectives….
Titre du document Falcon 7X 1990 Falcon2000 and Rafale Rafale 1980 European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data. Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

4 Business Issue : Comply with Regulatory Authorities
No more drawings Preserving information (and not only data (bits & bytes)) for 70 years … Despite obsolescence : in IT the constant is… change ! IT Infrastructure obsolescence : 5-10 years PLM obsolescence : 10 years No universal standard : Innovation versus standardization European Catia Forum 17/11/2009

5 To look forward 70 years later… Let us have a look 25 years before
Obsolescence Hardware : Media lifetime Drives (and drivers and OS…) Software : upward compatibility over time ??? Native formats are specific to the authoring software and could be unreadable over time Partial coverage of standards (e.g. Document versus ASCII characters) Word 2 Document IBM PC AT Diskette 5"1/4 European Catia Forum 17/11/2009

6 Complexity of information
The 3 sizing factors Complexity of information to be preserved 3D configured Data (un A/C = parts, fasteners) 70 years Retention duration Ensure Engineering evidence is kept for any possible litigation actions Trusted integrity (at semantic level) European Catia Forum 17/11/2009

7 The question with no trusted answer
Titre du document The question with no trusted answer ••• 2005 2015 2025 2035 2045 2055 Release CAD native data Migration 1 of CAD native data Migration 2 of CAD native data Migration 3 of CAD native data Migration 4 of CAD native data Migration 5 of CAD native data 1 2 3 4 5 “How can I ensure there is no semantic alteration of information in my online PLM system for decades despite obsolescence and major migration of native data every 10 years ???” Works led with other A/C manufacturers in LOTAR project can be used to get an answer based on Standards European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

8 Titre du document Using standards is the only way to decorrelate informations and applications ••• 2005 2015 2025 2035 2045 2055 Release CAD native data Migration 1 of CAD native data Migration 2 of CAD native data Migration 3 of CAD native data Migration 4 of CAD native data Migration 5 of CAD native data 1 2 3 4 5 1’ Conversion in open standard format European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

9 The 3 different steps for long term archiving
Separate information and client authoring : native to neutral format translation with no semantic alteration Use of standards despite the gap between functionalities and standardization Specific developments are needed (but everything does not have to be preserved) There is NO WAY to translate and to preserve everything But there are ways to translate what is necessary for certification process Standardization improvements are needed : LOTAR project (Long Term Archiving & Retrieval) Keeping bit and bytes for years with no binary alteration despite obsolescence and failures / disasters Retrieving bit and bytes and retrieving information (with no semantic alteration) European Catia Forum 17/11/2009

10 The 3 key points Titre du document Audit 1 - Being able to translate Information in native format to data in neutral format - with no semantic alteration (despite bit and byte modification) - with no loss of relevant information for certification process (despite gap between functionality and standards) 2 - Being able to preserve data for years with no binary alteration (despite obsolescence and in HW failures or disasters) 3 - Being able to retrieve data and to read information with no semantic alteration European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

11 Overall solution AS APS PLM LTPS Native to neutral conversion VPM
Titre du document AS Audit System A/C # Data check Data read APS Archive Preparation System Native to neutral conversion PLM VPM BOM, configuration and geometrical 3D definition of parts ESTEL Electrical definition Archival LTPS Long Term Preservation System FIXATIONS 2000 Fasteners Restitution La solution se compose principalement de trois systèmes : Le Système de Fabrication des Archives 3D (SFA) : qui prépare les données, en les convertissant dans un format neutre selon un processus défini garantissant l'authenticité et la complétude des données à archiver. Une fois converties, ces données sont soumises au système d'archivage en vue de leur conservation selon une politique d'archivage définie. Le Système d'Archivage Long Terme : qui conserve l'archive en garantissant sa préservation et son intégrité pendant toute la durée de rétention et la restitue au Système d’Audit, conformément à la politique d'archivage retenue. Le Système d'Audit : qui permet de relire et exploiter la définition d’un avion de rang donné, restitué par le Système d’Archivage. Engagements société vis-à-vis de l'EASA Avant la première migration du système PLM (abandon de VPM) : Avoir mis en place le système d'archivage et Avoir archivé la définition de tous les avions livrés (après transformation au format neutre) Accès du personnel EASA aux données : sur demande et uniquement sur nos sites, Immédiat pour toutes données de définition "en ligne" (soit dans VPM aujourd'hui), Dans un délai maximum d'une semaine pour toute archive avion, dans un système d'audit qui peut être différent du système en ligne Implication EASA : Accord formel sera demandé pour toute évolution majeure de format neutre, Information seulement pour tous les changements majeurs de logiciels (i.e. changement de "modeleur" : VPM, CATIA), Droit à mener tout audit sur avancement de nos travaux, fonctionnement et utilisation opérationnelle de notre système, consultation des archives et comparaison avec données natives Directions impliquées DSI : Réalisation de la solution (avec Dassault Systèmes et IBM), Mise en production de la solution, Maintien en condition opérationnelle tout au long de la vie de l'avion DGT/DTAS : Qualification de la solution, Pérennisation des archives avion, Accompagnement au changement DGT/DTC : Conformité de la solution par rapport aux exigences Certification DGT/DTACF: Assurer la qualité de toutes les données de complétion (DGT, DFJ, …) DGQT : Assurance qualité du projet et du produit Archive digital footprint 3rd party Archive digital footprint European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

12 THE ARCHIVE HAS TO BE AUTO DESCRIPTIVE
Content of A/C archive Titre du document + ~ 80 PSIP Link 1 IP Aircraft + 1 EIP + 1 FIP + ~ LTPIP The Aircraft Aircraft Definition List of components (files) Footprint Neutral data APS's logs Translators and tools that have been used to transform data (with version/release ) Standards that have been used Reference of documentation THE ARCHIVE HAS TO BE AUTO DESCRIPTIVE 1 archive avion, c'est environ 230 Go, parts unitaires mais dont environ 80 % sont partagées entre les différents avions. Une archive (géométrie, pièce, avion) contient : La liste de ses constituants (fichiers) Son "empreinte" caractéristique (calculée avec un fonction de hachage) Les données converties Géométries Tous attributs (CATIA et VPM) Les fichiers des résultats des traitements réalisés ("Log") Automatiques Manuels, avec leurs éléments justificatifs Les versions des applications et normes utilisées pour la conversion des données (CATIA, VPM, SFA, STEP, XML, …) Les identifiants des documents de référence : Paramètres d'extraction de la nomenclature avion (liste des sommets), Types de modèles, Critères de contrôle qualité de la conversion (GVP) Une fois ces archives fabriquées, il faut les verser dans le système d'archivage Long Terme European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

13 1 - Conversions with no semantic alteration  Use of GVPs
Titre du document Catia V4 Catia V5 ISO ; HEADER; FILE_DESCRIPTION((''), '1'); FILE_NAME('F7XC A RL LIA 005 FRAME ', ' T10:04:46+02:00', (''), 'CATIA.STEP INTERFACE', 'CATIA SOLUTIONS V4 RELEASE 2.4 FR 4.2.4', ''); FILE_SCHEMA(('AUTOMOTIVE_DESIGN { }')); ENDSEC; DATA; #1=APPLICATION_CONTEXT('automotive_design'); #2=APPLICATION_PROTOCOL_DEFINITION('Draft International Standard','automotive_design',1997,#1); #3=PRODUCT_DEFINITION_CONTEXT(' ',#1,'part_definition'); #4=PRODUCT_CONTEXT(' ',#1,'mechanical'); #5=DIMENSIONAL_EXPONENTS( , , , , , , ); #6=(LENGTH_UNIT()NAMED_UNIT(*)SI_UNIT(.MILLI.,.METRE.)); #7=(NAMED_UNIT(*)PLANE_ANGLE_UNIT()SI_UNIT($,.RADIAN.)); #8=PLANE_ANGLE_MEASURE_WITH_UNIT(PLANE_ANGLE_MEASURE( ),#7); #9=(CONVERSION_BASED_UNIT('DEGREE',#8)NAMED_UNIT(#5)PLANE_ANGLE_UNIT()); #10=(NAMED_UNIT(*)SI_UNIT($,.STERADIAN.)SOLID_ANGLE_UNIT()); STEP File 0, % 4,04000E-03 4,17079E+02 4,17083E+02 z -0, % -3,50000E-04 2,60007E+00 2,59972E+00 y 0, % 6,00000E-05 1,77859E+04 x Ctre Gravité 0, % 0,00000E+00 2,13364E+06 Surface 2,90555E+06 Volume % Delta V5 V4 European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

14 * Composite and Fastners not included
1 – Conversion with no loss of significant data (feeling the gap between functionalities and standards) Titre du document Distribution of Airframe environment 3D entities (based on CAD parts*) * Composite and Fastners not included European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

15 1 – First case : 3D annotations
Titre du document Online PLM IT System Archive System Audit System CATIA V5 CATIA V4 STEP file ISO ; HEADER; FILE_DESCRIPTION((''), '1'); FILE_NAME('F7XC A RL LIA 005 FRAME ', (''), ' T10:04:46+02:00', 'CATIA.STEP INTERFACE', 'CATIA SOLUTIONS V4 RELEASE 2.4 FR 4.2.4', FILE_SCHEMA(('AUTOMOTIVE_DESIGN { }')); ''); ENDSEC; DATA; #1=APPLICATION_CONTEXT('automotive_design'); TIFF file Viewer TIFF Step file European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

16 1 – Second Case : Tubing elements
Titre du document Online PLM IT System LTA System Audit System Viewer txt Attribute ISO Text file Id Link Id Link ISO ; HEADER; FILE_DESCRIPTION((''), '1'); FILE_NAME('F7XC A RL LIA 005 FRAME ', ' T10:04:46+02:00', (''), 'CATIA.STEP INTERFACE', ''); 'CATIA SOLUTIONS V4 RELEASE 2.4 FR 4.2.4', FILE_SCHEMA(('AUTOMOTIVE_DESIGN { }')); ENDSEC; #1=APPLICATION_CONTEXT('automotive_design'); DATA; CATIA V4 STEP file Pre-processing and STEP export CATIA V5 European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

17 1 – Third case : Composite elements
Titre du document Online PLM IT System Archive System Audit System CATIA V4 CATIA V5 ISO ; HEADER; FILE_NAME('F7XC A RL LIA 005 FRAME ', FILE_DESCRIPTION((''), '1'); ' T10:04:46+02:00', (''), 'CATIA SOLUTIONS V4 RELEASE 2.4 FR 4.2.4', 'CATIA.STEP INTERFACE', ''); FILE_SCHEMA(('AUTOMOTIVE_DESIGN { }')); ENDSEC; DATA; #1=APPLICATION_CONTEXT('automotive_design'); STEP file TIFF file Viewer TIFF European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

18 (Système Fabrication des Archives)
Solution Overview Titre du document SA (Système d'Audit) Retrieve SFA (Système Fabrication des Archives) Convert PLM (Product Life Cycle Management) Authoring Preserve SALT (Système d'Archivage Long Terme) La solution se compose principalement de trois systèmes : Le Système de Fabrication des Archives 3D (SFA) : qui prépare les données, en les convertissant dans un format neutre selon un processus défini garantissant l'authenticité et la complétude des données à archiver. Une fois converties, ces données sont soumises au système d'archivage en vue de leur conservation selon une politique d'archivage définie. Le Système d'Archivage Long Terme : qui conserve l'archive en garantissant sa préservation et son intégrité pendant toute la durée de rétention et la restitue au Système d’Audit, conformément à la politique d'archivage retenue. Le Système d'Audit : qui permet de relire et exploiter la définition d’un avion de rang donné, restitué par le Système d’Archivage. Engagements société vis-à-vis de l'EASA Avant la première migration du système PLM (abandon de VPM) : Avoir mis en place le système d'archivage et Avoir archivé la définition de tous les avions livrés (après transformation au format neutre) Accès du personnel EASA aux données : sur demande et uniquement sur nos sites, Immédiat pour toutes données de définition "en ligne" (soit dans VPM aujourd'hui), Dans un délai maximum d'une semaine pour toute archive avion, dans un système d'audit qui peut être différent du système en ligne Implication EASA : Accord formel sera demandé pour toute évolution majeure de format neutre, Information seulement pour tous les changements majeurs de logiciels (i.e. changement de "modeleur" : VPM, CATIA), Droit à mener tout audit sur avancement de nos travaux, fonctionnement et utilisation opérationnelle de notre système, consultation des archives et comparaison avec données natives Directions impliquées DSI : Réalisation de la solution (avec Dassault Systèmes et IBM), Mise en production de la solution, Maintien en condition opérationnelle tout au long de la vie de l'avion DGT/DTAS : Qualification de la solution, Pérennisation des archives avion, Accompagnement au changement DGT/DTC : Conformité de la solution par rapport aux exigences Certification DGT/DTACF: Assurer la qualité de toutes les données de complétion (DGT, DFJ, …) DGQT : Assurance qualité du projet et du produit Max : Le composant pour la fonction conserver, qui sera décrit par la suite interagit avec les composants SFA qui construit l’archive, le composant SA (Audit) pour relire et le tiers Archiveur, ou Archiviste (ex CDC, La Poste Asteria, Pitney Bowles), est connecté par un simple « web service » Qui reçoit une information, conservée par l’industriel, sur l’archive constituée. Dans el cas du projet Dassault Aviation, il enregistre des événements tels que : F7X, Rang 40, Date (time stamp) , Empreinte(s) qui valide et concerne la totalité des données d’un avion livré. Third Party archiver European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

19 2 – Data preservation, without altering Binary stream
Titre du document IS / IT Technology obsolescence does not permit reliance on so called permanent hardware media The archiving solution infrastructure is therefore based on SW components Management of media obsolescence and migration support without loss Permanent control of integrity (scan & verify) Logging of all activities as a proof of Archive integrity Interface with a third party archiver for deposit of logs and hashes This SW Infrastructure requires: Reversibility Non mandatory to read the data Compliancy with Standards such as OAIS model and NF 42013 Max : La conservation implémente les Standards OAIS et la Norme NS (exemple, 2 copies, Journalisation …). La vérification permanente se fait par un processus de scannage régulier et permanent (en 6 mois la totalité des archives). Sachant qu’il existe 2 copies de l’archive en permanence, si une de ces copie est altérée ou si l’empreinte n’est pas cohérente avec les empreintes une restauration est effectuée. Les empreintes sont calculées tel une empreinte génétique. Par contre là où une empreinte génétique et de l’ordre de 10 puissance -18, l’empreinte numérique est sur 512 bits, donc 2 puissance -512, donc x fois moins de chance de duplication par rapport aux chances entre être humains, et de plus elles sont dupliquées par 2 algorithmes différents. Pour la réversibilité, les données peuvent être directement extraites et sont aussi accessibles dans le système de stockage European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

20 Preservation Planning
Reference Model for Open Archival Information System" (ISO 14721) : basis for IBM DIAS solution Titre du document Preservation Planning P R O D U C E C O N S U M E R Data Management Descriptive Info. Descriptive Info. queries result sets Ingest Access orders SIP DIP AIP Archival Storage AIP Administration Max : Le modèle OAIS permet de de définir des fonctions “normalisées”. Par exemple : la fonction “Preservation Planning” défini le suivi de l’évolution des standards et des technologies de stockage en y répondant par à al fois des outils et des méthodes. La fonction « Data management » défini la gestion des Meta données et des interrogations La fonction « Archival Storage » défini elle la gestion des systèmes de stockage tels que Worm, TSM La fonction « administration » défini l’accés aux Logs, le suiv des processus d’injection ou accès … En synthése, ce modèle défini à la fois des Outils et des Organisations. Dans le temps, une Archive géré par une Solution conforme au modèle OAIS est pérenne parce que à tout moment accessible, intègre et (ré) injectable SIP = Submission Information Package AIP = Archival Information Package DIP = Dissemination Information Package MANAGEMENT European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

21 IBM’s Digital Information Archiving System (DIAS PLM)
Titre du document DIAS PLM is an OAIS Compliant solution to store preserve and reuse PLM objects over a long period DIAS PLM is an “add on” to IBM’s content management solutions (Content Manager) with storage systems Nseries. In particular, DIAS PLM provides : Long term data archiving and … Management of multiple copies Management of WORM and Archiving policy / Expiry date Identification of neutral data format used and check of description consistency Storage of electronic signature (SHA/512 & Whirlpool), checking at injection, regular scanning and audit Automatic recovery from one site to the other of damaged objects Storage evolution Total reversibility (direct file access) Max Fouache 03/11/2009 Ajouter fonction d'interface avec solution tiers archiveur. European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

22 DIAS PLM DIAS PLM CORE Titre du document Administrative Interface
Query Interface DIP SIP DIAS PLM CORE Delivery & Capture Packaging & Delivery Preservation SIP Preservation Planning (Preservation Manager) Product SIP Audit / Log Preservation Manager SIP Component Part Product SIP Audit / Log Preservation Manager SIP Component Part Data Management ISIP IDIP Ingest Access AIP Archival Storage Log SIP Administration Preservation Action Migration Execution Policy Execution Security Authentication Authorisation European Catia Forum 17/11/2009 Ce document est la propriété intellectuelle de DASSAULT AVIATION. Il ne peut être utilisé, reproduit, modifié ou communiqué sans son autorisation. DASSAULT AVIATION Proprietary Data.

23 A consistent set of complementary components and capabilities that answer to the needs of long term data preservation, despite technology obsolescence PLM/PDM Services Databases and Files PS 3D Consulting Archive construction Audit Process Normalized Interfaces for Data and services (SIP) Normalized Interfaces for Data and services (DIP) Design Software OAIS Audit Normalized Interfaces for Data and services Implement OAIS Archiving System IBM PLM LTDP OAIS Asset IBM ECM (foundations) Managed Normalized Interfaces for storage management Storage Management Hosted IBM TSM Backup and Archive Cloud Disk Disk Hardware Tape Server WORM LT0-4, Robot; DR TSM Disk Pools Online; DR European Catia Forum 17/11/2009

24 Conclusion The Solution addresses needs from various Industries
It is based on Standards on which we are promoting continued evolution It has been acknowledged by the relevant authorities and it is replicable It allows to validate data migration procedures, as dictated by application SW obsolescence European Catia Forum 17/11/2009

25 And after 70 Years …. European Catia Forum 17/11/2009

26 And after 70 Years …. information bits ??? Years ??? Years
bits information ??? Years ??? Years European Catia Forum 17/11/2009

27 Answers and perspectives based on IS/IT Standards…
AEP03010-USEN-00 European Catia Forum 17/11/2009


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