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1 Page 1 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 1/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 1/20 EPITA IT Markets Basic Finance and Marketing Lecture #5 Nov 21st 2006 Jean-Noël GORGE

2 Page 2 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 2/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 2/20 Previous week V.I.P. (Very Important Points)

3 Page 3 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 3/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 3/20 IT professional services Segmentation based on Business Models FMOn LineEditors Consulting/SSII E D SATOSS A PACC. Cap TradeToll T0 PurchaseImage FactoriesNetworksCl. coverage TrafficStaff Body Shoping GlobalMulti Local Distribution Creation (Authors) Exemple Base Crit. factor Crit. function Region/LocalGlobal/NicheGeography StrategyPartneringLoyaltyScales eco.Specialization CA/head> 150 K €120 – 150 K€200 K € 100 K € (+)

4 4 VERSION 14.09 Très forte prédominance des CDI (97%) Développement de l’apprentissage et des contrats de professionnalisation Moyenne d’âge de 34 ans 25% de nos collaborateurs ont plus de 10 ans d’ancienneté Augmentation moyenne des rémunérations de 3,9% Fluidité du marché de l’emploi Observatoire social Syntec informatique 2005 (1/2) * Source : Oberthur

5 5 VERSION 14.09 SOA : un alignement sans « big bang » du SI sur le business Interactivité ›Dialogue / collaboration entre services (agents intelligents) Cohérence orientée business ›Urbanisation du SI fondée sur un raisonnement « processus utilisateurs » Interopérabilité ›Possibilité de pérenniser ses applications existantes en les faisant communiquer avec une plateforme SOA Évolutivité ›Possibilité de réutilisation des briques logicielles sous forme de composants pour développer d’autres applications Déplacement des métiers vers l’assemblage de services et la connaissance des clients → création de valeur

6 6 VERSION 14.09 R & D France = 35 MM€, soit 2.1 % du PIB *** R & D externalisée, 25 % de la R&D, soit 9 M€*** R&D externalisée IT : 40 % de la R & D externalisée, soit 3,5 MM€** ISTIE = R&D externalisée IT + L&S informatiques et techniques › 5 MM€, environ 16 % du Marché L&S Logiciels & Services informatiques et techniques* soit 1,5 MM€ ISTIE * Bancs de tests, automatisme, inf. scientifique** Estimations Syntec informatique, PAC *** Source Ministère de la Recherche L’Informatique Scientifique Technique Industrielle et Embarquée (ISTIE)

7 7 VERSION 14.09 Forte croissance depuis plusieurs années › 2003-2005 : +1 à +2 % au dessus de la croissance annuelle L&S › 2005 : + 8%, 2006 : entre +8 et +10% Secteurs : défense, aéronautique, automobile, télécoms, transports, informatique embarquée, etc … Acteurs : › 5 grands spécialistes en France › Un très grand nombre de PME ont une offre ISTIE L’ISTIE : tendances * Source : PAC 22% 2003 5% 1983 2010 27% 2005 Évolution de la part des dépenses en R&D externalisée dans les dépenses R&D*

8 Page 8 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 8/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 8/20 IT and large corporations (Cigref etc.)

9 Page 9 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 9/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 9/20 IT : a daily challenge (internal)

10 Page 10 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 10/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 10/20 IT : a daily challenge (internal) Colleagues and other employees are : –Users with extremely diverse IT expertise with extremely diverse requirements –Clients One way or another, they pay for IT resources and services Extremely diverse expectations in terms of IT added value to their own challenges

11 Page 11 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 11/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 11/20 IT : a daily challenge (external) FAXMESSAGERIEFORMULAIRESTELEPHONEFAXMESSAGERIEFORMULAIRESTELEPHONE

12 Page 12 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 12/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 12/20 IT : a daily challenge (external) All large corporation are IT dependant on a daily operational basis Business “partners” : –Clients –Suppliers –Government –Banks –Lawyers etc.

13 Page 13 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 13/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 13/20 IT added value

14 Page 14 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 14/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 14/20 Need for Internal Integration Company A Digital times IT systems xxNet Conception Fabrication Logistique Achats Ventes Finance Mktg-Comm Need for external integration Company B Design/Engineering Logistics Purchasing Sales Finance Mktg-Comm Design/Engineering Manufacturing

15 Page 15 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 15/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 15/20 Corporate IT expenditures control IT department (DSI in French) –< 50 % of company’s total IT expenditures Company’s businesses (métiers in French) –> 50% of company’s total IT expenditures

16 Page 16 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 16/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 16/20 Players position IT department –More and more a « standard » supplier, exposed to fierce competition from other suppliers –Should focus on core competencies and responsibilities: Strategic technical choices and options, the « IT framework » or “Bible” IT systems architecture and “urbanization” infrastructure User’s support Security Non stop “run” It production, and IT production control and management Consulting to other businesses of the Company

17 Page 17 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 17/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 17/20 Players position « Businesses » –They pay ! –They define their requirements and specs, and very often have the last word on selecting IT solutions, contracting development, installation and deployment to other suppliers than the internal IT dept. –Often own and manage some 100% independent IT solutions (trading) –Cost conscious and sensitive –Very sensitive to quality of services provided (VIP users etc.)

18 Page 18 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 18/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 18/20 Hot topics IT governance Legal compliance, auditing, reporting (Sarban Oxley) IT costs (TCO), benchmarking Flexibility, IT and business “alignment”

19 Page 19 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 19/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 19/20 Some corporate spending behaviors ÉconomesPragmaticsHigh spenders slowaverage fast « manage » Basic back-office + self service intranet 70 to 100%<50% Basic web pages, no access to data Web pages + Products specs, orders tracking… 50 to 80 % 10 + Data access, online ordering, real time order tracking, etc. Robust and evolutive Business platform + e-commerce Company + company’s market(s) growths It solutions needs Needs coverage by ERPs Internet usage 10 2 – 3 10 4- 6 External users ERP based example

20 Page 20 Jean-Noël Gorge 3 mai 1999 20/58 MarKant e c o n s e i l s Jean-Noël Gorge, nov 21 st 2006 20/20 Questions ?


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