La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

La présentation est en train de télécharger. S'il vous plaît, attendez

L ES P RONOMS C OMPLÉMENTS Object Pronouns. L ES P RONOMS C OMPLÉMENTS en.

Présentations similaires


Présentation au sujet: "L ES P RONOMS C OMPLÉMENTS Object Pronouns. L ES P RONOMS C OMPLÉMENTS en."— Transcription de la présentation:

1 L ES P RONOMS C OMPLÉMENTS Object Pronouns

2 L ES P RONOMS C OMPLÉMENTS en

3 EN EN replaces de + noun Means “some” or “any”. Goes immediately before verb. Je veux du gâteau. J’en veux. Je n’en veux pas. En veux-tu? N’en veux-tu pas? EN replaces de + noun Means “some” or “any”. Goes immediately before verb. Je veux du gâteau. J’en veux. Je n’en veux pas. En veux-tu? N’en veux-tu pas?

4 EN EN replaces de + noun Quantities normally include de + noun Je veux beaucoup de gâteau. J’en veux beaucoup. Nous avons trop de devoirs. Nous en avons trop. EN replaces de + noun Quantities normally include de + noun Je veux beaucoup de gâteau. J’en veux beaucoup. Nous avons trop de devoirs. Nous en avons trop.

5 EN Numbers are quantities. J’ai deux frères. J’en ai deux. Vous achetez vingt CD. Vous en achetez vingt. Numbers are quantities. J’ai deux frères. J’en ai deux. Vous achetez vingt CD. Vous en achetez vingt.

6 EN One (un; une) is a number too! J’ai un frère. J’en ai un. Vous achetez une voiture. Vous en achetez une. One (un; une) is a number too! J’ai un frère. J’en ai un. Vous achetez une voiture. Vous en achetez une.

7 Q UIZ T IME

8 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ EN ”. Vous mangez de la glace. Vous en mangez.

9 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ EN ”. Je prends du soda. J’en prends.

10 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ EN ”. Vous buvez du thé. Vous en buvez.

11 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ EN ”. Tu n’as pas de pain. Tu n’en as pas.

12 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ EN ”. Je fais du vélo. J’en fais.

13 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ EN ”. Ils ont deux soeurs. Ils en ont deux.

14 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ EN ”. J’achète trois cahiers. J’en achète trois.

15 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ EN ”. Nous avons beaucoup de devoirs. Nous en avons beaucoup.

16 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ EN ”. Tu fais trop de travail. Tu en fais trop.

17 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ EN ”. Tu prends un morceau de fromage. Tu en prends un morceau.

18 EN Goes immediately before verb. EXCEPT for a positive command Then, it goes after the verb, attached by a hyphen Fais des exercices! Fais-en ! BUT: N’en fais pas! Goes immediately before verb. EXCEPT for a positive command Then, it goes after the verb, attached by a hyphen Fais des exercices! Fais-en ! BUT: N’en fais pas!

19 L ES P RONOMS C OMPLÉMENTS y

20 Y Y replaces preposition (NOT “de”) + noun (place or thing) Means “there”. Common prepositions: sous dans derrière sur Y replaces preposition (NOT “de”) + noun (place or thing) Means “there”. Common prepositions: sous dans derrière sur

21 Y Y replaces preposition (NOT “de”) + noun (place or thing) Le chien est dans la maison. Il y est. Nous allons au café. Nous y allons. Y replaces preposition (NOT “de”) + noun (place or thing) Le chien est dans la maison. Il y est. Nous allons au café. Nous y allons.

22 Q UIZ T IME

23 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ Y ”. Vous allez au parc. Vous y allez.

24 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ Y ”. Le chat est derrière le fauteuil. Le chat y est.

25 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ Y ”. Marc attend devant le lycée. Marc y attend.

26 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ Y ”. Mes chaussures sont sous mon lit. Mes chaussures y sont.

27 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ Y ”. Nous assistons à un concert de jazz. Nous y assistons.

28 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ Y ”. La table est entre les chaises. La table y est.

29 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ Y ”. Je monte dans le métro. J’y monte.

30 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ Y ”. Jouons au stade! Jouons-y!

31 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ Y ”. Nous voyageons en France. Nous y voyageons.

32 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE PRONOUN “ Y ”. Tu ne vas pas aux magasins. Tu n’y vas pas.

33 L ES P RONOMS C OMPLÉMENTS Direct objects

34 D IRECT OBJECTS Direct objects receive the action of the verb. I do the work. What do I do? the work; work is the direct object I see the girl. Who do I see? the girl; girl is the direct object Direct objects receive the action of the verb. I do the work. What do I do? the work; work is the direct object I see the girl. Who do I see? the girl; girl is the direct object

35 D IRECT OBJECTS Direct objects receive the action of the verb. I do the work. Je fais le travail. le travail is the direct object I see the girl. Je vois la fille. la fille is the direct object Direct objects receive the action of the verb. I do the work. Je fais le travail. le travail is the direct object I see the girl. Je vois la fille. la fille is the direct object

36 D IRECT OBJECTS The form of the direct object pronoun depends on the noun that it is replacing. Direct objects can be: ms:Je regarde le film. ce film. ton film. Je le regarde. The form of the direct object pronoun depends on the noun that it is replacing. Direct objects can be: ms:Je regarde le film. ce film. ton film. Je le regarde.

37 D IRECT OBJECTS Direct objects can be: fs:Je cherche la bicyclette. cette bicyclette. ma bicyclette. Je la cherche. Je ne la cherche pas. Direct objects can be: fs:Je cherche la bicyclette. cette bicyclette. ma bicyclette. Je la cherche. Je ne la cherche pas.

38 D IRECT OBJECTS Direct objects can be: pl:Tu finis les devoirs. ces devoirs. tes devoirs. Tu les finis. Tu ne les finis pas. Les finis-tu? Ne les finis-tu pas? Direct objects can be: pl:Tu finis les devoirs. ces devoirs. tes devoirs. Tu les finis. Tu ne les finis pas. Les finis-tu? Ne les finis-tu pas?

39 Q UIZ T IME

40 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT DIRECT OBJECT PRONOUN. Je finis mes devoirs. Je les finis.

41 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT DIRECT OBJECT PRONOUN. Nous mettons la table. Nous la mettons.

42 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT DIRECT OBJECT PRONOUN. Vous regardez mes photos. Vous les regardez.

43 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT DIRECT OBJECT PRONOUN. Attendez votre frère! Attendez-le!

44 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT DIRECT OBJECT PRONOUN. Tu prépares notre dîner. Tu le prépares.

45 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT DIRECT OBJECT PRONOUN. Ils lavent la voiture. Ils la lavent.

46 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT DIRECT OBJECT PRONOUN. Je ne choisis pas le dessert. Je ne le choisis pas.

47 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT DIRECT OBJECT PRONOUN. Il va écouter mon CD. Il va l’écouter.

48 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT DIRECT OBJECT PRONOUN. Vous faites les courses. Vous les faites.

49 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT DIRECT OBJECT PRONOUN. Tu entends la chanson. Tu l’entends.

50 L ES P RONOMS C OMPLÉMENTS Indirect objects

51 INDIRECT OBJECTS Indirect objects are to whom or for whom the action is implied. I give my mother a gift. I give a gift to my mother. To whom do I give a gift? to my mother; mother is the indirect object Indirect objects are to whom or for whom the action is implied. I give my mother a gift. I give a gift to my mother. To whom do I give a gift? to my mother; mother is the indirect object

52 INDIRECT OBJECTS Indirect objects are to whom or for whom the action is implied. Indirect objects are people. In French, indirect objects are introduced by “à”. I give a gift to my mother. Je donne un cadeau à ma mère. Indirect objects are to whom or for whom the action is implied. Indirect objects are people. In French, indirect objects are introduced by “à”. I give a gift to my mother. Je donne un cadeau à ma mère.

53 INDIRECT OBJECTS Indirect objects can be: singular- Je donne un cadeau à ma mère. à Marie. au garçon. Je lui donne un cadeau. Je ne lui donne pas de cadeau. Indirect objects can be: singular- Je donne un cadeau à ma mère. à Marie. au garçon. Je lui donne un cadeau. Je ne lui donne pas de cadeau.

54 INDIRECT OBJECTS Indirect objects can be: plural- Je donne un cadeau à mes parents. à Guy et à Luc. aux élèves. Je leur donne un cadeau. Je ne leur donne pas de cadeau. Indirect objects can be: plural- Je donne un cadeau à mes parents. à Guy et à Luc. aux élèves. Je leur donne un cadeau. Je ne leur donne pas de cadeau.

55 Q UIZ T IME

56 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT INDIRECT OBJECT PRONOUN. Nous répondons au prof. Nous lui répondons.

57 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT INDIRECT OBJECT PRONOUN. Tu obéis à tes parents. Tu leur obéis.

58 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT INDIRECT OBJECT PRONOUN. Elle ne prête pas à Jacques. Elle ne lui prête pas.

59 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT INDIRECT OBJECT PRONOUN. Donnez le papier à Henri! Donnez-lui le papier!

60 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT INDIRECT OBJECT PRONOUN. Je rends visite à mes grand-parents. Je leur rends visite.

61 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT INDIRECT OBJECT PRONOUN. Tu parles à ta soeur. Tu lui parles.

62 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT INDIRECT OBJECT PRONOUN. Nous écrivons à nos copains. Nous leur écrivons.

63 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT INDIRECT OBJECT PRONOUN. Ils désobéissent au professeur. Ils lui désobéissent.

64 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT INDIRECT OBJECT PRONOUN. Je lis un conte aux enfants. Je leur lis un conte.

65 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT INDIRECT OBJECT PRONOUN. Marie téléphone à ses parents. Marie leur téléphone.

66 L ES P RONOMS C OMPLÉMENTS Me, te, nous, vous

67 M E, TE, NOUS, VOUS Me, te, nous, vous can de direct or indirect object pronouns. It depends on the verb which one it is. For our purposes, it does not make a difference. Me, te, nous, vous can de direct or indirect object pronouns. It depends on the verb which one it is. For our purposes, it does not make a difference.

68 M E, TE, NOUS, VOUS When answering questions: MEinterchanges withTE NOUS interchanges withVOUS Est-ce que vous me voyez? Oui, nous te voyons. Non, nous ne te voyons pas. When answering questions: MEinterchanges withTE NOUS interchanges withVOUS Est-ce que vous me voyez? Oui, nous te voyons. Non, nous ne te voyons pas.

69 Q UIZ T IME

70 A NSWER THE FOLLOWING QUESTIONS USING THE CORRECT PRONOUN. Est-ce que vous me comprenez? Oui, nous te comprenons.

71 A NSWER THE FOLLOWING QUESTIONS USING THE CORRECT PRONOUN. Est-ce que nous t’attendons? Oui, vous m’attendez.

72 A NSWER THE FOLLOWING QUESTIONS USING THE CORRECT PRONOUN. Nous invite-t-elle? Oui, elle vous invite.

73 A NSWER THE FOLLOWING QUESTIONS USING THE CORRECT PRONOUN. Est-ce que tu me vois? Oui, je te vois.

74 A NSWER THE FOLLOWING QUESTIONS USING THE CORRECT PRONOUN. Est-ce que vous me connaissez? Oui, nous te connaissons.

75 A NSWER THE FOLLOWING QUESTIONS USING THE CORRECT PRONOUN. Est-ce que je vous accompagne? Oui, tu nous accompagnes.

76 A NSWER THE FOLLOWING QUESTIONS USING THE CORRECT PRONOUN. Est-ce que je peux vous aider? Oui, tu peux nous aider.

77 A NSWER THE FOLLOWING QUESTIONS USING THE CORRECT PRONOUN. Me parles-tu? Oui, je te parle.

78 A NSWER THE FOLLOWING QUESTIONS USING THE CORRECT PRONOUN. Est-ce que vous nous téléphonez? Oui, nous vous téléphonons.

79 M E, TE, NOUS, VOUS With a positive command, ME becomes MOI Téléphonez-moi! With a positive command, TE becomes TOI Aidons-toi! With a positive command, ME becomes MOI Téléphonez-moi! With a positive command, TE becomes TOI Aidons-toi!

80 L ES P RONOMS C OMPLÉMENTS Double object pronouns

81 D OUBLE OBJECT PRONOUNS me te nous vous le la les lui leur yen me te nous vous le la les lui leur yen

82 Q UIZ T IME

83 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT PRONOUNS. Paul donne le billet à sa copine. Paul le lui donne.

84 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT PRONOUNS. Je mets les livres sur le bureau. Je les y mets.

85 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT PRONOUNS. Tu achètes des pommes au supermarché. Tu y en achètes.

86 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT PRONOUNS. Vous me prêtez de l’argent. Vous m’en prêtez.

87 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT PRONOUNS. Vous ne donnez pas les devoirs au prof. Vous ne les lui donnez pas.

88 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT PRONOUNS. Elles montrent des photos aux copines. Elles leur en montrent.

89 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT PRONOUNS. La coiffeuse nous coupe les cheveux. La coiffeuse nous les coupe.

90 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT PRONOUNS. Je rencontre ma copine au café. Je l’y rencontre.

91 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT PRONOUNS. Tu empruntes des livres à Jacques. Tu lui en empruntes.

92 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT PRONOUNS. Elles te cherchent à la bibliothèque. Elles t’y cherchent.

93 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT PRONOUNS. Je veux parler à mon prof au lycée. Je veux lui y parler.

94 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT PRONOUNS. Ma mère a donné à moi des cadeaux à ma fête. Ma mère m’en y a donné.

95 R EWRITE THE FOLLOWING SENTENCES USING THE CORRECT PRONOUNS. Nicole a mis des clés sur la table. Nicole y en a mis.


Télécharger ppt "L ES P RONOMS C OMPLÉMENTS Object Pronouns. L ES P RONOMS C OMPLÉMENTS en."

Présentations similaires


Annonces Google