L’émergence de la bioéthique globale et médicale.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Questions about people Use Qui - either as subject or object. Qui est allé au cinéma? Avec qui est Jacques allé au cinéma? Qui is the subject of the verb.
Advertisements

Relative pronouns Relative pronouns are used as replacements for a repeated noun or pronoun in a subordinate clause. TWO SENTENCES: I am looking for my.
les fournitures scolaires masculin! féminin! un crayon un stylo
What does en mean? The object pronoun en usually means some or of them.
These contractions are used before nouns. A contraction must agree with the noun in both number and gender. Du: singular and masculine De la: singular.
Les verbes pronominaux
To be or not to be ? That is the question !!! PHYLOGENESE HUMAINE.
Savoir and connaître both mean to know. They are both irregular verbs. Je ne sais pas!
Dani McGinn Pd. 3 French 2 Honors. Quel est le concept? Le concept est d'apprendre à s'entendre avec quelqu'un ou de dire ce que quelqu'un est occupé
QU’EST-CE QUE TU FAIS?.
Passive Voice French 3. Types of Voice There are three types of voice in French. – Active – Passive – Pronominal You already know how to do active and.
6 Deux pronoms dans une phrases Les normes: –Communication 1.2 –Comparisons 4.1.
Look at the following sentences and tell me if they are in the past or the present tense 1. I go to the swimming pool every Thursday. 1. I go to the swimming.
“ Bonjour, je m’appelle Nyanga et je viens de Libreville au Gabon ”
Notes les novembre SAVOIR et CONNAÎTRE The verbs savoir and connaître both mean to know, but they are not interchangeable.
1 Savoir et Connaître La norme: Communication 1.2 Comparisons 4.1 La question essentielle: - What are the two French verbs which mean « to know »? - What.
Révision Test #4 – L’impératif et la culture. Question #1 What are the two forms of impératif that we learned in class? (Ex: Je, tu il, elle …etc)
Voici une liste de mots FLASH! Lis les aussi vite que tu lis ton nom 
3 Les Verbes -ER Talking about people’s activities Les normes: –Communication 1.2: Understanding the written and spoken language –Comparisons 4.1: Understanding.
C’est combien ? Les euros
Français II Le projet – Le voyage en France.   You are writing a travel/photo journal in order to keep track of your great trip to the cities of France.
Le passé composé The perfect tense Eg: J’ai mangé une pizza I have eaten/ate a pizza.
 The compound past tense (past indefinite), more commonly known as the passé composé, refers to an action or event completed in the past.  The word “compound”
VOICI UNE LISTE DE MOTS FLASH! LIS LES AUSSI VITE QUE TU LIS TON NOM Mots de haute fréquence pour la troisième année – un Power Point pour pratiquer et.
Le pluriel des articles, noms et adjectifs
depuis, il y a, pendant, pour
Les pronoms objets indirects.  Peux-tu identifier les règles des ‘pronoms objets indirects’ en regardant les exemples suivants?
Les Mots Interrogatifs
French 101 Important Verbs. The most important French verbs – avoir (to have), être (to be), and faire (to do/make) They are used in some of the ways.
Dans la classe de français
2 Le verbe « être » au pluriel Les normes: Communication 1.2 Comparisons 4.1 Les questions essentielles: - What are the plural subject pronouns in French?
Le passe composé.
Les pronoms objets Mme Zakus. Les pronoms objets When dealing with sentences, subjects are part of the action of the verb. In other words, they “ do ”
Irregular Adjectives Not all adjectives are made the same.
Français I stem-changing verbs. Stem-changing verbs Acheter Préférer By looking at the name for these verbs, what can you predict will happen? I will.
La Comparaison Avec Les Adjectifs
Object pronouns How to say “him”, “her”, “it”, “them”
Le Passé Composé How to make the past tense in French…
Français 2, 27 octobre 2014 Ouvrez vos livres á la page 43. Use these sentences to describe your floor plan. What do you get if you cross an alley cat.
Journal – le 24 novembre Décrivez la salle de classe. List as many classroom vocab words as you can remember. (Put all written activities in your journal.
Salut, les copains! French 1, Chapter 1-1.
Verb  a word that show action or a state of being.  Examples: run, jump, play, talk, listen  In English, we just the verb “to be” to describe how people.
4 th European narcolepsy Day in Madrid « One for All, All for One » Alexandre Dumas What’s news since Bologna ? The 3rd day was the occasion: -To make.
Le monde des. Pierre va au cinéma. Ses amis sont là aussi. Sa mère reste à la maison. These words are nouns or proper nouns that are also s ss subjects.
Aller, aller + infinitive to show future, à + le, la, les, l’ Le 6 octobre, 2015.
Bienvenue! Instructions: Take out your “smiley face paper” and study your notes for two minutes. We will be reviewing all of the vocabulary today for body.
Poursuivre la rénovation du Day Care Center À Biri qui accueille enfants. To continue the renovation of the Day Care Center in Biri that caters to.
Verb Conjugation Learning to conjugate your first verb in French.
We all ready know two French verbs. What are they?
Asking For and Giving Advice Tu as une idée de cadeau pour Oncle Jean? Offre-lui des bonbons. Et pour Lisette et Elodie? Offre-leur des fleurs.
Le dessous des TIC* Quels enjeux et quelles actions concrètes ? Eric Drezet – Fête de la Science, Nov./Déc /8 (*) Technologies de l’Information.
OBJECT PRONOUNS WITH THE PASSÉ COMPOSÉ Page 122. Placement  With all object pronouns, placement is the same. DirectIndirectPlaces De+ nouns or ideas.
Le collège mardi le deux mars HL/ Fr1. Lesson objectives To revise basic principles of past tense in French To look at how to use the future tense.
Les pronoms compléments d’objet Object pronouns. Direct Object Pronouns A direct object receives the action of the verb, -- who? Or What? –I see the ball/je.
Direct object pronouns le la l’ les. A direct object is the “what” of a sentence. Example: I am reading the book. What am I reading? the book The book.
Philosopher à l’hôpital Enjeux et méthodes Principes et cas.
Technology in everyday life Lesson plan slides. Learning objectives To introduce vocabulary related to technology. To use pour + infinitive. To use pour.
UNITÉ II: LEÇON 6 PARTIE B: LES MOIS ET LA DATE. LES MOIS DE L’ANNÉE janvier January.
Resource allocation: what can we learn from HPC? 20 janvier 2011 Vincent Breton Crédit: Catherine Le Louarn.
Les Pronoms Objets Directs avec le Passé Composé Français II A/B M. Jackson GHS.
Ma Famille Find the French for the following words: 1.Mother 2.Father 3.Brother 4.Sister 5.Uncle 6.Aunt 7.Grandmother 8.Grandfather.
Reflective verbs or Pronominal verbs
ÊTRE To be (ou: n’être pas!).
The last grammatical concept
Le verbe « être » au pluriel
Qu’est-ce que c’est?. Qu’est-ce que c’est? It’s a compound tense that we use in French to talk about things that happened in the past!
Les Mots Intérrogatifs
Lequel The Last Part.
Vouloir, Pouvoir, Être.
Lundi 11 février Français II
Transcription de la présentation:

L’émergence de la bioéthique globale et médicale

L ’émergence de la bioéthique, bioéthique globale et médicale -l’absorption de l’éthique médicale par la bioéthique -Éthique « biomédicale » -Différences éthique médicale / bioéthique -3 étapes : a. première période années 60 bioéthique émerge ds un contexte théologique fort (EU). Bioéthique globale et médicale. b. Deuxième période années 70 : moment philosophique, sécularisation de la réflexion c. années : prise en considération de facteurs économiques (accès aux soins ds contexte de limitation des ressources, questions de distribution et de justice).

Émergence de la bioéthique aux EU années 70 : le moment théologique Éthique « globale » et médicale », voir W. Reich, « How Bioethics Got its Name », Hastings Center Report, Special supplement, novembre- décembre « bioéthique globale » (« vision du Wisconsin ») et une « bioéthique médicale » (« vision de Georgetown »),

La bioéthique globale ou science de la survie selon Potter Van Rensselaer Potter, prof. Univ. Wisconsin : « Bioethics or the Science of Survival », Bioethics or Bridge to the Future, « We are in great need of a land ethic, a wildlife ethic, a population ethic, … a geriatric ethic, and so on. All of these problems call for actions that are based on values and biological facts ». « A science of survival must be more than science alone, and I therefore propose the term ‘bioethics’ in order to emphasize the two important ingredients in achieving the new wisdom that is so desperately needed : biological knowledge and human values ».

Réunir faits biologiques et valeurs « J’ai créé un nouveau mot et une entreprise intelle nouvelle, c’est la bioéthique. Dans un livre qui porte ce titre, je l’ai définie comme la mise en commun du savoir biologique et des valeurs humaines ». Potter, V, R, dans « Bioethics for Whom ? », Annals of the New York Academy of Sciences, 1972, p Héritage d’Aldo Leopold, Almanach d’un comté des sables, Éthique de la terre « land ethic ».

La bioéthique médicale vision de Georgetown André E. Hellegers & Daniel Callahan. Fondation(1971) de The Joseph and Rose Kennedy Institute for the Study of Human Reproduction and Bioethics. l’Institute of Society, Ethics and the Life Sciences, Hastings Center Paul VI, Encyclique Humanae vitae Henry Beecher, New England Journal of Medicine, intitulé « Ethics and clinical research », New England Journal of Medicine, A. Jonsen, The Birth of Bioethics, Oxford 1998.