How we encourage high rates of attendance?

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Lobligation scolaire INSPECTION ACADĖMIQUE DU NORD Division de la scolarité Bureau de la vie scolaire.
Advertisements

Instructions Yr8/9 French. Can be used to introduce or consolidate vocab & good as a prediction activity with class guessing at what time you do things,
Talking about yourself
Time with minutes French II Le 30 Octobre.
Le livre de français – pg 107 David: Jen ai marre! Jai une heure de chimie le lundi, deux heures de physique le mardi et deux heures de biologie le samedi.
ASSIDUITE SCOLAIRE Mise en œuvre de la loi n° du 28 septembre 2010 visant à lutter contre l’absentéisme scolaire.
LUTTE CONTRE L’ABSENTEISME
Règlement intérieur du collège gaston crampe
Français I Leçon 2B Une semaine au lycée Au Debut #7 (for the dates of November 5 and 6) Please Translate the Following: 1. I love the math course. (Adorer.
Ce qui est nouveau au collège…
Où est le Canada?.
WALT: how to use the time when talking about your timetable WILF: to identify the correct time in French when reading & listening (level 3) DAYS OF THE.
L’heure Quelle heure est-il?.
Quelle heure est-il? What time is it?.
Le système éducatif français The french educational system MAHIEU - LEGT Jean Monnet - STRASBOURG
1 of of 40 UPDATE UPDATE ON TV ANTENNAS SINCE LAST BOARD MEETING SINCE LAST BOARD MEETING HELD ON FEBRUARY 25, 2010, YOUR BOARD HAS MADE MORE PROGRESS.
Girls and Boys, Women and Men - respecting differences, promoting equality and sharing responsibility Filles et garçons, femmes et hommes - respecter les.
WALT: how to talk about your timetable
Comment choisir un métier…
Les lycées. Sixth form is compulsory in France so it is really important to choose the right one. Look carefully at the information about colleges and.
Title of topic © 2011 wheresjenny.com Each and Every when to use ?
Bonjour Quel jour est-ce aujourd’hui? Aujourd’hui c’est mercredi
Telling Time in French Foreign Language House LLC Images by Clipart.com Copyright 2011.
Avoir vocab. J’aiNous avons Tu asVous avez Il/Elle/On aIls/Elles ont Avoir- to have.
La Famille Aujourd’hui, nous allons apprendre les membres de la famille avec l’assistance de la famille Jetson. (Today we will learn about family members.
Vzdělávací systém pedagogů ve Švýcarsku. Education 1. What type of education in on each stage of development children have - Elementary, Secondary, High.
Welcome to French Live Lessons! 3.01 & 3.02.
Essential Question: How can you tell someone in French that you do something everyday or just on a certain day? Lesson 5.
Strategy 1 Let them draw. Example from a French lesson Lesson objectives To show I can skim scan and close read a text Seal Objectives To listen carefully.
Core Module 10 Advocacy: Engaging the Public Association des conseils scolaires des écoles publiques de l’Ontario (ACÉPO) Association franco-ontarienne.
I can tell time in French!
Transition Unit Personal Information Lesson 1
Projet de vie 2014/2015.
L’éducation en France.
Qui est présent? Écoutons Les préférences Vocabulaire: les activités Panorama Culturel.
Recycled Christmas Cards for our Comenius Partners! "Edité avec le soutien financier de la Commission européenne. Le contenu de cette publication et l'usage.
Les Mots Interrogatifs
Edson Brito April, 10, 2011 French IP.  Legacy is anything handed down from the past, as from an ancestor or predecessor.
Crédits photos : CampusFrance © Ministère des Affaires étrangères et européennes Co-funded Scholarship Programmes.
Welcome To Waterside Village Community Channel Stay tuned for important information about your community.
WALT: how to talk about your timetable
Activities for the first week of the École 1 unit.
Welcome To Waterside Village Community Channel Stay tuned for important information about your community.
FLASH! Power Point Sample. Use FLASH! with any level I put a variety of topics in here so you can see how to make a FLASH! with different levels of learners.
Commencez Écrivez ta date d’anniversaire et faites la queue en ordre des mois de l’année. [Write your birth date in French on a card and line up according.
Welcome everyone.
Les Écoles de France AMUSEZ-VOUS BIEN!!!
Welcome To Waterside Village Community Channel Stay tuned for important information about your community.
Mise en avant des procédures concernant le second degré.
Object pronouns How to say “him”, “her”, “it”, “them”
Training in BE 16 March 2015 BEMB. Centrally defined trainings TrainingDurationWhoBefore Language Integration 60 hours 10 weeks MPE MPA contract > 6 months.
Welcome To Waterside Village Community Channel Stay tuned for important information about your community.
Mon école Ton école est comment?.
Aerosol Measurement Campaign 9 Mars / 9 May. Introduction The main objective is to inspire teachers and students to bring their local project to an international.
Chapitre 2: Vive l’école
les semaines de l’engagement lycéen
Essential questions How can you express your opinion or a class in French? What are French school schedules like? What are the days of the week in French?
Meetings Min of 2 meetings per year select committee !! better conditions for the select committee pre-meeting and follow up meeting training 1- 3 days.
Orientation 2006 by Pierrette Guimond Asssistant Director Graduate Programs School of Nursing.
ENTRÉE EN 6EME LE CYCLE D’ADAPTATION suivront LE CYCLE CENTRAL LE CYCLE D’ORIENTATION.
Nos établissements scolaires/Our schools Notre regroupement scolaire est composé par une école siège (Escola Básica e Secundária Joaquim Inácio da Cruz.
Poursuivre la rénovation du Day Care Center À Biri qui accueille enfants. To continue the renovation of the Day Care Center in Biri that caters to.
CHANGEMENTS A LA RENTREE HORAIRES 2. CANTINE SCOLAIRE 3. GARDERIE.
French 1 Chapter 2 Grammar 2
I will appreciate the uniqueness of each arrondissement in Paris I can ask about other people’s classes and talk about my own. Aujourd’hui, nous allons.
LUTTE CONTRE l’ABSENTEISME. Travail amorcé et proposé par équipe de CPE, validé par Mme ESQUERRE, Proviseur Vie Scolaire. Mars 2014.
Un petit peu de grammaire… Le passé composé. On récapitule…le verbe “être” Jesuis Tu es Il est Elle est Nous sommes Vous êtes Ils sont Elles sont.
Faites-le maintenant BUT: En quelle classe es-tu?.
Le Verbe Avoir L’Objectif: to learn the verb avoir in the present tense and to be able to use it in context By: B. Antoniazzi DDE French 1 U1 L2C AVOIR.
Asking about Days , Months, years, and dates
Transcription de la présentation:

How we encourage high rates of attendance? L.F.I.G.P. How we encourage high rates of attendance? May, 15th 2013

1685 students from Kindies to Grade 11 Foundation: 2003 1685 students from Kindies to Grade 11 375 students at high school and college

Lycée français international Georges POMPIDOU Foundation: 40 years ago, in 1973, in Sharjah Lycée français international Georges POMPIDOU Now 3 locations and next year: 4 locations: in Sharjah, Oud Metha and Academic City 2100 students from Kindies to Year 12 979 students at High school and college

FRENCH OFFICIAL LEGISLATION ABOUT ATTENDANCE L.F.I.G.P. L.F.I.G.P. FRENCH OFFICIAL LEGISLATION ABOUT ATTENDANCE L’obligation scolaire se décline en deux volets : 1. l’instruction obligatoire des enfants entre six ans et seize ans (article L.131-1 du code de l'Education) 2. L’assiduité obligatoire: « Les obligations des élèves consistent dans l’accomplissement des tâches inhérentes à leurs études ; elles incluent l’assiduité et … » article L.511-1 du code de l’Education « L’obligation d’assiduité mentionnée à l’article L.511-1 consiste, pour les élèves, à se soumettre aux horaires d’enseignement définis par l’emploi du temps de l’établissement. Elle s’impose pour les enseignements obligatoires et pour les enseignements facultatifs dés lors que les élèves sont inscrits à ces derniers. » article R.511-11 du code de l’Education

Up to 15 % at vocationnal schools L.F.I.G.P. FRENCH OFFICIAL LEGISLATION ABOUT ABSENTEEISM – The situation in France Is considered as ABSENTEEISM in France, an absence from 3 unjustified half-days in one month. Rates of truancy: 7% in high schools and colleges- Selon les chiffres du Ministère de L’Éducation nationale- 3% at high Schools 6% at colleges Up to 15 % at vocationnal schools

A different situation in our schools of Dubaï ABSENTEEISM A different situation in our schools of Dubaï L.F.I.G.P.

ENSURING A GOOD SCHOOL ATTENDANCE L.F.I.G.P. ENSURING A GOOD SCHOOL ATTENDANCE

CLEAR SCHOOL RULES L.F.I.G.P. Article 1 : Assiduité et ponctualité Le Lycée est ouvert du dimanche au jeudi de 7h50 à 16h40. Tous les cours débutent à 8h00. Tous les élèves doivent être présents dans l’établissement dès 8h00 jusqu’à la dernière heure de cours inscrite à l’emploi du temps. Quand leur emploi du temps le permet et si les parents les y autorisent, (cf formulaire d’autorisation distribué en début d’année) les élèves peuvent entrer dans l’établissement à 8h55 au lieu de 8h00 Chacun se doit de respecter strictement ces horaires et d’arriver à l’heure pour chaque cours ou activité. (…) Les parents se doivent d’informer l’établissement de l’absence de leur enfant. - En cas d’absence prévisible, l’établissement doit être avisé à l’avance par l’intermédiaire du Carnet de Liaison. Ils justifieront l’absence prévisible de l’élève en remplissant un billet jaune d’absence dans le carnet de liaison qui sera présenté au Bureau de Vie Scolaire. - En cas d’absence inopinée, les parents doivent prévenir par téléphone le Bureau de Vie Scolaire. Ils justifieront ensuite l’absence dès le retour de l’élève en remplissant un billet jaune d’absence dans le carnet de liaison qui sera présenté au Bureau de Vie Scolaire, qui délivrera une autorisation de rentrer en cours. (…) Le responsable légal L'élève usager (mention « Lu et approuvé » (mention « Lu et approuvé » et signature) et signature)

Valid reasons of absence L.F.I.G.P. Maladie de l’enfant/ Illness Maladie transmissible ou contagieuse d’un membre de la famille / contagious desease Réunion solennelle de famille / Serious family reason Empêchement résultant de la difficulté accidentelle des communications / transport

One of the missions of the School Life Department L.F.I.G.P. Le Conseiller Principal d’Education / Counsellor or Assistant Head Teachers He is working with the teachers and other school personnel in order to follow students’ situations. With him, Education Assistants / des Assistants d’Education / may be the referent person who can follow classes of a same level ( for example: Y.6, …)

TOOLS FOR TRACKING L.F.I.G.P.

TOOLS FOR TRACKING L.F.I.G.P.

L.F.I.G.P.

L.F.I.G.P.

Fishbone diagram L.F.I.G.P.

A personnal and worrying situation L.F.I.G.P.

Alerting and treatment protocol L.F.I.G.P. FINDING PRACTICAL SOLUTIONS AND TOOL (monitoring record/Tutoring/Contract for success) MEETING THE STUDENT AND THE PARENTS SHARING INFORMATIONS / Croisement des informations ANALYSIS / Analyse détaillée de l’élève absentéiste en fonction des éléments pertinents (résultats scolaires, situation familiale, environnementale et sociale)

FEELING WELCOME AT SCHOOL L.F.I.G.P. FEELING WELCOME AT SCHOOL

YOUNG PEOPLE EXPRESS THEMSELVES L.F.I.G.P. YOUNG PEOPLE EXPRESS THEMSELVES

L.F.I.G.P. YOUTH ARE LISTENED TO

L.F.I.G.P. YOUTH ARE VALUED

A community who supports each other L.F.I.G.P. Solidarity Sense of belonging

Handbook Inspection, chapter 2 L.F.I.G.P. Handbook Inspection, chapter 2 « studentspersonal and social development Keep aspects Personnal responsability Adoption of a healthy lifestyle Atendance ans punctuality Relationship Behaviour

How we encourage high rates of attendance? L.F.I.G.P. How we encourage high rates of attendance?