REPUBLIC OF TUNISIA MINISTRY OF HIGHER EDUCATION AND SCIENTIFIC RESEARCH UNIVERSITY OF MONASTIR ERASMUS MUNDUS Action2-Strand1 lot 1: Alegria, Morocco,Tunisia.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
INTERNATIONAL ENTREPRENEURSHIP Pasqualino Mare, Projectmanager KC Handel 4 Novembre 2008 Paris,
Advertisements

RECRUTEMENT INTERNATIONAL : Appui du Bureau des visas, Paris
GINIE Data Policy workshop France F. Salgé G. Bertrand Y. Riallant.
OUR LAND – OUR WEALTH, OUR FUTURE, IN OUR HANDS Second Regional Preparation Workshop for the GEF Strategic Investment Program for Sustainable Land Management.
French University of Egypt. Stand out with the French University of Egypt...! Partnership with the most prestigious French Universities.
INFORMATIONS SUR LE LECTORAT EN PAYS ANGLOPHONE CANDIDATURES RECEVABLES Étudiant(e)s de LLCE Anglais, LEA, Mention FLE, Lettres, etc… actuellement titulaires.
The French Platform : a public-private partnership
Le sondage LibQUAL à HEC Montréal Une première expérience réussie qui sintègre au processus de planification stratégique de la bibliothèque Le sondage.
Workshop/Atelier No. 3 Integrated Solid Waste Management and Resources Efficiency Towards Sustainable Development Gestion intégrée des déchets solides.
AFRICAN DEVELOPMENT BANK BANQUE AFRICAINE DE DEVELOPMENT
Copyright © 2010 Systematic Présentation des enjeux Europe et International 1 Jean-Luc Beylat, Vice-Président International Systematic.
The implementation of the « Trames Vertes et Bleues » The example of the « biological corridors contracts » Alain CHABROLLE Vice –President « Health-Environment »
The Civil Aviation University World-wide CNS/ATM Systems Implementation Conference Rio de Janeiro, May 1998 Formations nécessaires.
© UMS 2414 RIATE 2010 European Observation Network for Territorial Development and Cohesion Calls for Proposals and Expression of Interests (24/01/2011.
Inforoute Santé du Canada Les défis de linteropérabilité en e-santé Mike Sheridan, Chef de lexploitation 19 mai 2006.
Register for French Class at Truman!
Faisons du progrès votre solution davenir Centre de Ressources Pour les Industries du Bois 27 rue du merle Blanc BP EPINAL Cedex 9 Tél. 03.
INTERNATIONAL PERSPECTIVE ON THE PROTECTION OF WINE APPELLATIONS.
1 Initiatives involving the social partners in Europe on climate change and employment policies Denmark : The experience of the Lindoe Offshore Renewable.
Why learn French????. OUI adieu, art déco, bon appétit, carte blanche, croissant, c'est la vie, cul-de- sac, déjà vu, démodé, femme fatale, film noir,
AFTLD MEETING APRIL 2008 JOHANNESBURG ADMINISTRATION OF.ML Dr Alioune B. Traor é : administrative contact for ;ML.
REBUILDING HAITIAN MEDICAL EDUCATION AND TRAINING.
The OECD Guidelines and the Evolving Privacy Landscape Data Protection Day January 28, 2011 Jennifer Stoddart Privacy Commissioner of Canada Joint High.
Naturopea Circonscription de Schoelcher Ecole de Plateau Didier Vendredi 16 mars 2012.
MEDICEN PARIS REGION THE WORLD CLASS CLUSTER for innovative therapies and advanced technologies in Healthcare in the Paris Region welcomes the chinese.
Mouvement de lOpen Access : retour sur 10 ansdinitiatives StevanHarnad Université du Québec à Montréal University of Southampton, UK 4/2/2014Paris: Arts.
2iE contribution to development in Africa. A strong worldwide attractivity on-site learning: applications from 36 countries e-learning : applications.
Our grammar school is situated in Pod ě bradova street in the immediate vicinity of Lounys town centre (Louny is about 50 km from Prague). Notre lycée.
La Charte de lempowerment The empowerment Charta Eugenia Lodini Università di Bologna.
Enseignement Supérieur et Formation des Ressources Humaines dans lAgriculture – Cas du Sénégal Professeur Oumar SOCK Directeur Général Enseignement Supérieur.
A work here or elsewhere in a European citizenship Mon métier ici ou ailleurs dans une citoyenneté européenne.
C RIMINALITY I N F RANCE By Louis Lépinette. S TATISTICS Damage to goods Voluntary attempt to a persons physical integrity Financial fraud 1.
Course Design Task Activité de conception de cours de formation.
7 ème session internationale de formation à lEPU 7 th international training session on the UPR Education aux droits humains à travers la recherche Human.
By Espérance Habindavyi and Janvier Nkunzebose Mombasa, th August,2013.
Objectif de lAtelier de Reconstruction Rebuilding Workshop Objective WestmountVille-Marie 25 mars March 2012 Lobjectif de latelier est de formuler.
11C-Fr2 Homework – 29 th January Due: Tuesday 4 th February Write a paragraph about your past work experience using the checklist on slide 2 to make sure.
1 of 46 2 of 46 UPDATE UPDATE ON TV ANTENNAS SINCE LAST BOARD MEETING SINCE LAST BOARD MEETING HELD ON FEBRUARY 25, 2010, YOUR BOARD HAS MADE MORE PROGRESS.
2014 CIPAC/FAO/WHO Meeting Liège, Belgium 17 – 26 June 2014
Le rôle des adultes pour lélève acteur Adult role for the student actor Eugenia Lodini Università di Bologna Italy.
Le niveau de vie des étudiants en Europe The standard of living of the students in Europe Observatoire de la vie étudiante / France Padoue Ronan.
Safety at CERN La sécurité au CERN
PRESENTATION POUR LES ELEVES ET PARENTS DE LA CLASSE DE SECONDE
* Google Confidential and Proprietary Khaled KOUBAA Public Policy & Gov't Relations Manager - North Africa Google, Inc. Research, Innovation and Entrepreneurship.
Assessment and the new secondary curriculum S. Barfoot.
1 of of 40 UPDATE UPDATE ON TV ANTENNAS SINCE LAST BOARD MEETING SINCE LAST BOARD MEETING HELD ON FEBRUARY 25, 2010, YOUR BOARD HAS MADE MORE PROGRESS.
Party for Volunteers.
EUROPEAN ASSOCIATION OF DEVELOPMENT RESEARCH AND TRAINING INSTITUTES ASSOCIATION EUROPÉENNE DES INSTITUTS DE RECHERCHE ET DE FORMATION EN MATIÈRE DE DÉVELOPPEMENT.
Projet - Edulink - Project AUDIS -African Universities International Dimension Strengthening (2007-9) Informative Seminar Séminaire informatif Leuven,
Soirée de réseautage 31 mars h à 19h Networking Event March 31, – 7 pm.
L’INFORMATION SUR L’ORIENTATION AU LYCEE NORD BASSIN
Le système scolaire en France
1 La promotion de la santé ancrée dans la loi Le mandat de Promotion Santé Suisse est ancré dans la loi fédérale du 18 mars 1994 sur lassurance maladie.
Centre de compétence 1 Professionalisation of the tourist guides Innoguide tourism – Mercredi 1 er février 2012 – BIP Centre de compétence.
International Union for Pure and Applied Physics - IUPAP to help the worldwide development of physics, to foster international cooperation.
1 FRENCH PUBLIC OPINION ON GMOs & Food safety FRENCH PUBLIC OPINION ON GMOs & Food safety Florence Gramond IPSOS AGRIFOOD (33)
Les lycées. Sixth form is compulsory in France so it is really important to choose the right one. Look carefully at the information about colleges and.
AFRICAN GROUP ON NATIONAL ACCOUNTS AGNA GROUPE AFRICAIN DE COMPTABILITÉ NATIONALE C RÉATION DU R ÉSEAU AFRICAIN DES COMPTABLES NATIONAUX.
Employment Policies. an Azorean story...
MACROES A MACRoscope for Oceanic Earth System PI : Olivier Aumont, LPO, Brest - 7 participating labs, about 20 researchers involved - The total budget.
J’aime ma culture francophone, j’aime notre façon d’être, notre joie de vivre, nos traditions, nos manies. Je veux que mes enfants vivent ça et qu’ils.
The political ecnomy of tourism development in Tolagnaro (Madagascar) Utilization of natural resources in the struggle against poverty Bruno Sarrasin Professeur.
INTERNATIONAL CIVIL DEFENCE ORGANIZATION ‘Protection of the population, property and the environment’ AUDITS & ADVICES AUDITS & CONSEILS
VTHD PROJECT (Very High Broadband Network Service): French NGI initiative C. GUILLEMOT FT / BD / FTR&D / RTA
AVEC LE SOUTIEN DE LA COMMISSION EUROPÉENNE WITH SUPPORT OF THE EUROPEAN COMMISSION 1 JUMELAGE/TWINNING BENEVOLAT ET CITOYENNETE INTERCOMMUNALE VOLUNTARY.
Double/multiple degree agreement ALMA MATER STUDIORUM – UNIVERSITÀ DI BOLOGNA Université D’Evry-Val-D’Essonne Ludwig-Maximilians-Universität in München.
KM-Master Course, 2004 Module: Communautés virtuelles, Agents intelligents C3: Collaborative Knowledge construction & knowledge sharing Thierry NABETH.
Unité 1: Faisons Connaissance Leçon 1 Bonjour!
Belgian Breast Meeting Senator F. Roelants du Vivier 13th october.
Better dialogue on statistics for better development results Un meilleur dialogue sur les statistiques pour de meilleurs résultats de développement Bamako,
Transcription de la présentation:

REPUBLIC OF TUNISIA MINISTRY OF HIGHER EDUCATION AND SCIENTIFIC RESEARCH UNIVERSITY OF MONASTIR ERASMUS MUNDUS Action2-Strand1 lot 1: Alegria, Morocco,Tunisia GRANADA 4-7 OCTOBRE 2011 Pr. Mahjoub AOUNI Vice Président Aouni_mahjoub2005@yahoo.fr

Sir Rector of the University of GRANADA , Pr Francisco Gonzalez Lodeiro Miss vice-Rector Pr Dorothy Kelly , Sir the coordinator of the project , Pr Artur Schmitt Ladies, Sirs members of the consortium, Dear colleagues, It is an honor for me to participate in this first meeting of the consortium as vice-Rector, representing the university of Monastir in Tunisia. This meeting, as you know, comes to strengthen a collaboration in network “North – South” begun for some years in diverse domains. I would thus want, to greet the availability and the will which the persons in charge of the university of Granada showed throughout the preparation of this project and to set up this network.

It is the place to greet all the availability of Pr Dorothy Kelly , Pr Artur Schmitt and their staffs who knew how to mobilize relentlessly to finalize this project. It is advisable to congratulate the welcoming committee on the professionalism with which this meeting was led. I hope that this network will bring a support for the member universities in their reflection about the possible measures to reach the objectives of this project.

This project shows itself original by its geographical cover as far as it covers 20 universities belonging to both banks of the Mediterranean. It enriches our knowledge of the processes of governance of the higher education and inaugurates a space opened by exchange of our experience. We hope to establish with this network a long-lasting and fruitful collaboration. Ladies, sirs, allow I to appear our university/

UNIVERSITY OF MONASTIR The University of Monastir (UM) is a public higher education institute. It was founded in 2004 (Decree n°2102 of year 2004, dated September 2nd, 2004 .Their main activities are related to higher education, learning and research in a very broad sense. UM comprises 11 institutes and 5 faculties. With around 27500 students, 2044 lecturers 758 administrative and support staff, the UM offers a wide range of courses at under graduate and post graduate level. The average number of the graduates of our university is approximately 4700.

UNIVERSITY OF MONASTIR The University of Monastir covers, with the establishments which belong to her two governorates, the governorate of Mahdia with 5 Institutions and the governorate of Monastir with 11 Institutions. These two coastal regions are integrated well into their environment Euro-Mediterranean. They are characterized by a very varied economy among which the tourism, the industry and the agriculture constitute the main pillars of this economy

UNIVERSITY OF MONASTIR Formation LMD system : basic License – Applied License MEDECINE & PHARMACY. PREPARATORY CYCLE ENGINEERING . Research FONDAMENTAL & APPLIED RESEARCH Exact Sciences, Life and Biotechnological Sciences , Engineering Sciences, Gestion & Economic Sciences. Opening on the environment License & Master Co-built Éducation Entrepreneuriale (création d’entreprises)

CADRE ENSEIGNANT

ETUDIANTS

2010/2011 count foreign students registered on the University of Monastir left according to the domains of training in the academic year Domaine de formation effectif Sciences médicales et pharmaceutiques 149 Sciences paramédicales 20 Informatique et telecommunication 10 Sciences de l'ingénieur et technologie 8 Sciences de l'environnement et biotechnologie 2 Arts et mode 1 Sciences économiques et gestion Total 200

Country of origin in the academic year 2010/2011 count foreign students registered on the university of Monastir distributed according to their Pays d'origine effectif Algérie 15 Maroc 101 Mauritanie 12 Palestine 24 Jordanie 2 Liban Syrie 1 Yemen Togo Congo 9 Niger 7 Portugal Burkina Faso Bénin Djibouti 14 Gabon Cameroun Zimbabwe Total 200

PERSONNEL

Recherche Scientifique Une recherche académique importante et reconnue, comme en témoigne  le nombre de publications internationales, la formation des formateurs et les prestations de service assurées. Un esprit d’ouverture et d’innovation, comme en témoignent les conventions, le recrutement dans le secteur privé et le partenariat  international développé. L’attractivité des thèmes de recherches développés par ses structures qui leur assure un recrutement de qualité. Un important parc d’équipement scientifique. An important and recognized academic search(research), as Testify you the number of international publications, the training(formation) of the trainers and the assured(insured) provisions of a service. A spirit of opening and innovation, as show of it the agreements(conventions), the recruitment in the private sector and the developed international partnership. The attractiveness of the themes of researches developed by its structures which assures them a quality recruitment. An important park of scientific equipment.

Ecoles Doctorales: 4 Dénomination Domaine Sciences et Techniques pour l’Ingénieur Matériaux, Dispositifs et Microsystèmes Sciences et Techniques de l’Information Sciences Biologiques, Biotechnologies et Santé Sciences de l’Ingénieur et Technologiques -Sciences Exactes et Naturelles. -Sciences de l’Ingénieur et Technologiques. - Sciences Exactes et Naturelles. -Sciences de l’Ingénieur et Technologiques -Sciences Médicales et Sanitaires

HABILITATIONS A LIVRER LES DIPLÔMES POST-UNIVERSITAIRES HABILITATIONS (HDR) : 12 DOCTORAT (thesis) : 09

Structures de recherche à l’UM 2004-2010 À partir du 2011 Laboratoire s: 12 Unités : 84 USCR : 12 Laboratoires: 28 Unités : 54 USCR : 14

Thèses en Cotutelle (1997-2011) Etablissement Nombre des conventions Situations soutenues Arrêtés en cours Institut de biotechnologie de Monastir 92 23 14 55 Faculté de Pharmacie de Monastir 35 4 17 Ecole nationale d'ingénieurs de Monastir 87 34 9 44 Faculté des sciences de Monastir 83 37 11 Total 297 108 38 151 Nombre de thèses soutenues : 381 Nombre de thèses en cotutelle soutenues : 108 28,34%

Tunisia Rayonnement international de la recherche Tunisienne Les publications Tunisiennes sont citées par plus de 110 000 publications indexées sur le Web of Science The Tunisian publications are quoted by more of 110 000 publications indexed to Web of Science Espagne 3.8% USA 13.3% France 13.1% Tunisia Italy 4.3% Japon 2.3% Chine 4.6% Angleterre 4.3% Turquie 2.2% Rayonnement international de la recherche Tunisienne Quels pays citent ces publications?

Ouverture sur l’environnement international Conventions Co-diplômation Cotutelle Projets « recherche développement » Mobilité des chercheurs/enseignants/étudiants

Coopération Internationale Projets en réseau : 5 (EuroMed, Tempus, Erasmus) Projets bilatéraux : 64 (CMCU, CMPTM, CNRS, INSERM, LYBIEN, ALGERIEN, Portugal, ESPAGNOL) Conventions cadre : 95 Conventions spécifiques : 297 (thèses cotutelles)

MOBILITE DES ETUDIANTS en 2011 STAGE A L’ETRANGER Etablissement Total Faculté de médecine de Monastir 18 Faculté de pharmacie de Monastir 36 Faculté de médecine dentaire de Moanstir 8 Ecole nationale d'ingénieur de Monastir 28 Faculté des sciences de Monastir 71 Université de Monastir 14 Institut préparatoire des études préparatoires de Monastir 3 Institut supérieur de biotechnologie de Monastir 22 Institut supérieur des sciences appliquées en humanité de Mahdia 4 Institut supérieur des sciences appliquées et de la technologie de Mahdia 2 Institut supérieur des langues appliquées aux affaires et au tourisme de Moknine 5 Faculté des sciences économiques et gestion de Mahdia Institut supérieur d'informatique et mathématiques de Monastir 217

MOBILITE DES ENSEIGNANTS Missions des enseignants Tunisiens à l'étranger 2011 Etablissement Total Faculté de médecine de Monastir 27 Faculté de pharmacie de Monastir 15 Faculté de médecine dentaire de Moanstir 8 Ecole nationale d'ingénieur de Monastir 23 Faculté des sciences de Monastir 30 Université de Monastir 4 Institut préparatoire des études préparatoires de Monastir 6 Institut supérieur de biotechnologie de Monastir 1 Institut supérieur des métiers de la mode de Monastir Institut supérieur d'informatique et mathématiques de Monastir 121

Missions des enseignants étrangers en 2011 Etablissement Total Faculté de médecine de Monastir 9 Faculté de pharmacie de Monastir 18 Ecole nationale d'ingénieur de Monastir 8 Faculté des sciences de Monastir 39 Université de Monastir 1 Institut préparatoire des études préparatoires de Monastir Institut supérieur de biotechnologie de Monastir 2 Institut supérieur d'informatique et mathématiques de Monastir Institut supérieur des sciences appliquées et de la technologie de Mahdia 88 Nationalité Total Française 70 Allemande 1 Belge 3 Canadienne Espagnole Italienne Portugaise Algérienne Marocaine 4 Tunisienne 2 Roumaine 88

CO-DIPLOMATION ECOLE NATIONALE D’ INGENIEURS DE MONASTIR (ENIM) Ecole Nationale d’Ingénieurs de Metz- France. ( Octobre 2010-2014) INSTITUT SUPERIEUR DES SCIENCES APPLIQUEES DE MAHDIA (ISSAT) Université Jean MONNET IUT Saint –Etienne (2010-2012)

In the course of last years, Tunisian higher education was subjected to important transformations under the influence of a series of national and international changes: - quick and following increase among students - Reforms of the programs of studies - relating fall of public funds - Absence of contribution of the private financings, - growing importance of research and innovation in the worldwide economy of knowledge. - Poor adequacy training job

MINISTRY OF HIGHER EDUCATION AND SCIENTIFIC RESEARCH Indicators Universities 13 Higher Education and Research Institutions 194 164 LMD System 561 licenses 126 basic licenses 435 applied licenses 88 Masters 69 Professional masters 19 Research masters 30 Under joint supervision Students (2009/2010) 357 472 142 808 Male students 214 664 female students. Foreigners students 2203 Foreign nationalities 62 The full time teaching staff 10395 Research laboratories 147 Research Units 615

reforme The necessity to face up these deep changes and to ameliorate the quality of higher education in entrained the review of the system which goes of regulations and of the management of the systems of higher education to modes of governance of the universities.

PROJET DE L’UNIVERSITE 2009-2013

1 Affirmer une identité dans une complémentarité territoriale Renforcer la cohérence recherche formation autour des données prioritaires Participer à la structuration de la formation et de la recherche (définir un pôle d’excellence) Renforcer la mission des écoles doctorales Assert an identity in a territorial complementarity To strengthen the coherence looks for training(formation) around the priority data Participate in the structuralization of the training(formation) and the search(research) (define a center of excellence) Strengthen the mission of the doctoral schools

2 Affirmer une identité dans une complémentarité territoriale Développer, renforcer la coopération avec les organismes régionaux Adapter la structuration et la gestion des administrations Développer une culture de l’établissement Assert an identity in a territorial complementarity Develop, strengthen the cooperation with the regional bodies Adapt the structuralization and the management of the administrations Develop a culture of the establishment

Veiller à la qualité du vie et de l’environnement des études et du travail 1 Développer et accompagner la pédagogie pro-activée Accompagner d’une façon individualisée le projet professionnel de l’étudiant (tutorat) Décliner la dimension environnementale du développement durable Watch the quality of over life and over the environment of the studies and the work Develop and accompany the pro-activated pedagogy Accompany with an individualized way the professional project of the student (tutelage) Decline the environmental dimension of the sustainable development

Veiller à la qualité du vie et de l’environnement des études et du travail 2 Favoriser l’expression, l’engagement et l’ouverture d’un plus grand nombre d’étudiants et du personnel à l’université Améliorer l’accueil Enrichir les environnements du travail Watch the quality of over life and over the environment of the studies and the work Favor the expression, the commitment and the opening of a largest number of students and the staff at the university Improuve the welcome Enrich the environments of the work

Outils de suivi et de valorisation OBSERVATOIRE COMITE POUR LA QUALITE Bureau de transfert de la technologie (BUTT)

Institut Supérieur de Biotechnologie de Monastir Faculté des Sciences de Monastir Institut Supérieur des Métiers de la Mode de Monastir Faculté de Pharmacie de Monastir Faculté de Médecine de Monastir Faculté de Médecine dentaire de Monastir Institut Supérieur d'Informatique et des Mathématiques de Monastir Institut Préparatoire aux Etudes d'Ingénieurs de Monastir Ecole Nationale d'Ingénieurs de Monastir

Faculté des Sciences Economiques et de gestion de Mahdia Institut Supérieur d'Informatique de Mahdia Institut Supérieur des Arts et Métiers de Mahdia Langues Appliquées aux Affaires et au Tourisme de Moknine Institut Supérieur des Sciences Appliquées en Humanités de Mahdia

Merci pour votre attention Thank you for your attention