Histoire d'un instrument méconnu

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
CANADA AT ITS WORST FROM A SEALS POINT OF VIEW SOS, HELP! WE ARE BEING ASSASSINATED. SOS, on est en train de nous assassiner ! SOS, on est en train de.
Advertisements

Fractions impropres et nombres fractionnaires
Promoting creativity in French lessons. Using storytelling with year 8. Alice Ayel.
Le verbe être Person Verb Translation Je suis Tu You are Il/Elle est
Table des matières En famille Part 1 Ma famille Subject pronouns
le français I Chapitre 8 Grammaire 1
Échanger connaissances et techniques sur les routes et le transport routier 1 The PIARC Website.
Dans mon placard… This book was made by a mixed y3/4 class after doing term 2 Catherine Cheater Y4 work. The class had learnt some masculine and feminine.
MFL QCA Unit 14 Je suis le musicien Jo Rhys-Jones Kingswear Primary School June 2008.
Interrogative Pronouns
Les prépositions.
Quelle est la date aujourd’hui ?
QCA Unit 4 Portraits – describing people Instructions for using these slides & attaching soundfiles if desired are in the notes pages beneath each slide.
Jalane is coming to Windsor You will interview her, in French, for the school paper. Page 127 # 5 You will interview her, in French, for the school paper.
Le verbe être Person Pronoun Verb Je Tu Il/Elle/on Nous Vous Ils/Elles
Questions WHAT????. Quick review: we know how to make a sentence negative: Je vais ----> Je ne vais pas Personne ne va Rien ne va (theoretically)
ContractionsContractions How the French get around.
La formation des questions Reflect a bit… Reflect a bit… Pourquoi est-il important de poser les questions? Pourquoi est-il important de poser les questions?
Les verbes en -er. chanter – to singtelephoner – to call danser – to dancetravailler – to work diner – to have dinnervoyager –to travel ecouter – to listen.
Mercredi le 28 novembre. Warm-up Ask in 3 different ways the following statements: John et Sophie sont à lécole.
La formation des questions Reflect a bit… Reflect a bit… Pourquoi est-il important de poser les questions? Pourquoi est-il important de poser les questions?
Time with minutes French II Le 30 Octobre.
Smoking a regular verb cigar: the –er version The keys to putting together what you want to say!
Mercredi, le 21 Janvier 2014 Agenda du jour Les Verbes Réfléchis
Infrastructures Working Group Meeting - Brussels, 13 October Comments on the TMN-T first proposal Commentaires sur la première proposition du RTM-T.
WALT: how to use the time when talking about your timetable WILF: to identify the correct time in French when reading & listening (level 3) DAYS OF THE.
Course Design Task Activité de conception de cours de formation.
Le futur… e.g. I am going to go shopping. He is going to play football. We are going to watch T.V. Remember: To achieve a Level 5, you need to be able.
Les pluriels Sometimes you cant just take one!. Les articles… There are « DEUX » articles that can show that something is plural. Les = the Les ciseaux,
Est-ce que tu aides à la maison? Le Lundi Le Vendredi Le Mercredi Le Weekend Le but: To learn how to use the negative in French with chores ________________________.
Français 3 Chapitre 1 Grammaire 1. To conjugate –er, -ir and –re verbs in the present tense (to say that something is happening or happens), drop the.
Quest-ce que tu fais à lécole? Buts: Using regular verbs to say what we do at school.
Leçon 6: Une invitation Les pronoms sujets je nous tu vous il/elle
EUROPEAN ASSOCIATION OF DEVELOPMENT RESEARCH AND TRAINING INSTITUTES ASSOCIATION EUROPÉENNE DES INSTITUTS DE RECHERCHE ET DE FORMATION EN MATIÈRE DE DÉVELOPPEMENT.
PROTECTION OF CONCEPTUAL ART BY COPYRIGHT IN FRANCE AND ENGLAND LA PROTECTION DE LART CONCEPTUEL PAR DROIT DAUTEUR EN FRANCE ET ANGLETERRE Tjasa Bobek.
Seasons and Preferences Project French 1. Choose your favorite pass-time Je mappelle Madame Mac et Jaime apprendre les langues!
EXT: can you translate them too?
Mardi 20 Novembre 2012 Recap I can
Talking about the things you do
TortoiseSVN N°. Subversion : pour quoi faire ? Avoir un espace de stockage commun – Tous les étudiants du SIGLIS ont un espace svn commun Partager vos.
Les choses que j aime Learning Objective: To know how to use j aime to talk about things I like to do.
1) Expliquez les 2 règles concernant le négatif ! 1) 2) 3) Tu as fini les 2 conjugaisons au négatif? Montrez-les à votre partinaire et répondez à la liste!
Les Tâches Ménagères Learning Objectives:
WALT: how to talk about your timetable
JE dois écrire une légende??? MAIS COMMENT??? QUOI???
Déjeuner du matin Jacques Prévert
14 mai 2003TSTG Barcelona Meeting - Gilbert1 TSTG General Meeting: Configure and Makefile issues Gilbert Grosdidier LAL-Orsay/IN2P3/CNRS & LCG.
Cest mercredi le neuf octobre Le plan! 1.Révisions 2.Vocabulaire 3.Jouer 4.Ecouter 5.Parler Il fait beau! Le but! Les couleurs!
Un chat deux chats deux chiens Un chien deux chevaux Un cheval
Il est vs. cest. How would you translate these sentences? Cest Pierre. Il est gentil. Cest un ami. Cest un ami français. It is Pierre. He is nice. Its.
Finger Rhyme 6 Summer Term Module 6 Culturethèque-ifru2013 May not be copied for commercial purposes.
Les lycées. Sixth form is compulsory in France so it is really important to choose the right one. Look carefully at the information about colleges and.
Les signes orthographiques
To be able to say what I think about different jobs for level 3.
Donnez l’heure “Time”… it’s a ticking!.
OHT 44 Starter 5, page 79 House vocabulary eée e a o auii e eueau aaàae esc. aaeeais a ae aoue acae eaae aa eeeu eai.
À la Carte Nous sommes lundi, le vingt-deux février deux mille dix. Mme Panters Français Café Bellwork: Jour B. Dans les notes: Choose how you should conjugate.
Let’s revise!! 1 Take your road map 2 Read it again Objectifs linguistiques: Mots interrogatifs + intonation des questions Present perfect Will + would.
Bienvenue au Français 250: Daily Life in Contemporary France Dr. Edwina Spodark
ANSWERS. What is Verb Conjugation? For one thing, conjugating a verb is simply putting a verb in an orderly arrangement. We will use a chart. To create.
Français 2, 29 Septembre 2014 Ouvrez vos livres à la page 20. Faites #26. Why is it important to be on-time for work if you're a computer security specialist?
La visite de Clément l’Aplati à Paris
Start with verb ? in the ? tense Start with verb ? in the ? tense Change the ? of my participe passé with ? Change the ? of my participe.
WALT: To talk about the internet in French.
Let’s go back to the verb endings. What are our 3 infinitive endings? ER IR RE What is an infinitive? An unconjugated verb In other words, a verb in the.
JC2 - LE PASSE COMPOSE with ÊTRE
mardi, le douze septembre
Le soir Objectifs: Talking about what you do in the evening
Vendredi le 2 Mars Districts
Les jours de la semaine.
Transcription de la présentation:

Histoire d'un instrument méconnu La Lyra-viole Histoire d'un instrument méconnu

André Maugars Réponse faite à un curieux sur le sentiment de la musique d'Italie Rome le 1er octobre 1639 Personne surpassé le grand Alfonso Idée d'imiter le lyre grecque de l'antiquité

Tablature Explication Demachy?

Robert Jones The Second Booke of Songs and Ayres 1601 Over thèse brookes Facsimilé plus extrait audio

Robert Jones The Second Booke of Songs and Ayres 1601 Over thèse brookes Facsimilé plus extrait audio

Tobias Hume First Part of Ayres 1605 Trouve exemples des tablatures pour la basse, ténor et dessus. Dessus Jigge for Ladies? Explique les deux accords - viol-way - bandora-set 6

Tobias Hume First Part of Ayres 1605 Accord : ré la mi do SOL RE Accord : sol la fa do FA DO Trouve exemples des tablatures pour la basse, ténor et dessus. Dessus Jigge for Ladies? Explique les deux accords - viol-way - bandora-set 7

Tobias Hume First Part of Ayres 1605 Accord : ré la fa do FA DO « The Bandora Set » Trouve exemples des tablatures pour la basse, ténor et dessus. Dessus Jigge for Ladies? Explique les deux accords - viol-way - bandora-set 8

Tobias Hume First Part of Ayres 1605 Trouve exemples des tablatures pour la basse, ténor et dessus. Dessus Jigge for Ladies? Explique les deux accords - viol-way - bandora-set 9

Tobias Hume First Part of Ayres 1605 Trouve exemples des tablatures pour la basse, ténor et dessus. Dessus Jigge for Ladies? Explique les deux accords - viol-way - bandora-set 10

Tobias Hume Poeticall Musicke 1607 Montre titre avec les multiples façons d' interpréter cette musique Audio Voix Humaines ou Pandolfo 11

Alfonso Ferrabosco Lessons for the lyra viol 1609 Trois accords The First Tuning - Bandora Set The Second Tuning - Eights The Third Tuning - Alfonso-way Derniers deux accords même tessiture que la viole à sept cordes Diapason haut

Alfonso Ferrabosco Lessons for the lyra viol 1609 Trois accords : The first tuning « Bandora set » Ré la fa do FA DO The second tuning : « Alfonso-way » Ré la mi la MI LA Trois accords The First Tuning - Bandora Set The Second Tuning - Eights The Third Tuning - Alfonso-way Derniers deux accords même tessiture que la viole à sept cordes Diapason haut The third tuning : « Eights » Ré la ré la RE LA

Peter Leycester 1659 Parle de diapason Ajout l'explication de Maynard de 1612 Higher Sing more Sweetly

Peter Leycester 1659 "De jouer en soliste à la basse de viole requiert une excellente main pour manier l'instrument tendrement et doucement et comme l'harmonie est plus facile à comprendre en plusieurs parties simultanément, cela ne peut pas être mieux exprimé en notes qu'en lettres. Donc, les musiciens ont inventé ce système le plus facile à comprendre et pour apprendre: mais quand ils jouent dans des ensembles, cela est mieux exprimé en notes. La lyra viole ne doit pas être la plus grande des basses de viole, et doit être montées avec des cordes fines pour qu'elle puisse être accordé plus haute et être jouer plus doucement". Parle de diapason Ajout l'explication de Maynard de 1612 Higher Sing more Sweetly

Thomas Mace 1676 Description de la lyra viole

Et ils peuvent aussi servir comme viole de division. Thomas Mace 1676 Et pour compléter (votre consort de violes) ajouter trois lyra violes de taille «normale», elles sont les choses les plus admirables ainsi fabriquées, par nos meilleurs luthiers, pour ce genre de musique, aussi bien pour le consort et particulièrement pour 2 ou 3 lyra violes. Elles doivent être charnues et qui parlent vivement, parce qu'en consort elles doivent souvent répondre au dessus, en imitation et ainsi remplaçant le deuxième dessus. Et ils peuvent aussi servir comme viole de division. Description de la lyra viole

Christopher Simpson London 1665 Description de la Lyra-Viole

Christopher Simpson London 1665 Description de la Lyra-Viole Les cordes (pour une viole de division) doivent être un peu plus grosses que celles d'une lyra-viole....

Playford, John Musick's Recreation of the Lyra Viol 1652, 1661, 1669, 1682 Pub pour Burbridge édition Parle de Ferrabosco édition aussi

Playford, John Musick's Recreation of the Lyra Viol 1652, 1661, 1669, 1682 Pub pour Burbridge édition Parle de Ferrabosco édition aussi

Manchester Lyra Viol book circa 1630 22 accords : Ornaments Accords

Manchester Lyra Viol book circa 1630 ornamentation : Ornaments Accords

Accords Vdgsa tableau Trouve citation Locke Salmon

Accords Vdgsa tableau Trouve citation Locke Salmon

John Talbot Oxford, Christ Church Library Ms. 1187 John Talbot Oxford, Christ Church Library Ms. 1187. "The Talbot Manuscript" (c.1694) Montre mesures Converti en cms...

Tableau de Michael Fleming Viol-Making in England c 1580 - 1660 Trouve correspondance avec Macracken Dolmetsch explication

Thematic Index Viola da Gamba Society - Great Britain http://www.vdgs.org.uk/publications-ThematicIndex.html Thematic Index of music for viols     The Society's Thematic Index of Music for Viols was produced as a paper copy in six instalments between 1980 and 1992, edited by Gordon Dodd. He then handed the project to Andrew Ashbee and a seventh instalment was issued on CD-ROM in 2002. In 2004 the whole Index was issued on CD-ROM and the paper copy was discontinued. Now the Index is available on-line in .pdf format (although CD-ROM copies can still be made for those preferring one). It is intended to up-date the Index annually. The Index is listed by composer, together with a substantial anonymous section. At present the pages are scans of the originals and are not electronically searchable. Annual lists of the up-dates for both new and revised pages (from 2004) are given in the introduction. Initial work concentrated on English sources, which are now largely indexed, but the Society would be grateful for help in searching and indexing continental sources, both printed and in manuscript. Please contact Dr Andrew Ashbee if you are able to help in any way. Available from the Administrator. Price (including post and packing): £20 to members; £25 to non-members; Overseas please add £1. Comments invited: Please scroll down below the table for information on a new venture to make the Thematic Index for useful for players.
 Montre une page Site

Editions Manchester lyra-viol book Playford – Musick's Recreation on the viol, lyra way Tobias Hume First Part of Ayres Alfonso Ferrabosco Lessons for 1 – 2 3 Lyra viols Par Peacock Press – Roxbury Publications Ltd. Scott Bottom Farm, Mytholmroyd, Hebden Bridge HX7 5HS (Grande-Bretagne) Martha Bishop (éditeur) Tablature for One Tablature for Two Tablature for Three Tablature for All http://www.susato.com/konakart/String-Instruments/Violas-Da-Gamba/Martha-Bishop/Tablature-for-One-Viol- edited-by-Martha-Bishop/MN006/2_2032.do

Manchester and Merro books : Sur Internet Lyra Viol's Alive ! http://www.newtunings.com/lyra/viol/central.html Hume : http://imslp.org/wiki/Category:Hume,_Tobias Manchester and Merro books : http://www.newtunings.com/lyra/viol/org/ Sites avec lyra musique gratuites

A vous de jouer !!!