Etape 3: Planification stratégique

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Etape 3: Planification stratégique

Étapes à prendre obligatoirement 2 Étapes à prendre obligatoirement 1. Road Map 1 Feuille de route 2. Analyse pays 3. Planif. stratégique 4. Suivi et évaluation 3. Strategic Planning Recall the 4 Key Steps. You have formulated your Road map. The Country Analysis is complete. Now comes the challenging part – how do we select our strategic priorities?

La planification stratégique consiste à… 3 1. Road Map La planification stratégique consiste à… Définir les résultats à la lumière des priorités nationales, et définir les modalités permettant leur réalisation 3. Strategic Planning The UNDAF reflects the comparative advantage of the UN by emphasizing the thematic competence of the agencies involved, without necessarily highlighting their specific mandates. It shows where the UN system can bring its unique strengths to bear in advocacy, capacity development, programming, and cutting edge knowledge and policy advice, for the achievement of the internationally agreed standards and development goals, including MD/MDG related national priorities

Planification stratégique 4 Planification stratégique 3. Planif. stratégique 1. Road Map Conduire un exercice d’établissement des priorités stratégiques Définir les priorités et les résultats (à l’aide des cinq principes d’élaboration de programmes, des principes de gestion axée sur les résultats et des avantages comparatifs du système des Nations Unies) Créer la matrice de résultats du PNUAD Chercher un retour d’information sur la matrice de résultats (autoévaluation de l’équipe de pays, retour d’information du gouvernement, examen du Groupe d’appui des pairs) Signer conjointement le PNUAD avec le gouvernement Lays out basic steps to follow when developing your UNDAF narrative and Results Matrix

5 3. Planif. stratégique Quels sont les éléments nouveaux et importants de la planification stratégique? 1. Road Map Un seul niveau de réalisation Matrice de résultats simplifiée intégrant le cadre de suivi et d’évaluation Possibilité d’articuler le PNUAD au niveau des réalisations (deux options possibles pour élaborer la matrice de résultats ) Strategic Planning: The former results matrix was found too detailed and rigid, going into many pages. It became more of an operational tool rather than providing a strategic vision of the UNCT. This was a highly debated issue in the UNDG. The simplified guidelines leave the choice to UNCTs depending on the country context. Specific guidance is provided to help UNCTs in determine their choice. The UNCTs must ensure that the flow of the results chain is maintained.

6 Option 1A: Matrice de résultats du PNUAD comprenant seulement les réalisations 3. Planif. stratégique 1. Road Map Option 1A. This and the next slide describe visually the differences in the Results Matrix described in slide 20.

7 Option 1A: Matrice de résultats du PNUAD comprenant les réalisations et les contributions 3. Planif. stratégique 1. Road Map Option 1 B. This and the last slide describe visually the differences in the Results Matrix described in slide 20.

Établissement des priorités stratégiques 8 Établissement des priorités stratégiques 3. Planif. stratégique 1. Road Map Normes internationales DM/OMD Défi national majeur Avantages comparatifs de l’équipe de pays 2 Alignement des principaux acteurs pour soutenir l’action de l’équipe de pays 1 3 4 Key idea: UN RC/RR/Agency Rep. needs to be able to identify and set strategic priorities systematically. Main criteria for priority setting are represented as three circles: national challenges and opportunities; UNCT capacity/comparative advantage, and alignment of key actors with decision making power and influence to support UNCT action on an issue. Note: MDs, MDGs and other international agreements and norms are also a point of reference for UNCT. Here, we assume that they’ll be reflected in UNCT commitment to gear capacity and comparative advantage toward MD/MDGs, and in the overlap between UNCT and national challenges. At any point in time, these three circles are shifting and shiftable to differing degrees: National challenges shift due to factors largely beyond UNCT’s control UNCT comparative advantage (mandate plus capacity plus ability to perform better than others) can shift over time through decisions and actions by RC and CT Representatives and staffs Alignment can increase through processes of negotiation and consensus building, which RC/RR/Agency heads can lead and/or participate in Top priorities (area 1) are the situations where all three criteria are met. UNCT can take action now and do some good. Potential high priorities (areas 2 and 3) Area 2: situations where there is a national challenge and UNCT capacity to meet the challenge, but key actors aren’t yet in alignment to support UNCT action. UN RC/RR/Agency Rep. can take strategic action through negotiation and consensus building to increase alignment. However, it may be impossible to gain support of key actors, in which case UNCT should not proceed. Area 3: situations where there is a challenge, and key actors are in principle supportive of UNCT action, but UNCT doesn’t actually have the comparative advantage to act. UNCT may be able to draw on regional/global UN capacity, something that will usually take time. Critical questions are whether capacity can be built quickly enough to respond effectively, and whether others are already better positioned and UNCT would be duplicative. Lower priorities (area 4) are situations where the Country Team has capacity and other actors are supportive, but action by the UNCT isn’t likely to make a significant contribution to major national challenges. These may be the hardest internal negotiations for UNCTs. There will be a strong temptation to do it “because we can.” Priorités stratégiques premières Haute priorité éventuelle : si l’équipe de pays peut négocier/ parvenir à un consensus sur un alignement Haute priorité éventuelle : Si les autres acteurs ne peuvent pas satisfaire la demande et que la création de capacités de l’équipe de pays est faisable Priorité plus faible : ne concerne pas le défi majeur 8

Avantages comparatifs de l’équipe de pays 9 Avantages comparatifs de l’équipe de pays 3. Planif. stratégique 1. Road Map Mandat pour agir Capacités d’agir Meilleure position pour agir (personnel, compétences, ressources, succès avérés, etc.) 9

Analyse SWOT Points forts + Points faibles - Opportunités Menaces 10 Analyse SWOT 3. Planif. stratégique 1. Road Map Points forts + Points faibles - Opportunités Menaces Quels sont-ils/ cible actuelle/ niveau interne Quelles peuvent-elles être/ cible future/ niveau externe 10

Analyse des parties prenantes Exemple de format 11 Analyse des parties prenantes Exemple de format 3. Planif. stratégique 1. Road Map Catégorie des parties prenantes Nom Priorités des parties prenantes Vision des parties prenantes Influence des parties prenantes Stratégie d’adaptation à la vision des parties prenantes Notes 11