Quels objectives pédagogiques pour lélève acteur Which educational objectives for the student actor? Eugenia Lodini Università di Bologna Italy.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
PowerPoint. A guide to the use of ICT in the MFL classroom by Dean Horne Prudhoe Community High School.
Advertisements

Les pronoms compléments
Promoting creativity in French lessons using storytelling with year 7. Alice Ayel.
Promoting creativity in French lessons. Using storytelling with year 8. Alice Ayel.
Working with source based questions for World History Exams
Table des matières En famille Part 1 Ma famille Subject pronouns
Practical Session – Defining Learning Outcomes
Le sondage LibQUAL à HEC Montréal Une première expérience réussie qui sintègre au processus de planification stratégique de la bibliothèque Le sondage.
2 Thematic Coordinators : Wim Hoppers Amina YEKHLEF Sub-Theme 1 Parallel session 1-c: Curriculum reform, pedagogy, teacher education and assessment réforme.
(Nom du fichier) - D1 - 01/03/2000 France Télécom R&D Le présent document contient des informations qui sont la propriété de France Télécom. L'acceptation.
MY. Which ones which? MON (masculine) p ère MA (feminine) m ère MES (all plurals) parents.
STEP 1 Bring an object you really like or which is important to you and hide it in your bag.
Revenir aux basiques !. 1 Revenir aux basiques Processus Nécessité daméliorer la Maîtrise les Offres et Projets: lanalyse des causes racines montre un.
Saying ‘my’ in French.
Talking about yourself
Questions WHAT????. Quick review: we know how to make a sentence negative: Je vais ----> Je ne vais pas Personne ne va Rien ne va (theoretically)
Tout All you need to know. Weve learned possessive adjectives My in french is __________? Your in french is ___________? His/her/its in french is ________?
Donnez les informations manquantes….
REBUILDING HAITIAN MEDICAL EDUCATION AND TRAINING.
Réseau des Tribunaux référents Network of Pilot Courts 5. Quels indicateurs pour mesurer la qualité de la justice? Which indicators for measuring the quality.
Naturopea Circonscription de Schoelcher Ecole de Plateau Didier Vendredi 16 mars 2012.
La Charte de lempowerment The empowerment Charta Eugenia Lodini Università di Bologna.
A work here or elsewhere in a European citizenship Mon métier ici ou ailleurs dans une citoyenneté européenne.
un crayon un ordinateur un stylo un taille-crayon.
Agenda du jour Le Subjonctif (continued) Verbs with two stems Verbs with Spelling changes Internet et Media Internet at work/school Les atouts Les dangers.
MON MA MES MY.
WALT: how to use the time when talking about your timetable WILF: to identify the correct time in French when reading & listening (level 3) DAYS OF THE.
Course Design Task Activité de conception de cours de formation.
11C-Fr2 Homework – 29 th January Due: Tuesday 4 th February Write a paragraph about your past work experience using the checklist on slide 2 to make sure.
Une journée In this unit you will learn:
Le rôle des adultes pour lélève acteur Adult role for the student actor Eugenia Lodini Università di Bologna Italy.
Français 2/6/12 Ouvrez vos livres á page 104. Ecrivez six phrases avec les six formes de faire. What has four legs, is big, green, fuzzy, and if it fell.
PwCs Academy Entretien de recrutement Bien préparer et mener un entretien de recrutement 04 novembre
The Benefits of Technology in the Classroom By: Jennifer Langer.
I.    Presentation of the project Strategies for Evaluation
Core Module 9 Family and Community Engagement Association des conseils scolaires des écoles publiques de lOntario (ACÉPO) Association franco-ontarienne.
EUROPEAN ASSOCIATION OF DEVELOPMENT RESEARCH AND TRAINING INSTITUTES ASSOCIATION EUROPÉENNE DES INSTITUTS DE RECHERCHE ET DE FORMATION EN MATIÈRE DE DÉVELOPPEMENT.
Stratégies pour accroître lutilisation de lévaluation Brad Cousins, Ph.D. Université dOttawa, Canada CaDEA Serie d atelier Yaoundé, Octobre 2010.
ETUC project Restructuring / Work groups / Expertise Project presentation Restructuring Workshop - ETUC– 7th March Brussels.
Projet - Edulink - Project AUDIS -African Universities International Dimension Strengthening (2007-9) Informative Seminar Séminaire informatif Leuven,
Talking about yourself
Mardi 20 Novembre 2012 Recap I can
L’INFORMATION SUR L’ORIENTATION AU LYCEE NORD BASSIN
Rethinking language education, a challenge to tradition Repenser l'éducation aux langues, un défi à la tradition H. G. Widdowson University of Vienna -
Centre de compétence 1 Professionalisation of the tourist guides Innoguide tourism – Mercredi 1 er février 2012 – BIP Centre de compétence.
Bienvenue à la classe de français!
Youth Involvement - revitalising the Scout Method Participation des jeunes - revitaliser la méthode scoute.
Societas Europaea Employee involvement Implication des travailleurs Beteiligung der Arbeitnehmer Jean-Claude Le Douaron ASE-ETUCO-EGA.
Tina Paul April 4, Legacy is family property that has been handed down for generations.
Lundi onze novembre on va réviser pour une évaluation ( )
WALT: to talk about your brothers & sisters. P. 26 of Metro 1 Ex. 1a & 2a.
La pratique factuelle Années 90 un concept médical visant à optimiser les décisions cliniques face aux soins des patients Aujourdhui un concept évolutif,
Jeudi, le 22 Mars Pass LATE Grammar tutor packet (50) & p.131 Workbook (50) Pass Puzzle Packet (100)
Rebecca Kent and Stacey Mahoney Key Stage 3 Story Telling Triple Literacy Project Croesyceiliog School.
1 Spring Term Module 4 Culturethèque-ifru2013 May not be copied for commercial purposes.
Les lycées. Sixth form is compulsory in France so it is really important to choose the right one. Look carefully at the information about colleges and.
To be able to say what I think about different jobs for level 3.
Title of topic © 2011 wheresjenny.com Each and Every when to use ?
APEEE Association des Parents d‘Elèves de l’Ecole Européenne Réunion des représentants de classe Meeting of Class representatives 7 novembre November.
Conference Brussels JAN 09 IFIP Agora Initiative Raymond Morel.
Ministère de l’Éducation, du Loisir et du Sport Responsables des programmes FLS et ELA: Diane Alain et Michele Luchs Animateurs: Diane Alain et Michael.
Entrée en 6ème.  Transition from Primary School to Secondary School  New methods for new contents  Mandatory classes: French (common class + group),
Notes for teachers: Olympics 2012 Project – parts of body Instructions for using these slides & attaching soundfiles if desired are in the notes pages.
Recycled Christmas Cards for our Comenius Partners! "Edité avec le soutien financier de la Commission européenne. Le contenu de cette publication et l'usage.
Construire un projet de coopération internationale : quelle plus-value pour des compétences langagières et culturelles diversifiées dans les différents.
Animal School: RaisingSmallSouls.com Carol Ann Tomlinson – Critical.
Les devoirs - homework Instructions:
Shop Stewards Pour parler correctement des Délégués de Service au sein du Syndicat du BIT, il faut d’abord se pencher sur le texte de définition dans les.
© by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved.4A.1-1 Point de départ In Leçon 1A, you saw a form of the verb aller (to go) in the expression ça.
Transcription de la présentation:

Quels objectives pédagogiques pour lélève acteur Which educational objectives for the student actor? Eugenia Lodini Università di Bologna Italy

Dimensions de lempowerment = processus = résultat Empowerment dimensions = process = results

EMPOWERMENT = processus process Le processus est constitué par lensemble des actions créant les conditions pour que lélève soit actif et capable dinitiative sur son contexte de vie, à lintérieur et à lextérieur de lécole The process is formed by all the actions making the student active and able to intervene in his life context, inside and outside the school

EMPOWERMENT = résultat results Le résultat est représenté des compétences qui sont acquises par l élève et qui lui permettent dexercer un rôle dacteur The result is represented by all the competences to be achieved from the students in order to make them able to play an active role as actor

Objectives pédagogiques dempowerment de lélève Student empowerment educational objectives Comp é tences personnelles Personal competences Comp é tences sociorelationnelles Sociorelational competences Comp é tences institutionnelles Institutional competences

Compétences personnelles Personal competences, Concernant le bien-être e la mise en projet de lélève Ex : Autoréguler son apprentissage e ses activités en fonction des objectives, Capacité dauto-évaluation, Connaissance du son « locus of control », e de ses stratégies de faire face aux problèmes Concerning well-being and students project making Ex: the ability to self-regulate ones own learning process and activities according to the objectives to be achieved, Self assessment abilities, locus of control the coping strategy

Compétences socio relationnelles Socio relational competences Concernant lélève par rapport au groupe des pairs, aux enseignants et à la famille Ex. Apprendre limportance de la communication, de lécoute, de la coopération, Communiquer dans le group, avec les pairs et avec les adultes, Gérer le conflits dans le group, Poursuivre des objectives par un plan de travail et la choix des méthodes Concerning the student in relation to his peers, teachers and family Ex. to learn the importance of communication, listening, cooperation among peers and with adults, to improve students skills in Group communication (communicating opinions and points of view), managing conflicts within the group, pursuing group objectives

Compétences institutionnelles, Institutional competences Concernant la vie de lélève dans lorganisation scolaire, le stage, dans lorganisation du temps libre Ex: Connaissance du contexte institutionnel et organisationnel règles, rôles, acteurs, espaces dintervention, Connaissance de ses droits et de ses devoirs, Prendre des responsabilités et participer aux décisions Concerning the students life within the school organisation, at work or placement training, in peripheral or extra-curricular activities Ex. to be aware of what the organisation means, in terms of rules, roles, actors, to know his/her own rights and duties, to take on responsibilities, and takes part in the decisions