F.Reysoo, IHEID THE GRADUATE INSTITUTE OF INTERNATIONAL AND DEVELOPMENT STUDIES - Genre et développement - Fenneke REYSOO.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
European Commission DG DEV B2 CONDITIONALITY REFORMULATED THE BURKINA FASO PILOT CONDITIONALITY REFORMULATED THE BURKINA FASO PILOT.
Advertisements

PROGRAMME DE COOPERATION PROFESSIONELLE PONT – EST – OUEST PROGRAMME OF COOPERATION BETWEEN EAST AND WEST EUROPE BILAN DE TROIS ANNEES DE TRAVAIL THREE.
OUR LAND – OUR WEALTH, OUR FUTURE, IN OUR HANDS Second Regional Preparation Workshop for the GEF Strategic Investment Program for Sustainable Land Management.
Les pronoms compléments
GERPISA Eleventh International Colloquium June 11-13, 2003 Paris The Origins and the Limits of the Productive Models Diversity Research questions and research.
1 Deepening the EU Sophie, Melita, Claudia, Tuulia, Pia, Ana, Lucas-Louis, Daniel, Daniela, Maria Alessandra.
Département fédéral de lintérieur DFI Office fédéral de la statistique OFS Implementing the economic classification revision (NACE / ISIC) in the Business.
Practical Session – Defining Learning Outcomes
Le sondage LibQUAL à HEC Montréal Une première expérience réussie qui sintègre au processus de planification stratégique de la bibliothèque Le sondage.
Workshop/Atelier No. 3 Integrated Solid Waste Management and Resources Efficiency Towards Sustainable Development Gestion intégrée des déchets solides.
AFRICAN DEVELOPMENT BANK BANQUE AFRICAINE DE DEVELOPMENT
1 AID AND THE BUDGETARY GAP : THE CASE OF MALI Abdoulaye TOURE Director General du Budget.
1 La bibliométrie pour l'évaluation stratégique des institutions de recherche : usages et limites Indicators for strategic positioning of the research.
Primary French PowerPoints What’s Your Name?.
Talking about yourself
Les rôles des cultures locaux et des plantes indigènes pour améliorer la nutrition, renforcer la gestion des ressources naturelles et combattre le VIH/SIDA.
Cliquez et modifiez le titre Cliquez pour modifier les styles du texte du masque Deuxième niveau Troisième niveau Quatrième niveau Cinquième niveau 23/01/2014©
INTERNATIONAL PERSPECTIVE ON THE PROTECTION OF WINE APPELLATIONS.
Conférence Inaugurale de lAssociation Africaine déconomie et Politique de Santé (AfHEA) Accra - Ghana, 10 – 12 Mars 2009 Trends in remuneration and motivation.
1 Initiatives involving the social partners in Europe on climate change and employment policies Denmark : The experience of the Lindoe Offshore Renewable.
Status report SOLEIL April 2008
Réseau des Tribunaux référents Network of Pilot Courts 5. Quels indicateurs pour mesurer la qualité de la justice? Which indicators for measuring the quality.
The OECD Guidelines and the Evolving Privacy Landscape Data Protection Day January 28, 2011 Jennifer Stoddart Privacy Commissioner of Canada Joint High.
La Charte de lempowerment The empowerment Charta Eugenia Lodini Università di Bologna.
Reading an analog clock
Infrastructures Working Group Meeting - Brussels, 13 October Comments on the TMN-T first proposal Commentaires sur la première proposition du RTM-T.
WALT: how to use the time when talking about your timetable WILF: to identify the correct time in French when reading & listening (level 3) DAYS OF THE.
Le rôle des adultes pour lélève acteur Adult role for the student actor Eugenia Lodini Università di Bologna Italy.
Le niveau de vie des étudiants en Europe The standard of living of the students in Europe Observatoire de la vie étudiante / France Padoue Ronan.
* Google Confidential and Proprietary Khaled KOUBAA Public Policy & Gov't Relations Manager - North Africa Google, Inc. Research, Innovation and Entrepreneurship.
The Benefits of Technology in the Classroom By: Jennifer Langer.
DELF Le 12 au 15 avril POURQUOI DELF? Official French language diplomas (DELF-DALF) - Why take the DELF and the DALF ? The Diplôme dEtudes en Langue.
Assessment and the new secondary curriculum S. Barfoot.
How to solve biological problems with math Mars 2012.
Quels objectives pédagogiques pour lélève acteur Which educational objectives for the student actor? Eugenia Lodini Università di Bologna Italy.
Core Module 9 Family and Community Engagement Association des conseils scolaires des écoles publiques de lOntario (ACÉPO) Association franco-ontarienne.
EUROPEAN ASSOCIATION OF DEVELOPMENT RESEARCH AND TRAINING INSTITUTES ASSOCIATION EUROPÉENNE DES INSTITUTS DE RECHERCHE ET DE FORMATION EN MATIÈRE DE DÉVELOPPEMENT.
AFNOR NF Z – "Online Consumer Reviews
1 La promotion de la santé ancrée dans la loi Le mandat de Promotion Santé Suisse est ancré dans la loi fédérale du 18 mars 1994 sur lassurance maladie.
Comment le changement se produit La manière dont chacun imagine que le changement se produit (histoire, sociétés) influence fortement nos stratégies pour.
Girls and Boys, Women and Men - respecting differences, promoting equality and sharing responsibility Filles et garçons, femmes et hommes - respecter les.
TortoiseSVN N°. Subversion : pour quoi faire ? Avoir un espace de stockage commun – Tous les étudiants du SIGLIS ont un espace svn commun Partager vos.
Bienvenue à la classe de français!
PURCHASING PHASE REVIEW Cornerstones of Purchase baseline
Blooms Taxonomy = Levels of learning Top: Active, participative, more emotionally linked The higher they are, the more they will learn Bottom: non-participative.
Les choses que j aime Learning Objective: To know how to use j aime to talk about things I like to do.
La pratique factuelle Années 90 un concept médical visant à optimiser les décisions cliniques face aux soins des patients Aujourdhui un concept évolutif,
29e CONFÉRENCE INTERNATIONALE DES COMMISSAIRES À LA PROTECTION DES DONNÉES ET DE LA VIE PRIVÉE 29 th INTERNATIONAL CONFERENCE OF DATA PROTECTION AND PRIVACY.
SVP. Bien lire la description des diapositives 1. 1.Une diapositive sur lidentification de létudiant, de sa recherche ainsi que du domaine dexpertise couvert.
Limplantation dun parc naturel marin en Martinique et le développement écotouristique : quels impacts pour les populations locales By Stéphanie Clarke.
Learn from each other! Implementation bottlenecks, lessons learned and solutions retreat of CTAs and project managers in the Africa region, Maouto,
Un chat deux chats deux chiens Un chien deux chevaux Un cheval
QU’EST-CE QUE TU FAIS?.
Les lycées. Sixth form is compulsory in France so it is really important to choose the right one. Look carefully at the information about colleges and.
To be able to say what I think about different jobs for level 3.
1 Diffusion du savoir et mobilisation des connaissances Bilan de la réunion des partenaires du Domaine Justice, Police et Sécurité à Ottawa (14 novembre.
Employment Policies. an Azorean story...
1 Intégration régionale et transports Regional Integration and Transport Programme de travail 2005 Work Program 2005.
J’aime ma culture francophone, j’aime notre façon d’être, notre joie de vivre, nos traditions, nos manies. Je veux que mes enfants vivent ça et qu’ils.
INDICATOR DEFINITION An indicator describes the manifestation of a process of change resulting from the pursuit of an action. Un indicateur décrit la manifestation.
3 Minutes Sprinter exercise: Write sentences in the
The political ecnomy of tourism development in Tolagnaro (Madagascar) Utilization of natural resources in the struggle against poverty Bruno Sarrasin Professeur.
KM-Master Course, 2004 Module: Communautés virtuelles, Agents intelligents C3: Collaborative Knowledge construction & knowledge sharing Thierry NABETH.
8th International Conference on psychosocial and economic aspects of HIV infection
Responsible products via large retail chains in the EU: field reality and development needs Vincent Commenne For the European Network for Responsible.
2010 CAADP A FRICA F ORUM M EETING THE C HALLENGES OF C LIMATE C HANGE S TRATEGIES OF S MALLHOLDER FARMERS TO ACHIEVE F OOD S ECURITY AND I NCOME G ROWTH.
Reaching Out - breaking down barriers and working with all segments of society Ouverture - abattre les barrières et s’ouvrir à tous les segments de la.
La norme Iso26000 La norme ISO définit comment les organisations peuvent et doivent contribuer au développement durable. Elle est publiée depuis.
Session 3: Implementation experience: Selection of measures based on Cost-effectiveness Analysis Introduction: summary of relevant results of the questionnaire.
Beneficiary Communication
Transcription de la présentation:

F.Reysoo, IHEID THE GRADUATE INSTITUTE OF INTERNATIONAL AND DEVELOPMENT STUDIES - Genre et développement - Fenneke REYSOO

F.Reysoo, IHEID Avancement, changement, progrès (social) Bonheur généralisé Amélioration de la situation des populations pauvres Création de consommateurs futurs des produits industriels Une croyance moderne (Rist, 2007, p. 487) Développement

F.Reysoo, IHEID DEVELOPMENT AS A DISCOURSE

F.Reysoo, IHEID Développement social Développement humain Développement durable Development fatigue (cf Dead Aid, Dambisa Moyo) Développement avec adjectifs

F.Reysoo, IHEID Colonisation Impérialisme Mondialisation/bonne gouvernance Globalisation/Marché ouvert (open market) Guerre contre le terrorisme/sécurité Termes alternatifs

F.Reysoo, IHEID Development that is not engendered is endangered (UNDP, 1995) Credo

F.Reysoo, IHEID Educate poor women and you educate the next generation Train poor women for a job and your investment is guaranteed Give poor women credit and the whole family benefits Teach poor women about sprayed nets to prevent malaria and you save a whole community Replace poor women with men in a factory and you have docile and effective workforce for less pay and less trouble Sterilize poor women and you control unwanted children and prevent a population explosion (Harcourt, 2006, p )

F.Reysoo, IHEID Access to education Access to paid labour Equal pay for equal work Decrease double burden Mobilize financial resources (Harcourt, 2006, on issues from South-African feminists)

F.Reysoo, IHEID Gender equality without social/economic justice will not address womens concerns (DAWN, 1987) (« women do not need a larger share of a poisoned pie » (Sen & Grown, 1987)) Origin of the credo

F.Reysoo, IHEID Economic issues: control over resources and property Womens issues: personal autonomy and bodily integrity (G. Sen, 2005, p. 6) La double face de la médaille

F.Reysoo, IHEID Droits humains Droits des femmes sont droits humains Droits reproductifs Droits sexuels Agenda de droits

F.Reysoo, IHEID Violence envers les femmes Sexualité, choix reproductifs et sexuels Santé des femmes Viol (Cairo consensus, 1994) Body-politics

F.Reysoo, IHEID Agenda du développement durable Sustained economic growth (ICPD, Cairo, 1994) Développement soutenable (Brundtland, 1987, economic growth as a means to achieve general happiness) Climate change (biodiversity, desertification, CO2)

F.Reysoo, IHEID IPS: Women are said to be the major agents of change, but their role is still not recognised, according to the gender and climate alliance. LORENA AGUILAR REVELO: Women have been playing a major role in the management of natural resources for centuries, dealing with the agricultural sector. In countries of Africa, in Congo for example, they produce 73 percent of the food and in Africa as a whole 50 percent of the food that is being consumed on the continent. Unfortunately, when you look at the other data you see that women only own one percent of the land worldwide; or when you look at the money from the new financing mechanism – or the previous financing mechanism – associated with climate change, you dont find women as major beneficiaries. UNFCCC, Copenhagen (2009)

F.Reysoo, IHEID IPS: Why is that so? LAR: The reason is that the whole climate change convention is gender blind. Of the three major conventions related to climate change – desertification, biodiversity and climate change – the U.N. Framework Convention on Climate Change is the only agreement with no mention of gender. There are innumerable global mandates calling for integrating a gender perspective into environmental and poverty reduction efforts that also apply to climate change. Nevertheless, there is no gender plan of action and even no mention of gender or womens issues. Analysis/Q-A-Gender-Missing-in-Climate-Agreements

F.Reysoo, IHEID (…) the tension between social/economic justice and gender justice may be more deep- rooted in practice than womens organizations have recognized today (…) For women, the biggest challenge is one of political identity: which identity should they choose as their primary one? And how is the choice linked to a feminist social project? (G. Sen, 2005, p. 5)

F.Reysoo, IHEID The call for gender: whats in a name?

F.Reysoo, IHEID Besoins pratiques et intérêts stratégiques (Molyneux, 1985; Moser, 1989)

F.Reysoo, IHEID

Corée du Sud (2000)

F.Reysoo, IHEID « Mainstreaming la perspective de genre se réfère au processus dévaluer les implications/les effets sur les femmes et les hommes de toute action planifiée, y compris la législation, les politiques ou programmes, dans tous les domaines et à tous les niveaux.. Cest une stratégie pour inclure les expériences et besoins (concerns) des femmes et des hommes une dimension intégrale de la formulation, mise en œuvre, monitoring et évaluation des politiques et programmes dans toutes les sphères politiques, économiques et sociétales de sorte que les femmes et les hommes bénéficient de façon égale et que les inégalités ne soient pas perpétuées. Le but ultime est datteindre légalité de genre » (UN ECOSOC, 1997, traduction FR) Gender Mainstreaming

F.Reysoo, IHEID Gender mainstreaming « Mainstreaming a gender perspective is the process of assessing the implications for women and men of any planned action, including legislation, policies or programmes, in all areas and at all levels. It is a strategy for making women's as well as men's concerns and experiences an integral dimension of the design, implementation, monitoring and evaluation of policies and programs in all political, economic and societal spheres so that women and men benefit equally and inequality is not perpetuated. The ultimate goal is to achieve gender equality » (UN ECOSOC, 1997)

F.Reysoo, IHEID Gross Domestic Product (GDP/PNB) and Gross National Product (GNP/PIB) Genuine Progress Indicators (GPIS) Measure poverty (poverty line) Measure gender inequality Measure well-being How to measure performances?

F.Reysoo, IHEID Life expectancy at birth/espérance de vie Adult literacy/alphabétisation adulte Gross enrollment ratio/scolarisation brute GDP per capita/PNB per capita Human Development Index (UNDP)

F.Reysoo, IHEID Composite Index to reflect the inequalities between men and women. Gender-Related Development Index

F.Reysoo, IHEID Composite Index –Womens political participation and decision- making –Female economic participation and decision- making –Power exerted by women over economic resources Gender Empowerment Measure/Indice de potentiation des femmes (UNDP)

F.Reysoo, IHEID Four pillars: Health and survival Educational attainment Economic Participation and Opportunities Political Empowerment –128 countries –14 indicators (ILO, WHO, UNDP, Survey Peasant Leaders) Global Gender Gap Reports (WEF)

F.Reysoo, IHEID (Saadia Zahidi, 436) (Saadia Zahidi 239; on women in the Middle East) Global Gender Gap

F.Reysoo, IHEID ILO conventions 100 and 111 How to hold powerful multinationals accountable (when power of governments is overruled) UN-Global Compact ( WB 2002: Country Gender Assessments as a tool for GM strategy WTO no gender impact measure instruments Enforcement of labour standards

F.Reysoo, IHEID Gender mainstreaming … but what is the main stream? What is/are the underlying development paradigm(s)? What do we measure, and what do we leave out? (technical and political issue) Who measures ? (quasi monopoly of legitimate information from International Organizations) Why has gender inequality persisted? ( Different standards for working women (Dee Dee Myers)) Critical Comments

F.Reysoo, IHEID Les économistes et anthropologues féministes ont utilisé le langage de la production vs reproduction, de la division sexuelle du travail, de léconomie des soins, de la sexualité et des droits reproductifs, et de lautonomie personnelle au sein des ménages, des communautés, des marchés de travail, et dans les systèmes légaux et politiques. La focalisation était sur les rapports et hiérarchies entre femmes et hommes. Il y a cependant une tâche aveugle, car les femmes sont opprimées/subordonnées comme membres appartenant à des classes ou castes, ou à cause de leur race, ethnicité, religion, orientation sexuelle, nationalité ou phase dans le cycle de vie. Ceci est une lacune dans la théorisation féministe parce que la subordination, lexclusion et la marginalisation sont liées aux réalités quotidiennes que vivent les femmes. (FR paraphrase, G. Sen, 2005, p. 3) Genre, culture et pouvoirs Semestre printemps 2010, Fenneke Reysoo

F.Reysoo, IHEID Comprendre, surpasser et transformer ces rapports de pouvoir dans les différents sphères traités dans le cours dintroduction est lobjet détude et de réflexion lors du séminaire Genre, culture et pouvoirs Jeudi, Salle Preiswerk, Rothschild 1ere séance, le jeudi 25 février 2010 Genre, culture et pouvoirs Semestre printemps 2010, Fenneke Reysoo

F.Reysoo, IHEID « Sancho ne veut pas que deux individus soient en contradiction lun avec lautre, comme bourgeois et prolétaire (…), il voudrait les voir entrer dans un rapport personnel dindividu à individu. Il ne considère pas que, dans le cadre de la division du travail, les rapports personnels deviennent nécessairement, inévitablement, des rapports de classes et se cristallisent comme tels; ainsi tout son verbiage se réduit à un vœu pieux et quil pense réaliser en exhortant les individus de ces classes à chasser de leur esprit lidée de leurs contradictions et de leur privilège particulier, il suffirait de changer l opinion et le vouloir. (Marx, op cit Bourdieu, Le métier de sociologue, p. 33) Fedaljurcion

F.Reysoo, IHEID La lisibilité de la personne humaine Je voudrais ici poser une question normative relativement simple que je formulerai ainsi : que se passe-t-il si lon "défait" les conceptions normatives et restrictives de la vie sexuelle et genrée ? Il peut arriver quune conception normative du genre "défasse", "déconstruise", la "personne" [personhood] et lempêche, à long terme, de persévérer dans sa quête dune vie vivable. Il peut aussi arriver quen déconstruisant une norme restrictive, on déconstruise du même coup une conception identitaire préalable, pour tout simplement inaugurer une nouvelle identité dont le but sera de sassurer une meilleure viabilité. (Butler, 1990)

F.Reysoo, IHEID Les théories et outils pratiques du "Genre et Développement" seront éclairées par des expériences de terrain et les avancées des féminismes du Sud. A la fin du séminaire, les étudiants sont capables d'utiliser ces outils analytiques et de les mettre à lépreuve dans l'analyse des problématiques de développement et des asymétries structurelles entre hommes et femmes. Intégrer la perspective genre dans le travail théorique et pratique implique une démarche auto-réflexive caractéristique des épistémologies et méthodologies de l'anthropologie (féministe) et s'inscrit dans un projet de transformation tant au niveau social qu'individuel. Mardi, , salle Eckenstein, début 23 février 2010 Inégalités de genre et développement Semestre printemps, 2010, Christine Verschuur

F.Reysoo, IHEID DAWN (Manila-based; AWID (Canada-based; WIDE (Brussels-Based; WEDO (New York-based;

F.Reysoo, IHEID