OBJECT PRONOUNS French III.

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Transcription de la présentation:

OBJECT PRONOUNS French III

Les pronoms objets roulent!!!

Complément d'objet direct (COD) “Subjects do the action, Objects receive the action” Direct objects are the people or things in a sentence which receive the action of the verb. To find the direct object in a sentence, ask the question Who? or What?        Je vois Pierre.    Who do I see? - Pierre.       Je mange le pain.    What am I eating? - Bread.

In French, pronouns come BEFORE the verb WHAT ARE PRONOUNS? These are the replacement words we use instead of naming things - “I see Jane” becomes “I see her”, “We eat cake” becomes “We eat it” In English pronouns come after the verb - They read the books/ They read them In French, pronouns come BEFORE the verb

WHAT do they look like? Me Nous Te Vous Le Les La L’

WHY should I use them? To avoid repetition (think of it as a “shortcut”) Ex: My mom is great. I love my mom. I took my mom out to dinner for her birthday. My mom is great. I love her. I took her out to dinner for her birthday.

WHEN may I use them? C’est l’enface de l’art! (it’s a piece of cake) You can usually identify the direct object as the noun that follows the verb in the sentence. I love you 

HOW do I know which one to choose? Me.…………………………….me You…………………………….te Him…………………………….le/l’ Her……………………………..la/l’ It (masc.)……………………le/l’ It (fem.)……………………..la/l’ We……………………………….nous You guys (all y’all)……..vous Them……………………………les

WHERE should I put them? First look for an infinitive. If there is an infinitive, put the pronoun before the infinitive. If there is no infinitive, look for the conjugated verb. Put the pronoun before the conjugated verb. Don’t forget to get rid of the noun that you replaced with the pronoun!

Exercise 1 (translate into English): 1.Je ______la__________ voudrais. 2. Elle _____l’_________ a eu. 3. Tu ______la_________ préfères. 4. Nous ____l’_________ avons. 5. Vous ____le_________ voyez. 6. Tu ______les_________ cherches. 7. On veut __les_________ lire. 8. Je _______les_________ adore 9. Nous _____l’_________ aimons 10. Marc ____le_________ déteste.

Exercise 2 (translate into English): Nous pouvons les lire. Elle aime l’écouter. Nous l’avons mangé. Je l’ai raté. Je les déteste. Vous allez les déguster. Tu vas le regarder. Elle aime les manger. Je ne l’ai pas entendu. Je les grignote entre les repas.

ATTENTION ! With direct object pronouns you usually make the end of the verb in the past tense agree Ex: j’ai vu les filles je les ai vues With indirect object pronouns you do not need to worry

Complément d'objet indirect (COI) WHAT do they look like? Me Nous Te Vous Lui Leur

WHY should I use them? To avoid repetition (“think of it as a shortcut”) Ex: My mom is great. I bought a present for my mom. I bought my mom a flower. My mom is great. I bought her a present. I bought her a flower.

WHEN may I use them? Indirect objects are the people in a sentence to or for whom the action of the verb occurs. In French, an indirect object is the preposition à (à la, au or aux) or pour followed by a person or people. Je parle à Pierre.  To whom am I talking? - To Pierre.  Il achète des livres pour les étudiants.  For whom does he buy books? - For the students.

How do I choose which one to use? To Me……………………. Me To You…………………… Te To Him…………………… Lui To Her…………………… Lui To Us……………………. Nous To You guys……………Vous To Them………………. Leur

WHERE should I put them? 1. First look for an infinitive. If there is an infinitive, put the pronoun before the infinitive. 2. If there is not an infinitive, look for the conjugated verb. Put the pronoun before the conjugated verb. 3. Don’t forget to get rid of the person and the preposition (à, à la, au, aux, or pour) that you replaced with the pronoun!

Exercise 3 (translate into English): 1. Nous lui écrivons. 2. Je vais t’acheter un cadeau. 3. Tu voudrais me donner un livre. 4. Vous lui donnez des haricots verts. 5. Jean lui a acheté un restaurant. 6. Je vais leur téléphoner. 7. Tu leur as parlé. 8. Claire leur dit qu’il n’y a pas de devoirs.

Exercise 4 (replace indirect object with appropriate pronoun): On a demandé au pompiste de vérifier l’huile. -- On lui a demandé de vérifier l’huile. 2.Le pompiste a conseillé à Marie et Robert de faire la vidange. -- Il leur a conseillé de faire la vidange. 3. Puis, le pomiste a dit à toi qu’il veut vérifier la pression des pneus. -- Puis, il t’a dit qu’il veut vérifier la pression des pneus.

Exercise 4 (ensuite) 4. Il a parlé à ma mère. -- Il lui a parlé. 5. Il achète une nouvelle roue pour moi. -- Il m’achète une nouvelle roue. 6. Le pompiste a nettoyé le pare-brise pour Richard et Alice. -- Le pompiste leur a nettoyé le pare-brise.

Exercise 4 (ensuite) 7. J’ai dit au pomiste qu’il faut recharger la batterie. -- Je lui ai dit qu’il faut recharger la batterie. 8. Tu as demandé au pompiste le prix du super. -- Tu lui as demandé le prix du super.

Pronouns and Negatives Direct and indirect object pronouns go before the verb when the phrase is negative and the ne…pas or other negative term wraps round - je ne l’aime pas il ne la voit pas nous ne les achetons plus ils ne le livrent jamais

Y WHY should I use it ? To avoid repetition (“short-cut”) Ex. I love the grocery store. I go to the grocery store every Friday. I love the grocery store. I go there every Friday.

When may I use it? Use Y when you have the preposition à (à la, au, aux) followed by a noun (not a person). You also use Y when you have any preposition that refers to a location (à droite de, sur, dans, etc) and a place Tu vas à la banque aujourd'hui? Non, j'y vais demain. Nous allons au magasin. Tu veux y aller ? Il était chez Jean. Il y était.

Attention! Y can also replace à + a noun that is not a person,* such as with verbs that need à. Note that in French, you must include either à + something or its replacement y, even though the equivalent may be optional in English. Je réponds à une lettre. J'y réponds.

WHERE should I put it? First look for an infinitive. If there is an infinitive, put the pronoun before the infinitive. If there is not an infinitive, look for the conjugated verb. Put the pronoun before the conjugated verb. Don’t forget to get rid of the noun and the preposition (à, à la, au, aux) that you replaced with the pronoun!

EN WHY should I use it? To avoid repetition (“short cut”) Ex. My car is fast. I talk about my car often. My car is fast. I talk about it often.

WHEN may I use it? Use EN to replace the preposition de (du, des) followed by a noun (not a person)    As-tu du pain ? Oui, j'en ai.  Il a envie d'une pomme. Il en a envie. Je n'ai pas besoin d'un aide. Je n'en ai pas besoin.

Attention! Il y a beaucoup de chambres. Il y en a beaucoup. In a sentence with a modifier, such as an adverb of quantity or a number, plus noun, en replaces the noun and the modifier or number is placed at the end of the sentence. Note that "of it" and "of them" are usually optional in English, but en is required in French. Il y a beaucoup de chambres. Il y en a beaucoup. Je n'ai pas assez d'argent. Je n'en ai pas assez. Je voudrais deux livres. J'en voudrais deux. Nous avons acheté 10 cahiers. Nous en avons acheté 10.

Attention! En also replaces de + noun with verbs and expressions that need de. Again, in French, you must include either de + something or its replacement en, even though "about/of it" is usually optional in English. Que penses-tu de mon idée ? -- Qu'en penses-tu ?

WHERE should I put it? First look for an infinitive. If there is an infinitive, put the pronoun before the infinitive. If there is not an infinitive, look for the conjugated verb. Put the pronoun before the conjugated verb. Don’t forget to get rid of the noun and the preposition (de, du, des) that you replaced with the pronoun!

Exercise 5 (replace object with y or en): 1. Vous allez prendre la E. 411 pour aller à Bruxelles. Vous allez prendre la E. 411 pour y aller. 2. Je vais à Paris cet été. J’y vais. 3. Nous avons besoin d’une voiture. Nous en avons besoin. 4. Vous allez vous arrêter à Bouillon? Vous allez vous y arrêter.

Exercise 5 (ensuite) 5. J’ai demandé au pompiste de nouveaux pneus. J’en ai demandé au pompiste. 6. Vous allez visiter des châteaux? Vous allez en visiter? 7. Je mange des gaufres? J’en mange. 8. Je mets ma plante dans le coffre. J’y mets ma plante.

Exercise 5: (ensuite) 9. Elle est sur le lit. Elle y est. 10. Nous allons acheter des cadeaux. Nous allons en acheter. 11. Marie va au magasin. Marie y va. 12. Je vais acheter un cadeau pour toi. Je vais en acheter pour toi.

me le lui y en te la leur nous les vous L’ordre des pronoms *Think of the shape as a slice of pizza! me le lui y en te la leur nous les vous Bon appétit

Exercise 6 (replace object with the appropriate pronoun): On a demandé au pompiste de vérifier l’huile. -- On lui en a demandé. 2. Le pompiste a conseillé à Marie et Roger de faire la vidange. -- Il leur en a conseillé. 3. Il a donné la boîte à Fatima. -- Il la lui a donné. 4. Gilles et Ahmed apportent la roue de secours à moi. -- Ils me l’apportent.

Exercise 6 (ensuite) 5. Elle envoie les directions à tes amis. -- Elle les leurs envoie. 6. Je mets la roue de secours dans le coffre. -- Je l’y mets. 7. Il place le livre sous la table. -- Il l’y place. 8. Je donne le cadeau à ma grand-mère. Je le lui donne.

Exercise 6 (ensuite) 9. Tu parles au pompiste de ta voiture. -- Tu lui en parles. 10. Le pompiste dit à Robert de payer. -- Le pompiste lui en dit.

L’impératif (pronouns come after the noun) In imperative commands, ME becomes MOI, TE becomes TOI. If you have more than one pronoun, put them in this order If the commands are negative, the reflexive pronouns come before the conjugated verb and do not change

Imperative order of pronouns Le moi lui y en La toi leur Les nous L’ vous Give it to me! Donne-le-moi!

Exercise 7 (complete command by replacing objects with the appropriate pronouns): Rachid, donne la boîte à outils à Fatima. -- Donne-la-lui 2. Fatima et Aïcha, apportez-moi la roue de secours! -- Apportez-la-moi! 3. Aïcha, explique à Rachid et Samir comment changer le pneu! -- Explique-le-leur!

C’est facile, n’est-ce pas? Exercise 7: (ensuite) 4. Gilles et Ahmed, mettez la roue de secours dans le coffre! -- Mettez-l’y! 5. Claire, envoie les directions à tes cousines! -- Envoie-les-leurs! C’est facile, n’est-ce pas?

LA FIN!!! http://staff.fcps.net/tlambert/handouts.html Crédits: http://staff.fcps.net/tlambert/handouts.html http://french.about.com/od/grammar/a/directobjects.htm