Written language disorders

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Transcription de la présentation:

Written language disorders Marie Pommereau Master 2 ILTS Paris 7 Denis-Diderot 2005-2006

Les troubles du langage écrit 1. Written language disorders: an overview 2. Arborescences 3. Texte de traduction 4. Difficultés 5. L’expert 6. Ce qu’il reste à faire

(1) Presentation of the subject area Written language disorders: an overview

Written language disorders: an overview Texte Subject Area Arborescences Problèmes Written language disorders: an overview Definition: Inability and/or loss of the ability to write, spell or read. Written language disorders can be observed by children (developmental) as well as adults (acquired).

Written language disorders: an overview Texte Subject Area Arborescences Problèmes Written language disorders: an overview 2 important discoveries: 1860 Paul Broca (1824-1880) discovered that people who suffer damage to a specific part of the brain’s left hemisphere lose the ability to produce fluent speech. This area of the brain became known as Broca’s area. 1896 Dr. Pringle Morgan observed dyslexia for the first time.

Written language disorders: an overview Texte Subject Area Arborescences Problèmes Written language disorders: an overview The 3 main written language disorders: Developmental disorders are caused by biological anomalies, usually genetic, in the brain at various levels from prenatal through childhood development. Examples: dysphonesia (deficit of the sound/symbol integration: reads light for candle), dysnemkinesia (writing: inability to remember the movements ex. p for q) or dyseidesia (reading: inability to perceive the word as a whole, just letters). Learning disorders Are caused by « external » factors: family, social conditions, environmental conditions. Learning Disorders occur in three major categories: reading, mathematics, and written expression. Examples: dysorthographia (inability to spell), dysgraphia (writing the letters – irregular, unfinished letters, etc.) or dyscalculia (inability to understand and manipulate numbers) Acquired disorders (Adults) are caused by brain trauma (lesions because of an accident, Alzeihmer’s disease, cerebral vascular accident, etc.) Example: pure agraphia (inability to write while reading is possible), pure alexia (the contrary) spatial alexia (only see the half part of the word ex. tooth/brush)

Written language disorders: an overview Some examples: A dysorthographia Original text : Le corbeau Un corbeau perché sur l'antenne d'un bâtiment tient dans son bec une souris. Rendu furieux par cet oiseau cruel des enfants lancent des cailloux pour l'obliger à s'envoler Aline, 10 years old

Written language disorders: an overview Some examples: A dysgraphia Awkward and uncomfortable style Slow rate of writing Poorly formed or not easily read letters Writing that is overly large or small Difficulty keeping within the margins Difficulty keeping on the lines

(2) Arborescences Les différents types de troubles du langage écrit Cerveau, lecture et écriture La conscience phonologique Les termes faisant l’objet de fiches longues sont soulignés.

Les différents types de troubles du langage écrit troubles de développement troubles de l’apprentissage troubles acquis

Les différents types de troubles du langage écrit (1/3) troubles de développement dyslexie développementale dyseidésie dysnemkinésie dysphonésie Liens génériques : hyperonymes/hyponymes dyslexie développementale de surface dyslexie développementale profonde

Les différents types de troubles du langage écrit (1/3) Developmental disorders developmental dyslexia dyseidesia dysnemkinesia dysphonesia Liens génériques : hyperonymes/hyponymes developmental surface dyslexia developmental deep dyslexia

Les différents types de troubles du langage écrit (2/3) troubles de développement troubles de l’apprentissage troubles acquis dysorthographie dyscalculie dysgraphie

Les différents types de troubles du langage écrit (2/3) learning disorders dysorthographia dyscalculia dysgraphia

troubles de développement troubles de l’apprentissage troubles acquis

troubles aquis agraphies alexies dyslexies acquises alexie verbale dyslexie profonde agraphie pure cécité verbale dyslexie de surface agraphie spatiale alexie avec agraphie dyslexie phonologique agraphie apraxique alexie spatiale dyslexie par négligence agraphie frontale alexie littérale paralexie

acquired disorders agraphias alexias acquired dyslexias verbal alexia deep dyslexia pure agraphia Pure alexia surface dyslexia spatial agraphia alexic agraphia phonological dyslexia apraxic agraphia spatial alexia neglect dyslexia frontal agraphia literal alexia paralexia

(2) Arborescences Les différents types de troubles du langage écrit Cerveau et langage écrit La conscience phonologique

Les 4 lobes du cerveau

Cerveau & langage écrit lobe occipital lobe pariétal lobe temporal lobe frontal cortex visuel primaire gyrus angulaire aire de Wernicke Aire de Broca cortex moteur Reçoit les informations données par l’oeil Déchiffre structure orthographique / graphique Compréhension/association à forme auditive Expression/ structure syntaxique Vers muscles Lien partie/tout Lien fonctionnel

(Hemisphère gauche)

Cerveau & langage écrit brain occipital lobe parietal lobe temporal lobe frontal lobe Primary visual cortex angular gyrus Wernicke’s area Broca’s area cortex moteur

(2) Arborescences Les différents types de troubles du langage écrit Cerveau et langage écrit La conscience phonologique

La conscience phonologique Mot lu graphèmes décodage analyse phonologique Dyslexies développementales : déficit encodage phonèmes Liens fonctionnels

Phonological awareness word graphemes decoding phonological analysis Developmental dyslexias : deficit encoding phonemes

(3) Texte de traduction

Texte Subject Area Arborescences Problèmes Texte de traduction 2 textes : Agraphia, by Rhawn Joseph, Ph.D., + Dyslexia and Alexia, by Rhawn Joseph, Ph.D. Extraits de: Neuropsychiatry, Neuropsychology, Clinical Neuroscience. Academic Press, NY, 2000 Rhawn Joseph, Ph.D.: Neuropsychiatre américain. S’est spécialisé dans la neurothéologie. Contents of the text: Description of agraphia, dyslexia and alexia.

Proposition de traduction (Agraphia) The Neurology of Writing There are a number of brain areas which interact and which are responsible for various aspects of the ability to write. Likewise, there are a number of theories which have been proposed to explain the ability to write, and the loss of writing ability. Broadly considered, the principle structures include the left frontal lobe (Exner's Writing Area and Broca's Expressive Speech area), the left temporal lobe (Wernicke's receptive speech area), and the superior and inferior parietal lobe. Exner's and Broca's area are implicated in the expressive aspects of writing, whereas the temporal and parietal lobe are involved in the comprehension of written words. However, the parietal lobe is also believed to program the frontal motor areas and to supply the anterior region of the brain with the grapheme equivalents of auditory language; i.e. converting or visual images sounds into written symbols. Anatomie de l’écriture De nombreuses zones du cerveau ont un rôle important dans les différents mécanismes de l’écriture. De même, il existe un nombre important de théories expliquant cette capacité à écrire, ainsi que la perte de cette capacité. De manière générale, les zones principales du processus d’écriture sont les suivantes : Le lobe frontal gauche (où se trouvent la zone d’Exner, centre de l’écriture, ainsi que l’aire de Broca, centre moteur de la parole), le lobe temporal gauche (l’aire de Wernicke, centre de réception du langage), et enfin les parties supérieures et inférieures du lobe pariétal. Si la zone d’Exner et l’Aire de Broca sont responsables de la production de l’écriture, les lobes temporal et pariétal jouent quant à eux un rôle important dans la compréhension des mots écrits. Cela dit, on pense également que le lobe pariétal contrôle les aires motrices frontales, et qu’il transmet à la région antérieure du cerveau les équivalents en graphèmes du langage oral, c’est-à-dire qu’il convertit les images visuelles ou acoustiques en symboles écrits

(4) Difficultés Où s’arrêter? Structurer le domaine / les arborescences Le problème du terme « dyslexie » Utilisé très largement, pour tous les troubles de la lecture (voire même de l’écriture), sans distinction. Conséquence : des définitions difficiles à trouver Plusieurs points de vue : les scientifiques, les profs, les parents, les associations…

(5) L’expert Pr. Max Coltheart Max Coltheart is a cognitive scientist with interests mainly in cognitive neuropsychology and cognitive neuropsychiatry. Formerly Professor of Philosophy at Birkbeck College, London, he is currently a Federation Fellow, Professor of Psychology at Macquarie University, and Scientific Director of the Macquarie Centre for Cognitive Science. Macquarie Centre for Cognitive Science Macquarie University Sydney NSW 2109 Australia De 1972 à aujourd’hui, 17 livres, env. 250 publications. Page perso : http://www.maccs.mq.edu.au/~max/

(6) A faire Les techniques de « guérison »? Un gène de la dyslexie Conscience phonologique et anatomie Et le reste…