Lesson Title File Name The Big Idea Lesson Objectives Lesson Resources Visite à Paris 1617Frey9wk10visiteaparis The Big Idea Talking and writing about a trip to Paris in the past tense. Lesson Objectives All students will understand phrases in the past tense about a trip to Paris and understand opinions of the trip Most students will be able to speak or write about a trip to Paris in the past using phrases learnt in the lesson 3. Some students will be able to adapt the language learnt to use the correct form of the past tense and understand and use the correct past of the verbs avoir or être. Lesson Resources CGP GCSE Revision Guide pages 101 and 102 Key Words Vocabulary J’ai regardé J’ai visité J’ai mange J’ai acheté J’ai admire J’ai envoyé J‘ai visité J’ai rencontré Je suis allé(e) Je suis monté(e) Je suis arrivé(e) Je suis sorti(e) Je suis rentré(e) Setting the Scene Practising past tense verbs Summary You will be able to describe a trip to Paris in the past tense and give opintions. Homework 2 tasks from slide 32 Suggested follow up Complete all unfinished activities
WEEK 10 Lesson Title: Visite à Paris File Name: 1617frey9wk10visiteaparis WEEK 10 Learning objective: You will describe a visit to Paris in the past and give opinions. You will use “avoir” and “être” verbs.
Listening Task Where did they go? What did they do? What was it like?
Examples of how to use the different parts of past tense verbs Complete the phrases: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Now try to say where he or she went and what he or she did Where we went and what we did
Une visite à Paris Write the French names for as many of the places below as you can. If you know the English, but not the French, write the English 1. 4. 2. 3. 5. 6. 7. 8. 9. Extra: Which is the odd one out and why? You can answer in English.
1. L’Arc de Triomphe
(La cathédrale) Notre-Dame 2.
3. La Tour Eiffel
4. Disneyland Paris
(La Basilique du) Sacré-Coeur 5. (La Basilique du) Sacré-Coeur
6. (Le Musée du) Louvre
7. La statue de la Liberté C’était un cadeau des États-Unis
Le château de Versailles 8. Le château de Versailles C’était le château de Louis XIV, qui était roi de France pendant 72 ans.
Match a letter and a number: J’ai regardé J’ai visité J’ai mangé J’ai acheté J’ai admiré J’ai envoyé J‘ai visité J’ai rencontré le feu d’artifice au restaurant un garçon des cartes postales des souvenirs la Tour Eiffel la pyramide du Louvre la cathédrale de Notre Dame
À Paris, j’ai visité la cathédrale de Notre Dame = I visited the Notre Dame cathedral j’ai mangé au restaurant = I ate at the restaurant j’ai admiré la Pyramide du Louvre = I admired the Louvre Pyramid j’ai regardé le feu d’artifice = I watched the fireworks j’ai visité la Tour Eiffel = I visited the Eiffel Tower j’ai acheté des souvenirs = I bought some souvenirs j’ai rencontré un garçon = I met a boy j’ai envoyé des cartes postales = I sent postcards
Can you change these verbs into the nous part of the verb? Je suis allé(e) à Paris Je suis monté(e) la Tour Eiffel Je suis arrivé(e) à la cathédrale Je suis sorti(e) du restaurant Je suis rentré(e) à l’hôtel
Words to describe what it was like: C’était… joli beau historique touristique propre amusant intéressant bon marché impressionnant pollué cher bondé bruyant sale fatigant ennuyeux nul barbant Exemples: C’était joli et historique C’était beau mais cher = it was beautiful but expensive. J’ai visité la Tour Eiffel. C’était impressionnant mais bondé.
Words to describe what it was like: C’était… joli =pretty beau = beautiful historique = historic touristique = touristy propre = clean amusant = fun intéressant = interesting bon marché = cheap impressionnant = impressive pollué = polluted cher = expensive bondé = packed(with people) bruyant - noisy sale = dirty fatigant = tiring ennuyeux = boring nul = awful barbant = boring Exemples: C’était joli et historique C’était beau mais cher = it was beautiful but expensive. J’ai visité la Tour Eiffel. C’était impressionnant mais bondé.
Intensifiers (Intensificateurs d'adjectifs) C’était très intéressant. C’était assez nul. Adjectifs – en rouge, violet ou vert? Le passé - en rouge, violet ou vert? Intensificateurs d'adjectifs - en rouge, violet ou vert?
Would you normally say the following? In English… Would you normally say the following? It was very excellent. It was very fantastic. So are you going to say in French C’était très excellent? What’s the alternative?
Now make some sentences of your own: Exemples: C’était très joli et historique C’était beau mais assez cher = it was beautiful but quite expensive. J’ai visité la Tour Eiffel. C’était très impressionnant mais bondé. impressionnant / bondé amusant / fatigant intéressant / cher
Now make your writing and speaking more interesting: Add a time phrase: D’abord après puis ensuite très assez trop Add an intensifier: Add connectives: mais et aussi
Faites une phrase Make up a sentence
Write what time the following happened: J’ai pris le train J’ai visité la cathédrale de Notre Dame Je suis parti(e) Je suis rentré(e) chez moi le soir Je suis allé(e) au restaurant J’ai admiré l’Arc de Triomphe Je suis arrivé(e) à Paris Je suis monté(e) la Tour Eiffel Je suis descendu(e) de la Tour Eiffel
Read the text and answer the questions: Je m’appelle Eric. Pendant les vacances j’ai passé un jour à Paris. J’ai voyagé en Eurostar du centre de Londres au centre de Paris et je suis arrivé à Paris Nord à midi. J’ai mangé au restaurant et j’ai mangé un bon repas français. J’ai commandé du biftek avec des pommes de terre et comme dessert, j‘ai pris une glace à la fraise. J’ai payé 18 Euros pour le repas. C'était très bon marché, et délicieux aussi! L'après-midi j’ai visité la Tour Eiffel. Je suis monté à pied jusqu'au deuxième étage. J’ai eu une très belle vue de Paris, puisqu'il faisait un temps magnifique. J’ai pris des photos et j’ai acheté des cartes postales. Après la Tour Eiffel j’ai visité la Défense pour voir la Grande Arche. Il y a un grand centre commercial à la Défense aussi et j’ai fait du shopping. J‘ai acheté un livre français. Le livre a coûté 7 Euros. Le soir j’ai quitté Paris à sept heures. Dans le train j'ai lu un magazine et j‘ai regardé par la fenêtre. Je suis rentré à la maison à 23h30. 1.How long did Eric spend in Paris? 2. What did Eric eat in the restaurant? 3. How high up the Eiffel tower did he go? 4. What did he buy and how much did it cost? 5. What did he do on the train? 6. What happened at 23h30?
Fill in the gaps with the correct part of avoir or être and change the infinitive (in brackets) to the past correct past participle. Exemple: nous………….(passer) = nous avons passé Remember agreements on être verbs. Pendant les vacances nous…….. (passer) un jour à Paris. Nous……… (voyager) en Eurostar du centre de Londres au centre de Paris et nous………………. (arriver) à Paris Nord à midi. Nous……….(aller) dans un restaurant et nous……………… (manger) un bon repas français. Mes parents………………. (commander) du biftek avec des pommes de terre et ma soeur et moi…………………… (choisir) du porc dans une sauce aux champignons avec des frites. Comme dessert, j‘……………….. (prendre) une glace à la fraise. Nous……………………. (payer) 48 Euros pour le repas. C'était très bon marché, et délicieux aussi! L'après-midi nous…………………….(visiter) la Tour Eiffel. Nous……………………..(monter) à pied jusqu'au deuxième étage. On…….….. (avoir) une très belle vue de Paris, puisqu'il faisait un temps magnifique. Après la Tour Eiffel nous……………………(aller) à la Défense pour voir la Grande Arche. Il y a un grand centre commercial à la Défense aussi et nous................(payer) 7 Euros . Nous ………… (regarder) par la fenêtre. Nous……………………….. à la maison à 23h30 (rentrer).
Les devoirs - Homework Complete both tasks: Task 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Complete Delphine’s letter with the correct part of the verb avoir or être 1-10 Example: 1 je suis allée (see the previous slide for help). Write one word for each gap 1-10 Task 2 Write a reply using these pictures for ideas. Write around 60 words.
Les devoirs – homework Study the lesson slides from today’s lesson. Complete the 2 tasks from the previous slides.
This presentation was designed and brought to you by InterHigh School, available through the InterHigh Library and InterHigh Teach Programme. All content of this presentation has been prepared by specialist teaching staff of InterHigh School and therefore is property of InterHighEducation. Use of this teaching material is permitted only to InterHigh Education staff. For more information about InterHigh or its Teach Programme please visit our supporting websites. Thank you for using InterHigh and the InterHigh Library. Supporting websites: http://www.interhigh.co.uk http://library.interhigh.co.uk Supporting contact information: Tel: (0)1873 813900 Fax: (0)8709 127314 e-mail: admin@interhigh.co.uk www.interhigh.co.uk