Accréditation internationale dun centre de simulation J Bréaud Centre de Simulation de la Faculté de Médecine de Nice

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Transcription de la présentation:

Accréditation internationale dun centre de simulation J Bréaud Centre de Simulation de la Faculté de Médecine de Nice DU Pédagogie et Simulation – 28 Novembre 2012

Grand nombre de centres de simulations USA « faire valoir » pour Ecoles de Médecine Activité disparate Nécessité dune uniformisation des centres / des enseignements Sociétés savantes : programmes daccreditation / guides de bonne pratique – American College of Surgeons (ACS) – Society for Simulation in Healthcare (SHS) ( – Collège Royal des Médecins Canadiens (CRMCC) ( pd/cpd_accreditation/cpd_providers_resources/simulation) Présentation : historique Intérêt En pratiqueConclusion

Démarche récente (< 10 ans) ACS : 62 centres (4 hors USA/canada) 2 niveaux de centre / équipements, programmes…. (Comprehensive / basic) Site internet : database 1 réunion + 1 séminaire / an Visites de centres Présentation : A.C.S Intérêt En pratiqueConclusion

The vision of the ACS Accredited Education Institutes is to create a network of ACS-approved regional Education Institutes that offer practicing surgeons, surgical residents, medical students, and members of the surgical team a spectrum of educational opportunities including those that address acquisition and maintenance of skills; and focus on new procedures and emerging technologies. The goal of the ACS Accredited Education Institutes is to focus on competencies and to specifically address the teaching, learning, and assessment of technical skills using state-of-the- art educational methods and cutting-edge technology. All phases of learning (prior to a course, during a course, and after a course) are addressed by the faculty at the Education Institutes. Leading-edge educational approaches will be used to ensure achievement of competence and development of expertise. The Education Institutes may use a variety of methods to achieve specific educational outcomes, including the use of bench models, simulations, simulators, and virtual reality. The faculty at these institutes will ensure that the participants achieve predetermined levels of skill at the completion of the course. Opportunities for post-course proctoring will be explored to facilitate transfer of the newly acquired skill to surgical practice. Also, collaborative education research would be pursued by the Education Institutes under the aegis of the College, to advance the science of acquisition and maintenance of surgical competence. Présentation : A.C.S Intérêt En pratiqueConclusion

The Consortium of ACS-accredited Education Institutes The Consortium is the network of ACS-accredited Education Institutes (AEI). The Consortium offers global opportunities for collaboration, research, and access to resources from fellow Institutes and the American College of Surgeons Division of Education. Consortium members have two opportunities to meet each year, at the Annual Meeting of the Consortium of ACS-accredited Education Institutes and at the annual postgraduate course, Exploring New Educational Opportunities Through the Consortium of ACS-accredited Education Institutes. Please visit News and Events for additional information.News and Events The Consortium has established four committees including, Research and Development, Curriculum, Surgical Education Administration and Management, and Technologies and Simulation. These committees drive the Consortium and provide resources and recommendations to fellow AEIs.committees Présentation : A.C.S Intérêt En pratiqueConclusion

Base de données (programmes pédagogiques USA/Canada) Site web Visites de centres USA – relations internationales Démarche scientifique / recherche en pédagogie et simulation Nouveaux simulateurs Organisation interne Présentation Intérêt général En pratiqueConclusion

Organisation interne : – Structuration des équipes pédagogiques – Structuration des programmes – Gestion budgétaire – Organisation architecturale – Recueil de données et évaluation continue – Rapports dactivité… Présentation Intérêt : organisation interne En pratiqueConclusion

Demande daccréditation Dossier (très complet) Visite sur site Accréditation 3 ans Suivi annuel (rapport) 4000 USD 1200 USD Présentation Intérêt En pratiqueConclusion

1. Dossier administratif : – Institution (faculté de médecine) – Moyens matériels Simulateurs / SURFACE dédiée / équipement informatique….. – Moyens humains : Technicien Enseignants : 50 % temps dédié …… Administrateur (niveau I) Organigramme / comité de pilotage – Moyens financiers (pérennes) Présentation Intérêt En pratique : dossier administratif Conclusion

2. Projet pédagogique : – Équipe pédagogique – Enseignement : population ciblée (au moins 2 pop différentes (externes / internes…) EVALUATION : – Enseignés – Enseignants – Documents Projets de recherche Présentation Intérêt En pratique : dossier Conclusion

Visite dun membre « expert » de lA.C.S sur site Évaluation « réelle » du site Rencontre avec les responsables denseignement Check-list + aspects pédagogiques / financiers Rapport de lexpert Présentation Intérêt En pratique : visite sur site Conclusion

Contrôle du dossier +/- modifications Rapport de lexpert Commission (janvier 2011) de lA.C.S accréditation pour 3 ans Rapports annuels dactivité Présentation Intérêt En pratique : visite sur site Conclusion

Très bénéfique (vision globale, recherche, collaboration) MAIS Très astreignant – Dossier initial : 2 mois – Rapport annuel : 10 j Prix élevé Presentation Intérêt En pratiqueConclusion

Anticiper la constitution dun dossier : – Organisation pédagogique – Cursus structurés ++ – Evaluation avec documents (enseignants / enseignés) – Rapports écrits réunions, comité de pilotage… Anticiper le rapport annuel (collecter les données au fil de leau) Presentation Intérêt En pratiqueConclusion