L’imparfait.

Slides:



Advertisements
Présentations similaires
Jeudi, le 10 octobre Objectif de la leçon: To be able to form and detect the Imperfect Tense in French. e.g. I used to buy/ I was buying Olympics values.
Advertisements

L/O: to know the formation of verbs in the imperfect tense and to use the imperfect and perfect tenses together Passé Composé.
L’imparfait: l’utilisation complète But: to understand when to use the imparfait when writing about the past.
Remember the Imperfect? (that thing we did before half term) Can you remember the 3 uses? Saying what something WAS like Saying that you USED TO do something.
 L’imparfait (imperfect tense) is used to describe what things used to be like or to talk about repeated actions in the past  Frequently used in description.
Examples I worked for an hour We stayed in France for a week
By the end of the lesson you will be able to
LE PASSÉ COMPOSÉ J’ai aimé ce leçon!
Titre: Révision lundi, le 17 octobre 2016
French 3 - Unité 3 Lesson I can use both the imparfait and passé composé to describe my childhood.
CONJUGAISON.
The passé composé vs. the imparfait
L’IMPARFAIT ET LE PASSÉ COMPOSÉ
Imparfait ou Passee Compose?
Passé Composé ou Imparfait?
(= for (how long) / since (when?)
les bonnes résolutions
L’imparfait.
L’imparfait 2. First, let’s look at how the imperfect tense is formed. To get the stem for the imperfect, you drop the -ons ending from the nous form of.
Point de départ You have learned the uses of the passé composé versus the imparfait to talk about things and events in the past. These tenses are distinct.
The basics Passe Compose expresses specific actions or events that were started and completed at a definite point in the past EX: J’ai fait mon lit ce.
Mon enfance Quand j’était petit, j’étais _________________
The verb tense to describe the past
Imparfait v. Passé Composé
L’imparfait.
Objective: To be able to reminisce about your childhood using the imperfect tense!
Composition notebook pg
l y a which we have already learned means “there is/are l y a which we have already learned means “there is/are.” When we put a measure of time.
L’imparfait/imperfect:
Conjuguez avec avoir ou être à l’imparfait.
French 3 - Unité 3 Lesson I can use both the imparfait and passé composé to describe my childhood.
L’imparfait.
“Depuis”.
Mon enfance Quand j’était petit, j’étais _________________
Passé Composé vs Imparfait
The Future tense.
Le verbe aller au présent
COMMENT PRÉPARER UN GÂTEAU MICHELIN A*
L'Imparfait.
Le futur proche.
Qu’est-ce que vous avez fait hier?
Daily Routine and Times.
Notes: l’Imparfait français III.
Les pronoms relatifs.
Passe Composé vs Imparfait
Next weekend 1617frey9wk15nearfuture
The Passé Composé In the previous lesson we looked at the formation of the passé composé (perfect tense) with Avoir verbs. In this lesson we will further.
Le soir Objectifs: Talking about what you do in the evening
L’IMPARFAIT This tense is the EASIEST to master in French!
La famille ER conjugaison
Imparfait v. Passé Composé
Imparfait v. Passé Composé
Qu’est-ce que tu faisais quand tu étais jeune?
L’imparfait.
Français II H – Unité Préliminaire A Structures
The Perfect Tense with ‘avoir’
Conjuguez avec avoir ou être à l’imparfait.
Passé Composé with Etre
Le Passé Composé Using negatives.
Passé Composé with Etre
Passé Composé with Etre
The Perfect Tense with ‘être’
The basics Passe Compose expresses specific actions or events that were started and completed at a definite point in the past EX: J’ai fait mon lit ce.
Point de départ You’ve learned how the passé composé can express past actions. Now you’ll learn another past tense, the imparfait (imperfect). © 2015.
L’imparfait.
3 1 Vive la nature! A. Révision: Le passé composé p. 114
Qu’est-ce que tu faisais quand tu étais jeune?
The basics Passe Compose expresses specific actions or events that were started and completed at a definite point in the past EX: J’ai fait mon lit ce.
The Perfect Tense with ‘être’
The Perfect Tense with ‘avoir’
Transcription de la présentation:

L’imparfait

Quand j’étais petite mais vie était complètement différente. Je faisais beaucoup d’activités après l’école. Par exemple je dansais chaque soir soit le ballet, soit les claquettes, soit le jazz. Je faisais du théâtre aussi et je rêvais d’être une actrice célèbre. Je ne voulais jamais ni me marier ni habiter en Angleterre. Ma nourriture préférée était ‘Alphabites’ car j’adorais inventer des phrases différentes pendant mon repas. Le soir je jouais avec mes poupées Barbie et je lisais des livres de Enid Blyton. Par contre ma sœur n’aimait pas lire, elle préférait parler avec son amie imaginaire qui s’appelait Lucy. Elle pouvait jouer pendant des heures avec ses voitures.

1. Describing something that happened frequently or regularly in the past Quand j’avais 10 ans, je faisais de la natation deux fois par semaine. When I was 10 years old, I went swimming twice a week.

2.Describing something that went on for a long period of time. Quand j’étais petite, j’habitais à la campagne et nous avions deux chats. When I was small, I lived in the country and we had two cats.

3. Descriptions in the past. General La maison était énorme. The house was enormous. weather Hier, il faisait soleil. Yesterday it was sunny. opinion J’ai mangé du poulet - c’était délicieux. I ate some chicken – it was delicious.

4. Saying what something used to be like. Quand j’étais petite, je mangeais beaucoup de bonbons. When I was small, I used to eat lots of sweets.

5. Was…ing and were…ing If you want to translate was or were doing something, you must use the imperfect tense. Je faisais mes devoirs quand ma mère est rentrée à la maison. I was doing my homework when my mother came home. Nous jouions au foot quand il a commencé à pleuvoir. We were playing football when it started to rain

The meaning of the imperfect tense therefore changes depending on the context. j’allais could mean… I went I used to go I was going

Formation of the imperfect tense 1 Take the nous part of the present tense nous jouons 2 Take away the nous and the -ons ending jou 3 Add the following endings: je jouais tu jouais il / elle / on jouait nous jouions vous jouiez ils / elles jouaient

This method also works for verbs which are irregular in the present tense Eg avoir - to have Present tense nous part = nous avons therefore the imperfect tense is as follows: j’ avais tu avais il / elle / on avait nous avions vous aviez ils / elles avaient

The only verb which does not follow this pattern is être, which has an irregular stem. Present tense nous part = nous sommes but the imperfect tense is as follows: j’ étais tu étais il / elle / on était nous étions vous étiez ils / elles étaient The endings are the same as with all other verbs in the imperfect tense, however.

You must take care over verbs which take an extra -e in the nous part of the present tense, and in some parts of the imperfect tense in order to make the g sound soft. Eg manger - to eat. Present tense nous part = nous mangeons therefore the imperfect tense is as follows: je mangeais tu mangeais il / elle / on mangeait nous mangions (no extra -e needed) vous mangiez (no extra -e needed) ils / elles mangeaient

Similarly, with verbs like commencer, a -ç is needed rather than a c to make the sound soft in some parts of the imperfect tense. Eg present tense nous part = nous commençons therefore the imperfect tense is as follows: je commençais tu commençais il / elle / on commençait nous commencions (no -ç needed) vous commenciez (no -ç needed) ils / elles commençaient

What would the following infinitives change to in the imperfect tense What would the following infinitives change to in the imperfect tense? Remember to find out the nous form of the present tense in order to have the correct stem. 1 J’ (aller) souvent en ville. 2 Tu n’ (arriver) jamais à l’heure. 3 Il (écrire) une lettre chaque jour. 4 Elle (finir) son déjeuner quand il est arrivé. 5 On (attendre) toujours la fin avec impatience. 6 Nous (manger) des frites une fois par semaine. 7 Vous (parler) quand le téléphone a sonné. 8 Ils (tomber) tout le temps. 9 Elles (choisir) rarement le même livre. 10 Je (lire) mon livre à ce moment-là. 11 Tu (être) plus jolie que moi. 12 Il (commencer) à neiger quand ils sont partis. 13 Nous (s’entendre) bien à cette époque. 14 Vous (aimer) les bonbons et le chocolat.

What would the following infinitives change to in the imperfect tense What would the following infinitives change to in the imperfect tense? Remember to find out the nous form of the present tense in order to have the correct stem. 1 J’ (aller) souvent en ville. 2 Tu n’ (arriver) jamais à l’heure. 3 Il (écrire) une lettre chaque jour. 4 Elle (finir) son déjeuner quand il est arrivé. 5 On (attendre) toujours la fin avec impatience. 6 Nous (manger) des frites une fois par semaine. 7 Vous (parler) quand le téléphone a sonné. 8 Ils (tomber) tout le temps. 9 Elles (choisir) rarement le même livre. 10 Je (lire) mon livre à ce moment-là. 11 Tu (être) plus jolie que moi. 12 Il (commencer) à neiger quand ils sont partis. 13 Nous (s’entendre) bien à cette époque. 14 Vous (aimer) les bonbons et le chocolat. Allais Arrivais Écrivait Finissait Attendait Mangions Parliez Tombaient Choisissaient Lisais Étais Commençait Nous entendions aimiez

1 J’ / Je _____ au football tous les jours. 2 Joseph et Paul _____ régulièrement à l’église. 3. Autrefois, on _____ toujours une semaine à la campagne en été. 4 Quand j’étais petit, nous _____ en France. 5 Mes vacances _____ formidables! 6 Je suis allé au ciné hier mais le film _________ nul. 7 Tu ____________ en attendant le bus. 8 Mes parents _________ tellement qu’ils ont fini par divorcer.

For discussion Quel était ton style de vêtements ? Qu’est-ce que tu aimais porter / qu’est-ce que tu n’aimais pas porter ? Quand tu achetais des vêtements, est-ce que la marque était importante ? Y a-t-il des marques que tu n’achetais jamais ? En moyenne, combien dépensais-tu par mois pour les vêtements ?

Félicitations!

Moi, j’avais l’air totalement ridicule Moi, j’avais l’air totalement ridicule. Je__________ (porter)des vêtements de toutes les couleurs… un pantalon jaune clair avec un pull bleu foncé et une chemise rose. Mes cheveux étaient longs et frisés. Je ne les lavais que deux ou trois fois par mois. Mon père me ________(dire)tout le temps d’aller chez le coiffeur. Il ne supportait pas l’idée d’un fils qui _________(avoir)l’air d’une fille. Frédéric portais disait avait Vers l’âge de 19 ans, j’avais les cheveux roses. Ma mère ne _____________(comprendre)pas pourquoi les cheveux blonds ne me plaisaient pas. Côté vêtements, c’était plutôt style <<pas de style>>. Je ________________(s'habiller) avec la première chose que je ________ (trouver) le matin. Catherine comprenait m’habillais trouvais

The imperfect tense is used to talk about the past The imperfect tense is used to talk about the past. Whereas the perfect tense describes a single completed action in the past, the imperfect tense... describes something that happened frequently or regularly in the past is used for descriptions in the past, such as describing what the weather was like or giving your opinion of something you did tells us what something used to be like describes something that went on for a long period of time is used to translate was…ing and were…ing.

The perfect and imperfect tenses are often used together. The PERFECT tense is used for completed actions in the past. Eg Nous avons déjeuné dans une petite crêperie Paul and his friends ate in the crêperie on one particular day of their holiday - now both the meal and the holiday are over. The IMPERFECT tense is, as you have already learnt, used for descriptions in the past, weather, regular and repeated actions, was -ing and were -ing and for giving opinions. Eg Le terrain de camping était assez petit. Il faisait beau toute la semaine. La région était très belle.