Francuska: Barokni klasicizam

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Transcription de la présentation:

Francuska: Barokni klasicizam

Francuska je sledila Italiju i prihvatila renesansu i manirizam... La renaissance en France: le portrait de François Ier, Jean Clouet vers 1525-30

Međutim, iako će u Francuskoj postojati umetnici koji će raditi u baroknom stilu, kao ovde Jules Hardouin-Mansart... En architecture, Jules Hardouin-Mansart montre son goût pour le baroque avec l’église des Invalides à Paris: le plan et la coupole reprennent ceux de Saint Pierre de Michel-Ange, avec en plus le tambour de la coupole en ovale. Jules Hardouin-Mansart, Église des Invalides, Paris, 1680-1691

Ili u slikarstvu, Georges de la Tour (1593-1652)... qui s’inspire de Caravage, en utilisant la lumière inégale d’une bougie pour créer des scènes aux forts contrastes, et en représentant les épisodes biblique dans les intérieurs simples. Georges de la Tour, Sveti Josif drvodelja, 1645, i detalj: Isus dete

Najcenjeniji slikar ovog perioda je Nikola Pusen (1594-1665), sa očitim klasičnim uzorima, metodičnog, disciplinovanog i intelektualnog stila, koji se više obraća razumu nego osećanjima. Govorimo o « klasicizmu » francuske umetnosti ovog perioda. 1634-35, The Rape of the Sabine Women Pusen, “Et in Arcadia Ego”, 1637-38 Pusen, Otmica Sabinjanki, 1634-35

Claude Perrault, istočna fasada Luvra, 1667-70 Francuska, sa svojim intelektualnim nasleđem humanizma i racionalizma, nikad neće stvarno prihvatiti uzbuđenje i dramatičnost italijanskog baroka, već će razviti svoju specifičnu formu barokne umetnosti, uravnoteženiju i smireniju, u većoj meri zasnovanoj na « klasičnim » vrednostima Antike i Renesanse. Zato ćemo umetnost baroknog perioda u Francuskoj zvati « klasicizam » ali pošto taj klasicizam ima i neke odlike baroka, zvaćemo ga « barokni klasicizam ». Claude Perrault, Façade est du Louvre, 1667-70 Claude Perrault, istočna fasada Luvra, 1667-70

Renaissance: La forme centrale, à base de cercle « raison divine » Baroque en Italie: Borromini (1599-1667): l’Église de Saint-Charles-aux-quatre-fontaines: église 1638, façade 1665-67

Baroque en Italie: Maderna, Façade de Saint Pierre de Rome, 1607-10 Classicisme baroque en France: Claude Perrault, Façade est du Louvre, 1667-70 Baroque en Italie: Maderna, Façade de Saint Pierre de Rome, 1607-10

Claude Perrault, Façade est du Louvre, 1667-70 Umesto krivih linija, konveksnih i konkavnih ravni i maštovitosti italijanskih zdanja, u Francuskom baroknom klasicizmu imamo utisak monumentalnosti , zasnovan na ravnoteži, jasnoći i racionalnosti pravih linija i naglašenim vertikalama i horizintalama. Claude Perrault, Façade est du Louvre, 1667-70 Claude Perrault, Façade est du Louvre, 1667-70

Fasada Luvra označava trijumf francuskog klasicizma koji se uspostavlja kao « kraljevski stil », potpuno u skladu sa apsolutističkim ambicijama Luja XIV. Zato se barokni klasicizam još zove i « stil Luj XIV ». Louis XIV Coysevox 1668 ?, Hyacinthe Rigaud, 1701 Ce retour à l’Antiquité et aux maîtres de XVIème siècle correspond aux ambitions absolutistes de Louis XIV. Louis XIV: buste par Coysevox, portrait en pied, Hyacinthe Rigaud, 1701

Najznačajnije arhitektonsko ostvarenje francuskog baroknog klasicizma je Versajski zamak, koji na mestu starije građevine proširuju arhitekte Luj l Vo et Žil Harduan-Mansar između 1669 i 1685. Louis le Vau et Jules Hardouin-Mansar , alors que le peintre Lebrun devient le conseiller du roi, et Lenotre aménage le jardin. La plus imposante réalisation du classicisme français est le château de Versailles, agrandi entre 1669 et 1685 par les architectes Louis le Vau et Jules Hardouin-Mansart. Ce style va aussi être appelé « style Louis XIV ».

www.versailles3d.com Istorijat zidanja: http://www.versailles3d.com/fr/en-video/de-louis-xiii-a-la-revolution.html Virtuelni obilazak parka: http://www.versailles3d.com/fr/en-video/des-jardins-aux-chateaux-de-trianon.html

Međutim, Luj XIV će ubrzo želeti više raskoši, i luksuzniji dekor za sebe i svoj dvor. Versaj tako preuzima barokni ideju da različite umetničke grane zajedno služe ostvarenju jedinstvenog cilja (poput kompozitnih scena baroka): ovde u službi potvrde moći, slave i apsolutne vlasti Luja XIV. Mais le goût du roi évolue bientôt vers plus de faste. Louis XIV veut donner un décor luxueux à lui et à sa cour… Ainsi Versailles reprend le concept baroque de subordonner tous les arts à un seul but - ici la gloire de Louis XIV.

Versaj, Salon Rata, reljefi Antoan Kojzvoks Slikar Lebran organizuje umetnike svih profila da u Versaju stvore impresivne ansamble, kao što je ovaj Salon Rata… Antoine Coysevox, Médaillon « Louis XIV victorieux et couronné par la gloire » et « Clio écrivant l’histoire du Roi » …tel ce Salon de la Guerre… Versaj, Salon Rata, reljefi Antoan Kojzvoks

…ili čuvena Galerija ogledala …ili čuvena Galerija ogledala. I ovde, kao i u rimskom baroku, opšti utisak je značajniji od pojedinačnih dela. Fonction officielle persiste: y est signé en juin 1919 le traité de Versailles concluant la Ière guerre mondiale

Parc du Chateau de Versailles, André Le Nôtre Park koji se prostire sa zapadne strane je se nadovezuje na unutrašnji prostor, kao niz “spoljnjih dvorana”, luksuznih scena za kraljeva pojavljivanja, kao i za impresivne spektakle koje organizuje. Parc du Chateau de Versailles, André Le Nôtre

Park je primer formalnog savršenstva u uređenju parkova: njegov strogi geometrijski plan organizovan je simetrično u odnosu na liniju pogleda koja kreće iz odaja zamka. Ovakve parkove nazivamo klasičnim, ili francukim, parkovima « jardin à la française ». Ovakve parkoveLe parc de Versailles marque la culmination du classicisme dans l’art des jardins. Dans ce jardin classique, dit « à la française » nous voyons la recherche de la perfection formelle: le plan est géométrique…

Strogi geometrijski plan: simetrija, linija pogleda Strogi geometrijski plan: simetrija, linija pogleda... Vrt se stepenasto spušta…

Velike vode površine basena su ogledala u kojima se ogleda nebo Velike vode površine basena su ogledala u kojima se ogleda nebo. “Zidove” formira vegetacija… Le bassin d’Apollon avec Apollon conduisant le char du soleil

Bosquet des bains d’Apollon du chateau de Versailles Iza zidova od žive ograde, skrivena, tajnovita mesta mišljena kao pozorišni dekor, gde se daju pozorišni komadi (Molier), izvode koncerti (Lili)... zaklonjena mesta, skrivene scenederrière lesquels le marcheur découvre des perspectives nouvelles ou des endroits cachés, arrangés en décor théâtral. Bosquet des bains d’Apollon du chateau de Versailles

...u kojima se kriju skulpturalne grupe u kojima je kralj simbolički prikazan kao Apolon, bog povezan sa Suncem, umetnošću i lepotom.. Le statuaire à l’antique est symbolique : Louis XIV y est associé à Apollon, dieu conduisant le char du Soleil dans la mythologie grecque. Aussi dieu de la beauté et des arts… Le bain d’Apollon

A vrhunac spektakla su igre vode, kompleksan sistem fontana sa vodoskocima, vodopadima, vodenim zavesama... Le spectaculaire y culmine avec les jeux d’eau: fontaines, jets, rideaux d’eaux, dont la complexité est à son apogée.

Film: Kralj pleše (Le roi danse), Gérard Corbiau, 2000, umetnost u službi uspostavljanja apsolutne monarhije Luja XVI Izbor najboljih plasnih scena: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=BMvpvDjFvHA Film: https://www.youtube.com/playlist?list=PL6835EA53783A1E0C

Poussin, 'Et in Arcadia Ego', 1637-38 Politički apsolutizam Luja XIV će se preneti i na umetnost: Luj XIV uspostavlja kontrolu nad umetnicima i novim konceptom školovanja, i 1648 osniva Kraljevsku akademiju slikarstva i skulpture, koja će nadalje zameniti tradicionalna učenja pri ateljeima starijih umetnika. Nikola Pusen je postavljen za prvog direktora. Program Akademije je zasnovan na strogo zasnovanom sistemu teorijskih pravila, i pokazaće se nesposobnim da proizvede značajnijeg umetnika… l’Académie royale est fondée en 1648, par Colbert, son ministre des finances, et par Lebrun, qui en devient directeur en 1663. umetnikaCe dirigisme exercé sur les arts plastiques par Louis XIV, s’appuyait sur un nouveau concept d’éducation des artistes: l’Académie royale de peinture et sculpture est fondée, remplaçant l’apprentissage traditionnel auprès d’un maître. Le programme de l’Académie est basé sur un système de « règles » théoriques et rationnelles à l’extrême, et se montre incapable de produire d’artiste significatif Poussin, 'Et in Arcadia Ego', 1637-38