Antoine CHEVRE – Transport AFD

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Transcription de la présentation:

Antoine CHEVRE – Transport AFD Mobilité et Transports Urbains Transport urbain à Alexandrie – Egypte (cas pratique) Gestion des Servises urbains Marseille – 20 – 21 avril 2016 Open Data for Paratransit Sector Resource Center www.digitaltransport4africa.org Design by Antoine CHEVRE – Transport AFD

Paratransit as starting point 01. Paratransit as starting point Flexible routes and departure times covering >90% of transport needs in african cities Fragmented private operators mainly self-regulated, strong unions and political influence Negative Externalities: congestion, pollution, road safety that becoming critical Digital is a tremendous opportunity to deal with these multitude of operators and transform the sector!

Results of the Nov 2017 workshop 02. Results of the Nov 2017 workshop Utile dans le dialogue de politique public pour un acteur comme l’AFD comme source d’inspiration, vision pan africaine,

03. 03. Active contribution Thinking partners Le contenu du centre de ressources est développé par les différentes équipes autour de la communauté Nous sommes sur des sujets convergents, des échanges ont lieu avec nos homologues SSATP, Banque Mondiale et l’initiative Mobilise Your City avec la GIZ, CODATU

04. Develop « digital commons » Resource center as a backbone Value proposition Develop « digital commons » Scaling up in African Cities Leverage power of standards Improve cost efficiency of data collection Enable data sovereignity (vs data dependency) Développer les communs numériques – Les Communs numériques sont des ressources produites et partagées par des communautés qui s'organisent pour en garantir l'ouverture et les administrer au moyen d'une gouvernance partagée. Un bel exemple OpenStreetMap et Wikipedia. 1. Le numérique permet d’envisager une mise à l’échelle au niveau du continent et du monde. L’objectif est de réutiliser à moindre effort les outils et réaliser un passage à l’échelle simple: par exemple, un algorithme de calcul d’itinéraire peut être utilisé quelque soit la ville à condition que les formats de données soient interopérables. 2. L’enjeu est d’aller vers des formats de données, des outils informatiques interopérables. Pour que des logiciels parlent entre eux facilement. Exemple du protocole TCP IP, quand vous envoyez une photo par mail, vous ne vous posez pas la question du format ou de l’appareil qui va recevoir parce que derrière les protocoles d’interface sont standardisés à l’échelle mondiale. 3. Avec tout le contenu, l’objectif est de pouvoir réaliser des campagnes de collectes rapidement et à moindre cout avec un enjeu d’automatisation. Exemple d’Accra Mobility où les données sont directement sur la plateforme sans besoin de refaire la saisie manuellement. C’est également une source importante d’économie d’une étude sur l’autre pour capitaliser les données et ne pas être obligé de repartir de zéro à chaque fois. 4. Un enjeu de souveraineté numérique à notre sens. L’ambition des communs est aussi de ne pas avoir d’accaparemment de la part d’entreprise ou acteurs tiers des biens communs: exemple de la carte, celui qui a la carte a le pouvoir. Resource center as a backbone

Carte schématique du réseau de Trô-Trô 04. Scaling up for different african cities Develop community network in agile way Convince political level in different cities to implement such process by showcasing successful projects and advocate for parantransit Share experience and knowledge and encourage re use or upgrade tools Carte schématique du réseau de Trô-Trô

04. Leverage power of standards Encourage (or force) GTFS as basic data format standard for any public transport network Improve methods and tools to create GTFS including bridges OSM and GTFS Encourage software developments to generate GTFS and application development based on GTFS data sets

Improve cost efficiency of data collection 04. Improve cost efficiency of data collection Develop support for the whole value chain to reduce cost and delays: generate – publish – use –with all related tools and documentation OSM and open source first to enable easy « re use » and support local communities (Universities, NGO, local authorities…) Repository Git git.digitaltransport4africa.org available for storage, versioning, and static webpage deployment To come: API?

04. Enable data sovereignity (vs data dependency) Encourage (or force) to adopt open licences to share data partager les données (OdBL) Encourage open source for software developement Finance stakeholders related to digital commons development: OSM with a focus on local community support

Example of Abidjan mapping 04. Example of Abidjan mapping Co construction with Côte d’Ivoire Government Starting point: Needs and objectives defined by Ministry of Transport to understand current situation of paratransit Add value of AFD: connection with previous experiences and technical assistance on methodology / terms of reference Included in terms of reference: Data Format (GTFS & OSM) and Licence (OdBL) Tools upgrade open source Upload all results open on the resource center Resource center store the data Gbakas Woro Woro

04. www.digitaltransport4africa.org Next steps Encourage and finance next mapping projects in african cities Beta version will be upgrade from a project to an other, gather different knowledge Encourage different stakeholders to join, upload data, use GTFS Dataset available to bring add value! Comments and feedback welcome!

04. www.digitaltransport4africa.org Next steps Beta Version – work in progress www.digitaltransport4africa.org Beta version will be upgrade from a project to an other, gather different knowledge Our ambition is to be trustworthy third party: join us, participate, upload your data, use tools, etc… Comments and feedback welcome!

Thank you for your attention 06/04/2019