Wed Sept 4th mercredi le 4 septembre
French is Fun to Learn! Vis-à-vis Lingerie Coup d’état Touché! Etiquette Croissant Cul-de-sac Rendez-vous Souvenir Bon voyage Déjà vu Fiancé Matinée Mardi-gras Cuisine Cliché Chic 50% of English vocabulary is derived from French You probably already know 15,000 French words!!! Haute couture Encore
LANGUAGE LEARNING TIPS: 1. Master the French vocabulary & verbs. Practice them daily. 2. Keep up with the work & participate in class! 3. Make lots of errors and "get them out of the way!" Work daily on new vocabulary. Make lists of words, or flashcards. Use mnemonic devices. Use your new words with friends and create and say aloud three sentences daily using your new French vocabulary. 4. Try to “think in French” or Sing in French: http://www.hello-world.com/songs/index.php?language=French&page=French-songs&topic= 5. Listen to French radio, TV, websites, etc. (like this one!) http://www.frenchpod101.com/french-word-lists/?coreX=100 6. Read for context, underline words you need to look up or write them down! Outline your notes or the chapter! Come in for tutoring if you still need help. 7. HAVE A GREAT ATTITUDE & HAVE FUN WITH IT! Learning is a personal choice, so like everything else in life, what you put into it is what you get out of it!
F 3 9th grade: report to auditorium Fixed sentences & verb pages in! Review of phonics- http://www.fonetiks.org/sou2fr.html or slide *** Notes: verbs and their expressions* >>>>>>>>Get textbook if you haven’t already! Les devoirs: Lisez pgs. 2 & 3 du livre Quizzes: verbs tomorrow, verbal expressions-Friday
F 3
F 3: AVOIR-To have J’ai * Nous avons Tu as * Vous avez IL/Elle/On a * Ils ont
F 3-avoir… utilisé dans des expressions idiomatiques: pour indiquer une possession (!) ex: J’ai mon cahier et mon crayon pour ma classe de maths. (I have my workbook and my pencil for my math class.) utilisé dans des expressions idiomatiques: avoir de la chance-to be lucky avoir sommeil-to be tired, sleepy
F 3:avoir (des expressions idiomatiques) … (#) an(s) … faim/soif … raison/tort … besoin de … avoir hâte de … peur de … honte de to be # years old to be hungry/thirsty to be right/wrong to need to be eager to to be afraid of to be ashamed of
… l’habitude de … l’intention de … l’âge de … le temps de F 3: Avoir expressions pg. 2 … l’habitude de … l’intention de … l’âge de … le temps de … la place de … le droit de … l’air (de) … envie de ….mal (à)… to be used to to intend to be old enough to to have (the) time to to have (the) room for to have the right to to look like/seem to feel like/be in the mood for To have an ache(hurt…)….
F 3Avoir envie de…
F 3--ÊTRE-to be JE SUIS TU ES Il/Elle/On EST NOUS SOMMES VOUS ÊTES ILS SONT
F 3-être… utilisé dans des expressions idiomatiques: pour décrire un nom: ex: Nous sommes grands! Tu n’es pas mon ami? utilisé dans des expressions idiomatiques: être en avance To be early être à l’heure To be on time être en retard To be late être en train de + infinitif (ex: Je suis en train de manger—I am busy eating! (To be in the middle of doing… or busy doing…)
F 3-Les autres EXPRESSIONS d’ ÊTRE: Être d’accord-To agree EX.-Je suis d’accord! I agree! Être à + name of person or stress pronoun (To belong to someone) À qui est ce livre? Il est à Marie. Who(m) does this book belong to? It belongs to Marie.
F 3-ALLER-to go JE VAIS * NOUS ALLONS TU VAS * VOUS ALLEZ IL/ELLE/ON VA * ILS VONT
F 3-aller… pour indiquer une action dans l’avenir: pour dire où on (ne [n’]) va (pas) (!) ex: Je vais au café avec mes amis. Nous n’allons pas à l’école le samedi. pour indiquer une action dans l’avenir: ex: Vous allez beaucoup étudier cette année! Tu ne vas pas aller au match ce vendredi?
F 3-Aller + ….. to be doing well/badly to go + infinitive to go see … bien/mal … + infinitif … voir … chercher to be doing well/badly to go + infinitive to go see to go get/pick up
F 2 PreAP Per. 2 12th graders to auditorium, get books as a class/indiv. Dû: Sentences in (10 self), Borrowed words “G” (NOW) and Q & A (at the end of class) Phonics review-more words! ** Je me présente-(Q&A), finish with study buddy or alone (see my sample) Over #’s **, days, months, seasons Les devoirs- Je me présente-finish & practice!!!
F 2 R Fixed sentences in! More phonics review (4th period-new words-slide 3) (7th-finish 1st-3rd slides) *** Over #’s (got your handout?), days & months ** (slides) Start writing“ Je me présente” with partner or on your own! Les devoirs: Finish Je me présente
F 2 Phonics review ** L LL M N O Oe Oeu Oi Oin Ou On P Ph Q Qu R S T Th Tion U Ui Un V W X Y Z A À Ä Ai Ais Au An Ain B C Ca Co Cu Ç Ce Ci Ch D E É Et, Er, Ez, È, Ê, Ë, Eu, Eau, En, Eil, Euil(le) F G Ga Go Gu Gi Ge Gn H I in ien J K
F 2-all **Try these sounds: J - jaune – yellow CH - cheval - horse H - huit - eight Ç - français - French È - frère - brother (È is like the 'e' in pet.) É - thé - tea (É is like the 'ay' in day.) EU - bleu – blue OU - rouge - red IN - lapin - rabbit AIN - pain - bread O - rose – pink, Radio EAU - eau - water AU - jaune – yellow http://www.youtube.com/watch?v=nup5VwH3YaE&list=TLo-0ka5DrNKE
F 2 oiseau natation agneau chat question thé hibou feu zèbre lit éléphant gorille gâteau enfant ballon mouton lune pingouin
F 2 ALL Phonics practice ** 10. ennui 1. Araignée 5. coeur 11. coin 6. goûter 2. Noël 12. bague 7. parfum 3. femme 13. yaourt 8. sympa 4. jeune 14. feuille 9. soleil 15. campagne
F 2 ALL: Les chiffres et le calendrier! http://lexiquefle.free.fr/numero.swf (#) http://lexiquefle.free.fr/calendrier.html Un jeu: http://lexiquefle.free.fr/num.swf
FRENCH 2 ALL (warmup) JE ME PRÉSENTE: 1.Comment t'appelles-tu? 2.Es-tu un garçon ou une fille? 3.Quel âge as-tu? 4.Quelle est ta nationalité? 5.Où et avec qui habites-tu? 6.Quelle est la date de ta naissance/ Quelle est la date de ton anniversaire? Où es-tu né(e)? 7.Quelle est ta cuisine préférée? 8.Quels sont tes loisirs préférés/ Qu’est-ce que tu aimes faire??? 9.Quel est ton numéro de téléphone? 10. As-tu des frères ou des soeurs?
F 2: JE ME PRÉSENTE Les réponses: Par exemple: 1. Je m'appelle _________________ 2. Je suis ________________ (un garçon / une fille). 3. J'ai _____________ ans. 4. Je suis _____________ (portugais(e) / américain(e) /. 5. J'habite à Houston, en Texas, avec _____________________ (mes parents / mon père/ ma mère / mon frère / ma soeur / mes frères / mes soeurs). 6.(Mon anniversaire, c’est le….) Je suis né(e) en Texas. 7. Ma cuisine préférée est ________________________. 8. Mes loisirs préférés sont …______________________________/J’aime_______________ 9. Mon numéro de téléphone, c'est ___________________. 10. Oui, j’ai un(e)___, Non, je suis enfant unique.
***F 2-R Mini-SKIT(if time) 1. Je m’appelle…(name) 2. J’ai ….ans (#) 3. Je suis de…(state/country) 4. Je suis ….(adjective or nationality) 5. J’aime…..(verb or thing)
F 1 Turn in H/W (fixed sentences & color page 1-5 min. to finish or ask questions). NAME & NUMBER ALL SIDES! Get book if you haven’t NOW! Take notes: Unit 1 lesson 2B***(slides) Review: ABC’s http://lexiquefle.free.fr/allpha.swf 123’s http://lexiquefle.free.fr/numero.swf Colors: http://www.youtube.com/watch?v=I-h2yzsh8A8 H/W: Puzzle & color page (#’s & colors) Quiz Fri. on #’s and colors GAME for fun: http://lexiquefle.free.fr/num.swf
***F 1-Notes: Vocabulaire Unité 1, leçon 2B 9/4/13
F 1-How to inquire about people: Tu connais…? Do you know…? How to describe people: Il est … He is … Elle est … She is …
F 1: How to find out a person’s name: Comment s’appelle …? What’s the name of …? Ex: Comment s’appelle le prof? Il s’appelle … His name is … Elle s’appelle … Her name is … Ex: Elle s’appelle Marie. Il s’appelle Marcel.
F 1: How to ask & say where people are from: Tu es de…? Are you from…? Ex. Tu es de Texas? Oui, Je suis de Texas! Non,Je suis de Californie! Yes, I’m from Texas! No, I’m from California! Tu es…? Are you…? Ex. Tu es français? Je suis… I am… Ex. Je suis américain!
F 1 Les nationalités: français anglais américain canadien française anglaise américaine canadienne
F 1- Review-ABC’s & 123’s http://www.languageguide.org/french/alphabet/ http://www.youtube.com/watch?v=lWNWobUPAtM #’s: http://lexiquefle.free.fr/numero.swf
F 1-Les nombres/les chiffres:
F 1: review- Colors Blue- bleu/bleue White-blanc/blanche Red- rouge Yellow- jaune Black- noir/noire Pink- rose Green- vert/verte Brown- marron or brun/brune Gray- gris/grise Purple- pourpre/ or violet/violette Orange-orange Beige-beige http://www.youtube.com/watch?v=PYfvJ32syxk https://www.youtube.com/watch?v=G8TfQ8RBW54
Extra! http://www.bbc.co.uk/languages/french/mafrance/html/languages/video_player_b.shtml