Unité 6 – Leçon A Nationalities, countries, new irregular verb “venir”, “de” + definite articles & asking questions.
Les États-Unis (m) L’Amérique (f.)
américain américaine
Le Canada canadien canadienne
Le Mexique mexicain mexicaine
La France
française français
allemand allemande L’Allemagne (f.)
L’Espagne (f.) espagnol espagnole
L’Italie (f.) italien italienne
L’Angleterre (f.) anglais anglaise
La Chine chinois chinoise
Le Japon japonais japonaise
Le Vietnam vietnamien vietnamienne
Tu viens d’où? Where are you from? Je viens….. des États-Unis du Mexique du Canada du Japon du Vietnam d’Amerique d’Angleterre d’Allemagne d’Italie de Chine
Turn in your books to pg 173. Nous allons lire en français! Exercise 1 – pg. 175 Enquête culturelle - pg 173-174
Tours, France Situated in the Loire Valley, Tours is the capital of the Touraine region of France. The city’s cultural and intellectual life centers around its university, which attracts students from all over the world.
Les châteaux This area is filled with many beautiful castles (châteaux).
Le château Chambord
Quand tu es en vacances, où est-ce que tu vas? In Europe, teenagers have more opportunities to travel to other countries. Easy (and relatively inexpensive) to get there by car or train due to the rather small size of the European continent.
Qu’est-ce que tu aimes faire quand tu es en vacances? When Europeans go on vacation, they don’t go just to visit famous monuments. They often like to explore quaint villages, camp in quiet parks or get to know other people. Since they live so close to other countries and go to them often, it gives them an immediate need to learn other languages.
New irregular verb: “venir” Venir means “to come” Je viens Tu viens Il/elle/on vient Nous venons Vous venez Ils/elles viennent Je viens d’Allemagne. Tu viens d’où? Juan vient du Mexique. Nous venons ensemble. Vous ne venez pas demain? Ils viennent chez moi.
“de” + definite articles The preposition “de” (of, from) does not change before the definite articles la and l’. Before the definite articles le and les, however, de changes form. De combines with le and les as follows: de + le = du from (the), of (the) de + les = des from (the), of (the_
To say that someone is from a country with a masculine name, use a form of “venir de” with the definite article: Ex. Je viens du Canada. Ex. Jose vient du Mexique. Ex. Je viens des États-Unis. To say that someone is from a country with a feminine name, do NOT use the definite article after de or d’: Il vient de Chine. Elles viennent d’Angleterre.
To say you’re from a certain town or city: Use “être de” Je suis de San Antonio. Je suis de Chicago. Je suis de Paris. Nous sommes de San Antonio Vous êtes d’Ann Arbor. Ils sont de London.
Exercise 2 – pg 175 Rolf vient d’Allemagne. Gina vient d’Italie. Tim vient des États-Unis. Francisco vient d’Espagne. Diana vient d’Angleterre. Liu vient de Chine. Sei vient du Japon. Yolanda vient du Mexique.
C’est à toi! Ex. 3 – pg 176 Tu viens d’où? Tes parents, ils viennent d’où? Tu ressembles à un membre de ta famille? Tu étudies le français, l’espagnol ou l’allemand? Ton professeur d’anglais, il/elle est américain(e)?
New ways to ask questions Put “Est-ce que” right before the subject of the sentence. “Est-ce que” does not mean anything by itself – it simply changes a statement into a question. Est-ce que Normand est canadien? Est-ce que vous avez vos cahiers? Est-ce que tu es intelligent(e)?
“n’est-ce pas” By adding the expression “n’est-ce pas” to the end of a sentence, it basically means “isn’t that so?” C’est ta sœur, n’est-ce pas? Vous venez du Mexique, n’est-ce pas? Mme Thompson est très méchante, n’est-ce pas?
Questions that ask for more info: You can form a question that asks for information by using: Specific question word + “est-ce que” + subject + verb Some common question words: Comment, qui, pourquoi, combien & où Où est-ce que tu vas? Avec qui est-ce que tu joues au tennis?
Activity Choose to “be” from one of the 11 countries we covered in today’s lesson. On an index card, draw the flag of that country and put your name and your “nationality” on it (based on the flag you drew).
HOMEWORK Workbook pages 85-90. A-Day – Due MONDAY April 12th. You will need your book AND notes to complete this homework! A-Day – Due MONDAY April 12th. B-Day – Due TUESDAY April 13th. Don’t forget: Your projects are due no later than APRIL 7th!!!!