The new or evolving “access right” Le nouveau “droit d’accès aux oeuvres” Alain Strowel Professeur Facultés Saint-Louis et Université de Liège, Avocat, Covington & Burling, Bruxelles,
A propos de la société de l’information: « Cette ère nouvelle voit les réseaux prendre la place des marchés et la notion d’accès se substituer à celle de propriété » Jeremy Rifkin (L’âge de l’accès – La révolution de la nouvelle économie, 2000)
L’âge de l’accès – La révolution du droit d’auteur? The Age of Access – The Revolution of Copyright?
Accès et droit d’auteur: « rien de très nouveau sous le soleil » Un conflit inéluctable, mais pas nouveau: « Droit à l’accès » v. droit d’auteur Une évolution, mais pas un bouleversement: Le droit d’auteur comme « droit sur l’accès »
Accès et droit d’auteur: « Droit à l’accès » v. droit d’auteur: –Tensions internes: exceptions classiques –Conflits potentiels avec le droit à l’expression / à l’information et le droit de la concurrence Le droit d’auteur comme « droit sur l’accès »
From copyright to an « access right »: « (…) in the digital environment, the « exclusive Right » that the Constitution authorizes Congress to secure to authors is not only a « copy »-right, but an access right (…) » Jane Ginsburg (From Having Copies to Experiencing Works: the Development of an Access Right in U.S. Copyright Law, 2000)
The « access right »: prehistory Control of access to the exemplars: –Reproduction right: control on unlawful copies –Distribution right: control on lawful copies
The « access right »: modern times Control of access to the works: –Temporary reproduction right –Making available right (« in such a way that members of the public may access these works from a place and at a time individually chosen by them »: Art. 8 WCT) –Protection of technological measures
The need for balance re the modern « access right » (to the works): « (…) the access right is an integral part or copyright, and therefore should be subject to exceptions and limitations analogous to those that constrain « copy »-right. » Jane Ginsburg ( From Having Copies to Experiencing Works: the Development of an Access Right in U.S. Copyright Law, 2000 )
The « access right » v. the « right to access »: the traditional rights Right of reproduction: – private copying (especially for time-shifting) – quotation – news report – exceptions for education and libraries Right of distribution: – first sale rule / exhaustion
The « access right » v. the « right to access »: the case of software « Access right »: – Article 4 of the 1991 Software Directive: the right of reproduction and adaptation can prohibit the use of software and the access to source code « Right to access »: – Article 5 (1): the exception to use the program – Article 6: the exception of decompilation Integration of the access issue within the realm of copyright on digital work
The « access right » v. the « right to access »: the balance with TPMs « Access right »: –Article 6 (1) and (2) of the 2001 Copyright Directive: the protection of technological measures (prohibition of circumvention/preparatory acts) « Right to access »: –Article 6 (4): enabling process to ensure the respect of traditional copyright exceptions Integration of the access issue within the realm of copyright in the online digital world
Conclusion « Access is a matter of copyright law »
L’âge de l’accès: une nouvelle mutation du droit d’auteur Risque: « politisation » des questions de droit d’auteur (renforcée si mise en avant du « droit sur l’accès ») –Conséquence: le « droit sur l’accès » doit rester un maquisard discret, il ne doit pas porter l’uniforme officiel Difficulté: trouver un équilibre flexible entre l’exigence d’accès aux œuvres et le contrôle de l’accès –Point de départ: position raisonnable entre les visions libertaire (John Perry Barlow) et structuraliste (L. Lessig) de l’Internet Nécessité: système de régulation évolutive en fonction de la technologie (par ex. suivi des pratiques, rulemaking sur la préservation des exceptions)
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